Fatninja Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Hva som er den største trusselen mot demokrati i Norge i dag, vet jeg ikke, men jeg kan nevne noe jeg har tenkt på: Nå, i likhet med mellomkrigsåra før andre verdenskrig, blir demokratiet snakket ned som ineffektivt og tregt. Mange vender seg mot sterke ledere som hevder å ha løsningene. Et samfunn med økende mangfold kan vi risikere at klikkdannelse og svekket fellesskapsfølelse oppstår dersom vi ikke aktivt jobber for å skape inkluderende arenaer. Samtidig må vi styrke bevisstheten om hvorfor demokratiet er verdifullt, slik at det engasjerer og forener alle samfunnsgrupper. EU fremstår som en organisasjon der innbyggerne i medlemslandene kun har begrenset innflytelse over beslutningene, og for oss som står utenfor, er EUs politikk ofte noe vi må akseptere uten mulighet til å påvirke. Dette skaper en følelse av at EU mangler demokratisk legitimitet, både for sine egne borgere og for dem som blir påvirket av deres politikk. Kanselleringskulturen, sterkt assosiert med woke-bevegelsen, har vært brukt som et verktøy for å stille folk til ansvar, men har ofte ført til ekskludering og polarisering i stedet for dialog og læring. Nå ser vi hvordan denne kulturen også rammer woke-bevegelsen selv, noe som avdekker paradokset og risikoen ved slike strategier. Når kansellering brukes vilkårlig og uten rom for tilgivelse eller nyanser, skader det demokratiet ved å svekke ytringsfriheten, forsterke polarisering og redusere tilliten til samfunnets evne til å håndtere uenigheter konstruktivt. Demokratiet krever at vi finner bedre måter å håndtere uenigheter på – metoder som fremmer dialog, respekt og toleranse for ulike perspektiver. Så en personlig observasjon, en kuriositet: Et par fundamentalistiske kristne jeg kjenner er åpent imot demokrati og mener at kongen er guds representant på jorden og skal regjere over landet. Andre religiøse grupperinger har sikkert lignende holdninger til demokrati. 2 Lenke til kommentar
Nasjonalisten Skrevet 19 timer siden Forfatter Del Skrevet 19 timer siden 1 hour ago, trn100 said: Den virkelige trusselen mot demokratiet finnes i denne statistikken 47 prosent av unge norske menn ville stemt på Trump – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet Mottatt, halvparten av Unge menn er farlige fordi de liker Trump, som majoriteten av Amerikanere liker, inkludert over halvparten av hvite kvinner, også inkludert store majoriteter i ALLE stater hvor abort nå er begrenset eller ulovlig. 🤡🤣 Det var meningen at Abort-spørsmålet skulle gi oss en stor demokrat-bølge i USA. 🤔 Dette valget var nok det mest håndfaste beviset på at Abort ikke er populært, så jeg lurer på hvorfor det virker som om det er det, høylytt media og høylytte protester? Jeg ser dette i Norge også, helt fra første stund Norske politikere begynte å snakke om liberalisering av abortloven, ca 2020, så ble det sterk motgang fra deres egne velgere(SV og AP), og motpolene i dag på FB, som begge sponser hos FB, har en kraftig støtte-overvekt hos den 'konservative' organisasjonen ''menneskeverd'', den andre er kvinnegruppa ottar, ser du kommentarene hos kvinnegruppa så er det de konservative kommentarene som er populære. Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden Orion666 skrev (9 timer siden): Nå er vel EU det motsatte av globalisering, så dette var et godt argument som ble anvendt feil. Vennligst forklar. 2 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden trn100 skrev (5 timer siden): Interressant hvis du mener dagens fjortisser hadde gjort et bedre valg? 😉 Poenget med demokrati er at ikke jeg bestemmer, men at alle har hver sin stemme. Bortsett fra når det kommer til EU, da. Der overstyrer de som er eldre enn 48. 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Vokteren skrev (57 minutter siden): Vennligst forklar. Hva er det du vil ha forklart? Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Orion666 skrev (1 minutt siden): Hva er det du vil ha forklart? Din påstand om at EU med sin frie flyt, sentralisering og nedbygging av nasjonalstaten ikke stimulerer til globalisering. Hvis du ikke kan underbygge påstandene dine, går de i avfallskurven som useriøs propaganda. 2 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden (endret) Vokteren skrev (2 timer siden): Din påstand om at EU med sin frie flyt, sentralisering og nedbygging av nasjonalstaten ikke stimulerer til globalisering. Hvis du ikke kan underbygge påstandene dine, går de i avfallskurven som useriøs propaganda. EU er et demokratibyggende og fredsskapende forpliktende samarbeide for den europeiske REGIONEN. EU er regionalisme, som må kunne påstås er det motsatte av globalisme. Å være (delvis i dag) en del av et forpliktende samarbeide med nabostater som grovt sett tenker likt styrker nasjonalstaten. Spesielt dersom nasjonalstaten er liten og har en aggressiv nabo som er mange ganger så stor og har som vane å invadere alle sine naboer. Endret 11 timer siden av Orion666 3 2 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Orion666 skrev (2 timer siden): EU er et demokratibyggende og fredsskapende forpliktende samarbeide for den europeiske REGIONEN. EU er regionalisme, som må kunne påstås er det motsatte av globalisme. Å være (delvis i dag) en del av et forpliktende samarbeide med nabostater som grovt sett tenker likt styrker nasjonalstaten. Spesielt dersom nasjonalstaten er liten og har en aggressiv nabo som er mange ganger så stor og har som vane å invadere alle sine naboer. Den påstanden hadde et snev av sannhet i unionens spede barndom. I dag har dette blitt et narrativ som dyrkes og markedsføres av et fjernt maktapparat i Brussel. I realiteten har EU blitt en ekspanderende stormakt med økonomiske, politiske og etterhvert militære ambisjoner. En reguleringskåt og selvrettferdig mastodont som skremmer annerledestenkende naboer og som folk flest har gjennomskuet. 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Vokteren skrev (3 minutter siden): Den påstanden hadde et snev av sannhet i unionens spede barndom. I dag har dette blitt et narrativ som dyrkes og markedsføres av et fjernt maktapparat i Brussel. I realiteten har EU blitt en ekspanderende stormakt med økonomiske, politiske og etterhvert militære ambisjoner. En reguleringskåt og selvrettferdig mastodont som skremmer annerledestenkende naboer og som folk flest har gjennomskuet. Haha, OK. Men vi er altså enige om at EU -på tross av dine lite flatterende beskrivelse- ikke er globalistisk? Takk. 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden (endret) Den største trusselen mot demokratiet er unge menn som tar for god fisk hva de får servert på / fra misogynistiske influensere / kanaler de får inn fra bl.a youtube, X, tiktok osv... Unge menn skiller seg også ut i synet på demokrati. Bare 50 prosent av menn i alderen 18–29 år er «helt enige» i at demokrati alltid er å foretrekke foran alle andre styreformer https://www.nettavisen.no/likestilling/skolevalgsundersokelsen/institutt-for-samfunnsforskning/en-av-fire-unge-menn-mener-likestillingen-har-gatt-for-langt/s/5-95-2148349 Endret 9 timer siden av leticia skrivefeil 3 Lenke til kommentar
Mars2029 Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden leticia skrev (1 time siden): Den største trusselen mot demokratiet er unge menn som tar for god fisk hva de får servert på / fra misogynistiske influensere / kanaler de får inn fra bl.a youtube, X, tiktok osv... Unge menn skiller seg også ut i synet på demokrati. Bare 50 prosent av menn i alderen 18–29 år er «helt enige» i at demokrati alltid er å foretrekke foran alle andre styreformer https://www.nettavisen.no/likestilling/skolevalgsundersokelsen/institutt-for-samfunnsforskning/en-av-fire-unge-menn-mener-likestillingen-har-gatt-for-langt/s/5-95-2148349 Ja bare se helt bort fra at 31% også sa seg ganske enig. Uansett et latterlig spørsmål som jeg selv muligens ville svart nei på. Hvorfor legge inn "alltid"? Er man i krig så kan det være fornuftig å legge demokratiet til side for en periode om situasjonen skulle tilsi det. Bare se på Ukraina nå. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Mars2029 skrev (2 timer siden): Ja bare se helt bort fra at 31% også sa seg ganske enig. Uansett et latterlig spørsmål som jeg selv muligens ville svart nei på. Hvorfor legge inn "alltid"? Er man i krig så kan det være fornuftig å legge demokratiet til side for en periode om situasjonen skulle tilsi det. Bare se på Ukraina nå. Når man har et såpass stort avvik mellom unge menn og resten av befolkningen så er det bekymringsverdig. Dette gjelder både her hvor bare 50 % av unge menn svarer at demokrati alltid er å foretrekke, mens for resten av befolkningen er prosentallet 80 %., samt at såpass mange unge menn mener likestillingen har gått for langt. Kun 21 % av unge menn mener den bør føres videre, mens prosentandelen i resten av befolkningen er på 69 %. Sammenholder man det med at 47 % av unge norske menn ville ha stemt på Trump så er det stor grunn til å være bekymret for holdningene til norske unge menn, og fra hvor de får disse holdningene. Jeg mener at de har usunne forbilder på sosiale medier som fører til at de får et skjevt syn på verden og mennesker generelt (og kvinner spesielt). 1 1 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden 15 hours ago, Boing_80 said: Enda mer skremmende er at mye av tankegodset som publiseres på Nyhetsspeilet også finnes på Diskusjon.no. Ja, det er ikke vanskelig å se at det er flere medlemmer her som bruker dette forumet som en platform til misjonering. Jeg har flere ganger spurt hvorfor diskusjon.no tillater disse folkene til å spre dritten sin, men jeg har enda ikke fått noe godt svar. 4 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden (endret) Krig og fred skrev (56 minutter siden): Ja, det er ikke vanskelig å se at det er flere medlemmer her som bruker dette forumet som en platform til misjonering. Jeg har flere ganger spurt hvorfor diskusjon.no tillater disse folkene til å spre dritten sin, men jeg har enda ikke fått noe godt svar. Ytringsfrihet skulle jeg tro. Men ikke alle ytringer bør få en scene. Det beste vi andre kan gjøre er å vise motstand med fakta og god argumentasjon. Selv om visse ytringer ikke fortjener annet enn å bli snudd ryggen til. Endret 3 timer siden av Boing_80 3 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Krig og fred skrev (8 minutter siden): Ja, det er ikke vanskelig å se at det er flere medlemmer her som bruker dette forumet som en platform til misjonering. Jeg har flere ganger spurt hvorfor diskusjon.no tillater disse folkene til å spre dritten sin, men jeg har enda ikke fått noe godt svar. Så lenge ytringene ikke er direkte straffbare så er de beskyttet av ytringsfriheten. Og slik må det nødvendigvis være. Man kan ikke bare stilne stemmer man ikke er enige med. Da blir man selv en trussel mot demokratiet... Men som @Boing_80 over her sier så kan man stoppe dem med fakta eller ved å la være å gi dem oppmerksomhet... 4 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Klote skrev (På 24.11.2024 den 1:38 AM): I dag er det sosialismen som er den største trusselen, fordi sosialistene er de som organiserer seg i store grupper og bevisst søker maktposisjoner i samfunnet for å styre andre. Direkte feil. Det er nesten ingen sosialister i maktposisjoner. Alle i maktposisjonene maktposisjonene utenfor politikkere på stortinget stemmer på høyresiden. Sitat Høyresiden har ingen tradisjon for denne typen manipulering og posisjonering. Det er derfor norges rikeste og europas rikeste (de som stemmer høyre) møtes under lukkede arrangement, klubber og konferanser for å diskutere politikk. Jeg kjenner ikke til noen tilsvarende tiltak på venstresiden. Disse folkene finansierer også politikerne på høyresiden, samt kampanjer mot sosialisme. De angriper vellferdsstaten med alle middler. Sitat Høyresiden er ingen trussel fordi den vektlegger individets frihet til å velge selv og er ikke opptatt av å påvirke andre ved å innta lederposisjoner i samfunnet slik sosialistene har som vanlig praksis. Neivell. Det er sikekrt derfor høyresiden foreslår og stemmer for lover som fjerner vår innsynsrett i statsapparatet, de jobber mot åpenhet og transparent forvaltning mot et lukket system uten kontroll. Samtidig foreslår de og vedtar lover som inskrenker individets rett til frihet. Lover som gjør at staten, militøret og politiet i større grad kan overvåke vanlige borgere uten skjellig mistanke om noe kriminelt. Høyresiden er ekstremt opptatt av å påvirke andre, noe man lett ser på mengden penger som brukes for å forandre folkeoponienen. Blandt annet så vi jo at høyrefolkene sa opp ansatte i laksenæringen som protest mot grunnrenteskatt, selv om det var jobber nok til alle. De benytter store summer på politisk propaganda og kronikker skrevet av PR byråer som sendes ut til de store avisene. Sitat For sosialister er eneste vei til makt i samfunnet å kunne påvirke og kontrollere store folkemengder. Sosialisters eneste vei til makt er ved demokratisk valg. Høyresiden kjøper seg makt via formue og penger. Sitat Høyrefolk er ikke opptatt av makt over andre, men frihet til å velge selv. Høyresiden stemmer FOR lover som gir statsapparatet og politet MER makt over borgerne, og borgerne mindre makt over statsapparatet og arbeidsgiverne. Sitat Derfor er det paradoksalt at venstresiden forsøker å fremstille høyrefolk som egoister med lav moral Det er fordi de er egoister med lav moral. De driter i samfunnet så lenge de selv blir rikere. Det ser vi over hele verden. Sitat når det eneste de ønsker er å slippe å bli styrt av middels kompetente sosialister. Jeg foretrekker middels kompetente sosialister over inkompetente kapitalister. Kapitalistene er veldig flinke på å TJENE og HAMSTRE penger fordi de er grådige. Men de har ingen kompetanse på hvordan det økonomiske stystemet må være for å sikre stabilitet og gode levevilkår. Historien viser gang på gang at når kapitalistene får for mye makt så fører dette direkte til økonomisk kollaps. 2 1 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden leticia skrev (4 timer siden): Den største trusselen mot demokratiet er unge menn som tar for god fisk hva de får servert på / fra misogynistiske influensere / kanaler de får inn fra bl.a youtube, X, tiktok osv... Unge menn skiller seg også ut i synet på demokrati. Bare 50 prosent av menn i alderen 18–29 år er «helt enige» i at demokrati alltid er å foretrekke foran alle andre styreformer https://www.nettavisen.no/likestilling/skolevalgsundersokelsen/institutt-for-samfunnsforskning/en-av-fire-unge-menn-mener-likestillingen-har-gatt-for-langt/s/5-95-2148349 Som mann som nærmer seg 40, så må jeg desverre rette litt på deg her: Den største trusselen mot demokratiet er de som dytter unge menn ut til misgynistiske influensere. Dette er typisk gifitg femininitet. Mange unge menn sliter med identitet, egenverdi og mestring i dagens samfunn. Venstresiden (som jeg stemmer) makter ikke å møte disse på noen som helst måte. Det eneste de får slengt i trynet er "skjerp deg" eller "mannegris" eller tilsvarende. Det er ikke så rart de stemmer og mener det de gjør. Resten av samfunnet har slengt døra i trynet på dem og bedt dem holde kjeft. Så når antidemokratiske krefter står med åpen dør og byr på sammhold og godt selskap er valget lett. 3 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden leticia skrev (41 minutter siden): Jeg mener at de har usunne forbilder på sosiale medier som fører til at de får et skjevt syn på verden og mennesker generelt (og kvinner spesielt). Det hejelper ikke at når de går ut i samfunnet så bekrefter kvinner alle de fordommene som de usunne forbildene har advart om. Kvinner har blitt så høye på seg selv, egosentrert og kravstore gjennom sine usinne forbilder, media og dagens forvridde feministidealer at de har lagt hele mannen død. Likestilling er ikke lenger målet. Menn er verdiløse, de er skoletapere, de er misogynister. Om du ikke får deg dame så er du incel, og kan takke deg selv. Alle 5-er damene som tror de er guds gave til mannen og kun skal ha høyverdi-menn, med inntekt over milionen og minst 8-er i utsende. Det går ikke opp at 60% av damene bare vil ha 20% av mennene. For det er nemlig sånn at 5-er kvinner må ta til takke med 5-er menn, ellers går det ikke opp. Men i dag skal ikke kvinnen ta til takke med noe. De fortjener det absolutt beste, og da er vi her vi er i dag. Vi menn tar ansvar for våre brødre, og prøver å dra de ut og vekk fra dårlig inflytelse. Men kvinner må også ta samfunnsansvar og ikke dytte folk rett i armene på Tate og resten av idiotene. 2 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Zepticon skrev (6 minutter siden): Vi menn tar ansvar for våre brødre, og prøver å dra de ut og vekk fra dårlig inflytelse. Men kvinner må også ta samfunnsansvar og ikke dytte folk rett i armene på Tate og resten av idiotene. Jeg liker det du skriver, men hvordan kan vi gjøre det jeg har sitert deg på? Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Zepticon skrev (7 minutter siden): Det hejelper ikke at når de går ut i samfunnet så bekrefter kvinner alle de fordommene som de usunne forbildene har advart om. Kvinner har blitt så høye på seg selv, egosentrert og kravstore gjennom sine usinne forbilder, media og dagens forvridde feministidealer at de har lagt hele mannen død. Likestilling er ikke lenger målet. Menn er verdiløse, de er skoletapere, de er misogynister. Om du ikke får deg dame så er du incel, og kan takke deg selv. Alle 5-er damene som tror de er guds gave til mannen og kun skal ha høyverdi-menn, med inntekt over milionen og minst 8-er i utsende. Det går ikke opp at 60% av damene bare vil ha 20% av mennene. For det er nemlig sånn at 5-er kvinner må ta til takke med 5-er menn, ellers går det ikke opp. Men i dag skal ikke kvinnen ta til takke med noe. De fortjener det absolutt beste, og da er vi her vi er i dag. Vi menn tar ansvar for våre brødre, og prøver å dra de ut og vekk fra dårlig inflytelse. Men kvinner må også ta samfunnsansvar og ikke dytte folk rett i armene på Tate og resten av idiotene. Men... nå er det da slik at kvinner har all rett til selv å velge hvem en vil ha av menn, så kanskje istedetfor å klage på kvinner bør menn se etter hva kvinner ønsker, og forsøke å bli slik istedetfor å klage? 2 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå