Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hvordan leve på 1 inntekt før når ein ikkje kan leve på 2 idag ?

Gjest 6cb38...c4c

Anbefalte innlegg

Gjest 6cb38...c4c

Tidligere var eneforørgerstatusen vanleg innenfor mange familier i motsettning til idag da de fleste er 2 inntektsfamilier.

De eneforsørgerstatusen var vanleg hadde de idet  minste råd til å  prioritere å ha igjennomsnittleg flere barn i familiene er en idag. Dette  til  tross for at levekårene var mye lavere samanlignet med dei fleste opplever  idag  var det ingen  klaget så mykje som idag.   Nå  må ikkje  forveksle eneforsørgerstatusen  før med aleneforsørgerstatusen i 2024.  Da eneforsørgerstatusen  var vanleg var  velferdstaten Norge på eit lavere nivå en idag, og ein stor del av den norske befolkning var selvforsynte med mat, og eneforsørgere fekk ingen gavepakker fra datidens trygdekontorer (idag NAV ).

Tidligere måtte ein prioritere  primerbehovene som strøm, renter-og avdrag på gjeld,og holdningen var eit  burde ikkje ha mer i gjeld en hva 1  lommebok kunne bære, og ein kunne leve komfortabelt selv om ein ble arbeidsledig. En holdning som er utgått på dato, og mange har finansiert sin velferd, og matriallismeøkning  på lånte penger i en da de det har vert nesten gratis å låne penger. 

Anonymous poster hash: 6cb38...c4c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 6cb38...c4c
Salvesen. skrev (18 timer siden):

Hva var egentlig spørsmålet? 

Lenke til kommentar

Ved å konsekvent bruke mindre enn man får inn og å investere overskuddet i globale indeksfond vil formuen stige raskere og raskere. Da kan man etterhvert kjøpe en gjeldfri bolig med bare én inntekt. Jeg erfarer det sjelden handler om "regnestykker som ikke går opp", heller at enkelte ikke er særlig flinke til å regne.

Endret av X10anT
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er premissene for denne samtalen TS? 

- Vil du ha kvinnene tilbake til kjøkkenbenken?

- ønsker du å snakke om bærekraft?

- den økonomiske utviklingen i samfunnet, at folk tar opp for mye gjeld? 

Jeg ser jo det er et spørsmål der også, men jeg mener dette spørsmålet ikke medfører riktighet. Det er mange i dag som lever på en inntekt og greier seg helt fint på den. De som har problemer med å leve på 2 inntekter bør gjøre noe med eget forbruk. 

Jeg venter på en spesifisering fra deg før jeg går videre her. Hvis ønsket er å ha kvinnene tilbake til kjøkkenbenken så har vi ikke noe seriøst å snakke om, er tanken bærekraft og økonomisk utvikling i samfunnet så er jeg mer interessert. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 6cb38...c4c skrev (3 timer siden):

De bodde i et kaldt hus uten strøm med ullsokker og varme klær, tepper på gulvet og til å ha rundt seg, uten TV eller internett, med fasttelefon.

Peis og radio er underholdning, og så kan man besøke folk når det blir for trått eller vil ha en bedre middag

Ha en kald kjeller til mat. Kjøp mye poteter når de er billige, og spis mye poteter og lite og billig kjøtt stekt i fett.

Ta vare på fettet mellom hver gang du steker.

Kjøleskap er luksus, så ha minst mulig kjøleskap.

Tørk klærne på snor.

Gå til jobb eller reis kollektivt. Mobil, PC og moderne TV er en ekstrem luksus folk ikke hadde før.

I alle fall ikke kjøp ny når de blir ødelagt. Vent til du arver.

Slik folk i lavere klasser gjorde før når de levde på 1 liten inntekt eller trygd.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hva andre gjør - men selv spiser jeg aldri ute, aldri på kino, aldri ute på byen og kjøper first price mat i butikken. Jeg har råd til mye mer, men finner ikke noen glede i det og har ikke noe behov for noe mer. Spørsmålet er vel heller hva slags liv du klarer å leve. Jeg er happy med havegrøt og en god varm bolig og kunne gå ut i naturen når jeg har lyst. Forventer ikke mer - krever ikke mer. Kunne sikkert levd like greit på NAV ytelser egentlig - men har en god jobb med god inntekt - og siden mine krav er lave - så frykter jeg ikke å miste jobb eller noe annet mhp økonomi. Det er i seg selv en god følelse.....

Lenke til kommentar
Gjest 6cb38...c4c
leticia skrev (På 10.11.2024 den 4:04 PM):

Hva er premissene for denne samtalen TS? 

- Vil du ha kvinnene tilbake til kjøkkenbenken?

- ønsker du å snakke om bærekraft?

- den økonomiske utviklingen i samfunnet, at folk tar opp for mye gjeld? 

Jeg ser jo det er et spørsmål der også, men jeg mener dette spørsmålet ikke medfører riktighet. Det er mange i dag som lever på en inntekt og greier seg helt fint på den. De som har problemer med å leve på 2 inntekter bør gjøre noe med eget forbruk. 

Jeg venter på en spesifisering fra deg før jeg går videre her. Hvis ønsket er å ha kvinnene tilbake til kjøkkenbenken så har vi ikke noe seriøst å snakke om, er tanken bærekraft og økonomisk utvikling i samfunnet så er jeg mer interessert. 

Eit ordtak seier at ein kan ikkje bygge framtiden utan  samtidig "ta noen steg tilbake". ! Usikker på om du skjønner poenget med det ordtaket ?   Hvorfor har du valgt å bare hoppe elegant over spørsmålet, og unnlatt  å svare på spørsmålet ?   TS har vel  heller  ikkje reist spørsmål om arbeidsfordeling  innenforn eller utenfor hjemmet. ?

Mange foreldre  har vel  forøvri gitt utrykk for at de kunne øngst seg   mer hjemmetid saman med barna, men hvorfor velger de det ikkje. ?  Dersom forventningspresset, og kravmentaliteten hadde sunket mange hakk hadde mange foreldre hatt større frihet.   Tidligere løste de eldrebølgen ved at de pårørende tok omsorgen for  sin foreldre, men idag forventer vi at det er samfunnets plikt, men kan de eldre feste sin  lite på  at det blir fulgt opp ?  ? ? .   Svaret på det er utvilsamt nei ! .

Med andre ord :  Vi  er iferd med å rykke tilbake til start, og   kanskje må mange igjenn ta hånd om sine gamle, og de må leve av poeteter fra egen åker.  Erfaringer  er ikkje noe ein får inn med morsmjølka. 

Selv vokste eg opp i en tid da eneforsørgerstatusen var vanleg, og utan at barn / ungdom gjekk  med nasa i en mobil / nettbrett, og barna måtte gå eller sykle til /fra skolen. Det var ikkje noe  heitte  høstferie, men potetferie, og det var pliktjeneste å ta del. Foreldre ofret mye mer tid saman med barn og ungdom før igjennom det daglige arbeidet. 

Levestandarden i Norge  er ikkje samanlignbar med  "før" oljealderen, men  har er folk flest  blitt noe  "lykkligere  til tross for økt levestandard  ?   

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (På 10.11.2024 den 4:45 PM):

De bodde i et kaldt hus uten strøm med ullsokker og varme klær, tepper på gulvet og til å ha rundt seg, uten TV eller internett, med fasttelefon.

Peis og radio er underholdning, og så kan man besøke folk når det blir for trått eller vil ha en bedre middag

Ha en kald kjeller til mat. Kjøp mye poteter når de er billige, og spis mye poteter og lite og billig kjøtt stekt i fett.

Ta vare på fettet mellom hver gang du steker.

Kjøleskap er luksus, så ha minst mulig kjøleskap.

Tørk klærne på snor.

Gå til jobb eller reis kollektivt. Mobil, PC og moderne TV er en ekstrem luksus folk ikke hadde før.

I alle fall ikke kjøp ny når de blir ødelagt. Vent til du arver.

Slik folk i lavere klasser gjorde før når de levde på 1 liten inntekt eller trygd.

I dag er du nødt til å være elektronisk tilgjengelig, foreksempel så får jeg ikke tilgang til regninger/konto/kommune, etc. uten elektronisk tilgang.

Lenke til kommentar
Gjest 6cb38...c4c skrev (8 minutter siden):

TS har vel  heller  ikkje reist spørsmål om arbeidsfordeling  innenforn eller utenfor hjemmet. ?

Er ikke du trådstarter?

Gjest 6cb38...c4c skrev (9 minutter siden):

Vi  er iferd med å rykke tilbake til start, og   kanskje må mange igjenn ta hånd om sine gamle, og de må leve av poeteter fra egen åker.

Tviler på det er mange i de større byene som har plass til en åker som kan gjøre dem selvforsynte, da må de nok flytte på landet. Ellers ser jeg ikke helt hvordan det skulle hjelpe dem å ha flere personer å forsyne, spesielt ikke de som ikke kan gjøre noe?

Gjest 6cb38...c4c skrev (12 minutter siden):

Levestandarden i Norge  er ikkje samanlignbar med  "før" oljealderen, men  har er folk flest  blitt noe  "lykkligere  til tross for økt levestandard  ?   

Mener du at folk tjener mer eller mindre enn dem gjorde før, og mener du at dette er årsaken til hvor lykkelige yngre mennesker er for tiden?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 6cb38...c4c skrev (42 minutter siden):

Eit ordtak seier at ein kan ikkje bygge framtiden utan  samtidig "ta noen steg tilbake". ! Usikker på om du skjønner poenget med det ordtaket ?   Hvorfor har du valgt å bare hoppe elegant over spørsmålet, og unnlatt  å svare på spørsmålet ?   TS har vel  heller  ikkje reist spørsmål om arbeidsfordeling  innenforn eller utenfor hjemmet. ?

Mange foreldre  har vel  forøvri gitt utrykk for at de kunne øngst seg   mer hjemmetid saman med barna, men hvorfor velger de det ikkje. ?  Dersom forventningspresset, og kravmentaliteten hadde sunket mange hakk hadde mange foreldre hatt større frihet.   Tidligere løste de eldrebølgen ved at de pårørende tok omsorgen for  sin foreldre, men idag forventer vi at det er samfunnets plikt, men kan de eldre feste sin  lite på  at det blir fulgt opp ?  ? ? .   Svaret på det er utvilsamt nei ! .

Med andre ord :  Vi  er iferd med å rykke tilbake til start, og   kanskje må mange igjenn ta hånd om sine gamle, og de må leve av poeteter fra egen åker.  Erfaringer  er ikkje noe ein får inn med morsmjølka. 

Selv vokste eg opp i en tid da eneforsørgerstatusen var vanleg, og utan at barn / ungdom gjekk  med nasa i en mobil / nettbrett, og barna måtte gå eller sykle til /fra skolen. Det var ikkje noe  heitte  høstferie, men potetferie, og det var pliktjeneste å ta del. Foreldre ofret mye mer tid saman med barn og ungdom før igjennom det daglige arbeidet. 

Bra jobba TS å late som du ikke er TS. (å snakke om seg selv i 3.person). 

Jeg har forøvrig svart på spørsmålet ditt med å si at spørsmålet ditt ikke medfører riktighet. Det er mange som fint greier å leve på 1 inntekt i dag. 

Men så fikk jeg godt svar på mitt spørsmål også, så da har jeg ikke noe mer å si til deg. 

Endret av leticia
utheving
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...