stamkunde Skrevet 21. november Forfatter Del Skrevet 21. november Svein M skrev (1 time siden): Jeg tror varmepumpe er standard på de med 41 kWh og 52 kWh batteri. Såpass store batteri bør det være i en elbil ok, for jeg leser mange ganger at det verken står forvarming via app eller varmepumpe på bilene, og da tenker jeg at dem ikke har det. Er det viktig å tenke på hestekrefter på elbil? zoe har 109 og 135 hk. Er det stor forskjell på forsikring Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 21. november Forfatter Del Skrevet 21. november men å kjøpe zoe, og lade i gammelt hus som har 230 V, vil det fungere? og har nye hus 400V? Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 21. november Forfatter Del Skrevet 21. november (endret) her er det en som beskriver noe om zoe, 2020 modell. Les under. Hvordan skal jeg tolke dette? kjøper jeg problemer om jeg kjøper renault zoe selv om jeg har bøtta? "IKKE kjøp denne bilen med mindre du har et moderne hus/el anlegg på 400 volt. Bilen lar seg ikke lade optimalt dersom du(som meg) har hjemmelader, men 230 volts anlegg. Dersom du bor i et nyere hus skal ikke dette være noe problem og bilen vil være ypperlig som pendlerbil etc. Bilen har ikke i seg selv bydd på andre problemer enn lading." Endret 21. november av stamkunde Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. november Del Skrevet 21. november Du må lade zoe med trafo på 230 volts anlegg. Bøtta funker til å lade med men det går litt sakte. Avhengig av versjon du kjøper kan ladetiden være på opptil 1 døgn, fra helt tom til helt full. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 21. november Del Skrevet 21. november (endret) Boksen som selges med nye Zoe i Norge gir deg 10 ampere og 2,3 kW. Det betyr en ladetid på omtrent 20 timer på versjonen av Zoe med batteri på 41 kWh (levert fra januar 2017). Den virker på gammelt nett også, men det er bare 2,3 kW og bruker vanlig stikkontakt, ikke for tilkobling til ladeboks altså. Endret 21. november av Svein M Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 21. november Forfatter Del Skrevet 21. november kremt skrev (42 minutter siden): Du må lade zoe med trafo på 230 volts anlegg. Bøtta funker til å lade med men det går litt sakte. Avhengig av versjon du kjøper kan ladetiden være på opptil 1 døgn, fra helt tom til helt full. Det er vanvittig, da er jeg toskete om jeg kjøper zoe. Hvilke trafo bygges i nye hus? eller er det annen benevnelse på det? jeg får et realt skikkelig problem om jeg skal pendle hver dag 45 km en vei. Hva er idealet å ha zoe med bøtta? hva er det beste for meg å ha for å kunne leve med zoe? men de andre el bilene med batterikapasitet 50kwh å lade til 230V hvilke bil velger jeg da? Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 21. november Forfatter Del Skrevet 21. november Svein M skrev (24 minutter siden): Boksen som selges med nye Zoe i Norge gir deg 10 ampere og 2,3 kW. Det betyr en ladetid på omtrent 20 timer på versjonen av Zoe med batteri på 41 kWh (levert fra januar 2017). Den virker på gammelt nett også, men det er bare 2,3 kW og bruker vanlig stikkontakt, ikke for tilkobling til ladeboks altså. jeg ser på levert 2020 og nyere. En skrev til meg at på trafo 230V, så klarer zoe med bøtta å lade 1,8 kw, det er vel veldig lite? blir jo avhengig av ladestasjon da med hurtigladning? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. november Del Skrevet 21. november 26 minutes ago, Svein M said: 10 ampere og 2,3 kW ....teoretisk. Hvis trafoen trekker 2.3 kW, så har du tap der + bilens lader, batteriet vil motta ca 1.7 kW (testet av noen) Quote If you use the UCase adapter, then yes, you get max 3.6 kW. If you use the "ladebøtte" (the black trafo that looks like a car battery), you will get max 2kW. All this is before you get the losses to convert AC to DC via the on board charger... So you get around 3/1.7 kW respectively to the battery pack. 2.3 kW / 10 ampere gir 1.7 kW inn på batteri 3.7 kW/ 16 ampere ladestasjon gir 3 kW inn på batteri Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 21. november Forfatter Del Skrevet 21. november kremt skrev (5 minutter siden): ....teoretisk. Hvis trafoen trekker 2.3 kW, så har du tap der + bilens lader, batteriet vil motta ca 1.7 kW (testet av noen) 2.3 kW / 10 ampere gir 1.7 kW inn på batteri 3.7 kW/ 16 ampere ladestasjon gir 3 kW inn på batteri men på hurtigladning så vil det vel også da ta lang tid? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. november Del Skrevet 21. november Det spørs på batteriets temperatur. Kobler du til 22 kW stasjon skal du få ganske fullt batteri på 2 timer fra helt tomt (40 kwt versjonen). Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 21. november Forfatter Del Skrevet 21. november kremt skrev (41 minutter siden): Det spørs på batteriets temperatur. Kobler du til 22 kW stasjon skal du få ganske fullt batteri på 2 timer fra helt tomt (40 kwt versjonen). hvordan blir det med 50kwt versjonen? det er vel det det heter de som er fra 2020 modell og nyere? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. november Del Skrevet 21. november Les hele denne artikkelen Der står alt du trenger. Zoe 50 kwh ser ut til å gå langt. Hurtiglading er ikke særlig kjapp, fra 25 til 45 kw. Minst når batteriet er kaldt og høyt oppladet. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 21. november Del Skrevet 21. november Ser i test av 50 kWt Zoe at den kan lade med Type 2 kontakt mot hjemmelader på 3.6 kW. Veldig bra denne 50 kWt utgaven. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 21. november Del Skrevet 21. november (endret) stamkunde skrev (4 timer siden): ok, for jeg leser mange ganger at det verken står forvarming via app eller varmepumpe på bilene, og da tenker jeg at dem ikke har det. Er det viktig å tenke på hestekrefter på elbil? zoe har 109 og 135 hk. Er det stor forskjell på forsikring Jeg tror info ofte mangler i annonser. Om det er 109 eller 135 hk blir på samme måte som for dieselbil. Mer hester akselererer raskere. Og 109 er nok. Endret 21. november av Svein M Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. november Del Skrevet 21. november 12 minutes ago, Svein M said: Ser i test av 50 kWt Zoe at den kan lade med Type 2 kontakt mot hjemmelader på 3.6 kW. Veldig bra denne 50 kWt utgaven. Det kan vel alle Zoe etter hva jeg vet. Men på 230 volt nett trenger man skilletrafo. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 21. november Del Skrevet 21. november (endret) kremt skrev (4 minutter siden): Det kan vel alle Zoe etter hva jeg vet. Men på 230 volt nett trenger man skilletrafo. Ja ihvertfall om en har den trafoen. Endret 21. november av Svein M Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 21. november Forfatter Del Skrevet 21. november kremt skrev (1 time siden): Les hele denne artikkelen Der står alt du trenger. Zoe 50 kwh ser ut til å gå langt. Hurtiglading er ikke særlig kjapp, fra 25 til 45 kw. Minst når batteriet er kaldt og høyt oppladet. problemet er hjemme ladning Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 21. november Forfatter Del Skrevet 21. november Svein M skrev (17 minutter siden): Ser i test av 50 kWt Zoe at den kan lade med Type 2 kontakt mot hjemmelader på 3.6 kW. Veldig bra denne 50 kWt utgaven. det tar opp til 20 timer å fullade den hjemme. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. november Del Skrevet 21. november Nei, faktisk litt mer. Batteriet på Zoe er 52 kWh netto kapasitet. Hvis du lader med 2.3 kW får du 1.7 kW inn på batteriet grunnet ladetap. Hvis du har helt tomt batteri og skal lade det fullt opp igjen vil det ta noe sånt som 52/1.7= 30.5 timer. Men det er nok veldig sjelden man tømmer batteriet helt, og trenger å lade det helt opp igjen over natten. I praksis vil det trolig funke, men du trenger å lade nesten hele tiden du er hjemme hvis du skal kjøre mye. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 21. november Del Skrevet 21. november (endret) Men om en har Type2 lader hjemme så var det 3.6kW eller 3.0kW til batteri. Så da er det noe raskere enn med stikkontakt Men .andre biler har 6.6 eller 7.2 så den er litt treg på hjemmelading. Endret 21. november av Svein M Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå