Svein M Skrevet 24. november Del Skrevet 24. november stamkunde skrev (15 timer siden): men jeg forstod med zoe selv med bøtta så tar det vanvittig lang tid, den lader kun 1,7 kw, og det kan man ikke når man pendler. Da må jeg lese meg opp om corsa, men så tenkte jeg at om vinteren så vil jo bilen med full batteri gå mindre, og da må jeg lade oftere selv når jeg lader i en stasjon. Bensin fordufter jo ikke. Der er en nyere ting som brukes på samme måte som bøtta. Men problemet med ladefart ser ut til å være det samme at 3.7kW gir bare 3 til batteriet, og 2.3kW gir bare 1.7. Det er bare Zoe av personbilene som har dette problemet med IT nett. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 24. november Del Skrevet 24. november En måte å vurdere rekkevidde på. En hurtiglader gjerne bare til 80 prosent. Vinter gir lavere rekkevidde. Og en vil ha litt i reserve for slitasje på batteri, og noe igjen på batteri når en kommer frem på neste lader. Så for vinter må en regne med at rekkevidde kan bli halvparten av oppgitt. 1 Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 24. november Forfatter Del Skrevet 24. november Svein M skrev (9 minutter siden): En måte å vurdere rekkevidde på. En hurtiglader gjerne bare til 80 prosent. Vinter gir lavere rekkevidde. Og en vil ha litt i reserve for slitasje på batteri, og noe igjen på batteri når en kommer frem på neste lader. Så for vinter må en regne med at rekkevidde kan bli halvparten av oppgitt. bør kanskje ha bensin bil på vinteren, og elbil på vår, sommer og høst? Lenke til kommentar
HF- Skrevet 24. november Del Skrevet 24. november stamkunde skrev (2 minutter siden): bør kanskje ha bensin bil på vinteren, og elbil på vår, sommer og høst? Var det ikkje du som ville ha elbil for å kunne forvarmet bilen med en app? Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 24. november Forfatter Del Skrevet 24. november HF- skrev (2 minutter siden): Var det ikkje du som ville ha elbil for å kunne forvarmet bilen med en app? jo, men her jeg bor har jeg ikke akkurat mulighet å lade hjemme. Dermed må jeg tenke nytt. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 24. november Del Skrevet 24. november (endret) 14 minutes ago, stamkunde said: jo, men her jeg bor har jeg ikke akkurat mulighet å lade hjemme. Dermed må jeg tenke nytt. Har du undersøkt det eller har du konkludert uten å sjekke...? Endret 24. november av barfoo Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 24. november Forfatter Del Skrevet 24. november barfoo skrev (1 minutt siden): Har du undersøkt det eller har du konkludert uten å sjekke...? jeg har undersøkt det Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 24. november Forfatter Del Skrevet 24. november jeg er medlem i huseiererne, kan jo være verdt å ta en telefon til dem. Har jeg krav som selveier å ha ladestasjon tilknyttet leiligheten? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 24. november Del Skrevet 24. november (endret) Ser det finnes elbiler med over 500 km rekkevidde. Da begynner det å kanskje kunne brukes uten hjemme lader. Men dette avhenger også av hvor mye en kjører. Eksempel https://elbil.no/elbiler/hyundai-kona-2024/ Endret 24. november av Svein M Lenke til kommentar
HF- Skrevet 24. november Del Skrevet 24. november Svein M skrev (3 minutter siden): Ser det finnes elbiler med over 50 km rekkevidde. Da begynner det å kanskje kunne brukes uten hjemme lader. Men dette avhenger også av hvor mye en kjører. Eksempel https://elbil.no/elbiler/hyundai-kona-2024/ Over 500 km Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 24. november Del Skrevet 24. november stamkunde skrev (16 minutter siden): jeg er medlem i huseiererne, kan jo være verdt å ta en telefon til dem. Har jeg krav som selveier å ha ladestasjon tilknyttet leiligheten? Tror ikke det er krav. Boretslag kan sette opp noen ladere om de har et egnet område. Her har vi bare 2 fordelt på mange leiligheter 1 Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 25. november Del Skrevet 25. november Beboere i borettslag og sameier har rett til å montere elbillader på egen parkeringsplass. Har en ikke fast plass kan felles ladere være tilstrekkelig. Mest vanlig er å montere på egen plass. https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/sameier-og-borettslag/eierseksjoner/lading-av-el-bil-i-sameier/ https://elbil.no/om-lading-i-borettslag-og-sameier/ 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 25. november Del Skrevet 25. november (endret) . Endret 25. november av Hanhijnn Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 8. desember Forfatter Del Skrevet 8. desember rekkevidde, kwh kapasitet, ladetid etc. Stemmer det at kwh 100, og kwh 64 kan ha forskjellige rekkevidde, og kwh 64 kan kjøre lengre? hva er årsaken? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember stamkunde skrev (16 minutter siden): rekkevidde, kwh kapasitet, ladetid etc. Stemmer det at kwh 100, og kwh 64 kan ha forskjellige rekkevidde, og kwh 64 kan kjøre lengre? hva er årsaken? For å sammenligne rekkevidde bruker en ofte oppgitt rekkevidde etter WLTP målemetoden. Det er forskjeller på hvor mye strøm de forskjellige bilene bruker per mil. Det skal sies at elbiler bruker også strøm på oppvarming, og da mer når det er kaldt. https://elbil.no/hva-er-det-og-hvordan-males-det/ 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember 33 minutes ago, stamkunde said: rekkevidde, kwh kapasitet, ladetid etc. Stemmer det at kwh 100, og kwh 64 kan ha forskjellige rekkevidde, og kwh 64 kan kjøre lengre? hva er årsaken? Av samme grunn at du har bensinbiler som har helt annet forbruk selv om de har samme motor men ikke samme kropsform, og at henger bruker å suge litt drivstoff. Så: Aerodynamikk, bilvekt, total bredde og vekt på dekk+felger, isolasjon, varmepumpe eller elektrisk oppvarming, og hvor godt regen er satt opp for å nærme seg perpeptum mobile. Liker f.eks som et eksempel: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?gid=735351678#gid=735351678 Datasettet er vel satt opp med cruise control langs en eller annen hovedvei i Norge, i hovedsakelig 90km/t og kabintermperaturen satt til passende. Men man skal ikke se seg blind på det. Bil er til slutt en forbruksvare, og kan bli brukt opp i lengden. 2 Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 8. desember Forfatter Del Skrevet 8. desember Svein M skrev (På 24.11.2024 den 3:39 PM): Tror ikke det er krav. Boretslag kan sette opp noen ladere om de har et egnet område. Her har vi bare 2 fordelt på mange leiligheter hvordan er fordelingsbruken mellom beboere, om man faktisk trenger igjennom en hel natt å lade en el-bil? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember (endret) stamkunde skrev (16 minutter siden): hvordan er fordelingsbruken mellom beboere, om man faktisk trenger igjennom en hel natt å lade en el-bil? Det er en betaling for å lade. Jeg kjenner ikke detaljene siden jeg ikke har elbil. Jeg regner med at den som lader kan stå der så lenge en vil, i hverfall til neste dag. Og at det er første mann å ta plassen når den er ledig. Endret 8. desember av Svein M Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå