Gå til innhold

kan lite om elbil, hva bør være i en elbil


stamkunde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, stamkunde said:

Hva er night vision? 

Sier seg sjøl, er at kamera kan se ting som elg når er bekmørkt ute men såvidt jeg vet er bare voyah som har det blant elbiler mulig noen BMWer og Audi men er fort biler som nærmer seg en mill.

Billigere å ha gode lys istedenfor eller montere en ledbar.

Lenke til kommentar

hvor mange timer må jeg lade opp denne bilen? E-NV200 40Kw Nissan. Dette er største batteripakke skrives det. 

rekkevidde 200 km. I NAF sin rekkeviddetest kom de hele 270km. Lavt tyngdepunkt    sørger for knallgod kjørekomfort.

Kan sikkert ikke hurtiglades? da er det jo ikke kjekt å dra på langtur. 

Endret av stamkunde
Lenke til kommentar

vi snakker om at rekkevidde blir mindre ved kjøring når det er kaldt ute, vinter. Men er ikke batteri isolert slik at den vil takle kalde dager?

Og hvilken el-bil er veldig godt isolert i vegger på bilen?

 

Leste at skoda cirigo 2021 modell taklet kun 160 km å kjøre på en testrunde som hadde 150 km distanse. Det var også -26, 5 grader den dagen. 58% kapasitet av sine opprinnelige 253 km wltp

Endret av stamkunde
Lenke til kommentar

Jeg så dette på elbilforum. Jeg tror foresten det er mulig å bruke opp 40kWh på 20 mil om det er kaldt og en bruker mye på varme.

Eksempel på resultater fra ulike enkeltsykluser og testprosedyrer. Eksempel Rekkevidder for Nissan Leaf 40kW utgave:
400km - CJ08. Den "gamle" testsyklusen i Japan
389km - WLTP By (urban). Brukes aktivt i markedsføring av noen aktører, også i Norge
378km - NEDC. Gamle metoden i Europa
322km - WLTC (JP). Den nye målemetoden i Japan (bruker 3 av de minst energikrevende 4 sykluser fra WLTP)
270km - WLTP (kombinert). Påkrevd for typegodkjenning i EU og EØS, inkl Norge
241km - EPA. Påkrevd for typegodkjenning i USA og Canada
231km - SK-syklus. Sør-Koreansk syklus som bygger på EPA, men tar i tillegg hensyn til reduksjon ved -7grader

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, stamkunde said:

vi snakker om at rekkevidde blir mindre ved kjøring når det er kaldt ute, vinter. Men er ikke batteri isolert slik at den vil takle kalde dager?

Og hvilken el-bil er veldig godt isolert i vegger på bilen?

 

Leste at skoda cirigo 2021 modell taklet kun 160 km å kjøre på en testrunde som hadde 150 km distanse. Det var også -26, 5 grader den dagen. 58% kapasitet av sine opprinnelige 253 km wltp

Varmeapparatet bruker mye strøm. Spesielt på billige biler uten varmepumpe. Det er og tyngere å kjøre på vinterveier, samt kald luft gir mere luftmotstand.

Så mange faktorer gjør at bilens forbruk er en del høyere om vinteren. Noen bedre enn andre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (7 minutter siden):

selger ringte, og nevnte 2019 modell renault kangoo vil bråke en del fordi den ikke er godt isolert, men el bil er vel stillegående? 

Du har fortsatt dekkstøy i høg fart.

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (5 minutter siden):

selger ringte, og nevnte 2019 modell renault kangoo vil bråke en del fordi den ikke er godt isolert, men el bil er vel stillegående? 

Over ca 30 km/t vil hjulstøyen være det en hører. Påvirkes av hvor fort en kjører, og av asfalt, ny asfalt bråker mindre enn slitt.

Dekk påvirker også støy. Piggfrie dekk er normalt mest stille, deretter sommerdekk, piggdekk bråker mest.
Det kan være forskjell mellom dekk produsent. 

Generelt, varebiler er lite støy isolert, og har dermed mer støy en personbiler, uavhengig av motortype.

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (1 time siden):

Batterikapasitet og hurtiglading og tid. Hva velge? 50 kWh hvor lang tid tar det å lade på stasjon? 80 kWh? På stasjon. 

Slik jeg ser det så er det viktig at der er DC lading på bilen (helst 50kW eller mer).

Eksempel:

Sitat
  • Zoe Z.E. 50 R110/R135 kan hurtiglades med inntil 50 kW DC.
  • Våre tester viser at man i praksis lader fra 20-80 prosent i løpet av 44,5 minutter under optimale forhold.

https://elbil.no/elbiler/

https://elbil.no/elbiler/renault-zoe-z-e-50-2020/

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (3 timer siden):

Batterikapasitet og hurtiglading og tid. Hva velge? 50 kWh hvor lang tid tar det å lade på stasjon? 80 kWh? På stasjon. 

Så lenge som en velger en bil som holder til daglig kjøring, og kan sakte lade hjemme er ikke hurtig ladetiden et stort problem. Om en bruker noen minutter mindre tid på å lade når en skal kjøre lengre etapper - ved å lade når en uansett stopper merker en lite til denne tiden.

OMyre skrev (2 timer siden):

Jeg ville valgt 800volt system, eks. Nye Kia EV6 facelift.  Ta en prøvekjøring av denne, så får vi høre hvordan det gikk.

800 Volt system har helt klart sine fordeler, men jeg ville ikke sett på dette som hovedkriteriet.
Skal en ha nytte av 800 Volt kreves det en 800 Volt hurtiglader. Usikker hvor mange som finnes pr idag?

Elbiler med 800 Volt pr idag er Porsche, Audi e-Tron GT, Kia EV6 og Hyundai Ionic 5. Noen som er glemt?

Lenke til kommentar
2 hours ago, toralfb said:

Elbiler med 800 Volt pr idag er Porsche, Audi e-Tron GT, Kia EV6 og Hyundai Ionic 5. Noen som er glemt?

Og alle de har sine problemer når det kommer til å lade på 400V ladere, samt at de ikke lader så veldig mye raskere på 800V ladere enn visse andre biler gjør på 400V ladere.

Så ville heller ikke hatt 800V som kriterie per dags dato, men etterhvert vil det bli mere standard.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (På 8.11.2024 den 10:09 PM):

Hva er det nye alternativet ovenfor avfasning på 2g?

4g eller 5g. 3g tror jeg allerede har blitt utfaset. Ikke sikkert at det er krise og det kan hende din bilprodusent i såfall har en løsning, men hør gjerne med forhandler så du er orientert. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...