Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

kan lite om elbil, hva bør være i en elbil


stamkunde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
stamkunde skrev (20 minutter siden):

jeg leser at zoe ikke kan hurtiglades, stemmer det?

Ingen av Zoe variantene hadde DC hurtiglading før den nyeste med 52 kWh batteri (R110 og R135).

Fra 2020 modell står det i en artikkel (CCS-Combo-kontakt for hurtiglading, opptil 50kW).

Fra Wikipedia: Nye Zoe (2019–2024):

Denne har større batteri på 52 kWh, endret utseende, motor på enten 108 eller 135 hestekrefter. Med bilen leveres en spesiell ladekabel med transformator slik at nye ZOE kan lades med 2,2 kW fra vanlig schuko-kontakt og maks 3,6 kW fra en veggboks på IT og TN-nett. Bilen kan lades med AC trefase opp til 22 kW, men kun fra TN-nett.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (2 timer siden):

Ingen av Zoe variantene hadde DC hurtiglading før den nyeste med 52 kWh batteri (R110 og R135).

Fra 2020 modell står det i en artikkel (CCS-Combo-kontakt for hurtiglading, opptil 50kW).

Fra Wikipedia: Nye Zoe (2019–2024):

Denne har større batteri på 52 kWh, endret utseende, motor på enten 108 eller 135 hestekrefter. Med bilen leveres en spesiell ladekabel med transformator slik at nye ZOE kan lades med 2,2 kW fra vanlig schuko-kontakt og maks 3,6 kW fra en veggboks på IT og TN-nett. Bilen kan lades med AC trefase opp til 22 kW, men kun fra TN-nett.

Finnes det bilde eksempler på:

- spesiell ladekabel med transformator. Er det som også kalles bøtta? Er det annerledes strømnett i Frankrike?

- schuko-kontakt.

- veggboks på it og tn-nett er iallfall for meg et nytt begrep. 

- ac trefase

Lenke til kommentar
6 minutes ago, stamkunde said:

Finnes det bilde eksempler på:

- spesiell ladekabel med transformator. Er det som også kalles bøtta? Er det annerledes strømnett i Frankrike?

- schuko-kontakt.

- veggboks på it og tn-nett er iallfall for meg et nytt begrep. 

- ac trefase

Ja, det er 'bøtta'. Det er annerledes strømnett i (det aller meste av) Norge som krever en transformator - selve 'bøtta'. Den trengs ingen/svært få andre steder i Europa

Endret av trikola
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (20 minutter siden):

Finnes det bilde eksempler på:

- spesiell ladekabel med transformator. Er det som også kalles bøtta? Er det annerledes strømnett i Frankrike?

- schuko-kontakt.

- veggboks på it og tn-nett er iallfall for meg et nytt begrep. 

- ac trefase

Zoe laderen (jeg er ikke helt sikker om det er denne):

ZOE_lader_pdf.png.797db141066215b7556e1c75eaccda05.png

Schuko-kontakt er samme type som vi har inne i alle hus, variant med jording og ofte lokk over.

tn-nett er det vanlige i Europa. I Norge har vi hatt it-nett, men det er kommet en del tn-nett. Så her er begge deler.

AC er vekselstrøm. Trefase er tilkoblinger med 3 faser, i motsetning til 1-fase som er det vanlige.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (8 minutter siden):

Zoe laderen (jeg er ikke helt sikker om det er denne):

ZOE_lader_pdf.png.797db141066215b7556e1c75eaccda05.png

Schuko-kontakt er samme type som vi har inne i alle hus, variant med jording og ofte lokk over.

tn-nett er det vanlige i Europa. I Norge har vi hatt it-nett, men det er kommet en del tn-nett. Så her er begge deler.

AC er vekselstrøm. Trefase er tilkoblinger med 3 faser, i motsetning til 1-fase som er det vanlige.

takk det var langt lettere å forstå begrepene. 

😀

Lenke til kommentar

i tekst annonse står det dette: Bilen leveres med komplett servicehistorikk. Alle servicer utført hos Bertel O. Steen. Det ble skiftet til nytt fremdriftsbatteri 09.06.2023. 

Hva betyr fremdriftsbatteri? 

Er det mange batterier i en el-bil?

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (7 minutter siden):

i tekst annonse står det dette: Bilen leveres med komplett servicehistorikk. Alle servicer utført hos Bertel O. Steen. Det ble skiftet til nytt fremdriftsbatteri 09.06.2023. 

Hva betyr fremdriftsbatteri? 

Er det mange batterier i en el-bil?

Det er batteriet som lagrer strøm for fremdrift. Det er bare det batteriet i bilen, pluss et vanlig bilbatteri på 12V.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (10 minutter siden):

i tekst annonse står det dette: Bilen leveres med komplett servicehistorikk. Alle servicer utført hos Bertel O. Steen. Det ble skiftet til nytt fremdriftsbatteri 09.06.2023. 

Hva betyr fremdriftsbatteri? Er det mange batterier i en el-bil?

Elbiler og hybridbiler har to batterier.

- Fremdriftsbatteri er det store batteriet. Brukes for fremdriften. Hybridbiler har fra 1 - 10 kWh. Elbiler fra ca 30 - 100 kWh. Fremdriftsbatteri benyttes også til varme via direkte varme eller varmepumpe som kan benyttes både til varme og kjøling. 


- 12 V batteri er tilsvarende bensin og dieselbiler. Dette er ofte mindre på elbiler enn på bensin og diselbiler.

Årsaken til det benyttes 12 V er pga. alle komponentene som er i en bil idag av historiske årsaker benytter 12V.
12V er høy nok spenning til styringen, instrument, lys, kupe vifte, varme i seter, rute, osv. 
12V batteriet benyttes for å "starte" elbilen, ved at det leverer strøm til elektronikken som kobler inn høyspennings batteriet.

En elbil vil lade 12V batteriet selv når den lades, når den er "på" og når den ellers trenger å lade det.

De fleste bilprodusentene benytter fortsatt 12V batteri av bly i elbiler. Tesla har startet å benytte et 16V Li- Ion batteri.

Endret av toralfb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
toralfb skrev (56 minutter siden):

Elbiler og hybridbiler har to batterier.

- Fremdriftsbatteri er det store batteriet. Brukes for fremdriften. Hybridbiler har fra 1 - 10 kWh. Elbiler fra ca 30 - 100 kWh. Fremdriftsbatteri benyttes også til varme via direkte varme eller varmepumpe som kan benyttes både til varme og kjøling. 


- 12 V batteri er tilsvarende bensin og dieselbiler. Dette er ofte mindre på elbiler enn på bensin og diselbiler.

Årsaken til det benyttes 12 V er pga. alle komponentene som er i en bil idag av historiske årsaker benytter 12V.
12V er høy nok spenning til styringen, instrument, lys, kupe vifte, varme i seter, rute, osv. 
12V batteriet benyttes for å "starte" elbilen, ved at det leverer strøm til elektronikken som kobler inn høyspennings batteriet.

En elbil vil lade 12V batteriet selv når den lades, når den er "på" og når den ellers trenger å lade det.

De fleste bilprodusentene benytter fortsatt 12V batteri av bly i elbiler. Tesla har startet å benytte et 16V Li- Ion batteri.

Fantastisk beskrivelse.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (57 minutter siden):

Det er batteriet som lagrer strøm for fremdrift. Det er bare det batteriet i bilen, pluss et vanlig bilbatteri på 12V.

For man hører kun batteri, og ikke eksakt batteri når det snakkes om elbil. Så fremdriftsbatteri ble et nytt begrep for meg. 

Lenke til kommentar
HF- skrev (30 minutter siden):

Det viktigste med elbil er å ha stort nok batteri så du slepp å måtte lade heile tida. Husk rekkevidda blir mykje dårligere når det er kaldt.

ja, jeg ser veldig på rekkevidde, og har vel en følelse for zoe, men favoritten ville vært mustang og 600 km i rekkevidde, men til det har jeg ikke lommebok til. 

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha enorm rekkevidde blir det ganske dyrt, og mye å betale på forskudd eller hver måned. Da blir det kanskje ikke et økonomisk eller fornuftig bilhold. Slike biler er ofte også større og tyngre, og kan kreve mer vedlikehold. Det man bør starte med er hvor langt man kjører hver dag, så bør man legge på buffer i topp og bunn samt økt forbruk for vinter. Ta også med litt degradering av batteri etter en del år som senker rekkevidde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...