stamkunde Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november Jeg er usikker på uttrykket, men muligens varmepumpe, en slags forvarmer, som man kan sette via applikasjon på på vinteren. Det trenger jeg. Hva er viktig å ha i en elbil ellers? Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november Kommer jo an på bruken da. Og smak&behag. Og hvor mye du legger i bilen. I utgangspunktet er det ingenting som er spesiellt viktig. Mer kjekt å ha. Jeg kjørte en MX-30 et par mil i dag, og det er en veldig tradisjonell enkel bil, som er enkel å forstå. I tillegg er den bedre å kjøre enn de fleste elbiler jeg har prøvd, så hvis den hadde hatt 50-60km ekstra rekkevidde for samme pris, så ville jeg vurdert sterkt å kjøpe en. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 8. november Forfatter Del Skrevet 8. november når jeg f.eks leser om renault kangoo, så leser jeg hele tiden at bilen har diesel tilleggsvarmer. Hva betyr det egentlig? får man fri bompenge passering med el-bilen da? skal man følge diesel i tillegg? Så leser jeg i en annonse hva bilen har: Varmepumpe og diesel-tilleggsvarme. Her er det begge deler? Kan noen hjelpe meg å forstå dette? Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 8. november Forfatter Del Skrevet 8. november AL123 skrev (10 minutter siden): Kommer jo an på bruken da. Og smak&behag. Og hvor mye du legger i bilen. I utgangspunktet er det ingenting som er spesiellt viktig. Mer kjekt å ha. Jeg kjørte en MX-30 et par mil i dag, og det er en veldig tradisjonell enkel bil, som er enkel å forstå. I tillegg er den bedre å kjøre enn de fleste elbiler jeg har prøvd, så hvis den hadde hatt 50-60km ekstra rekkevidde for samme pris, så ville jeg vurdert sterkt å kjøpe en. mx-30 er det mazda? Jeg vil iallfall unngå noen overraskelser når jeg kjøper el-bil ved å si hadde jeg ikke det. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november Jeg vil foreslå at vi snur om på topic litt og du spør oss hva slags behov du har i en bil, så kan vi hjelpe deg med å finne de beste tekniske løsningene for å dekke ditt behov 3 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november (endret) Jeg trodde du skulle ha bensinbil? For å holde seg on-topic siden moderatorene ikke gjør noe med alle disse spam-liknende trådene: varmepumpe varmer raskest når det ikke er ekstremt kaldt. Koster litt ekstra, men er verdt det. Ellers har du batterivarmer (forvarming av batteriet før hurtiglading - regner med alle seriøse el-biler har det nå). Ellers...hva med å lese seg opp på ting selv, istedet for å la andre gjøre absolutt alt for deg? Google er åpen og tilgjengelig for de fleste. Endret fredag kl 09:43 av PaladinNO 4 Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 8. november Forfatter Del Skrevet 8. november Gavekort skrev (11 minutter siden): Jeg vil foreslå at vi snur om på topic litt og du spør oss hva slags behov du har i en bil, så kan vi hjelpe deg med å finne de beste tekniske løsningene for å dekke ditt behov kjøre komfort, varm bil, komme til varm bil når jeg skal kjøre på vinteren, kanskje kassebil, spille musikk. Det er det jeg kommer på i farta. Kan fylle på mer etterpå. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november stamkunde skrev (1 minutt siden): kjøre komfort, varm bil, komme til varm bil når jeg skal kjøre på vinteren, kanskje kassebil, spille musikk. Det er det jeg kommer på i farta. Kan fylle på mer etterpå. Ca. Budsjett? Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 8. november Forfatter Del Skrevet 8. november PaladinNO skrev (3 minutter siden): Jeg trodde du skulle ha bensinbil? For å holde seg on-topic siden moderatorene ikke gjør noe med alle disse spam-liknende trådene: varmepumpe varmer raskest når det ikke er ekstremt kaldt. Koster litt ekstra, men er verdt det. Ellers har du batterivarmer (forvarming av batteriet før hurtiglading - regner med alle seriøse el-biler har det nå). Bra du er oppdatert og så teknisk anlagt i å kopi og lim funksjonen. Det er viktig informasjon i siste avsnitt du skriver. du skriver batterivarmer forvarming av batteriet før hurtigladning. Den funksjonen er veldig viktig for meg. Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november Varmepumpe ratt og det som ellers skal være i en bil 😀 Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 8. november Forfatter Del Skrevet 8. november Gavekort skrev (1 minutt siden): Ca. Budsjett? 150 000 kr ++ Muligens nyere enn 2020 modell. Jeg vil aller helst ha en bil med masse bagasje plass. Men redd kjøre komfort og rekkevidde blir veldig lite. Lenke til kommentar
HF- Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november Skreiv ikkje du en plass at du ikkje ville ha elbil fordi du ikkje kunne lade heime? 2 Lenke til kommentar
Dugg Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november Dersom du ønsker å styre oppvarming og vifte fra app, bør du sjekke om disse tjenestene er koblet opp mot 2g. "g skal utfases og biler som har 2g vil derfor miste nødknapp og mest sannsynlig oppkobling mot telefon og app. Jeg er ikke helt sikker på dette, men det kan være greit å spørre selger når du kjøper bilen slik at du vet. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 8. november Forfatter Del Skrevet 8. november Dugg skrev (50 minutter siden): Dersom du ønsker å styre oppvarming og vifte fra app, bør du sjekke om disse tjenestene er koblet opp mot 2g. "g skal utfases og biler som har 2g vil derfor miste nødknapp og mest sannsynlig oppkobling mot telefon og app. Jeg er ikke helt sikker på dette, men det kan være greit å spørre selger når du kjøper bilen slik at du vet. Hva er det nye alternativet ovenfor avfasning på 2g? Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 8. november Forfatter Del Skrevet 8. november HF- skrev (1 time siden): Skreiv ikkje du en plass at du ikkje ville ha elbil fordi du ikkje kunne lade heime? Jeg har bestemt meg for elektrisitet. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november diesel-tilleggsvarme er f.eks en Webasto. Altså den brenner diesel for å varme opp lufta inne i bilen. Bilen regnes fortsatt som en elbil når det gjelder f.eks bompenger. 1 Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november (endret) Webasto og Eberspächer er kjente produsenter av parkeringsvarmer som benytter bensin eller diesel. Det er svært få elbiler som benytter denne typen varmer. Etter det jeg kjenner er Renault Kangoo Z.E. en de få "nyere" som har dette montert fra fabrikk. Større biler, og biler som er spesielt utstyrt benytter gjerne parkeringsvarmer. Moderne batterielektriske personbiler har tilfredsstillende energi mengde i fremdrifts batteriet til fremdrift og varme. Kombinert med bruk av varmepumpe reduseres energiforbruket. En elektrisk bil parkeres gjerne i tilknytning til lademulighet. Energien til varme kan dermed komme fra strømnettet. Flytende drivstoff er ikke nødvendig. Å starte varmen i forkant kan normalt gjøres ved å legge inn et tidspunkt i bilen på forhånd. Egen fjernkontroll er ikke lenger vanlig. Disse fjernkontroller uansett begrenset rekkevidde. Mest brukt er styring via en app på en iPhone eller Android telefon. Sistnevnte krever bilen har en fungerende tilknytning til telenettet. Biler som bare har 2G vil miste forbindelse i forholdsvis nær fremtid, avhengig av når 2G nettet stenges. Det vil være en fordel med 4G støtte. Kjenner ingen oversikt over hvilke modeller som har støtte for 2G, 3G, eller 4/5G. Noen biler kan utstyres med alternativ løsninger for styring, se eksempelvis https://www.openvehicles.com/ Noen modeller støtter bare status informasjon. Andre støtter også å starte varme via OVMS. Endret 8. november av toralfb 1 Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november Å varme batteriet gjøres i forkant av hurtiglading. Stor variasjon hvordan dette er løst, noen modeller krever navigasjon benyttes. Andre har manuell aktivering, eller en kombinasjon. Eller, bare en varmer som automatisk aktiveres ved lave temperaturer for å forhindre skade på batteriet. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 8. november Forfatter Del Skrevet 8. november Svein M skrev (1 time siden): diesel-tilleggsvarme er f.eks en Webasto. Altså den brenner diesel for å varme opp lufta inne i bilen. Bilen regnes fortsatt som en elbil når det gjelder f.eks bompenger. Men er det egen tank for å fylle diesel på el-bilen da? hvor mye diesel går det for å bruke diesel - tilleggsvarmer? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november 2 minutes ago, stamkunde said: Men er det egen tank for å fylle diesel på el-bilen da? hvor mye diesel går det for å bruke diesel - tilleggsvarmer? Ca. 0,2 - 0,5 L/t. Og selvsagt har du egen tank for diesel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå