Gå til innhold

'Powerbank' for beredskapslageret

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
19 hours ago, Orion666 said:

Jeg har en håndfull bilbatterier som vil gi masse energi til å lade lys, radio og lignende. I tillegg kan batteriene igjen lades i bilen.

Har du el-bil er du jo veldig godt stilt.

Hvis du har V2U eller andre uttak inne i bilen som ikke kommer fra 12v batteriet.

Lenke til kommentar
19 hours ago, torbjornen said:

Straum til lading av mobiltelefonar blir nok det minste problemet. Det går ikkje lang tid frå eit straumutfall til mobilnettet ramlar ut.

Men å ringe over wifi og fibertilkopling ville kanskje fungere betre?

I utgangspunktet ja, men dessverre går fiber innom mange punkter og utstyr som krever strøm og noe man har sett er at altfor få har gode eller tilstrekkelige backupløsninger på strøm der.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For de av oss som har båter som kan brukes til å bo i, så har vi vel mye av dette kjørende ombord.

Hvis man skal ha en billigst mulig "nødstrøm med god kapasitet", så vil jeg anbefale følgende løsning, som jeg selv har testet ut gjennom flere år.

Først så kjøper jeg et par brukte bilbatterier av størst mulig type hos en bilhugger. Pleier vel å betale 200-300 Kr pr stk.

Så bruker jeg et solcellepanel i fra Jula, på 110W

Så bruker jeg en USB-c billader i fra Kjell og co

Så behøver man også et 12V grenuttak, for eksempel dette.

Da er man oppe i en samlet pris på ca 2.600,- og da kan man holde det gående året rundt når det gjelder strøm til PC, Mobiltelefon, lys osv. Lyskilder som drives via USB kommer jo da i tillegg, men det dreier seg jo bare om noen hundrelapper.

Har hatt en slik installasjon både i båten og i hytta, og det har fungert meget bra.

Jeg har også et par 12-230V invertere, men det er noe jeg nestan aldri har bruk for. Det eneste jeg kan huske å ha brukt den til er til lading av en elektrisk tannbøste. Nå for tiden så kan man jo kjøre det aller meste på USB-C.

Den laderegulatoren som følger med Jula sin løsning er ikke veldig god, men den fungerer. Skal man ha litt oppgradering så kan man koste på en litt bedre regulator, for eksempel denne fra Maritim. Med en slik regulator, så får man mye bedre lading i litt dårlig sollys. (Har denne ombord og er meget godt fornøyd med den.)

Se også dette alternativet for socellepanel. (Bruker selv Jula sitt, men det kostet bare 1000,- med en enkel regulator, da jeg kjøpte det.)

Har også investert i et Lithium LiFePo4 batteri av denne typen, men det er på et vis litt "overkill" og mer enn det som jeg egentlig behøver. (LiFePo4 batteriene tåler å bli tappet til ca 10% lading, mens blybatterier ikke bør komme lavere enn ned mot 50% lading.)

Har også kjøpt inn en 12V billader fra Biltema, for det tilfellet at jeg skulle ha behov for forholdvis hurtig lading i fra landstrøm, men foreløig så har vel solcellepanelet klart å holde batteriet fullt, slik at det ikke har vært behov for den. (Kan da brukes sammen med eller i stedet for solcellepanel, alt etter som det måtte passe.)

Biltema har ellers noen USB arbeidslamper med innebygde batterier. Belaster 12V hovedbatteri så lite at det knapt nok merkes. Denne kan også brukes.

Ellers så bruker jeg gass og diesel til alt som har med oppvarming og koking og slike ting ombord.

Ellers så reiser jeg en del i utlandet i strøk der stømmen faller ut rett som det er. Normalt så pleier mobilnettet å kunne holde det gående i et døgn eller to, på nødstrøm, etter at alt annet har falt ut.

Har testet ut disse tingene gjennom flere år, så det er bare å spørre.

Endret av arne22
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (På 8.11.2024 den 9:36 PM):

Problemet er at fiberkabelen termineres i et av telenors skap og strømmen der blir muligens borte omtrent samtidig med strømmen til mobilnettet forsvinner. 😐 

Nå har vel mobilnettet reservestrøm, usikker på hvordan det står til med nettverksskapene.

Under stormen Dagmar for nokre år sidan kunne ein ikkje kommunisere med dei verst ramma områda anna enn via radioamatørar eller satellittelefon. Slik sett bør ein vel heller ha kortbølgjesendar og radioamatørlisens i staden for dab-radio som del av beredskapslageret. Batterikapasiteten i mobilnettet er vel neppe så mykje betre i dag.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 timer siden):

Under stormen Dagmar for nokre år sidan kunne ein ikkje kommunisere med dei verst ramma områda anna enn via radioamatørar eller satellittelefon. Slik sett bør ein vel heller ha kortbølgjesendar og radioamatørlisens i staden for dab-radio som del av beredskapslageret. Batterikapasiteten i mobilnettet er vel neppe så mykje betre i dag.

Har jaktradio og et sett med billige PMR-radioer. 😐 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...