Gå til innhold

MG eller EQB

peterjohn

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvilke elbil skal jeg kjøpe. Jeg har to i min liste. MG ZS EV 2022 modell eller Mercedes-Benz EQB 2022 modell. Prisen er rundt 300 00 kr for MG og rundt 400 000 kr for Mercedes. Hvis jeg kjøpe MG som er biligere hva er positiv og negativ med MG.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs hva som er viktigst for deg da; mest bil for pengene eller mer komfort/premiumfølelse som du får i EQB? 

Jeg hadde valgt EQB uten tvil om jeg måtte ha valgt. 

Positive ting med MG’en:

• Pris
  • Rekkevidde(440 km WLTP fra den oppgraderte 2022 modellen og utover)
  • Utstyrsnivå 
  • Plass
  • Garanti

Negative ting med MG’en:

• Interiørkvalitet
  • Kjørekomfort/ytelse 
  • Ladeytelse- Opptil rundt 80 kW bare, noe som er altfor lavt..
  • Merkevare/annenhåndsverdi. Mercedes er et premiummerke og du får nok mer får den, den dagen du vurderer å bytte den ut
  • Teknologi/førerassistentsystemer 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar

MG ZS EV er en rimelig bil, med forholdsvis lang rekkevidde. Men, den har fått kritikk for en del feil, og lang ventetid på deler.
MG har har 7 års garanti på hele bilen, eller opptil 150 000 km, avhengig av hva som kommer først.

Mercedes-Benz EQB blir i en høyere klasse. Leser den også er tilgjengelig med firehjulstrekk, men mulig det ikke gjelder den du har sett på? Garantien er 5 år / 100.000 km for bilen og 8 år / 160.000 km på batteriet. I NAF sin test er målt rekkevidde nærmere fabrikken sine oppgitte tall på EQB enn MG.

Opplever du Mercedes-Benz verdt den ekstra kostnaden? 

https://www.tv2.no/broom/latterlig-billig-i-forhold-til-hva-man-far-for-pengene/16173709/
https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/mg-zs-ev
https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/mercedes-benz-eqb

• Liker 1
Lenke til kommentar

Et annet vanlig spørsmål om lading av elbilen. Trenger vi å vente en stund etter lang kjøring og plugge inn for lading ?

For eksempel hvis jeg begynner å kjøre fra Bergen med fullt batteri og stopper på Geilo som er halvveis til Oslo. Må jeg hvile bilen i en halvtime for å kjøle seg ned på Geilo før jeg kobler til for lading ?

Lenke til kommentar

Jeg finner klosser foran til mellom 500 og 800 på eurodel. Jeg kan ikke se at de har klosser som passer bak. Går sikkert an å bestille fra utlandet. Jeg ser autodoc har til bakaksel også, mellom 400 og 800 per sett. Men det er ikke største utvalget til disse bilene. Man er ikke nødt til å bruke merkeforhandler. Men jeg har hørt MG har ganske dyre servicer, uten at de gjør noe særlig på bilen. Bare en dyr inspeksjon. 

Lenke til kommentar
45 minutes ago, peterjohn said:

For eksempel hvis jeg begynner å kjøre fra Bergen med fullt batteri og stopper på Geilo som er halvveis til Oslo. Må jeg hvile bilen i en halvtime for å kjøle seg ned på Geilo før jeg kobler til for lading ?

Nei. Bilen overvåker temperaturen i alle ledd fra kontakten og helt til batteriet og regulerer mengde strøm som passerer kontinuerlig for at det ikke skal bli for varmt. Mange biler har innebygget nedkjøling og oppvarming av batteriet for å holde seg innenfor minimum og maksimum temperatur.

Eneste som skjer er at bilen lader saktere hvis det er for varmt/kaldt.

Lenke til kommentar

Bileier har fritt verkstedvalg ved reparasjoner han selv betaler for uten at dette medfører at garantien bortfaller.

Første 5 år kan også reklamasjonsretten benyttes ved feil, om garantien ikke er "gyldig". 
Garanti for år 6 og 7 kan det være smart å lese vilkårene godt, for å være sikker på den ikke faller bort.

Dokumentasjon fra verksted som utfører service er viktig. 

https://www.nbf.no/siteassets/organisasjon/infoskriv-fritt-verkstedvalg.pdf
https://www.mgmotor.eu/nn-NO/owners/our-warranty
https://www.naf.no/bilhold/kostnader/hvilket-bilverksted-bor-jeg-velge

Lenke til kommentar
peterjohn skrev (48 minutter siden):

Et annet vanlig spørsmål om lading av elbilen. Trenger vi å vente en stund etter lang kjøring og plugge inn for lading ?

Det er generelt sett anbefalt å lade opp igjen med en gang, unngå å la bilen stå med lavt eller høyt ladenivå over tid.

Mellom 20 - 80 % blir gjerne nevnt. Med andre ord, unngå å reise på lang ferie og la bilen stå tilnærmet tom, eller helt ladet opp. 

Lenke til kommentar

Batteriet lader raskere jo varmere det er også, så spesielt om vinteren er det lurt å plugge i med en gang så slipper også bilen å bruke energi på å varme opp batteriet om det er for kaldt.

Ett fryst batteri kan ikke lades - dvs noen biler som ikke kan varme batteriet må lade det selv om det er fryst men det er meget skadelig.

Ellers er vel mercedes'en litt annen klasse på comfort enn MG'en, så om du prioriterer det så er det lett valg.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
toralfb skrev (1 time siden):

Det er generelt sett anbefalt å lade opp igjen med en gang, unngå å la bilen stå med lavt eller høyt ladenivå over tid.

Mellom 20 - 80 % blir gjerne nevnt. Med andre ord, unngå å reise på lang ferie og la bilen stå tilnærmet tom, eller helt ladet opp. 

Hva mener deg om unngå å reise på lang ferie. Er det greit å ha to eller tre uka ferie og la bilen stå på lufthavn parkering ?

Lenke til kommentar
peterjohn skrev (13 minutter siden):

Hva mener deg om unngå å reise på lang ferie. Er det greit å ha to eller tre uka ferie og la bilen stå på lufthavn parkering ?

Det er best om batteriet er omtrent halv oppladet, altså en plass mellom 20% og 80%.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, peterjohn said:

Går flott det men er bilen tilkoblet lader så juster så den ikke står fulladet i flere uker. Du kan velge hvor mye bilen skal lade batteriet.

Screenshot_20241110_122125_Gallery.jpg

Lenke til kommentar

MG ZS 2020 - 2021 er en annen bil enn modellen som kom i 2022.
Mindre batteri, ingen app og ikke mulighet for å justere ladenivå. 

MG ZS 2022-2023 kan justere nivået på lading, større batteri og støtte for app.
Nød anrop funksjonen benytter 2G, vil slutte å fungere når 2G nettet stenges.
https://www.mgmotor.eu/nn-NO/owners/2g

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/a74Aba/mg-med-storlansering-zs-med-mye-stoerre-batteri-og-splitter-ny-el-suv

Til sammenlikning finnes det flere utgaver av Mercedes-Benz EQB, med ulikt utstyrsnivå, ulikt antall seter, firehjulstrekk osv. 

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en EQA nylig. Samme bil som EQB men dårligere plass. Jeg er godt fornøyd ut ifra mine behov, ulempene som f.eks. relativt lav rekkevidde er ikke så viktig for meg mens bilen støtter det jeg trenger (AWD, relativt høy tilhengervekt, knapper i stedet for kun skjermbetjening for det en trenger mest).

Det er blitt så mange forskjellige løsninger på alt fra skjermer til betjening at du må prøvekjøre og vurdere bilene opp mot hverandre ut ifra det du trenger. Jeg så på MG4 men MG falt ut p.g.a. for lav tilhengervekt og at firehjulstrekken ikke fungerer i revers, men dette er jo ikke viktig for alle.

Lenke til kommentar
TAC-2 skrev (10 timer siden):

Jeg kjøpte en EQA nylig. Samme bil som EQB men dårligere plass. Jeg er godt fornøyd ut ifra mine behov, ulempene som f.eks. relativt lav rekkevidde er ikke så viktig for meg mens bilen støtter det jeg trenger (AWD, relativt høy tilhengervekt, knapper i stedet for kun skjermbetjening for det en trenger mest).

Det er blitt så mange forskjellige løsninger på alt fra skjermer til betjening at du må prøvekjøre og vurdere bilene opp mot hverandre ut ifra det du trenger. Jeg så på MG4 men MG falt ut p.g.a. for lav tilhengervekt og at firehjulstrekken ikke fungerer i revers, men dette er jo ikke viktig for alle.

Kan jeg spørre hva dine behov var? På utkikk selv. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Grubleruble124 said:

Kan jeg spørre hva dine behov var? På utkikk selv. 

Mye småkjøring lokalt, sjelden langturer. Hovedsakelig to voksne personer i bilen. AWD og helst mulighet for 1600 kg hengervekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...