Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Venstre vil ha ny EUdebatt pga Trumps seier

Anbefalte innlegg

GP950mAh skrev (1 time siden):

Vi vil få seter i parlamentet, kommisjonær og plass i EU-rådet hvor vi kan påvirke og stemme over lovforslag eller legge ned veto om det går imot våre interesser. Så jo, vi vil få innflytelse, og mer innflytelse enn idag hvor vi står på gangen med nisselua i hånda mens våre naboland og resten av europa bestemmer for oss.

Som sagt, en sannhet med modifikasjoner. Det gjelder ikke alt nemlig.
Fiskeri og sjømat inngår ikke i EØS avtalen, så Norge har kontroll over sine egne fiskeressurser og fastsetter egne kvoter i norske farvann. Hvis vi blir medlem av EU så kan vi anse det som tapt, for jeg tviler sterkt på at EU ser på det som viktig nok for en enstemmig avstemning hvorvidt vi skal beholde den retten, det kan vi glemme. Så da vil vi ikke kunne bruke vår veto, en veto som ikke vil være gjeldene når det gjelder våre aller viktigste nasjonale interesser.

Norge har brukt reservasjonsretten en gang i historien, og det var postdirektivet.
Og tro at lille Norge kan hevde sitt rett i det store systemet som er EU, er etter min mening naivt, ikke minst tro at våre politikere kommer til en gang å prøve.
De kommer til å godta alt som vi allerede gjør i EØS avtalen, hvor vi faktisk står sterkere til å la være å ta inn direktiver ved å bruke reservasjonsretten. Den luksusen vil vi ikke få som medlem av EU, det vil være vanskeligere å få til.

F.eks det nye direktivet fra EU som vil kreve ombruk av emballasje, inkludert drikkeflasker, altså vasking. Norge har et svært effektivt pantesystem men foreløpig ser det ikke ut til å gi unntak for land med vellykkede gjenvinningssystemer som Norges.
Norge kunne ha brukt sin reservasjonsrett for dette idiotiske direktivet som vil gjøre vårt system mindre miljøvennlig, men det gjøres ikke, forstå det den som kan. Våre politikere står ikke engang opp for et pantesystem, det lover godt for et medlemskap i EU.

Jeg ser de samme argumentene igjen og igjen, "stående på gangen", jeg tror ikke noe på den innflytelsen som vi blir forespeilet. Norske politikere kommer til å stå skolerett og gjøre hva de får beskjed om.

Jeg levde ikke i 74 og var for liten i 94, men hvis det blir en ny avstemning, slik ståa er i dag, så kommer jeg til å stemme nei.
Jeg har ikke tillit til at våre folkevalgte kommer til å representere våre interesser, og som jeg er inne på, jeg tror i mange tilfeller at de uansett ikke vil kunne gjøre det.
Jeg tror ikke det er realistisk å ha en ny folkeavstemming i all uoverskuelig fremtid, motstanden er sterk og folk er allerede forbannet over energipolitikken, folk ønsker å ha kontroll over naturressurser osv. osv.

Jeg tror ikke panikken etter trump seieren og den begredelige kronen vil være nok til at nordmenn kommer til å "bend the knee" til Tyskland & co.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uderzo skrev (3 minutter siden):

Fiskeri og sjømat inngår ikke i EØS avtalen, så Norge har kontroll over sine egne fiskeressurser og fastsetter egne kvoter i norske farvann. Hvis vi blir medlem av EU så kan vi anse det som tapt, for jeg tviler sterkt på at EU ser på det som viktig nok for en enstemmig avstemning hvorvidt vi skal beholde den retten, det kan vi glemme. Så da vil vi ikke kunne bruke vår veto, en veto som ikke vil være gjeldene når det gjelder våre aller viktigste nasjonale interesser.

Som medlemmer får vi tollfri tilgang til hele det europeiske markedet, noe vi vil tjene stort på og skape titalls tusen arbeidsplasser over hele landet. Fiskeri er en del av eøs-avtalen gjennom egne tilleggsprotokoller som sikrer oss redusert toll og tollfrie kvoter.

Fiskeripolitikk vil som alle andre saker måtte gå gjennom EU-rådet, hvor Norge vil ha vetorett og kunne stanse lovforslag som går imot norske interesser.

Uderzo skrev (5 minutter siden):

Norge har brukt reservasjonsretten en gang i historien, og det var postdirektivet.
Og tro at lille Norge kan hevde sitt rett i det store systemet som er EU, er etter min mening naivt, ikke minst tro at våre politikere kommer til en gang å prøve.
De kommer til å godta alt som vi allerede gjør i EØS avtalen, hvor vi faktisk står sterkere til å la være å ta inn direktiver ved å bruke reservasjonsretten. Den luksusen vil vi ikke få som medlem av EU, det vil være vanskeligere å få til.

At vi ikke oppfører oss som unger i trassalderen og bruker reservasjonsretten hver gang vi ikke får viljen vår, slik nasjonalistene sikkert skulle ønske betyr det ikke at EU oveerkjører oss. Norge legger frem våre synspunkter og argumenterer for våre interessser gjennom diplomatiske kanaler og blir hørt. Men når vi har valgt å stå utenfor EU er ikke EU pliktig til å lytte til oss, slik de vil være om vi var medlemmer. I internasjonalt samarbeid må man gi og ta, og det greier Norge godt idag og vil klare også som fullverdige EU-medlemmer.

Uderzo skrev (12 minutter siden):

Jeg tror ikke panikken etter trump seieren og den begredelige kronen vil være nok til at nordmenn kommer til å "bend the knee" til Tyskland & co.

EU består av 27 medlemsland som alle blir hørt i alle saker og har stemmerett og innflytelse, slik Norge også vil ha som medlemsland i samarbeidsorganisasjonen EU. Nå viser forøvrig meningsmålingene at støtten til EU øker i takt med at verden blir mer utrygg og flere har sett hvor dårlig nasjonalisme og egoisme fungerer for britene, som nå er helt desperate etter å melde seg inn igjen etter den mislykkede Brexit-fadesen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Uderzo said:

Norge har samarbeidet tett med EU om kvoter i alle år så dette vil vi nok få til som medlem også.

F.eks det nye direktivet fra EU som vil kreve ombruk av emballasje, inkludert drikkeflasker, altså vasking. Norge har et svært effektivt pantesystem men foreløpig ser det ikke ut til å gi unntak for land med vellykkede gjenvinningssystemer som Norges.
Norge kunne ha brukt sin reservasjonsrett for dette idiotiske direktivet som vil gjøre vårt system mindre miljøvennlig, men det gjøres ikke, forstå det den som kan. Våre politikere står ikke engang opp for et pantesystem, det lover godt for et medlemskap i EU.

Jeg ser de samme argumentene igjen og igjen, "stående på gangen", jeg tror ikke noe på den innflytelsen som vi blir forespeilet. Norske politikere kommer til å stå skolerett og gjøre hva de får beskjed om.

Dette er en misoppfatning av hva et medlemskap betyr. Som medlem får vi muligheter til å være med i jobben som leder opp til direktivene. Vi vil være med å utforme dem og slipper dermed å "stå skolerett".

Jeg levde ikke i 74 og var for liten i 94, men hvis det blir en ny avstemning, slik ståa er i dag, så kommer jeg til å stemme nei.
Jeg har ikke tillit til at våre folkevalgte kommer til å representere våre interesser, og som jeg er inne på, jeg tror i mange tilfeller at de uansett ikke vil kunne gjøre det.
Jeg tror ikke det er realistisk å ha en ny folkeavstemming i all uoverskuelig fremtid, motstanden er sterk og folk er allerede forbannet over energipolitikken, folk ønsker å ha kontroll over naturressurser osv. osv.

Vi er nok dessverre for selvgode til det, ja. Tror vi er så mye bedre enn resten av Europa. Litt kvalmt egentlig…

Endret av rabler
  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 hours ago, Vokteren said:

Hvis EU hadde fått ture frem uten et stabiliserende Nato, hadde EU allerede vært i krig med Russland på ukrainsk mark.

Et lite fristende scenario…..

For noe rør. EU har på ingen måte ønsket å gå til krig mot Russland. Det vil kun skje om Russland angriper ett EU land og ukraina er ikke med i EU. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

@rabler @GP950mAh Mye lovnader, jeg stemmer ikke for EU basert på det.

rabler skrev (1 time siden):

Vi er nok dessverre for selvgode til det, ja. Tror vi er så mye bedre enn resten av Europa. Litt kvalmt egentlig…

Tyskland vet alt om det.
De tror til og med at de kan drive hele landet på vind og sol, vi ser jo hvordan det går, ikke noe selvgodhet å spore.

• Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Uderzo said:

@rabler @GP950mAh Mye lovnader, jeg stemmer ikke for EU basert på det.

Tyskland vet alt om det.
De tror til og med at de kan drive hele landet på vind og sol, vi ser jo hvordan det går, ikke noe selvgodhet å spore.

Tyskland har gjort en formidabel jobb ved å (ikke 100% frivillig) slutte med russisk gass nærmest over natten så jeg tror ikke vi er i noen som helst posisjon til å kritisere tysk energipolitikk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
rabler skrev (2 timer siden):

Tyskland har gjort en formidabel jobb ved å (ikke 100% frivillig) slutte med russisk gass nærmest over natten så jeg tror ikke vi er i noen som helst posisjon til å kritisere tysk energipolitikk.

Det samme Tyskland som gjorde seg avhengig av export utenfra nært samtidig som invasjonen av Ukraina startet, ved å stanse kull-kraftverkene (eller var det atomkraftverkene?) uten å ha en backup løsning, noe som sørget for høye strømpriser i store deler av europa? 🫣

• Liker 4
Lenke til kommentar
rabler skrev (7 timer siden):

Jeg humret litt over dette, Tyskland la alle eggene sine i Putins kurv, selv etter tydelige advarsler over flere tiår fra andre EU land, NATO, USA, spesielt de baltiske landene som har veldig god erfaring med Russland, Europakommisjonen m.fl.
Men Tyskland kjørte på med sine planer, selv etter Russland annekterte Krim i 2014.
Så har vi kjernekraftfadesen og kullkraftverkene som ble fyrt opp for å holde Tyskland gående.

Du skal ha på deg temmelig rosenrøde EU briller for å hevde at vi ikke er i en posisjon til å kritisere Tyskland.

Endret av Uderzo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Uderzo said:

Jeg humret litt over dette, Tyskland la alle eggene sine i Putins kurv, selv etter tydelige advarsler over flere tiår fra andre EU land, NATO, USA, spesielt de baltiske landene som har veldig god erfaring med Russland, Europakommisjonen m.fl.
Men Tyskland kjørte på med sine planer, selv etter Russland annekterte Krim i 2014.
Så har vi kjernekraftfadesen og kullkraftverkene som ble fyrt opp for å holde Tyskland gående.

Du skal ha på deg temmelig rosenrøde EU briller for å hevde at vi ikke er i en posisjon til å kritisere Tyskland.

Vil heller si at Tyskland er en av de beste grunnene til ikke å bli med i EU... Tidligere forbudskansleren var styremedlem i Gazpom, helt utrolig. 

Skal man ha en millitær allianse, må det være med land man kan stole på. Vil heller si Norden, Baltikum og UK. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (6 minutter siden):

Vil heller si at Tyskland er en av de beste grunnene til ikke å bli med i EU... Tidligere forbudskansleren var styremedlem i Gazpom, helt utrolig. 

Noe måtte jo Putin lokke med for å få storfisken på kroken.
Et fatalt veivalg å stole på Russland i den settingen og hvor Norge til slutt reddet hele EUs energisituasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (4 minutter siden):

Skal man ha en millitær allianse, må det være med land man kan stole på. Vil heller si Norden, Baltikum og UK. 

Ja, enig. Tyskland er på mange måter fremdeles et delt land, skepsisen til den vestlige politikken overfor Russland, inkludert sanksjoner og NATO-utvidelse, står sterkere i øst-Tyskland enn i vest. Tyskland har et problem med Putin sympatisører, partier og personer i viktige posisjoner. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...