Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Venstre vil ha ny EUdebatt pga Trumps seier

Anbefalte innlegg

Terrassebord skrev (2 timer siden):

At vi har det svært bra i Norge i dag tenker jeg først og fremst er et resultat av at vi har et samfunn som nyter stor grad av tillit til hverandre og en høyt utdannet befolkning. Ingenting av det tror jeg at vil endre seg ved et eventuelt EU-medlemsskap. Og så har vi penger til å betale oss ut av de situasjonene der hvor skoen trykker.

Til nå ihvertfall, fordi vi kommer til å gå tom for arbeidskraft lenge før vi går tom for penger.

Hvordan kan vi som befolkning posisjonere oss for at Norge skal fortsette å være et svært godt land å bo i? Vi kommer til å trenge flere arbeidsplasser utenfor oljeindustrien som kaster av seg penger (fortrinnsvis privat næringsliv med eksportinntekter) og flere i helse- og omsorgsyrker. Vil det da være en fordel å knytte oss nærmere Europa eller distansere oss?

Jeg mener vi bør være en hod nabo i nabolaget, bli med i velforeningen og bidra.

Er tilliten mellom befolkning og beslutningstagere bedre i EU enn i Norge ?
Tror du ikke at folk i oljenæringen kan omskoleres eller at helsevesenet kan effektiviseres ?

Selvfølgelig skal vi være med i «velforeningen» og samhandle, men jeg vil ikke at lederen i «sekten» skal diktere hverdagen min….

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Vokteren said:

Er tilliten mellom befolkning og beslutningstagere bedre i EU enn i Norge ?
Tror du ikke at folk i oljenæringen kan omskoleres eller at helsevesenet kan effektiviseres ?

Selvfølgelig skal vi være med i «velforeningen» og samhandle, men jeg vil ikke at lederen i «sekten» skal diktere hverdagen min….

Jeg tror absolutt at folk i oljenæringen kan omskoleres, jeg er derimot ikke sikker på at vår måte å tilrettelegge for privat næringsliv er den beste. Har kan vi nok lære av utlandet (ref. skattepolitikk, gründere, bedriftseier etc.).

Jeg tror absolutt at helsevesenet kan effektiviseres og forbedres også. Her er vi kanskje heller ikke organisert på beste måte og kan sikkert dra fordeler av å være med i en større gruppe (ref. vaksinesamarbeid under pandemien, behandling hos spesialist i utlandet som nå kun er forbeholdt personer med privat helseforsikring.).

Jeg tror vi nyter en høyere grad av tillit til hverandre enn snittet av EU (subjektiv mening) og det tror jeg heller ikke vil endre seg ved et eventuelt medlemsskap.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (22 timer siden):

Dette er argumenter vi har hørt i mer enn 30 år og de blir ikke mer sanne etterhvert som tiden går.
Norge har klart seg bedre utenfor enn innenfor i den samme perioden og dette vil vedvare pga våre naturgitte forutsetninger.
Du bør heller være mer bekymret over EUs politiske og økonomiske aggressive ekspansjon de siste årene.
En ekspansjon som sannsynligvis vil resultere i en egen EU-hær med sin egen agenda.
En utvikling som gir ammunisjon til en angstbitersk Putin som føler seg truet.

Norge har klart seg godt takket være eøs-avtalen og store oljeinnteker, men det vil ikke vare. Det blir stadig mer problematisk for Norge å stå utenfor etterhvert som EU fortsetter å utvikle og endre seg i tråd med folkets ønske.

EU ekspanderer fordi befolkningen i land ønsker seg inn i EU og vender seg bort fra Putin-regimet til frihet, solidaritet og samarbeid. Ingen tvinges inn i EU, derimot tvinges land inn i Putins nye imperium med våpenmakt, noe Putin-logrende nasjonalister ikke ser ut til å ha store problemer med å støtte.

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (På 8.11.2024 den 12:19 AM):

Så typisk Venstre som nå forsøker å utnytte valget i USA for å skape en ny EUdebatt.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/tok-drastisk-valg-var-sterkt-imot/17156660/

Har vi ikke hørt nok av dommedagdsprofetier fra de som kjemper med nebb og klør for å få Norge inn i EU?
Historien har gang på gang vist at disse tar feil.

Nå har krigen i Ukraina vist at det er farlig å stå alene. Jeg var "nøytral" til EU tidligere, eller brydde meg egentlig ikke så mye.

Nå er jeg i større grad av den oppfatning at Norge alene er ekstremt svak og utsatt. Det gjelder ikke bare forsvar, men også økonomi. Imperialiststater vil ha null problemer med å overkjøre oss både militært og økonomisk.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Svein M skrev (På 8.11.2024 den 11:10 AM):

Jeg er ikke enig i at EU medlemskap er nødvendig. For forsvaret av landet så er det NATO som er alliansen. Når det gjelder toll satser mot EU så har vi avtaler på det. Og for toll satser mot USA så kan vi trolig få samme satser som EU.

NATO er i stor grad basert på USA. Det viser seg at USA ikke er til å stole på. Det gjelder spesielt fascisten Trump, men også Biden viste at det ikke skal mer til enn en svak og patetisk leder før NATO ikke lenger klarer å avskrekke i like stor grad. Under Biden så har diktaturer sett at de har muligheten til å provosere og teste grenser. Under Trump er det fare for at de får klarsignal til å gjøre hva de vil.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bo1e skrev (4 minutter siden):

Bør europa ta et større ansvar for eget forsvar men fortsatt gjennom NATO eller bør europeisk forsvar samle seg på en annen måte?

Europa er fortsatt preget av «småkonger» og tidligere stormakter som ikke har glemt sin storhetstid.
Baksiden av dagens ambisjoner er ikke-bærekraftige strømninger pga overdreven globalisering og fri flyt.
USA har reddet Europa gjennom 2 verdenskriger og en etterfølgende lang og kald krig.
Hvis Europa igjen skal få frie tøyler uten en storebror i vest, er det stor risiko for at historien gjentar seg.

Lenke til kommentar
3 hours ago, bo1e said:

Bør europa ta et større ansvar for eget forsvar men fortsatt gjennom NATO eller bør europeisk forsvar samle seg på en annen måte?

Ideelt sett gjennom Nato, men når man ikke kan stole på at medlemmene holder artikkel 5 i avtalen hellig så er det for farlig å basere vår sikkerhet på den. Vi bør da sørge for et europeisk forsvar, gjerne gjennom EU.

Endret av Reg2000
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, bo1e said:

Vi kan ikke lenger stole på USA. USA har nektet britene å gi tillatelse til Ukraina å bruke Storm Shadow mot mål inne i Russland, fordi missilet inneholder amerikanske komponenter. USA sine interesser er ikke europeiske interesser. Den verden vi hadde etter 2. verdenskrig eksisterer ikke lenger. 

Hvis ikke Europa makter å stå på egne, forente ben, vil Europa bli dominert av USA og Kina de neste 100 år. 

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (41 minutter siden):

EU tilhengere har allerede fått sitt ønske oppfylt gjennom EØS avtalen, vi er i praksis allerede EU medlem.

Nei, fullverdig medlemskap er langt mer omfattende og dekker flere politiske områder hvor vi idag står utenfor. Som medlemmer får man også stemmerett og innflytelse over utformingen av lover og direktiver, noe vi mangler.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, freedomseeker said:

EU vil ha jobbene,

Om vi er medlemmer er EU er vi vel da en del av de som vil ha jobbene?

de vil ha pengene,

EU har meg bekjent ikke beslaglagt pengene til et eneste medlems- eller ikke-medlemsland.

de vil ha fisken,

Når det kommer til fiskeriforvaltning har nok Norge noe bedre track reckord enn EU ja. 

de vil ha olje,

Stort sett all olje vi pumper opp selges i dag til EU-land. Naturlig nok, da det er kortest transportveg.

de vil ha strømmen.

EU ønsker at Norge skal knyttes nærmere til kontinentet ja. Men det er mulig å si nei til det. Sverige gjorde det nettop.

De to siste kablene vi har bygd sørover er til Tyskland og England (som kjent ikke EU-medlem). Disse var det et overveldende flertal på Stortingen som vedtok, ikke EU. Nei til EU partiet Senterpartiet var blant pådriverne for disse.

EU kan dra til helvete

Føleri er intet argument. Desverre er det kunskapsløst føleri som stort sett kommer fra "Nei til alt" isolasjonistene (NB! Jeg er på ingen som helst måte noen svoren EU-tilghenger. Ingen anelse hva jeg ville ha stemt om det var folkeavstemning i morgen)

At vi stemte NEI, og likevel ble eu medlem er norgeshistorien nest største svik etter den tyske invasjonen.

Vi er ikke medlemmer.

Eu handler ikke om sikkerhet, der har vi NATO

Trump kan fort endre NATOs rolle og betydning.

Eu handler ikke om handel, der har vi EFTA

EU handler om mer enn handel ja. Men vi har en del handelsbarrierer medlemsland ikke har.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (1 time siden):

Ideelt sett gjennom Nato, men når man ikke kan stole på at medlemmene holder artikkel 5 i avtalen hellig så er det for farlig å basere vår sikkerhet på den. Vi bør da sørge for et europeisk forsvar, gjerne gjennom EU.

Hvis EU hadde fått ture frem uten et stabiliserende Nato, hadde EU allerede vært i krig med Russland på ukrainsk mark.

Et lite fristende scenario…..

Lenke til kommentar
1 minute ago, Vokteren said:

Hvis EU hadde fått ture frem uten et stabiliserende Nato, hadde EU allerede vært i krig med Russland på ukrainsk mark.

Et lite fristende scenario…..

I følge mange er EU i praksis styrt av Tyskland. Er det noen som er svært lite ivrig på å gå inn i Ukraina så er det Tyskland.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...