Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Venstre vil ha ny EUdebatt pga Trumps seier

Anbefalte innlegg

tommyb skrev (31 minutter siden):

Det må man beviselig ikke være, siden jeg akkurat gjorde det. 

De er fundamentalt og ideologisk imot regelverk, der bare markedsliberalistene i FrP kan måle seg med dem. Mer ekstremt enn å ha en ideologisk motstand mot regler kan man ikke være. 

Hvordan kan de være fundamentalt og ideologisk mot regelverk OG være FOR EU-medlemskap?

Forklar gjerne for meg. På forhånd takk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Krig og fred skrev (44 minutter siden):

Du tror det finnes uendelig med fisk i Norskehavet? 

https://www.hi.no/hi/nyheter/2024/juli/derfor-rader-vi-til-historisk-kvotekutt-for-torsken

Biosfæren er på vei mot kollaps, dessverre. Og hvis du tror Norge kan overleve på en fiskebestand som er under press lever du i en abstrakt drømmeverden. 

Eller her ☺️   https://jaktogfiske.njff.no/forvaltning-havfiske-oslofjorden/100-ars-overfiske-arsak-til-kollaps/106381

106421.webp

• Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (1 time siden):

Janei, jeg ser på en tvungen endring i landbrukspolitikk som en eventuell positiv side ved EU-medlemskap. Nei sidens jall om 40% selvforsyning (i et eventuelt katastrofescenario) er bare fjas. Vi kan stort sett overleve isolert (muligens, til vi går tomt for reservedeler til traktorer), men kjekt blir det ikke.

Venstre ønsker i det minste ikke å i praksis ta livet av næringslivet, slik de fleste til venstre for dem gjør. Stemte faktisk på de en gang i tiden tror jeg. Men det var mens Sponheim styrte showet. Mye har endret seg siden 

Tipper næringslivet vil bli tatt livet av hvem gidder og gjennomføre EU-Kontroll i Norge når du kan ta den i Sverige og samtidig fylle bilen til randen med billige matvarer ? 😀 Eller betale 1 000 000,- for en Tesla når du kan få den for 600 000,- i Sverige ? Betaler du avgift i EU kan du fritt ta den med over grensa men må ha Norske skilt da som sikkert vil ha en avgift på 400 000,- (Den Norske Stat skal jo ikke tape noe) og folket skal ikke ha noen fordeler med ett sånt medlemskap 😀 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (2 minutter siden):

Tipper næringslivet vil bli tatt livet av hvem gidder og gjennomføre EU-Kontroll i Norge når du kan ta den i Sverige og samtidig fylle bilen til randen med billige matvarer ? 😀 Eller betale 1 000 000,- for en Tesla når du kan få den for 600 000,- i Sverige ? Betaler du avgift i EU kan du fritt ta den med over grensa men må ha Norske skilt da som sikkert vil ha en avgift på 400 000,- (Den Norske Stat skal jo ikke tape noe) og folket skal ikke ha noen fordeler med ett sånt medlemskap 😀 

Tesla er dyrere i sverige da de ikke har like mye subsidiering/avgiftsfritak på el biler der.

Endret av Duriello
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Krig og fred said:

Du tror det finnes uendelig med fisk i Norskehavet? 

https://www.hi.no/hi/nyheter/2024/juli/derfor-rader-vi-til-historisk-kvotekutt-for-torsken

Biosfæren er på vei mot kollaps, dessverre. Og hvis du tror Norge kan overleve på en fiskebestand som er under press lever du i en abstrakt drømmeverden. 

Og klimaendringer kan potensielt gjøre landbruk vanskelig. Skal vi dermed heller ikke telle med landbruk når vi snakker om grad av selvforsyning? 

Lenke til kommentar
1 hour ago, tommyb said:

Ja, å leve med lover og regler kan være en belastning for mange, jeg ser den.

Om du tror Venstre er for avskaffing av lover og regler tror jeg kanskje du bør ta en kikk på hvilken politikk de fronter. For du har åpenbart misforstått mye 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Smule8o said:

Venstre er på ingen måte for "markedsekstremisme". Man må nesten anse Rødt som i overkant liberalistsiske for å klassifisere Venstre som noe slikt.

De er riktignok for et fritt markedet, ganske enkelt fordi det viser seg å fungere (noe man ikke kan si om alternativene).

Jeg synes dog de er på bærtur med en del av de meningsløse reguleringene de vil ha på miljøsiden. De virker å ønske mye symbolpolitikk på den fronten 

Det er ikke noe som tyder på at et fritt marked fungerer.

Jeg likte Venstre den gangen Sponheim var leder og garantist for at de ikke skulle ha noe med Frp å gjøre. Den gangen de fremdeles hadde integritet.

Lenke til kommentar
45 minutes ago, rabler said:

Det er ikke noe som tyder på at et fritt marked fungerer.

Alt må til en viss grad reguleres. Men det er i alle fall helt sikkert på at å drive et land uten fritt marked ikke funker. De har gått galt hver gang noen har prøvd.

45 minutes ago, rabler said:

Jeg likte Venstre den gangen Sponheim var leder og garantist for at de ikke skulle ha noe med Frp å gjøre. Den gangen de fremdeles hadde integritet.

Jeg stemte til å med på de da mener jeg å huske 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...