Orion666 Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november tommyb skrev (31 minutter siden): Det må man beviselig ikke være, siden jeg akkurat gjorde det. De er fundamentalt og ideologisk imot regelverk, der bare markedsliberalistene i FrP kan måle seg med dem. Mer ekstremt enn å ha en ideologisk motstand mot regler kan man ikke være. Hvordan kan de være fundamentalt og ideologisk mot regelverk OG være FOR EU-medlemskap? Forklar gjerne for meg. På forhånd takk. 4 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november Krig og fred skrev (44 minutter siden): Du tror det finnes uendelig med fisk i Norskehavet? https://www.hi.no/hi/nyheter/2024/juli/derfor-rader-vi-til-historisk-kvotekutt-for-torsken Biosfæren er på vei mot kollaps, dessverre. Og hvis du tror Norge kan overleve på en fiskebestand som er under press lever du i en abstrakt drømmeverden. Eller her ☺️ https://jaktogfiske.njff.no/forvaltning-havfiske-oslofjorden/100-ars-overfiske-arsak-til-kollaps/106381 2 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november Smule8o skrev (1 time siden): Janei, jeg ser på en tvungen endring i landbrukspolitikk som en eventuell positiv side ved EU-medlemskap. Nei sidens jall om 40% selvforsyning (i et eventuelt katastrofescenario) er bare fjas. Vi kan stort sett overleve isolert (muligens, til vi går tomt for reservedeler til traktorer), men kjekt blir det ikke. Venstre ønsker i det minste ikke å i praksis ta livet av næringslivet, slik de fleste til venstre for dem gjør. Stemte faktisk på de en gang i tiden tror jeg. Men det var mens Sponheim styrte showet. Mye har endret seg siden Tipper næringslivet vil bli tatt livet av hvem gidder og gjennomføre EU-Kontroll i Norge når du kan ta den i Sverige og samtidig fylle bilen til randen med billige matvarer ? 😀 Eller betale 1 000 000,- for en Tesla når du kan få den for 600 000,- i Sverige ? Betaler du avgift i EU kan du fritt ta den med over grensa men må ha Norske skilt da som sikkert vil ha en avgift på 400 000,- (Den Norske Stat skal jo ikke tape noe) og folket skal ikke ha noen fordeler med ett sånt medlemskap 😀 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november (endret) Maskinfører skrev (2 minutter siden): Tipper næringslivet vil bli tatt livet av hvem gidder og gjennomføre EU-Kontroll i Norge når du kan ta den i Sverige og samtidig fylle bilen til randen med billige matvarer ? 😀 Eller betale 1 000 000,- for en Tesla når du kan få den for 600 000,- i Sverige ? Betaler du avgift i EU kan du fritt ta den med over grensa men må ha Norske skilt da som sikkert vil ha en avgift på 400 000,- (Den Norske Stat skal jo ikke tape noe) og folket skal ikke ha noen fordeler med ett sånt medlemskap 😀 Tesla er dyrere i sverige da de ikke har like mye subsidiering/avgiftsfritak på el biler der. Endret 8. november av Duriello 4 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november Duriello skrev (Akkurat nå): Tesla er dyrere i sverige da de ikke har like mye subsidiering/avgiftsfritak på el biler der. Det er mulig men tenkte mere kurs osv subsidiering vil ha slutt en dag og da vil nok bilen fra Sverige bli billigere ikke har de bakseteavgift heller 😀 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november 1 hour ago, Krig og fred said: Du tror det finnes uendelig med fisk i Norskehavet? https://www.hi.no/hi/nyheter/2024/juli/derfor-rader-vi-til-historisk-kvotekutt-for-torsken Biosfæren er på vei mot kollaps, dessverre. Og hvis du tror Norge kan overleve på en fiskebestand som er under press lever du i en abstrakt drømmeverden. Og klimaendringer kan potensielt gjøre landbruk vanskelig. Skal vi dermed heller ikke telle med landbruk når vi snakker om grad av selvforsyning? Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november 1 hour ago, tommyb said: Ja, å leve med lover og regler kan være en belastning for mange, jeg ser den. Om du tror Venstre er for avskaffing av lover og regler tror jeg kanskje du bør ta en kikk på hvilken politikk de fronter. For du har åpenbart misforstått mye 1 3 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november 1 hour ago, Orion666 said: Hvordan kan de være fundamentalt og ideologisk mot regelverk OG være FOR EU-medlemskap? Forklar gjerne for meg. På forhånd takk. Jeg tror kanskje han tar feil av Venstre og Liberalistene eller noe 4 Lenke til kommentar
rabler Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november 2 hours ago, Smule8o said: Venstre er på ingen måte for "markedsekstremisme". Man må nesten anse Rødt som i overkant liberalistsiske for å klassifisere Venstre som noe slikt. De er riktignok for et fritt markedet, ganske enkelt fordi det viser seg å fungere (noe man ikke kan si om alternativene). Jeg synes dog de er på bærtur med en del av de meningsløse reguleringene de vil ha på miljøsiden. De virker å ønske mye symbolpolitikk på den fronten Det er ikke noe som tyder på at et fritt marked fungerer. Jeg likte Venstre den gangen Sponheim var leder og garantist for at de ikke skulle ha noe med Frp å gjøre. Den gangen de fremdeles hadde integritet. 2 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november 45 minutes ago, rabler said: Det er ikke noe som tyder på at et fritt marked fungerer. Alt må til en viss grad reguleres. Men det er i alle fall helt sikkert på at å drive et land uten fritt marked ikke funker. De har gått galt hver gang noen har prøvd. 45 minutes ago, rabler said: Jeg likte Venstre den gangen Sponheim var leder og garantist for at de ikke skulle ha noe med Frp å gjøre. Den gangen de fremdeles hadde integritet. Jeg stemte til å med på de da mener jeg å huske Lenke til kommentar
Terrassebord Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november 7 hours ago, Maskinfører said: Aldri likt Venstre ikke en gang Sponheim Ok. Så fordi du personlig aldri har likt Venstre, ikke en gang Sponheim, så er de et søppelparti. Jeg må innrømme at jeg ikke ble noe klokere av argumentasjonen din. 7 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november Terrassebord skrev (1 minutt siden): Ok. Så fordi du personlig aldri har likt Venstre, ikke en gang Sponheim, så er de et søppelparti. Jeg må innrømme at jeg ikke ble noe klokere av argumentasjonen din. Efter min mening ja men vi har forskjellige meninger så jeg respekterer at du liker dem og stemmer på dem men jeg gir stemmen min til noen andre 😉 Lenke til kommentar
Terrassebord Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november 3 minutes ago, Maskinfører said: Efter min mening ja men vi har forskjellige meninger så jeg respekterer at du liker dem og stemmer på dem men jeg gir stemmen min til noen andre 😉 Det har jeg aldri sagt at jeg gjør, stemme på Venstre altså. Jeg etterspør kun argumenter som kan hjelpe oss andre i diskusjonen til å forstå hvorfor Venstre er et søppelparti. Man kan mene mye om de fleste partier og dems sittende, og tidligere, partiledelse. Jeg etterspør kun at deltakerene i diskusjonen argumenterer for sine synspunkter. Selv mener jeg det absolutt er på tide med en EU-debatt. Jeg er selv ikke sikker i min sak selv om jeg lener sterkt til den ene siden. Selv hadde jeg satt pris på en saklig og informativ debatt, kanskje jeg hadde blitt klokere. 6 Lenke til kommentar
rabler Skrevet 9. november Del Skrevet 9. november 2 hours ago, Terrassebord said: Det har jeg aldri sagt at jeg gjør, stemme på Venstre altså. Jeg etterspør kun argumenter som kan hjelpe oss andre i diskusjonen til å forstå hvorfor Venstre er et søppelparti. Man kan mene mye om de fleste partier og dems sittende, og tidligere, partiledelse. Jeg etterspør kun at deltakerene i diskusjonen argumenterer for sine synspunkter. Selv mener jeg det absolutt er på tide med en EU-debatt. Jeg er selv ikke sikker i min sak selv om jeg lener sterkt til den ene siden. Selv hadde jeg satt pris på en saklig og informativ debatt, kanskje jeg hadde blitt klokere. Jeg synes Venstre har blitt et ordentlig tulleparti og får rett og slett fnatt av alle tullediskusjonene de forsøker å dra i gang, men en EU-debatt blir jeg gjerne med på. Jeg var for at Norge skulle gå inn i EU i 1994 og har egentlig ikke endret standpunkt på det. Jeg mener fordelene ved å være fullverdig medlem overveier eventuelle ulemper. Jeg husker at bøndene var veldig motstandere (og det er de vel enda), men de har vi nesten ingen igjen av så det burde være gode muligheter for et ja denne gangen dersom diskusjonen blir saklig og faktabasert (som om det kommer til å skje 🙄). Vi kan gjerne innføre Euro også. Den norske kronen er ikke akkurat en stabil valuta… 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 9. november Forfatter Del Skrevet 9. november rabler skrev (4 timer siden): Jeg synes Venstre har blitt et ordentlig tulleparti og får rett og slett fnatt av alle tullediskusjonene de forsøker å dra i gang, men en EU-debatt blir jeg gjerne med på. Jeg var for at Norge skulle gå inn i EU i 1994 og har egentlig ikke endret standpunkt på det. Jeg mener fordelene ved å være fullverdig medlem overveier eventuelle ulemper. Jeg husker at bøndene var veldig motstandere (og det er de vel enda), men de har vi nesten ingen igjen av så det burde være gode muligheter for et ja denne gangen dersom diskusjonen blir saklig og faktabasert (som om det kommer til å skje 🙄). Vi kan gjerne innføre Euro også. Den norske kronen er ikke akkurat en stabil valuta… Vil du innføre enda mindre grensekontroll også ? https://www.vg.no/nyheter/i/eMOk6O/tolletaten-er-klare-til-aa-ta-kampen-paa-grensen-fjerne-oksygenet-fra-flammen Lenke til kommentar
GP950mAh Skrevet 9. november Del Skrevet 9. november Svein M skrev (23 timer siden): Jeg er ikke enig i at EU medlemskap er nødvendig. For forsvaret av landet så er det NATO som er alliansen. Når det gjelder toll satser mot EU så har vi avtaler på det. Og for toll satser mot USA så kan vi trolig få samme satser som EU. Problemet for norsk næringsliv er at vi har høyere tollsatser til andre europeiske land enn det EU-medlemmer får. Selv om vi får bedre vilkår enn britene og sveitserne med deres bilaterale avtaler, og at vi mangler medbestemmelsesrett og innflytelse over lovene og direktivene vi uansett må forholde oss til. Derfor bør det komme en ny debatt om norsk EU-medlemskap. Hundretusenvis av nye velgere som har fått stemmerett siden sist må få si sin mening. 4 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 9. november Del Skrevet 9. november Jeg er enig at det er lurt å ta debatten om EU medlemskap, og gjerne en ny folkeavstemning så snart som mulig. 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 9. november Forfatter Del Skrevet 9. november GP950mAh skrev (1 time siden): Problemet for norsk næringsliv er at vi har høyere tollsatser til andre europeiske land enn det EU-medlemmer får. Selv om vi får bedre vilkår enn britene og sveitserne med deres bilaterale avtaler, og at vi mangler medbestemmelsesrett og innflytelse over lovene og direktivene vi uansett må forholde oss til. Derfor bør det komme en ny debatt om norsk EU-medlemskap. Hundretusenvis av nye velgere som har fått stemmerett siden sist må få si sin mening. Dette er argumenter vi har hørt i mer enn 30 år og de blir ikke mer sanne etterhvert som tiden går. Norge har klart seg bedre utenfor enn innenfor i den samme perioden og dette vil vedvare pga våre naturgitte forutsetninger. Du bør heller være mer bekymret over EUs politiske og økonomiske aggressive ekspansjon de siste årene. En ekspansjon som sannsynligvis vil resultere i en egen EU-hær med sin egen agenda. En utvikling som gir ammunisjon til en angstbitersk Putin som føler seg truet. 3 Lenke til kommentar
Terrassebord Skrevet 9. november Del Skrevet 9. november 1 hour ago, Vokteren said: [...]Norge har klart seg bedre utenfor enn innenfor i den samme perioden og dette vil vedvare pga våre naturgitte forutsetninger.[...] Dette blir umulig å si fordi alternativet aldri har eksistert. Vi vet ikke hvordan Norge hadde vært om vi hadde stemt ja i 1972 eller 1994. At Norge er et svært bra land i dag er ikke et bevis på at det var bra vi stemte nei til EU. Hvem vet? Kanskje det ikke hadde vært så annerledes? Kanskje bedre? God basis for et interessant tankeeksperiment, men intet sannhetsbevis. 2 4 Lenke til kommentar
Terrassebord Skrevet 9. november Del Skrevet 9. november At vi har det svært bra i Norge i dag tenker jeg først og fremst er et resultat av at vi har et samfunn som nyter stor grad av tillit til hverandre og en høyt utdannet befolkning. Ingenting av det tror jeg at vil endre seg ved et eventuelt EU-medlemsskap. Og så har vi penger til å betale oss ut av de situasjonene der hvor skoen trykker. Til nå ihvertfall, fordi vi kommer til å gå tom for arbeidskraft lenge før vi går tom for penger. Hvordan kan vi som befolkning posisjonere oss for at Norge skal fortsette å være et svært godt land å bo i? Vi kommer til å trenge flere arbeidsplasser utenfor oljeindustrien som kaster av seg penger (fortrinnsvis privat næringsliv med eksportinntekter) og flere i helse- og omsorgsyrker. Vil det da være en fordel å knytte oss nærmere Europa eller distansere oss? Jeg mener vi bør være en hod nabo i nabolaget, bli med i velforeningen og bidra. 3 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå