Gå til innhold

Hva skal jeg studere?

Gjest deaed...5a7

Anbefalte innlegg

Gjest deaed...5a7

Hei! Jeg er usikker på hvilket studium jeg skal velge og kunne trengt noen råd. Jeg går siste året på videregående og kommer til å få et snitt på cirka 5,5. Målet mitt er å få en godt betalt jobb innenfor et etterspurt yrke, slik at jeg har gode muligheter på arbeidsmarkedet etter endt utdanning.

Selv om jeg er født og oppvokst i Norge, har jeg utenlandske foreldre og et utenlandsk navn. Derfor er det viktig for meg å velge en studieretning som gir stabile jobbmuligheter uten at jeg trenger å bekymre meg for diskriminering i arbeidsmarkedet.

På videregående har jeg likt økonomistyring, og jeg vurderer derfor å studere til siviløkonom. Samtidig er jeg bekymret for at konkurransen i dette feltet er høy, siden det er mange utdannede økonomer og en risiko for automatisering. I tillegg er jobber innen økonomi ofte i privat sektor, hvor det dessverre kan være større utfordringer med diskriminering.

Har dere tips til studieretninger og yrker som kan oppfylle disse ønskene?

Anonymous poster hash: deaed...5a7

Lenke til kommentar
  • Gavekort endret tittelen til Hva skal jeg studere?
Videoannonse
Annonse

Veldig enkelt. 
Studer akkurat det du har lyst, ikke det du må. 
Du kommer veldig langt med en bacholergrad uansett om du bruker den innen økonomi eller ikke. 
(Med graden viser du alt og alle at du har fullført vanskelig studie og klarer å tenke selv)

Ikke studer noe du ikke liker. Det er dømt til å gå dårlig. 

Det ALLER VIKTIGSTE er å finne seg en jobb man liker. Da blir lønna ubetydlig. 

Lenke til kommentar
Gjest 5d3af...f93

Velg IT

Det er kommer til å være enorm ettersprørsel etter IT-arbeidere i all overskuelig fremtid. I tillegg er det lett å ta medutdanningen utenlands, hvor IT-jobber betaler 3-4 ganger hva du får betalt i Norge.

Velger du IT vil aldri igjen måtte søke en jobb, du kommer til å drukne i telefoner fra headhuntere.

Anonymous poster hash: 5d3af...f93

Lenke til kommentar
6 hours ago, Guest 5d3af...f93 said:

Velg IT

Det er kommer til å være enorm ettersprørsel etter IT-arbeidere i all overskuelig fremtid. I tillegg er det lett å ta medutdanningen utenlands, hvor IT-jobber betaler 3-4 ganger hva du får betalt i Norge.

Velger du IT vil aldri igjen måtte søke en jobb, du kommer til å drukne i telefoner fra headhuntere.

Hvorfor trolle anonymt her? It har kollapset her og i resten av verden og alle under 5 års erfaring har voksende problemer med å komme inn i markedet etter over to år med nedgang. De eneste som bør gå denne retningen er de som har genuin interesse (og flinke). De som ser etter en rask paycheck kan glemme det. Ai gjør at markedet aldri vil komme tilbake der det var - ai fjerner ikke behovet for menneskene men reduserer det i voksende grad da mer og mer kan automatiseres (ingen behov for assiterende / juinor stillinger etc).

Lenke til kommentar

I forhold til diskriminering så er det nok jamnt over mindre sannsynleg å bli diskriminert med jobb i det offentlege då de er både formelle og uformelle reglar som skal hindre at ein vurderer andre ting enn det som er sakleg. Nå skal det også seiast at dei aller fleste store private selskap er også veldig seriøse med å jobbe mot diskriminering, så diskrimingeringsproblematikken er nok størst i små og mellomstore bedrifter der det kan være veldig personavhengig alt etter kven som er sjefen.

Som nemt 1000 gongar før så er det helsesektoren som har dei mest sikre jobbane, og særleg innafor eldreomsorgen. Så dersom du utdanner deg til sjukepleiar og i tillegg vil ta vidareutdanning så er du nok tryggare på å få deg jobb om du vidareutdanner deg innafor demensfaget, enn dersom du utdanner deg til jordmor for å seie det slik.
Også andre helseyrker er nok aktuelle, som til dømes psykolog som også er ei yrkesgruppe vi treng stadig fleire til.

Sidan vi stadig får ei eldre befolkning så er også fagfeltet som heiter velferdsteknologi eit spennande felt å utforske. Det trengs folk som kan jobbe med alt frå smarthus som eldre klarer å betene sjølv, til batteridrevne eksoskjellett som gjer vernepleiaren i stand til å løfte pasientar heile dagen utan å bli sliten, eller lamme moglegheita til å bevge seg oppreist utan bruk av rullestol.

Økonomi var før ganske trygt yrkesvalg, men støttar likevel tanken din om at jobbane kan bli færre på grunn av AI og automatisering. Det er også relativt mange som konkurrerer om dei same økonomijobbane.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...