stamkunde Skrevet 7. november Del Skrevet 7. november Spørsmål når det gjelder garanti sak ved kjøp av bil i annen by, og veldig lang reisevei. Må man da reise hele veien tilbake til bilbutikken? Noen som har erfaring med det? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 7. november Del Skrevet 7. november Det kommer litt an på typen feil, men ofte vil et lokalt verksted kunne ta jobben, om du har handlet fra bedrift. I utgangspunktet er det selger som skal dekke (reise) kostnader, men selger har og anledning til å heve kjøpet og be bilen tilbakelevert. Kostnaden for kjøring tilbake skal normalt dekkes av selger. Unntak finnes... 1 Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 7. november Del Skrevet 7. november Om en kjøper en bil som har gyldig fabrikkgaranti, typisk 5 - 7 år kan en normalt benytte fritt valgt merkeverksted. Dvs, om bilen er kjøpt annet sted kan utbedring gjøres ved nærmeste merkeverksted. Biler som flyttes mellom land kan ha begrensinger hvor lenge fabrikkgarantien er gyldig. Er bilen eldre enn fabrikkgarantien vil det være bilforhandleren en kjøper av som står for eventuell garanti og reklamasjon. Utbedring skal skje uten kostnad for kjøperen. Men, kjøperen må normalt akseptere ulemper i form av at han eller hun selv må kjøre bilen på verksted. Hvis selger krever at kjøper må kjøre svært langt for å komme seg til selgers forretningsadresse eller til det verkstedet selger har valgt kan kjøper normalt kreve et annet verksted velges eller at selger sørger for transport av bilen. Om bil ikke er kjørbar skal selger betale for frakt til verkstedet. Ofte benyttes en form for mobilitets garanti eller forsikring i slike tilfeller. Det er viktig å alltid kontakte selgeren først. Utbedring trenger ikke å skje av selgere. Men, kan ikke oppsøkte verksted selv og regning uten en avtale i forkant. Krav på lånebil er er hovedregelen en uke. Tar det lengre tid har en rett på en lånebil. https://www.naf.no/kjop-og-salg/kjop/hva-kan-kreves-ved-reklamasjon-bil https://help.no/rettsomrader/kjop-forbrukerkjop/bil-kjoretoy/bilselgeren-vil-reparere-feil-hva-kan-jeg-kreve 1 1 Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 8. november Forfatter Del Skrevet 8. november toralfb skrev (6 timer siden): Om en kjøper en bil som har gyldig fabrikkgaranti, typisk 5 - 7 år kan en normalt benytte fritt valgt merkeverksted. Dvs, om bilen er kjøpt annet sted kan utbedring gjøres ved nærmeste merkeverksted. Biler som flyttes mellom land kan ha begrensinger hvor lenge fabrikkgarantien er gyldig. Er bilen eldre enn fabrikkgarantien vil det være bilforhandleren en kjøper av som står for eventuell garanti og reklamasjon. Utbedring skal skje uten kostnad for kjøperen. Men, kjøperen må normalt akseptere ulemper i form av at han eller hun selv må kjøre bilen på verksted. Hvis selger krever at kjøper må kjøre svært langt for å komme seg til selgers forretningsadresse eller til det verkstedet selger har valgt kan kjøper normalt kreve et annet verksted velges eller at selger sørger for transport av bilen. Om bil ikke er kjørbar skal selger betale for frakt til verkstedet. Ofte benyttes en form for mobilitets garanti eller forsikring i slike tilfeller. Det er viktig å alltid kontakte selgeren først. Utbedring trenger ikke å skje av selgere. Men, kan ikke oppsøkte verksted selv og regning uten en avtale i forkant. Krav på lånebil er er hovedregelen en uke. Tar det lengre tid har en rett på en lånebil. https://www.naf.no/kjop-og-salg/kjop/hva-kan-kreves-ved-reklamasjon-bil https://help.no/rettsomrader/kjop-forbrukerkjop/bil-kjoretoy/bilselgeren-vil-reparere-feil-hva-kan-jeg-kreve Takk, særdeles bra informasjon du skriver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå