Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor mye skal til før man får varig hjerneskade av oksygenmangel?

Gjest 996ef...b28

Anbefalte innlegg

Gjest 996ef...b28

Hvor mye skal til for å få varig skade? 

Kort sagt så holdt jeg en pose over hodet der jeg holdt på i flere minutter. Det var ikke luft igjen i posen og den klamret seg inntil munn og nese. Hadde ikke knøte, bare holdte med henda, men åpna opp posen innimellom flere ganger iløpet av minuttene jeg holdte på fordi jeg syntes det var så vanskelig å gjennomføre og ble redd. Men jeg ble klam og svimmel av å holde på sånn. 

Nå er det uansett litt bedre med det psykiske, men jeg lurer på om jeg kan ha fått noe varig skade av dette? Jeg opplever betydelig hukommelsestap og kognitiv svikt.

Anonymous poster hash: 996ef...b28

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 996ef...b28
torbjornen skrev (7 minutter siden):

Eg har ikkje noko svar på spørsmålet, men lurer på kva som var vitsen med eksperimentet.

Det var et forsøk, men som jeg ikke klarte å fullføre siden jeg ble redd.. 

Anonymous poster hash: 996ef...b28

Lenke til kommentar

For å få hjerneskade så må delar av hjerna få for lite oksygen, kor fort det skjer kjem ann på oksygennivået i utgangspunktet.
Oftast vil det fortsatt være oksygen igjen i blodet som blir fordelt ut i kroppen sjølv om det ikkje inn friskt oksygen gjennom pusten. Hadde det ikkje vært slik så ville du ikkje kunne holde pusten under vatn.

I dette tilfellet så har du nok også pusta inn CO2 noko som hindrer blodets evne til å frakte oksygen, slik at kroppen ikkje klarer å ta opp oksygenet som du puster inn etterpå på ein effektiv måte.

Det at du blir svimmel er eit symptom på oksygenmangel, men dertil å få varig hjerneskade kan ofte kreve litt meir.

Lenke til kommentar
Gjest 996ef...b28 skrev (3 timer siden):

Hvor mye skal til for å få varig skade?

Fire minutter uten oksygen for Hvermannsen er en grei rettesnor. Betraktelig lengre tid hvis man er nedkjølt. 

Imidlertid er dette svært individuelt da det faktisk går an å trene seg opp. Verdensrekord er angivelig drøyt 22 minutter, men jeg har ikke snakket med vedkommende, så jeg kan ikke uttale meg om varige mén.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...