Frank Olsen Skrevet 7. november Del Skrevet 7. november Dette høres helt merkelig ut. Kontakt Finansklagenemnda og TV2 hjelper deg. Forside - Finansklagenemnda (FinKN) 1 Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 7. november Del Skrevet 7. november Er det et debetkort knyttet til denne sparekontoen? Har du vært i utlandet i det siste? 1 Lenke til kommentar
Kris.P Skrevet 7. november Forfatter Del Skrevet 7. november Gjest 00043...72a skrev (19 minutter siden): Vanskelig å si hva det kan være da. Jeg ville uansett tatt å scannet pcn din, hvis du bruker en PC med malwarebytes for å oppdage eventuelle trojanere. Anonymous poster hash: 00043...72a Problemet er ikke hva jeg gjorde eller ikke gjorde. Problemet er hvordan banken reagerer på det. Det er din feil, og du får ingenting. Selv om jeg ikke lever i et eventyr, vet jeg hvordan verden fungerer. Og at det finnes skurker i den. Og jeg gjør alt jeg kan for å gjøre det vanskelig for kjeltringer å stjele penger fra meg. Selv om de kom inn med bank-id'et mitt, stjålet fra meg, hvordan kunne bankens system overse overføringen av penger med en høyere grense? Og igjen, banken er ikke involvert i denne situasjonen på noen måte. Det virker som om banken ikke er interessert i omdømme Lenke til kommentar
Gjest 00043...72a Skrevet 7. november Del Skrevet 7. november 1 hour ago, Kris.P said: Problemet er ikke hva jeg gjorde eller ikke gjorde. Problemet er hvordan banken reagerer på det. Det er din feil, og du får ingenting. Selv om jeg ikke lever i et eventyr, vet jeg hvordan verden fungerer. Og at det finnes skurker i den. Og jeg gjør alt jeg kan for å gjøre det vanskelig for kjeltringer å stjele penger fra meg. Selv om de kom inn med bank-id'et mitt, stjålet fra meg, hvordan kunne bankens system overse overføringen av penger med en høyere grense? Og igjen, banken er ikke involvert i denne situasjonen på noen måte. Det virker som om banken ikke er interessert i omdømme Du får lage mest mulig bråk. De som ikke lager mye støy, får ikke hjelp. Nettsvindel er en enorm industri og nesten alle som gjør dette over landegrenser slipper unna med det. Holdningen til folk som blir svindlet, både fra bedrifter og privatpersoner, er dessverre at det er ofrenes skyld. Anonymous poster hash: 00043...72a Lenke til kommentar
Kris.P Skrevet 7. november Forfatter Del Skrevet 7. november Gjest 00043...72a skrev (11 minutter siden): Du får lage mest mulig bråk. De som ikke lager mye støy, får ikke hjelp. Nettsvindel er en enorm industri og nesten alle som gjør dette over landegrenser slipper unna med det. Holdningen til folk som blir svindlet, både fra bedrifter og privatpersoner, er dessverre at det er ofrenes skyld. Anonymous poster hash: 00043...72a Ja. Jeg er helt enig. Og jeg er med på det. Og jeg ser virkelig frem til støtte fra dem som kan bli berørt. Og min sak er at det kan skje med hvem som helst. I dag planlegger du å tilbringe julen i Paris, og i morgen avlyser du det ikke engang fordi svindlerne jobber uten en fridag, men fordi banken ikke er interessert i kundenes problemer. Selv om ansvaret ligger mer på banken og ikke på kunden. Jeg forstår hvordan jeg skal oppføre meg på Internett, men en eldre godtroende kvinne vet ikke dette, og på et eller annet tidspunkt kan hun bare våkne opp en tigger. Som eksemplet viser, er det ikke noe problem for svindlere å se hvordan jeg overholder sikkerhetsprotokoller på Internett. Bare fordi banken ikke følger dem godt. Og hvorfor skal banken tenke på det, når den bare kan kalle klienten skyldig og fortsette å jobbe uten konsekvenser for seg selv og sitt omdømme? Lenke til kommentar
Gjest 00043...72a Skrevet 7. november Del Skrevet 7. november Jeg ble forresten bannet fra Google, for å ha brutt retningslinjene deres eller noe sånt. Den eneste muligheten for å kontakte dem var å sende inn en anke. Jeg brukte den ene muligheten til å spørre hva slags retningslinjer jeg hadde brutt. Svaret var at anken min var avslått. Det var det siste jeg har hørt fra google. Jeg prøvde å finne noe som helst måte å kontakte google på, men det fantes ikke. Ikke et telefonnummer i hele verden, ingen måte å kontakte noen som helst. Jeg antar jeg ble hacket eller noe kanskje. Poenget er at store bedrifter gir fullstending faen i kundene sine om de blir svindlet eller utsatt for hacking eller annen nettkriminalitet. Jo større firma, jo mer gir de faen i å hjelpe deg. Så .... lag mest mulig bråk, svekk omdømmet til sparebanken mest mulig... la dem få vite at dette ikke er en grei måte å behandle kunder på. Kontakt media om du orker. Bruk sosiale medier... Anonymous poster hash: 00043...72a Lenke til kommentar
obygda Skrevet 7. november Del Skrevet 7. november Kris.P skrev (1 time siden): Problemet er ikke hva jeg gjorde eller ikke gjorde. Problemet er hvordan banken reagerer på det. Det er din feil, og du får ingenting. Selv om jeg ikke lever i et eventyr, vet jeg hvordan verden fungerer. Og at det finnes skurker i den. Og jeg gjør alt jeg kan for å gjøre det vanskelig for kjeltringer å stjele penger fra meg. Selv om de kom inn med bank-id'et mitt, stjålet fra meg, hvordan kunne bankens system overse overføringen av penger med en høyere grense? Og igjen, banken er ikke involvert i denne situasjonen på noen måte. Det virker som om banken ikke er interessert i omdømme Banken må jo vise til logger som viser NÅR og fra HVOR påloggingen skjedde for å få overført penger. Normalt er det både en bank-id identfisering og kode identifisering. Så her må noen ha BÅDE bank-id'n og deretter personlig kode. Bank-id går gjerne mot mobil også - mao. må vedkommende i dette tilfelle også hatt tilgang til din mobil i tilegg til personlig kode. Om ingenting av dette er fysisk mulig - vel da må banken stå ansvarlig for tapet. 4 Lenke til kommentar
Jalla21 Skrevet 7. november Del Skrevet 7. november Kris.P skrev (1 time siden): Problemet er ikke hva jeg gjorde eller ikke gjorde. Problemet er hvordan banken reagerer på det. Det er din feil, og du får ingenting. Selv om jeg ikke lever i et eventyr, vet jeg hvordan verden fungerer. Og at det finnes skurker i den. Og jeg gjør alt jeg kan for å gjøre det vanskelig for kjeltringer å stjele penger fra meg. Selv om de kom inn med bank-id'et mitt, stjålet fra meg, hvordan kunne bankens system overse overføringen av penger med en høyere grense? Og igjen, banken er ikke involvert i denne situasjonen på noen måte. Det virker som om banken ikke er interessert i omdømme Banken må da kunne sjekke hvor dette er gjort i fra, for det må være logger hvor mye info er registrert. 2 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 7. november Del Skrevet 7. november (endret) Sikkerheten for bankid kodebrikke er at en har et eget passord og at brikken genererer en engangskode. Det er viktig at dette brukes bare opp mot ekte tjenester som nettbanken, ikke svindlerenes sider. PC bør være med oppdatert operativsystem og nettleser. Om en bruker en annens PC til innlogging så må en logge ut etterpå. Det skal vel være bankens ansvar om bruker ikke har vært uaktsom. Omtale om reglene her: https://advokatulset.no/artikler/bankid-svindel edit: Merk at linker en får på mail kan linke til svindel sider. Endret 7. november av Svein M 2 Lenke til kommentar
Gjest 00043...72a Skrevet 7. november Del Skrevet 7. november Det generelle elektroniske svindeltrykket er enormt. Før Internett så hadde jeg aldri opplevd svindelforsøk. Nå er det ihvertfall flere ganger i året. Folk med litt dårlig språkforståelse, som ikke har norsk som bokmål er nok antakligvis ekstra sårbare for dette. Denne kriminaliteten får alt for lite oppmerksomhet etter min mening og ofrene blir nesten alltid overlatt til seg selv. Mørketallene er nok også ekstreme, da denne typen kriminalitet er under kategorien "Når man er så dum, så har man bare seg selv å takke". Trojanske hester blir ofte ikke oppdaget av vanlig antivirus software. De kan gi kriminelle full tilgang på alt du foretar deg og har lagret på datamaskinen din. Smart telefoner er litt mer sikret på denne fronten, men de er hackbare de også, også iphone. Anonymous poster hash: 00043...72a Lenke til kommentar
rozon Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november Denne diskusjonen går vel langt fra et juridisk perspektiv. Gjør som @Herr Brun har sagt, og det vil enten løse seg, eller du vil få mer informasjon om hvorfor det ikke løser seg. 2 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november Ingen får gjort en betaling fra en sparekonto som ikke er tilknyttet noe kort uten BankID og passord, du sier det er gjort flere overføringer. Sikker på at du ikke tilbakeholder noe informasjon? Du sier: Problemet er ikke hva jeg gjorde eller ikke gjorde. Det vil jo være et problem om du har gitt andre tilgang til kontoene dine. 5 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november Gjest 00043...72a skrev (På 7.11.2024 den 2:32 PM): (...)får ikke til å endre post når jeg poster anonymt. ...og det har du sikkert en kjempegod grunn til å gjøre? Om det var trådstarter som hadde postet anonymt kunne jeg forstått årsaken, men ikke at en som kommer med gode svar har behov for å være det... Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 11. november Del Skrevet 11. november Hvis det er gjort en overføring fra en sparekonto til en konto i utlandet, er det ingen fysisk grense på 5000,- Hvis noen har tilgang til din konto og skal begå svindel så er det uvanlig at de kun tømmer et mindre beløp i flere omganger fremfor å overføre den totale saldo. Hvis det finnes kort knyttet til kontoen så er det mer sannsynlig at det er misbruk av kort informasjon, eller reservasjonsbeløp man ser i nettbanken. Alternativt om det er knyttet en betalingstjeneste til kontoen som er misbrukt. Pengene forsvinner ikke av seg selv. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. november Del Skrevet 11. november Marzo skrev (34 minutter siden): Hvis det er gjort en overføring fra en sparekonto til en konto i utlandet, er det ingen fysisk grense på 5000,- Jo, hvis man har satt en grense på f.eks. 5000kr i nettbanken, så gjelder den også for betaling av giro/overføringer til kontoer i andre banker, i inn- og utland, helt uavhengig av hvilke andre grenser man eventuelt har på sine betalingskort. Men den kan jo, som alt annet, normalt endres inne i nettbanken ved bruk av BankID, så er man blitt svindlet på den måten, så har jo svindleren full mulighet til å endre den... https://danskebank.no/privat/faa-hjelp/betalinger-og-overfoeringer#accordion-0-item-2 Sitat Kan jeg endre beløpsgrensen i nett- og mobilbank? -Ja, det er en beløpsgrense på kr 500.000 pr. betaling i nettbanken. Denne kan du enkelt endre selv. Klikk pilen bak til høyre for kontoen du betaler fra og velg ‘Innstillinger’ i menyen som dukker opp. Andre banker, som DnB, opererer med en totalgrense (som man også kan senke/heve selv) pr måned for alle betalinger. https://www.sor.no/felles/FAQ/hvordan-endrer-jeg-belopsgrensen-i-nettbanken/ Sparebanken Sør har både grense pr betaling og totalt pr måned. Og stort sett alle banker har muligheten for å sette slike grenser, på den ene eller andre måten, som kanskje er litt for enkle å endre. Kanskje burde det gå en uke fra endring ble gjort til den trer i kraft? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå