Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Fra kontoen i Sparebank Møre ble penger stjålet

Kris.P

Anbefalte innlegg

I natt var det et forsøk på å ta penger fra kontoen i Sparebank Møre, og det lyktes faktisk.

Nå prøver sikkerhetsavdelingen å få pengene tilbake fra mottakerbanken. Fire transaksjoner. To på beløp opp til grensen på 5000 kr, og to som er betydelig høyere enn grensen satt i innstillingene. Sparebank sier tydeligvis ikke at problemet ligger på deres side. I kundestøtte antyder de forsiktig at vi kanskje har betalt for noe i noen tilfeldige butikker, og at dette er årsaken. Greit, men hvordan ble grensen fjernet uten noen varsling om transaksjonene? Bankens holdning er at vi selv har kjøpt noe et sted, og at pengene er stjålet på grunn av vår egen skyld. Pengene ble dessuten stjålet ikke fra kontoen vi bruker regelmessig, men fra en separat sparekonto som vi aldri har brukt til kjøp. Har noen opplevd noe lignende?

Oppdatering. Banken prøver ikke å få tilbake pengene, selv om kundestøtte lovet at de skulle forsøke å få dem tilbake. I dag sa kundestøtte at det er vår egen skyld – vårt problem. Politiet lover heller ingenting. Politiets svar er praktisk talt: Ingen vil gi dere noe tilbake.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok mest sannsynleg at det er nokon uvedkommande som har fått tilgang til å logge seg inn på din nettbank. Om nokon hadde klart å bryte seg inn på banken sin side så ville det vært sannsynleg at det også var fleire kontoar som vart berørt.

Det som sjølvsagt er vanskeleg i slike saker er at du ofte ender opp med å måtte bevis din uskuld ettersom banken tek utgangspunkt i at einaste måten nokon kan logge seg på din nettbank er ved å få tilgang til dine passord.

Det at uvedkommande har komt seg inn i nettbanken din forklarer også korleis beløpsgrensa har blitt fjerna/endra.

Det er mest sannsynleg at dette er gjort av nokon i din nærmaste omgangskrets som kjenner ditt personnummer og passord. Har dei i tillegg hatt tilgang til din mobil eller kodebrikke så er det nok der forklaringa ligg.
Eg tenker det også forklarer kvifor vedkommande har unngått å bruke av brukskontoen din, då det er meir sannsynleg at du oppdagar tidleg dersom det manglar pengar på brukskontoen som du brukar ofte, kontra på sparekontoen som du kanskje ikkje sjekker like ofte.
Det mest aktuelle sporet å følgje opp her er å sjå på kvar pengane har gått, som kva butikk det er betalt til.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg skriver gjennom en oversetter. Jeg beklager hvis det ikke er tydelig.

Pengene ble tatt ut fra sparekontoen i forgårs kveld. Fire overføringer ble gjort. 3500kr, 3500kr, 35000kr og 35000kr.  Uten varsel eller advarsel. Bare overført fra min konto til en konto i Emiratene, og det var det. 

Lenke til kommentar
Gjest 00043...72a

Har du fysisk bankid brikke?

Jeg kjenner en som har vært ansatt som it ansvarlig i bank.  Han sier at alle tilfellene av svindel med bankid som han har vært borti har vært med fysisk bankid.

Anonymous poster hash: 00043...72a

Lenke til kommentar
Gjest 00043...72a skrev (9 minutter siden):

Har du fysisk bankid brikke?

Jeg kjenner en som har vært ansatt som it ansvarlig i bank.  Han sier at alle tilfellene av svindel med bankid som han har vært borti har vært med fysisk bankid.

Ja, jeg har  begge - fysisk brikke og Bank Id

Slik det ser ut nå, kan man en morgen våkne opp og finne kontoen tom. Og banken vil fortelle deg at det er din egen feil. Selv om du sov rolig, i troen på at pengene dine var trygge.

Lenke til kommentar
Gjest 00043...72a
2 minutes ago, Kris.P said:

Ja, jeg har  begge - fysisk brikke og Bank Id

Slik det ser ut nå, kan man en morgen våkne opp og finne kontoen tom. Og banken vil fortelle deg at det er din egen feil. Selv om du sov rolig, i troen på at pengene dine var trygge.

Har du snakket med noen på telefon som har bedt deg logge inn på en nettside og bruke bankid?  Hvem som helst?

Lenke til kommentar
Gjest 00043...72a

Bankid brikke!   Ikke bankid på telefon forresten, får ikke til å endre post når jeg poster anonymt.

Har du snakket med noen på telefon som har bedt deg logge inn på en nettside og bruke bankid BRIKKE?  Hvem som helst?

Lenke til kommentar
Gjest 00043...72a skrev (7 minutter siden):

Har du snakket med noen på telefon som har bedt deg logge inn på en nettside og bruke bankid?  Hvem som helst?

Nei. Absolutt ikke. Fra vår side gjør vi alt for å sikre at banken ikke har noen problemer med sikkerheten til pengene våre. 

Lenke til kommentar
Gjest 00043...72a

Jeg må jo også si at jeg legger merke til at ordstillingene dine ikke er korrekte i forhold til Norsk grammatikk.  Kan jeg spørre om hva som er opprinnelseslandet ditt? 

Lenke til kommentar
Gjest 00043...72a

Et tredje spørsmål her:   Kan du skjekke at du har fysisk kontroll på kodebrikken din?  Har du den fysisk tilgjengelig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...