Gå til innhold

Anmeldelse: Dragon Age: The Veilguard

Anbefalte innlegg

Skrotleif skrev (9 minutter siden):

Synes det må være greit å være misfornøyd når de har laget et totalt annerledes spill.

Joa, er enig i det. Men samtidig må vi huske på hvor gammelt Origins er. Både 2 og 3 lignet jo heller ikke på Origins, og Veilguard er likere de, enn de er Origins.

Som jeg syns er veldig synd, da Origins i min mening er et av tidenes beste spill (typ top 5). Men absolutt ikke overraskende...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig bekymringsverdig om det er denne gjengen her som skal sette alle klutene til med det neste Mass Effect...Når det er sagt så klarte jeg jo lett å bikke 85 timer + i Mass Effect Andromeda :p Der var det verken krakakterer eller historie som stod i fokus dog...Skal nevnes at det ikke ble kjøpt ved lansering, og den siste patchen droppet vel når jeg var 10 timer inni spillet.

Krysser likevel fingrene for at ME ikke blir helt katastrofe.

Endret av Mala
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev:

Veldig bra skrevet anmeldelse! Er helt enig i alt du skriver, men uenig i vektinga di i mellom sterke og svake sider. Men det vil jo alltid være en særdeles subjektiv ting. Ville med andre ord selv gitt det 2 eller 3 poeng mer i karakter, rett og slett fordi jeg koser meg veldig med det, til tross for de store svakhetene. Og det er jo til syvende og sist poenget med et spill :)

Helt enig i deg. Jeg STORKOSER meg helmax! Og det med at dialogene kan være litt kringe, og ikke alle valg har store konsekvens gir jeg beng i. Alt annet er såpass velpolert og flyter bra, digger combat'en og ellers alt annet man kan gjøre. BioWare er ikke som vet var for 10-15 år siden men hvilket selskap er nå det? :) Uansett merkelig 5/10 men som anmeldere blir man ikke alltid helt klok og/eller aldri 100% enig. Sånn har det liksom alltid vært :P Men glad jeg kjøpte det og får lett 100-200timer der :)
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

God nyansert anmeldelse. Gode komentarer rundt narrative og dialogene i spillet uten å ty til reaksjonært YouTube språk.

For meg er det en ekstremt viktig del i ett dragon age/ ME spill, og når det ikke strekker til er det helt fair at det mister en del poeng for det. Er 100% enig i scoren. Blir for dumt å lage ett soft-moderne familievennlig Californiafisert narrativ når man forventer noe mørkt og autentisk.

Og det er fint mulig å lage noe mørkt og autentisk mens man også er inkluderende ved å ha minoritet-karakterer. F.eks Baldurs gate 3, og final fantasy 16.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Akrabra skrev (1 minutt siden):

For en som har ventet på spillet i 10 år, helt siden Inquisition i 2014 så er jeg egentlig ganske godt fornøyd. Mest fordi det lever opp til det jeg ønsket. Det svarer på spørsmålene som var igjen etter Inquisition og da spesielt Trespasser. Men jeg ser definitivt svakhetene veldig tydelig, og dette er nok det Bioware spillet hvor jeg liker kompanjongene minst, men er absolutt noen gode der.

Vil dog gi de kreds for å være det mest komplette Bioware spillet noensinne. De fikk inn alt, ikke noe behov for dlc og mye patching. Spillet driver utrolig godt, i mine 50 timer har jeg ikke hatt noen bugs, som er utrolig. Ser også nydelig ut på PS5. Godt level design, god flyt i kampsystemet, og mye annet som stemmer veldig godt.

Føler mye av diskusjonen rundt spillet handler mest om woke og dei, er så lei av disse tingene. Hvor var det når BG3 kom ut? Sier absolutt ikke at dette spillet er bedre satt sammen enn BG3, men det er da minst like "woke" om ikke mer. Internett har gjort alt det kan for å rive Bioware ett nytt rompehull, og syntes det er ufortjent, for det ligger en god opplevelse her, og en polert opplevelse.

Min karakter er 8/10, beste Bioware spillet siden Inquisition, uten tvil, men ikke helt i høyde med det beste de har produsert. Origins og Mass Effect 2 er fortsatt toppen av hva Bioware har produsert og vi kommer nok aldri tilbake til det nivået. Men om dette var siste sang, så endte det godt for min del om ikke annet. Elsker Thedas, og jeg kommer til å besøke mange ganger igjennom mitt liv.

Svært enig med denne oppsummeringen og føler det samme :) 

• Liker 6
Lenke til kommentar

Synes anmeldelsen var veldig bra skrevet og scoren på 5/10 fremstår rettferdig. 👏

Dialogen når ikkje dei nivå den strebar etter, og er jamt over pinleg og infantil og av ein toneart som ikkje kler fantasyverda den blir brukt i. På eit tidspunkt tidleg i spelet spurte eg oppgitt ChatGPT om eg kunne få omskrive nokre enkle utdrag for å få dei til å høyrest ut som om Tolkien eller noko slikt hadde skrive det. Ikkje så veldig overraska, men likevel litt resignert kunne eg konstatere at ChatGPT gjorde ein betre jobb enn forfattarteamet til BioWare.

⬆️ Bwahahaha...😂  ...Nesten som man ikke vet om man skal le eller gråte.

Jeg har sett såpass mye gameplay fra dette spillet at jeg sliter med å skjønne at voksne menn ønsker å både betale samt bruke mange titalls timer av livet sitt på en slik opplevelse. Er noen som har sammenlignet dialog mellom DA:V og BG3. Er jo natt og dag forskjell på nivået. I tillegg er det også store forskjeller på hvordan valgene man gjør påvirker gameplay/dialog. Som noen andre på nettet var inne på, det ene minner tidvis mer om Teletubbies mens det andre minner mer om Game of Thrones hvor man faktisk får spille en rolle. Hvilket spill som minner mest om en episode av Teletubbies kommer også fint frem flere steder i anmeldelsen. 👍

Du får ikkje lov til å seie noko negativt. Får ikkje lov til å vere slem. Eg blei så irritert både på karakteren eg spelte, og folka rundt at eg aktivt prøvde å sabotere. Seie feil ting, gjere nokon sure. Det går ikkje. Du får ikkje lov. Du må vere det bindande limet som held alle samla. Hobbypsykologen som snakkar til vaksne folk som om dei var born utan livserfaring og innsikt i korleis elementære ting fungerer.

Endret av P7SA
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En grei anmeldelse dette, personlig ville jeg ha gått ned til en 3/10. Jeg ser ikke at grafikk er så bra. Jeg gir stryk på hele stilen. Det er en tom og steril verden bygd på en bra grafikk-motor.

Det er nesten som om de har lagt på ett Disney-filter på hele greia. Karakterene er urelaterbare og story er forferdelig fortalt i form av en eim av giftig-positivitet, som er ganske vanlig å se i woke spill.

Kampsystemet er greit, men det trekkes kraftig ned av sponge-enemies uten mye variasjon.

Det er en tittel som burde ha hatt langt flere spillere, hadde det blitt skapt på en helt annen måte, tallene reflekterer innholdet i spillet, og mangelen av det.

Hvis jeg ikke visste tittelen på spillet, så hadde jeg aldri gjettet at dette var Dragon Age, så de bommet med visuell stil, dybde og mekanikk. Til og med animasjoner er noe jeg reagerer på. Hopp litt og hent deg noen health potions i Veilguard, og det føles mer som om man spiller Super Mario enn ett RPG med mørk fantasi.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Akrabra skrev (1 time siden):

For en som har ventet på spillet i 10 år, helt siden Inquisition i 2014 så er jeg egentlig ganske godt fornøyd. Mest fordi det lever opp til det jeg ønsket. Det svarer på spørsmålene som var igjen etter Inquisition og da spesielt Trespasser. Men jeg ser definitivt svakhetene veldig tydelig, og dette er nok det Bioware spillet hvor jeg liker kompanjongene minst, men er absolutt noen gode der.

Vil dog gi de kreds for å være det mest komplette Bioware spillet noensinne. De fikk inn alt, ikke noe behov for dlc og mye patching. Spillet driver utrolig godt, i mine 50 timer har jeg ikke hatt noen bugs, som er utrolig. Ser også nydelig ut på PS5. Godt level design, god flyt i kampsystemet, og mye annet som stemmer veldig godt.

Føler mye av diskusjonen rundt spillet handler mest om woke og dei, er så lei av disse tingene. Hvor var det når BG3 kom ut? Sier absolutt ikke at dette spillet er bedre satt sammen enn BG3, men det er da minst like "woke" om ikke mer. Internett har gjort alt det kan for å rive Bioware ett nytt rompehull, og syntes det er ufortjent, for det ligger en god opplevelse her, og en polert opplevelse.

Min karakter er 8/10, beste Bioware spillet siden Inquisition, uten tvil, men ikke helt i høyde med det beste de har produsert. Origins og Mass Effect 2 er fortsatt toppen av hva Bioware har produsert og vi kommer nok aldri tilbake til det nivået. Men om dette var siste sang, så endte det godt for min del om ikke annet. Elsker Thedas, og jeg kommer til å besøke mange ganger igjennom mitt liv.

Godt standpunkt det.  Bioware har ikke levert noe særlig siden Inquisition heller. Så. Origins og Mass Effect 2 står også for meg som det beste fra Bioware i nyere tid. Men de står også bak milepæler som Baldurs Gate (1) og Baldurs Gate 2, Star Wars Knights of the Old Republic, Neverwinter Nights, Jade Empire. Alle gode spill, dog spillmekanikken i noen av dem er nok litt for omstendelig for dagens spillere... Historiene kanskje litt for intrikate også for dagens spillere. Rett og slett. 

Bioware var kjent for å lage intrikate og gode fortellinger om politikk, rasekonflikter og kampen mellom det gode og det onde. Historiene lot gameren ta valg som påvirket handlingen og karakterene rundt seg og verdenen i spillet. Spillerne hadde mange valg, og alle har stor påvirkning for hvordan historiene utspilte seg. Moralske dilemmaer var en stor del av handlingen i spillene. 

Mange gamere knyttet sterke emosjonelle bånd til karakterene i spillene, ogdet ble ofte vanskelig når valgene man tok påvirket både deres skjebner og utvikling. Dialogene med medlemmene ble ofte høydepunkter i spillene, da disse samtalene ofte var både morsomme, rørende og tankevekkende.

Bioware tok opp mørke temaer som krig, korrupsjon, ofring og vanskelig moralske gråsoner. Dette skapte en realistiske og engasjerende eventyr verdener som var både brutale og fascinerende, og som tiltalte spillere som like noe mer komplekst enn en typisk «helter mot ondskap» historier. Deler her fritt etter oppsummering av chatgpt. 

Åkke som, svært svært lite av disse Bioware tingene får vi i denne popcorn avengers-marvel-pixar+iLoveDisney versjonen av Dragon Age. Ligner mer på barneTV av typen Vennebyen...Kanskje dagens unge ikke bryr seg, jeg er naturlig nok blitt for gammel. Men å lage et moderne spill som likevel er for et tenkende menneske --- det går an å levere i 2024 også. Er man oppvokst på McDonalds mat er det vanskelig å virkelig forstå gledene med ordentlig god mat på restaurant. "Mc¨rn er jo bra det da!"... 

• Liker 2
Lenke til kommentar

En rekke innlegg er fjernet. Det er ikke nødvendig å fyre opp kulturkrig debatten i hvert eneste kommentarfelt en kommer over.. Om en ønsker å diskutere dette emnet kan en gjøre det i egnede tråder. 

Modereringen skal ikke kommenteres i tråden. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Walkyrje skrev:
Er jo like mye dialoger i dette som det er i yakuza spillene. Jeg takler det bare ikke. Combat en synes jeg er bra men det er så og si alt.
Hater all slags dialoger som tar evigheter å bli ferdig med som ikke intreserer meg det døyt!
Lenke til kommentar

Fin anmeldelse, og ut fra hvordan historie, dialog og interaksjon fremstilles blir det nok ikke kjøp fra min side. Jeg sitter litt igjen med at en har gjort mange av de samme feilene som i Mass Effect Andromeda, og gjetter at rollebesetningen er ca. like lett å like? 

Ellers liker jeg påpekningen av kjedelig implementering av mangfold og manglende autentisitet, for det er noe som fort ødelegger innlevelsen for min del og. Det går an å gjøre "mangfold" på feil måte, og en kan påpeke eller reagere på det uten at en har noe problem med mangfold i seg selv. Jeg synes eksempelvis Game of Thrones gjør mangfold på en strålende måte, der ulike områder har tydelige særpreg også befolkningsmessig og jeg synes den originale Mass Effect triologien inkluderte homofile og lesbiske på en veldig god og naturlig måte. Men med den rosen følger det også at det er mulig å bomme, noe Mass Effect Andromeda i noen grad gjorde og som ser ut til å være tilfelle her. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du får ikkje lov til å seie noko negativt. Får ikkje lov til å vere slem. Eg blei så irritert både på karakteren eg spelte, og folka rundt at eg aktivt prøvde å sabotere. Seie feil ting, gjere nokon sure. Det går ikkje. Du får ikkje lov. Du må vere det bindande limet som held alle samla. Hobbypsykologen som snakkar til vaksne folk som om dei var born utan livserfaring og innsikt i korleis elementære ting fungerer.

Det er her det kræsjer for meg. Og ikke bare i dette spillet, men i mye rart for tiden. Det er heilt greit å lage komplekse karakterer, men de være kompetente. Når du har NPCer som skal være voksne, viktige figurer, eksperter, autoriteter og slike ting, og du må gjete de rundt som en barnehageflokk som slåst om lekene, så er det noe alvorlig som skurrer. I virkeligheten hadde de fått en kraftig oppstramming og klar beskjed om å ta seg sammen.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Spelte aldri Dragon Age eller Origins. Ingenting mot spela, men var rett og slett midt inni andre spel når dei kom og innen eg var ferdig der dukka det alltid opp noke anna intressant. Når det er sagt kjenner eg meg igjen i kritikken her i mangen andre nye spel. Moderne manusforfattera klarer ikkje bygge autentiske verdner inspirert av andre tider i vår historie. Synest ikkje nødvendigvis ein linær historie er et problem i seg sjølv, men når det blir kombinert med denne åpenbare svikta i sammenheng mellom det du ser og det du høyrer so blir det litt for dumt. Synest og det er synd å høyre at dei har tona ned forskjellane mellom raser og folkeslag. Er synd vist vi er komt til et punkt der det ikkje er noke man tør satse på lenger.
Lenke til kommentar
P7SA skrev (9 timer siden):

Jeg gjør alltid sånt i første gjennomspilling av et spill, tøy grensene for hva spillet tillater, alltid!

At dette er en umulighet ødelegger min lyst på spillet helt. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (1 time siden):

Ok, greit nok, og hvordan man liker spill er subjektivt og det er forskjellige anmeldere, men, at Gamer som nettblekke med denne argumentasjonen gir dette spillet 5 når God of War: Ragnarok får 10, det fremstår som i overkant spesielt i mine øyne...

Anmeldelser er subjektivt. Men troverdigheten til denne anmelderen er etter min mening veldig tynn. Helt OK å ha problemer med dette spillet. Men gjenspeiler ikke en 5/10. Tror nok dessverre mange an anmeldelsene til både spillere og «profesjonelle» har blitt påvirket av en meningsløs internett-debatt rundt spillet. Jeg kan skjønne det. Vanskelig å ikke la seg påvirke negativt. Det er dessverre menneskelig. Leser man ti positive anmeldelser, henger man seg opp i den 11. negative. 

Endret av Tottoro
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette må vel være den minst "påvirkede" omtalen jeg har kikket på av spillet for å være ærlig. Nå har jeg jo ikke lest eller sett veldig mange da når det er sagt. :)

Men denne ser ut til å samsvare veldig mye med det jeg ser andre brukere, også her inne, mener om spillet.

Endret av Mala
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...