Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Anmeldelse: Dragon Age: The Veilguard

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig bra skrevet anmeldelse! Er helt enig i alt du skriver, men uenig i vektinga di i mellom sterke og svake sider. Men det vil jo alltid være en særdeles subjektiv ting. Ville med andre ord selv gitt det 2 eller 3 poeng mer i karakter, rett og slett fordi jeg koser meg veldig med det, til tross for de store svakhetene. Og det er jo til syvende og sist poenget med et spill :)

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Crazning skrev (11 minutter siden):
Avocado skrev (19 minutter siden):
"vakkert, imponerande og ofte underhaldande actioneventyr", 5/10... ok

ja, hva er ulogisk? halve spillet ser bra ut, mens story, karakterer og gameplay er realtivt elendig. Så da er 5/10 en perfekt karakter.

Gameplay er ikke elendig. Men story er det. Karakterer er mer meh enn elendig. Imo ofc.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev:
Crazning skrev (11 minutter siden):
Avocado skrev (19 minutter siden):
"vakkert, imponerande og ofte underhaldande actioneventyr", 5/10... ok

ja, hva er ulogisk? halve spillet ser bra ut, mens story, karakterer og gameplay er realtivt elendig. Så da er 5/10 en perfekt karakter.

Gameplay er ikke elendig. Men story er det. Karakterer er mer meh enn elendig. Imo ofc.

@svenka At et spill som kommer ut i 2024, som de har brukt mange hundre millioner dollar på, ser ut som et oppskalert mobilspill er en ting. Grafikken er pen, men UI og combat oser av simpelhet. Det er også heller ikke noe utvidende vanskelighets grad i slosskamper, du unlocker riktignok flere skills, men attackpatterns i de alle fleste fightene utvikler seg ikke igjennom spillet. Mercenary opplegget er heller ikke noe man trenger, det gjør det bare kjappere å komme seg igjennom storyen. De små "hjernetrim" lekene i spillet er jo også latterlig dumme. Skulle tro de var laget for 6åringer, som skal forstå at to lysstråler skal treffe 2 plater over en dør. Ift. Story så har de ødelagt plottet med alt for mange små cutscenes hvor de prater ihjel spilleren. Hvor veldig mye av det ikke har noe sammenheng med dragon age lore, de skal bare få karakterene til å fremstå med en veldig tydelig personlighet. Det er veldig mange som har dette spillet som første dragon age spill, og da er det forståelig at mange synes at det ser og virker veldig bra, men for de som har mange spill under huden, så ser man veldig fort at dette er gjort fort og gæli. Skal også nevnes at bosser og andre "skumle" monstre ser ut som de er dratt rett ut av disney eller den nightmare halloween animasjonsfilmen.
Lenke til kommentar

Jeg er enig i det du skriver, men scoren din virker så utrolig streng. Ref Starfield fikk 7/10 hos dere og er objektiv(da tenker jeg grafikk, bugs, animasjoner og lastetid) langt dårligere enn dette. I tillegg liker du det meste her bortsett fra historien.

Husk at 5/10 betyr for mange(meg inkludert) hold deg langt unna dette spillet.

Jeg spiller det nå og stor koser meg. Liker også veldig all lore til denne serien. Historien er kun ok for meg som er synd, men kanskje ikke straffe det med 5/10 for det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
svenka skrev (32 minutter siden):

Hva er det som gjør story’en «elendig»? Jeg tenker det er mer subjektivt 🤔

Elendig er vel ikke helt ordet jeg ville valgt i utgangspunktet. Men den er dårlig. Dette er pga mange faktorer, men alt sporer tilbake til dårlig skriving. Hovedfortellingen funker, men det meste av dialog og valg ellers er skrevet dårlig. Lav kvalitet, eller dårlig håndverk om du vil. Lite troverdig, lite konflikt, liten valgfrihet og dårlig språk.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ele skrev (10 minutter siden):

Jeg er enig i det du skriver, men scoren din virker så utrolig streng. Ref Starfield fikk 7/10 hos dere og er objektiv(da tenker jeg grafikk, bugs, animasjoner og lastetid) langt dårligere enn dette. I tillegg liker du det meste her bortsett fra historien.

Husk at 5/10 betyr for mange(meg inkludert) hold deg langt unna dette spillet.

Jeg spiller det nå og stor koser meg. Liker også veldig all lore til denne serien. Historien er kun ok for meg som er synd, men kanskje ikke straffe det med 5/10 for det?

Tenker  når man får karakter 5/10 så er det ett middels spill og kanskje ikke noe man burde bruke 700kr på. Men ikke noe hold deg langt unna. Hva med spill med lavere karakter?

Har selv spilt litt over 10 timer, men føler ikke at jeg koser meg like mye som med tidligere spill i serien. Mulig jeg har blitt for gammel. Valgene man tar i dialogene virker som ikke betyr så mye heller. Er uansett kombaja stemning. 

Spillet er ikke dårlig, men er ikke noe kjempe bra til nå heller. Mulig det tar seg opp. Så vil si litt over middels 6/10 til nå.

Lenke til kommentar

Ser noen ville gitt det høyere score, siden det teknisk er bra laget. Se den, men nå påpeker anmelder at det ikke lenger er Dragon Age som tidligere. Og som en oppfølger så er det med denne bakgrunnen at spillet må sammenlignes og dømmes etter.

God og vel begrunnet anmeldelse. Jeg ville gått for enda lavere, grunnet agendaen. Men det er min mer subjektive mening. Hadde de laget en ny franchise og ikke endret Dragon Age så ekstremt ville det vært noe annet.

Lenke til kommentar

Synes anmelderen griner vel mye over at de ikke fikk dragon age origin. De har lagd et totalt annerledes spill og må anmeldes deretter. Jeg likte også best origin, men må si at de første 20 timene i veilguard har vært veldig gøy. Dette er et 7-8 av 10 spill og ikke 5 av 10.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fin anmeldelse, setter pris på en ordentlig anmeldelse som ikke gidder å forholde seg til den koko klagingen rundt dette spillet. Koser meg meg spillet jeg, og ville kanskje scoret det noe høyere personlig (syns ikke historien er så håpløs), men ikke veldig mye høyere. Også jeg er veldig fan av at de forlot åpen verden-konseptet, men det bryter litt immersion å møte på røde digitale hengelåser rett som det er..

Eneste jeg er uenig i, er at jeg vil si at Dragon Age aldri har vært dark fantasy som mange har fått for seg, så de har ikke akkurat med dette tatt DA i en annen retning enn tidligere. Et spill blir ikke dark fantasy bare fordi det går ann å være slem. Dark fantasy er preget av moralske gråsoner, uklarhet i hvem som egentlig er good og bad, antiheltene har et motiv som man kan ha sympati med, i likhet med heltene. Og det er ikke gitt at "det gode" vinner. Dragon Age har alltid hatt et tydelig bilde av hvem som er onde og hvem som er gode. (DA1 hadde the Blight som hovedfiende, DA2 var litt annerledes og hadde totalitarismen blant templars som hovedfienden, DA3 var tilbake til the Blight, denne gangen som en eldgammel darkspawn. DA4 har også en veldig tydelig ond hovedfiende. Det er aldri særlig tvil om at du kjemper de godes kamp, i noen av spillene. Selv om enkelte av faksjonene i seg selv kan være litt både og, så mener jeg at Dragon Age alltid har vært ganske godt plassert innenfor epic/high fantasy. DA2 er det nærmeste DA har kommet dark fantasy, men serien i seg selv, not so much.

Men fint at du kaller det action-spill, fordi det er jo det som er den aller tydeligste og største forskjellen fra tidligere. Dette spillet ligger jo mye nærmere de nye God of War spillene med en relativt tydelig forhåndsdefinert spillkarakter enn det for eksempel ligger Baldur's Gate 3 som jo er et ekte RPG.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...