Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lei diesel bil


Anbefalte innlegg

The Avatar skrev (På 7.11.2024 den 9:36 AM):

Eg ville nok også vært litt forsiktig med hybridbil, då dette er bilar som kan gi deg meir problem sidan det er fleire ting som kan ryke. Hybrid kan være supert om du køyrer mykje i nærområdet der du kan tvangskøyre bilen på elektrisk drift, og i tillegg har nokre langturar der du får kjøyrt motoren varm og brukt opp det fossile drivstoffet før det blir gamalt. Eit typisk problem på mange hybridbilar er at forbrenningsmotoren blir brukt for lite.

Yess!!💪😎

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Orion666 skrev (10 timer siden):

Det blir ikke elbil, altså. 🤓😂

Jeg er kjempe usikker. Har ikke lade mulighet hjemme. Trenger virkelig noen som kan selge godt råd. Jeg er ikke interessert å ha diesel bil eller reparere dyre dommer på diesel bil. Vil ha en varm bil, en bil som jeg kan varme opp før jeg skal kjøre på vinteren. 

Lenke til kommentar

Her er eksempel på elbiler

BMW i3

Citroen E-C4

Hyundai IONIQ

Hyundai Kona

MG ZS EV

Nissan Leaf

Nissan e-NV200

Peugeot 2008

Renault Zoe

Tesla Model 3

Volkswagen Golf

Volkswagen ID.3

Det er flere biler enn dette ser jeg...

Finn.no søk: https://www.finn.no/car/used/search.html?battery_capacity_from=40&fuel=4&mileage_to=200000&price_to=220000&registration_class=1&registration_class=2&registration_class=3&sales_form=1&sales_form=7&sort=PRICE_ASC&year_from=2017

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Jeg ser at f.eks Tesla Model 3 har mulighet for å varme opp kupe ved å bruke strøm. Jeg regner med den da kan ta strøm fra batteriet og bruke det som parkeringsvarmer.

Parkeringsvarmer er bra. 

Jeg leser at Zoe har b-modus teknologi på automatisk gir. Hvor bilen bremser når du slipper gass. 

Akkurat nå er jeg på Zoe modus søk. 

 

Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Her er eksempel på elbiler

BMW i3

Citroen E-C4

Hyundai IONIQ

Hyundai Kona

MG ZS EV

Nissan Leaf

Nissan e-NV200

Peugeot 2008

Renault Zoe

Tesla Model 3

Volkswagen Golf

Volkswagen ID.3

Det er flere biler enn dette ser jeg...

Finn.no søk: https://www.finn.no/car/used/search.html?battery_capacity_from=40&fuel=4&mileage_to=200000&price_to=220000&registration_class=1&registration_class=2&registration_class=3&sales_form=1&sales_form=7&sort=PRICE_ASC&year_from=2017

Må vite om det er hurtiglader ved reise

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (13 timer siden):

Jeg er kjempe usikker. Har ikke lade mulighet hjemme. Trenger virkelig noen som kan selge godt råd. Jeg er ikke interessert å ha diesel bil eller reparere dyre dommer på diesel bil. Vil ha en varm bil, en bil som jeg kan varme opp før jeg skal kjøre på vinteren. 

En elbil kan du når som helst varme opp og defroste på et øyeblikk fra hvor som helst i verden. En nyere dieselbil kan gjøre det samme, men det tar lenge tid, og en dieselbrenner som varmer kjølevannet er alltid et sårbart system som trekker vedlikeholdsutgifter opp.

Lenke til kommentar

En elbil med stort batteri og lang rekkevidde er kanskje det beste. Problemet med rimelige elbiler er at de ofte har for lite batteri og rekkevidde. Men her er det viktig hva en har behov for.

Hybrid bil som f.eks Toyota uten plug-in virker å være en veldig god løsning. De med plug-in er vel bare lurt om en har lading der en parkerer.

Bensinbil var bedre før enn nå. Det gjelder spesielt for noen motorer som har wet-belt registerreim.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

største problemet til trådstarter er ikke at det er diesel,men at han kjører vag,har hatt flere av de selv,både vw og audi,og det er dyrt og kjøre,i hvertfall om den begynner og få noen år på baken,da er det kostbart og holde i drift.

kjører selv en snart 20 år gammel volvo diesel,passerer øyeblikkelig 230k,hatt den i 11 år,hadde den på eu godkjenning i går,skiltlyspære og nedre bærekule ene siden,3500kr,ellers så har jeg byttet bremser,callipere bak,støtdempere foran og trykkslange på turbo.

noe som ikke er fryktelig mye,jo,måtte også bytte plugg på webastoen.

kjører stortsett kun småkjøring hver dag,så null problem med diesel og småkjøring med denne bilen,får bare opp melding i kjørekomputeren når partikkelfilter er 90% fullt,så da må jeg bare ta meg en kjøretur ut på e6 for og brenne det rent igjen,noe jeg må gjøre ca 1 gang i året,med mindre jeg har tatt meg en lengre tur ellers

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 7.11.2024 den 9:36 AM):

Alt er nok gode alternativ om du ikkje vil ha diesel. Einaste eg i skrivande stund vil klart fråråde deg er å kjøpe hydrogenbil ettersom det er både dyrt og upraktisk. Eg er faktisk ikkje sikker på om det finnes hydrogenfyllestasjonar lenger som er tilgjengelege for privatpersonar.

Eg ville nok også vært litt forsiktig med hybridbil, då dette er bilar som kan gi deg meir problem sidan det er fleire ting som kan ryke. Hybrid kan være supert om du køyrer mykje i nærområdet der du kan tvangskøyre bilen på elektrisk drift, og i tillegg har nokre langturar der du får kjøyrt motoren varm og brukt opp det fossile drivstoffet før det blir gamalt. Eit typisk problem på mange hybridbilar er at forbrenningsmotoren blir brukt for lite.

 

Om du ikkje skal ha dieselbil, og økonomien tydelegvis ikkje er eit tema ved å tenke på drivstoffkostnadar, bompengar, osv, osv. Så tenker eg at valget er kjempeenkelt:
Kan du lade heime eller har tilgang til ladestasjon i nærheita av din lokale daglegvarebutikk eller liknande så kjøper du elbil.
Om du ikkje kan lade heime, ikkje har tid til å vente 20 min for å lade bilen, og ikkje skal ha dieselbil, ja då kjøper du bensinbil.

Skal du ha el bil må du ha lader hjemme, alt annet blir bare dyrt. 

Lenke til kommentar
Svein M skrev (3 timer siden):

En elbil med stort batteri og lang rekkevidde er kanskje det beste. Problemet med rimelige elbiler er at de ofte har for lite batteri og rekkevidde. Men her er det viktig hva en har behov for.

Hybrid bil som f.eks Toyota uten plug-in virker å være en veldig god løsning. De med plug-in er vel bare lurt om en har lading der en parkerer.

Bensinbil var bedre før enn nå. Det gjelder spesielt for noen motorer som har wet-belt registerreim.

Helt korrekt, du får en 5 års gammel elbil med 450 km rekkevidde til i overkant 200.000 kroner. Da kanskje med 3 års videre garanti på batteriet. Den kan vare i 10 år til om man er litt heldig og tar vare på bilen. Det er ganske rimelig for en bil egentlig. Men igjen ! Kan du ikke lade hjemme la det ligge. Ingen gir noe billig lading lenger etter at strømprisene gikk amok.

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (2 minutter siden):

Nei.

Jo det blir faktisk det, de aller fleste hurtig ladere kjører med priser om mot 6 kroner kwt.

ikke hør på meg, sjekk dette selv surrehuer :) Er det noe som virkelig utfordrer batteriet så er det å hurtiglade dette hver eneste gang også. Igjen dette er noe de som har eid en Elbil kan.

Endret av En Gedi
Lenke til kommentar
En Gedi skrev (5 minutter siden):

Jo det blir faktisk det, de aller fleste hurtig ladere kjører med priser om mot 6 kroner kwt.

ikke hør på meg, sjekk dette selv surrehuer :) 

Si at du har en id7 og at den bruker 15kWt/100km. Den vil da koste 90,-/100km.

En Passat bruker (for å være snill) 5l/100km, altså 100,-/100km.

Dersom du ikke har lader hjemme, bor du i et område med mye bomring. Er det ikke bomringer der du bor, har du lader hjemme. Da kan du fylle tanken når strømmen er gratis.

I tillegg vil du som elbileier ja lavere service- og vedlikeholdsutgifter sidden du regt og slett har en bil med færre bevegelige deler, mindre mekanisk stress og færre støttesystemer som kjøling, smøring, ventiler, ventilstyring, clutch, gearkasse osv.

Elbilen er også billigere i innkjøp, og er varm og defrostet etter to minutter på vinteren.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
En Gedi skrev (2 timer siden):

Helt korrekt, du får en 5 års gammel elbil med 450 km rekkevidde til i overkant 200.000 kroner. Da kanskje med 3 års videre garanti på batteriet. Den kan vare i 10 år til om man er litt heldig og tar vare på bilen. Det er ganske rimelig for en bil egentlig. Men igjen ! Kan du ikke lade hjemme la det ligge. Ingen gir noe billig lading lenger etter at strømprisene gikk amok.

Jeg ser etter hus. Vil ha en tomt hvor jeg kan lade egen bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...