Gå til innhold

Hvorfor er Nordmenn redd høyrepolitikk?

Anbefalte innlegg

Dette er ikke det helt samme som den andre tråden om Høyre her. Så jeg tror det er egnet for sin egen tråd,
for simplisitet og oversikts skyld. Men spørsmålet mitt er kort og greit; hvorfor er dere nordmenn tilsynelatende
redd for høyresiden av politikk? Hvorfor blir folk demonisert om de vil identifisere seg med den siden (eller delvis),
til tross for at de kanskje ikke er radikale og hatefulle manikere? Det virker ganske snodig.
Hvorfor er "høyre" i seg selv, ondt eller galt? Opplys meg

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi er da virkelig ikke redd for det her på berget. Her skal det pumpes olje og gass, bygges ned natur og sørge for at boligeiere får mer mens leietakere får mindre. Mye som på 80-tallet egentlig...

Legg også til at for mange så er det private helsevesenet løsningen, så det også går fort mer og mer den veien der.

Bare noen eksempler.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, panzerwolf said:

Vi er da virkelig ikke redd for det her på berget. Her skal det pumpes olje og gass, bygges ned natur og sørge for at boligeiere får mer mens leietakere får mindre. Mye som på 80-tallet egentlig...

Legg også til at for mange så er det private helsevesenet løsningen, så det også går fort mer og mer den veien der.

Bare noen eksempler.

Klart det skal pumpes olje og gass, ingen gjør det bedre enn oss og det gir alle i Norge et bedre liv.

At natur skal bygges ned er det forøvrig venstresiden som holder på med, at boligeiere får mer stiller jeg meg undrende til, hva mener du her?

Når alt skal sluses gjennom det kommunale byråkratiet som er sikret jobb uansett hvor dårlig den blir utført, så er det null stress med å få ned pasientkøen. Det private må yte for å drive virksomheten som deretter resulterer i langt høyere effektivitet. Vet ikke hva du foretrekker, men jeg ønsker ihvertfall hjelp og behandlig raskest mulig om det så er kommunalt eller privat.

Lenke til kommentar
Martelè skrev (16 timer siden):

Dette er ikke det helt samme som den andre tråden om Høyre her. Så jeg tror det er egnet for sin egen tråd,
for simplisitet og oversikts skyld. Men spørsmålet mitt er kort og greit; hvorfor er dere nordmenn tilsynelatende
redd for høyresiden av politikk? Hvorfor blir folk demonisert om de vil identifisere seg med den siden (eller delvis),
til tross for at de kanskje ikke er radikale og hatefulle manikere? Det virker ganske snodig.

Er vi egentlig redd for høyresiden?  

Lenke til kommentar
Martelè skrev (17 timer siden):

Mine uthevingar.

Her legg du eit premiss til grunn som eg ikkje kan sjå at det er dekning for. I den grad eg skal gå med at nokon blir demonisert for identifisere seg med høgrepolitikk, så gjeld vel det utelukkande dei som også er hatefulle høgreradikale? Eg kan ikkje sjå at til dømes Erna Solberg blir demonisert, og i alle fall ikkje meir enn andre partileiarar om du med demonisering legg lista særdels lågt.

Når ein demoniserer høgreradikale terroristar som eg ikkje gidd å nevne namet til, så er det ikkje høgrepolitikken som er demonisert, det er openbart personen bak terrorhandlingane som er demonisert.

Sidan dette er posta under Oppslagstavlen så reknar eg med at det ikkje er ønskeleg med ein seriøs debatt om temaet. For det finnes nokre interessante fellestrekk mellom utdanningsmengde og utdanningsretning, og politisk ståstad. I den samanhengen så er det litt interessant å sjå på den norske partioppslutninga opp mot utdanning/yrke, heriblant at vi har ein relativt stor andel av yrkesgrupper som ofte har ein tendens til å være venstreorienterte samtidig som vi har ein lågare andel av yrker som har ein tendens til å være høgreorienterte.
Det er ei ganske interessant problemstilling der ein kan spørre seg om sosialdemokratiet vårt er eit sjølvforsterkande system der vi skaper større behov for yrker som heller mot venstresida av politikken, og at høgresida langt på veg blir skyvd til sides på grunn av de norske kulturen.
Men som sagt, om premisset er demomisering og radikale så er det nok ikkje særleg interessant å diskutere dette på eit sakleg nivå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
On 6.11.2024 at 9:28 PM, Martelè said:

En av de viktigste årsakene til at Norge er ett av verdens beste land å bo i er at vi har små forskjeller i samfunnet.

Dette er i ferd med å endres. Høyre sin politikk vil føre til sterk økning i forskjellene og dette vil være ødeleggende for tilliten det norske samfunnet bygger på.

Så er det helse. Høyre sin helsepolitikk vil på sikt ødelegge helsevesenet. Om vi skal ha et godt helsevesen som er til for alle så må vi slutte med private klinikker. Leger og sykepleier er ikke en uutømmelig ressurs og alle private helseforetak vil uthule det offentlige helsevesenet. Vi ser allerede i dag at norsk helsevesen er i ferd med å bli todelt. Ett for de velstående (ikke rike) og de som får helseforsikring gjennom jobben, og ett for alle oss andre.

Alle former for privatisering av offentlige tjenester er også områder der noen tjener seg rike med feite sugerør i statskassa og dårligere og dyrere tjenester.

Høyre har rett og slett ingen løsninger på problemene vi står overfor.

Endret av rabler
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
On 6.11.2024 at 9:28 PM, Martelè said:

Hvis ikke du er en tidsreisende fra 60-tallet er dette et veldig rart spørsmål. Norge har primært vært et  høyreorientert sosialdemokrati siden 80-tallet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Martelè skrev (På 6.11.2024 den 9:28 PM):

Så lenge Høyre og AP er tilnærmet identiske, er premisset ditt feil. Den eneste forskjellen er «innpakningspapiret».
Sentraliseringsiveren, utenrikspolitikken, industripolitikken, forsvarspolitikken osv har bare nyanseforskjeller.

Folk er mer skeptiske til populistiske fløypartier som Rødt og FrP, selv om dette er i ferd med å endres som i resten av den vestlige verden. Nettopp fordi de «statsbærende» partiene er altfor like og tar for lite hensyn til «hvermansens» hverdag.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...