Martelè Skrevet 10 timer siden Rapporter Del Skrevet 10 timer siden Jeg har lenge sagt at luftforsvaret vårt er utilstrekkelig og for lite. Og de skulle gått for Eurofighter enn F-35. Det skal dog sies, at Russerne er eksepsjonelle flydesignere. Su-25 🔨👉 Lenke til kommentar
Fatninja Skrevet 10 timer siden Rapporter Del Skrevet 10 timer siden 33 minutes ago, engavif said: Men jeg har aldri sagt at man skal gå til valg for dette. Ting kan skje, now som gjør at politikerne må bruke penger, og ikke vente til ett nytt valg for å bruke dem. Dem kunne fint kommet til enighet på Stortinget idag, om at det er nødvendig for sikkerheten i Norge og gi ekstreme midler til Ukraina eller forsvaret i Norge. Som sagt har vi tjent mye på krigen, hvorfor ikke bruke dem nå som vi har mulighet, derfor mener jeg politikerne er naive og handlingslammet. Hvis vi har tjent så forbanna mye på krigen, så burde vel Norge gå på skinner per nå da? Det burde ikke være en skrikende mangel på arbeidskraft i helsesektoren f.eks. Krona burde vært knallsterk og tiltrukket seg utenlandsk arbeidskraft? Schengenavtalen er et tvegget sverd. Når arbeidsforholdene i Norge blir dårlige, så får vi hjerneflukt ut av landet. 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 9 timer siden Rapporter Del Skrevet 9 timer siden Simen1 skrev (6 timer siden): Trump har akkurat vunnet valget i USA. Jeg har noen tanker om det, men vil starte tråden med nøytrale spørsmål. Hvordan vil dette påvirke Norge, norsk og europeisk sikkerhet, og NATO-samarbeidet i framtida? Hvordan må og bør vi reagere på dette med hensyn på vår egen militære sikkerhet og andre forhold som angår oss? NB. Tråden bør handle om Europa, Norge og NATO. IKKE innenriks forhold i USA eller deres forhold til andre verdensdeler. Jeg tror det vil gå overraskende bra, og jeg har noen grunner til at jeg ikke tar sorgene på forskudd helt enda: Hva Trump sier og hva Trump gjør er to helt forskjellige ting, ofte rake motsetninger. Så alt han har sagt til nå, og alt som vil bli sagt må taes med en klype salt frem til vi ser hva han faktisk gjør. Trumps interesse er først og fremst seg selv. Han er en internasjonal businessmann og kommer neppe til å gjøre noe som vil ødelegge hans eller USAs innflytelse på verden i større grad enn nødvendig. EU er et veldig viktig marked for USA, og vice versa. Han har ingen ting å tjene på å forsure forholdet til EU. Han kan faktisk ikke trekke USA ut av NATO. Det ble satt en blokker for allerede for noen år siden, i tilfelle han skulle bli gjenvalgt. Og verken USA eller Trump har noen som helst interesse av å fjerne seg fra Nato. Det vil ødelegge USAs relasjoner til resten av verden, som igjen også vil ødelegge for Trumps forretningsinteresser. Det vil også kollapse USA som supermakt, og Trump vil bli kjent som presidenten som gjorde USA til et u-land. Så forfengelig som han er, tror jeg dette er noe han helst ønsker å unngå. Den amerikanske presidentens makt er betydelig mindre enn det som blir fremstilt i media, både innad i USA og i resten av verden. Trump kan ikke gjøre som han vil, selv ikke om republikanerne har flertall i begge kamrene. Så uansett hva han måtte si og mene om vår verdensdel, vil ikke han kunne ta slike avgjørelser alene. For spesielt Ukraina sin del, som ikke er NATO-medlem, kan det nok bli verre. Men siden USA er og vil fortsette å være med i NATO, vil et angrep på NATO også være et angrep på USA. Så det vil være i hans interesse å fortsette å hjelpe Ukraina. Men han vil nok si litt av hvert for å få de andre medlemslandene til å øke sine militære bidrag. Samtidig så bør Norge og Europa gjøre følgende: Lage vår egen forsvarsallianse. Det burde vi gjort for lenge siden, men det er bedre å gjøre det nå enn aldri. Gjøre oss mindre avhengig av amerikansk teknologi. Da mener jeg selvsagt ikke å bytte den ut med kinesisk, men å utvikle den selv. Vi kan ikke lenger regne med USA, og da bør vi gjøre våre valg deretter. Det er ingen grunn til at ikke også Europa skal være en supermakt. EU og Norge må også se på dette som et "wake-up call". Verden er skjør, og vi må slutte å kun bry oss om symbolpolitikk og økning av byråkrati. Det er en grunn til at vi også ser en høyrebølge på hele vårt kontinent. Stadig flere føler ikke at de blir hørt, og politikerne har så langt gitt blaffen og fortsett med tullepolitikk med skylapper på øynene. Men vi vil få våre egne "Trumper" om vi ikke snart tar høyresiden og deres bekymringer seriøst. 3 2 Lenke til kommentar
Mbappe09 Skrevet 9 timer siden Rapporter Del Skrevet 9 timer siden (endret) Tyskland Endret 9 timer siden av Mbappe09 1 Lenke til kommentar
engavif Skrevet 9 timer siden Rapporter Del Skrevet 9 timer siden Fatninja skrev (1 time siden): Hvis vi har tjent så forbanna mye på krigen, så burde vel Norge gå på skinner per nå da? Det burde ikke være en skrikende mangel på arbeidskraft i helsesektoren f.eks. Krona burde vært knallsterk og tiltrukket seg utenlandsk arbeidskraft? Schengenavtalen er et tvegget sverd. Når arbeidsforholdene i Norge blir dårlige, så får vi hjerneflukt ut av landet. Det får du ta opp med politikerne, Norge har tjent 1270 milliarder ekstra siden krigen startet. Som jeg da sier, dette er noe som burde gått direkte til Ukraina eller styrke forsvaret. Kanskje ikke alt, men er skammelig at man tjener så enorme summer på krig, og bidrar såpass lite. 1 2 Lenke til kommentar
Lemongrass Skrevet 8 timer siden Rapporter Del Skrevet 8 timer siden (endret) engavif skrev (7 timer siden): Trump kan fort være den presidenten som trekker USA ut av nato. Men han har vel også sagt at natoland må betale mer ellers kan dem ikke regne med støtte fra USA. Det er jo selvfølgelig skummelt med tanke på Russland. Det kan han ikke. Han må ha 2/3 flertall i Kongressen bak seg for å trekke USA ut. Men om han vil forholde seg til artikkel 5 er en annen sak. Endret 8 timer siden av Lemongrass 1 Lenke til kommentar
engavif Skrevet 8 timer siden Rapporter Del Skrevet 8 timer siden Lemongrass skrev (2 minutter siden): Det kan han ikke. Han må ha 2/3 flertall i Kongressen bak seg for å trekke USA ut. Men om han vil forholde seg til artikkel 5 er en annen sak. Tja, dem har vel overtatt der også. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 8 timer siden Rapporter Del Skrevet 8 timer siden engavif skrev (5 minutter siden): Tja, dem har vel overtatt der også. Ikke nok med flertall. Forslaget må ha to tredjedels flertall. Og det er på ingen måte gitt at alle republikanske kongressmedlemmer ville støttet en utmelding i det hele tatt. 1 Lenke til kommentar
engavif Skrevet 8 timer siden Rapporter Del Skrevet 8 timer siden Kajac skrev (Akkurat nå): Ikke nok med flertall. Forslaget må ha to tredjedels flertall. Og det er på ingen måte gitt at alle republikanske kongressmedlemmer ville støttet en utmelding i det hele tatt. Er ikke så sikker på det. Får håpe at det ikke blir diskutert i det hele tatt. Men blir det diskutert så tror jeg USA trekker seg ut. Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 8 timer siden Rapporter Del Skrevet 8 timer siden Martelè skrev (2 timer siden): Det skal dog sies, at Russerne er eksepsjonelle flydesignere. Si det til de som designet Tupolev Tu-22.. Eneste flyet jeg vet om der crew blir skutt ut nedover fremfor oppover. 🫣 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 8 timer siden Rapporter Del Skrevet 8 timer siden Ved siden av alt det "gamle", er Trumps tale i dag tidlig svært foruroligende. Det er lite jeg kan tenke meg er vakrere musikk i Putin og Xi Jinpings ører enn det han sa om at han "ikke skal delta i noen kriger". Dette tror jeg definitivt tolkes av disse diktatorene som en invitasjon til å kunne gjøre hva de vil - for nå har Trump lovt at USA ikke kommer til å gripe inn. Ekstremt farlig og uansvarlig, og det begynte allerede noen få timer etter det ble klart at han vant. 6 Lenke til kommentar
Samms Skrevet 7 timer siden Rapporter Del Skrevet 7 timer siden (endret) 36 minutes ago, Duriello said: Si det til de som designet Tupolev Tu-22.. Eneste flyet jeg vet om der crew blir skutt ut nedover fremfor oppover. 🫣 Sjekk tidlige utgaver av Locheed F-104 Starfighter... Endret 7 timer siden av Samms 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 7 timer siden Rapporter Del Skrevet 7 timer siden Samms skrev (4 minutter siden): Sjekk tidlige utgaver av Locheed F-104 Starfighter... Lærer noe nytt hver dag. 👍🙂 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 7 timer siden Rapporter Del Skrevet 7 timer siden Duriello skrev (47 minutter siden): Si det til de som designet Tupolev Tu-22.. Eneste flyet jeg vet om der crew blir skutt ut nedover fremfor oppover. 🫣 Beriev Be-200 er ganske sexy Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 7 timer siden Rapporter Del Skrevet 7 timer siden 8 hours ago, engavif said: Er jo en av grunnene for at det blir sagt prosent og ikke en fast sum. Grunnet enkelte land har mindre penger. Har lenge synes demokrati er bra, men i det lange løp ser det nesten ut som diktaturer "vinner". Se på Russland nå, dem kommer til å vinne krigen i Ukraina. Det store spørsmålet er om Russland tåler å gå av Putin. Xi har nok en del bedre sjanser, men det kan vise seg at demografiknekken etter One Child Policy kan lede til et for stort aldersgap i administrasjonen. Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 6 timer siden Rapporter Del Skrevet 6 timer siden Snikpellik skrev (59 minutter siden): Ved siden av alt det "gamle", er Trumps tale i dag tidlig svært foruroligende. Det er lite jeg kan tenke meg er vakrere musikk i Putin og Xi Jinpings ører enn det han sa om at han "ikke skal delta i noen kriger". Dette tror jeg definitivt tolkes av disse diktatorene som en invitasjon til å kunne gjøre hva de vil - for nå har Trump lovt at USA ikke kommer til å gripe inn. Ekstremt farlig og uansvarlig, og det begynte allerede noen få timer etter det ble klart at han vant. Da nevner han kanskje ikke våpenleveranser. Hva med Israel? Tror ikke han tør å droppe ut der.. Det er i det minste en innblanding i krigen. At Ukraina mister støtte fra Trump er helt sikkert. Dette bare føyer seg inn i rekka av inkonsekvente uttalelser fra den svære kjeften. Det er som å kaste Yatzy å vente på hans neste vrøvl. Lenke til kommentar
rabler Skrevet 6 timer siden Rapporter Del Skrevet 6 timer siden 3 minutes ago, Sovna said: Da nevner han kanskje ikke våpenleveranser. Hva med Israel? Tror ikke han tør å droppe ut der.. Det er i det minste en innblanding i krigen. Trump kommer selvsagt til å stå skulder ved skulder med Netanyahu når han invaderer Iran. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 6 timer siden Rapporter Del Skrevet 6 timer siden Kajac skrev (3 timer siden): Lage vår egen forsvarsallianse. Det har vi allerede, og den slutter faktisk ikke å eksistere om Trump i et av sine innfall trekker USA ut av den. De aller fleste EU-landene er også allerede med i den, så til de som kommer med argumentet om at vi må melde oss inn i EU for å være med i deres "felles forsvarsallianse", det argumentet kjøper jeg ikke. Selv uten USA, så har NATO (31, hvorav 30 er i Europa, det siste (om vi tenker oss at Trump trekker USA helt ut) nord-atlantiske landet er Canada) flere medlemsland (ganske sikkert også flere soldater/større forsvar; blant annet er atomvåpenmakten Storbritannia med i NATO, men ikke EU...) enn det EU (27) har. Men ja, noen ganske få Europeiske land er ikke med i NATO, minst ett av dem (Sveits) er imidlertid heller ikke med i EU. Det vi (og med vi mener jeg resten av NATO, ikke Norge eller EU...) derimot burde gjort siden 2014, er å bruke like mye av BNP på forsvar som det f.eks. Polen (3.8% av BNP; det er mer enn USA med sine 3.4%...) gjør. Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 6 timer siden Rapporter Del Skrevet 6 timer siden rabler skrev (42 minutter siden): Trump kommer selvsagt til å stå skulder ved skulder med Netanyahu når han invaderer Iran. Ja selvsagt, hvordan kunne jeg glemme. Psykoene finner alltids hverandre.. 1 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 6 timer siden Rapporter Del Skrevet 6 timer siden (endret) 16 minutes ago, Inge Rognmo said: Det har vi allerede, og den slutter faktisk ikke å eksistere om Trump i et av sine innfall trekker USA ut av den. Han trenger ikke trekke USA ut av den. Han har allerede sagt at han ikke nødvendigvis kommer til å bry seg om artikkel 5, og det betyr i praksis at alliansen ikke er verdt papiret den er skrevet på. Endret 6 timer siden av Reg2000 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå