Gå til innhold

Forbud mot reklame


Anbefalte innlegg

  Simen1 skrev (På 10.11.2024 den 11.00):

Utdyp begge deler takk!

Ekspander  

Har ikke tid til å gi ett verdig svar i dag, men det kommer. Anbefaler deg å høre på Rory Sutherland, han har mange gode betraktninger om reklame. 

 

  Krig og fred skrev (På 10.11.2024 den 13.21):

Reklame er ikke nødvendig. Jungeltelegrafen er den beste reklame man kan få.

Ekspander  

Hva skal du gjøre når du starter opp en bedrift og nesten ingen tør å kjøpe produktene dine? Du reklamerer i en eller annen form.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  Woff skrev (På 9.11.2024 den 15.49):

Det er ganske utrolig at reklamebransjen får lov til å drive med forsøplinga uten at folk reagerer. De som er 'miljø-vennlige' BØR snarest gjøre noe for å redusere problemet og all miljø-ødeleggelse det medfører. For problem ER det absolutt, et stort et!
For øvrig har jeg nå for første gang betalt for å slippe reklame, dette på YouTube. Ikke det at jeg har for mye penger, men reklame HATER jeg og særskilt NORSK reklame.
Et eller annet sier meg at jeg skal få til å slippe reklame på min nye LG TV, men nei, vet ikke hvordan.. (Pc'en min takler reklame ganske bra med ad-blokkerene jeg bruker, selv YouTube fungerer det bra på..

  Simen1 skrev (På 9.11.2024 den 9.42):

Jeg tror jeg startet en tråd med samme tittel her for nærmere 20 år siden. Jeg ble sablet ned osv, men tanken har modnet seg. Tanken den gangen var at reklame ikke skaper reelle verdier, de bare flytter de fra ett selskap, marked eller produkt til et annet. Ideen om at reklamen skaper verdier fordi det kan være lønnsomt f.eks for et selskap, skyldes bare at det regnes isolert innenfor en referanseramme, selskapet. Verdiene flyttes fra utsiden av denne økonomiske referanseramma og inn. Verden totalt sett opplever ikke økt verdiskaping, men flytting av den, for eksempel fra andre selskaper til Coca Cola.

Poenget er at valg av referanseramme har utrolig mye å si. Dersom vi ønsker å fremme vestlige, eller nasjonale mål, så må vi sette rammen der. Rundt vesten samlet, mot resten av verden. Eller rundt Norge, mot resten av verden. Eller rundt et selskap, mot resten av verdens selskaper. Selskaper har automatisk seg selv som referanseramme, selv om det konkurrerer mot andre selskaper i samme land.

Norge bør gjennom ulike tiltak begrense at den ene norske bedriften slår i hjel den andre norske bedriften ved hjelp av reklame. Norge bør ha landet som referanseramme og først og fremst øke Norges samlede posisjon, på bekostning av resten av verden.

Reklame koster penger. Det krever menneskelige ressurser, kontorer, papir, serverer etc. Setter vi en større referanseramme og to selskaper innenfor denne ramma bruker penger og ressurser på å konkurrere mot hverandre så er det kontraproduktivt siden det øker ressursbruken uten å øke verdiskapninga (mengde produkter etc). Derfor bør vi tilstrebe størst mulig økonomiske referanserammer og identifisere hvem som er innenfor. Norge, vesten, en norsk by, et selskap, en familie etc.

Folk som ikke evner å se disse store overordnede linjene, bør "oppdras" gjennom lover og reguleringer som fremmer våre nasjonale interesser.

Ekspander  

 

Ekspander  

Reklame er vesentlig for å opprettholde tjenestetilbud og kvalitet. Å se reklame er nyttig og nødvendig.

Lenke til kommentar
  Evil-Duck skrev (På 10.11.2024 den 14.06):

Hadde det ikke vært for reklame hadde dette forumet som ett eksempel ikke kunne vært gratis, og det samme kan vel sies av det meste av gratis tjenester en benytter seg av hver dag. Skal en kutte reklame må pengene hentes inn andre steder. 

Ekspander  

De pengene kommer jo fra oss forbrukere uansett, så det blir jo ikke dyrere å slippe å finansiere alle disse menneskene som skal lønnes for å produsere og distribuere reklame, servere som trengs osv. Det blir billigere totalt sett når man kutter ut alle disse unødvendige arbeidsplassene som i realiteten ikke skaper de egentlige varene eller tjenestene vi kjøper.

Det eneste du gjør med det innlegget er å sette en "referanseramme" rundt f.eks diskusjon.no og late som reklamepengene ramler ned fra ingensteds. Reklamepengene kommer fra våre lommebøker. Vi som ser reklamene og påvirkes direkte og indirekte og kjøper produkter deretter. Produkter vi ikke nødvendigvis trenger eller produkter som er dyrere enn konkurrentenes for eksempel fordi det spilles på det psykologiske fenomenet merkevare.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  Sjørøver skrev (På 10.11.2024 den 15.14):

Har ikke tid til å gi ett verdig svar i dag, men det kommer. Anbefaler deg å høre på Rory Sutherland, han har mange gode betraktninger om reklame. 

 

Hva skal du gjøre når du starter opp en bedrift og nesten ingen tør å kjøpe produktene dine? Du reklamerer i en eller annen form.

Ekspander  

Nye bedrifter har ikke samme reklamevolum som Elkjøp etc. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  Simen1 skrev (På 10.11.2024 den 14.11):

Nja, reklame er i større grad flytting av markedsandeler fra konkurrerende produkter og selskaper. Isolert sett, for en enkelt bedrift eller produkt, er det lønnsomt å drive med reklame. Men for en hel bransje er det svært kontraproduktivt å bruke enorme ressurser på å ta markedsandeler fra konkurrenten.

Ekspander  

 

  Evil-Duck skrev (På 10.11.2024 den 14.06):

Hadde det ikke vært for reklame hadde dette forumet som ett eksempel ikke kunne vært gratis, og det samme kan vel sies av det meste av gratis tjenester en benytter seg av hver dag. Skal en kutte reklame må pengene hentes inn andre steder. 

Ekspander  

Men forumet leverer jo noe tilbake, i motsettning til de fordømte reklamebilagene fra Elkjøp og Power som ligger på dørmatta. 
 

Store selskaper bruker mer penger på markedsføring enn de gjør på R&D. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  Sjørøver skrev (På 10.11.2024 den 15.14):

Har ikke tid til å gi ett verdig svar i dag, men det kommer. Anbefaler deg å høre på Rory Sutherland, han har mange gode betraktninger om reklame. 

 

Hva skal du gjøre når du starter opp en bedrift og nesten ingen tør å kjøpe produktene dine? Du reklamerer i en eller annen form.

Ekspander  

Tja
Det er et lite poeng her. Før i verden måtte man få bransjemagasinet og gjerne mer media til å skrive en artikkel om at din bedrift tilbyr nye tjenester. 
I dag har du mulighet til å reklamere direkte. Om du klarer å selge tjenesten er jo selvfølgelig avhengig om hvor sterkt bedriftens evne til remarketing og oppfølging av salg er.

F.eks har AOF satset på at deres kursorgan ikke går konkurs i lengden, fordi de i praksis eier markedet.
Reklame, eller direkte markedsføring er viktig for å klare å konkurrere med større og etablerte bedrifter. Men... har reklame noe som helst å gjøre nede på forbrukernivå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  Krig og fred skrev (På 10.11.2024 den 19.22):

Nye bedrifter har ikke samme reklamevolum som Elkjøp etc. 

Ekspander  

Nei, og den type reklame som en ser på busstopp, i aviser eller lignende er jo ikke så veldig givende eller nyttig.  Men målrettet og god reklame har mye for seg. Jeg får ofte opp reklame for forskjellige kickstartere som jeg er meget interessert i, og det er jeg glad for. Om en tid vil en nok spørre AI om den foreslå ting du vil like, også henter den inn reklame for interweben som treffer deg godt.

 

  del_diablo skrev (På 10.11.2024 den 20.39):

Men... har reklame noe som helst å gjøre nede på forbrukernivå?

Ekspander  

se mitt andre svar

Lenke til kommentar
  Sjørøver skrev (På 10.11.2024 den 20.47):

Nei, og den type reklame som en ser på busstopp, i aviser eller lignende er jo ikke så veldig givende eller nyttig.  Men målrettet og god reklame har mye for seg. Jeg får ofte opp reklame for forskjellige kickstartere som jeg er meget interessert i, og det er jeg glad for. Om en tid vil en nok spørre AI om den foreslå ting du vil like, også henter den inn reklame for interweben som treffer deg godt.

 

Ekspander  

Problemet er at den gir reklame for hva den tror du er interessert i, og ikke om du vil ha det. 

Lenke til kommentar
  Krig og fred skrev (På 10.11.2024 den 21.27):

Problemet er at den gir reklame for hva den tror du er interessert i, og ikke om du vil ha det. 

Ekspander  

.. og ikke minst ut fra hvem som betaler AI-en for å dumpe akkurat deres reklame på deg.

Har man tanker om å kjøpe et eller annet produkt så gjør man enkelt og greit noen søk og forsøker å finne A. riktig produkt og B. til lavest pris, med C. akseptable vilkår. Prissøkemotorer er ett verktøy, sammenligningstjenester et annet. Reklame er unødvendig spam, også når det er målrettet, fordi det fortsøker å påvirke deg til å omgå kriterie A, B og C.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla har kanskje ikke kjørt tradisjonell TV reklame, men at de ikke har brukt penger på markedsføring er direkte feil. De har f.eks satset på influencere og viral marketing via verveprogrammet sitt. Influenceren  "Tesla Bjørn" har jo fått noe sånt som tre gratis biler fra det programmet f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-l4Gadwj
  Krig og fred skrev (På 10.11.2024 den 13.21):

Reklame er ikke nødvendig. Jungeltelegrafen er den beste reklame man kan få.

Reklame er ren manipulasjon av menneskehjernen. Det er et psykisk angrep på mennesker, hvor rent reklamevolum gjør at produkter selger. Det får folk til å handle ting de ofte ikke trenger. 

Ekspander  

Ja, det er riktig. Så er neste steg, hvordan vil det bli for verdensøkonomien om alle med den mest velmenende hensikt sparer i bank?

Lenke til kommentar
  Simen1 skrev (På 9.11.2024 den 9.42):

Jeg tror jeg startet en tråd med samme tittel her for nærmere 20 år siden. Jeg ble sablet ned osv, men tanken har modnet seg. Tanken den gangen var at reklame ikke skaper reelle verdier, de bare flytter de fra ett selskap, marked eller produkt til et annet. Ideen om at reklamen skaper verdier fordi det kan være lønnsomt f.eks for et selskap, skyldes bare at det regnes isolert innenfor en referanseramme, selskapet. Verdiene flyttes fra utsiden av denne økonomiske referanseramma og inn. Verden totalt sett opplever ikke økt verdiskaping, men flytting av den, for eksempel fra andre selskaper til Coca Cola.

Poenget er at valg av referanseramme har utrolig mye å si. Dersom vi ønsker å fremme vestlige, eller nasjonale mål, så må vi sette rammen der. Rundt vesten samlet, mot resten av verden. Eller rundt Norge, mot resten av verden. Eller rundt et selskap, mot resten av verdens selskaper. Selskaper har automatisk seg selv som referanseramme, selv om det konkurrerer mot andre selskaper i samme land.

Norge bør gjennom ulike tiltak begrense at den ene norske bedriften slår i hjel den andre norske bedriften ved hjelp av reklame. Norge bør ha landet som referanseramme og først og fremst øke Norges samlede posisjon, på bekostning av resten av verden.

Reklame koster penger. Det krever menneskelige ressurser, kontorer, papir, serverer etc. Setter vi en større referanseramme og to selskaper innenfor denne ramma bruker penger og ressurser på å konkurrere mot hverandre så er det kontraproduktivt siden det øker ressursbruken uten å øke verdiskapninga (mengde produkter etc). Derfor bør vi tilstrebe størst mulig økonomiske referanserammer og identifisere hvem som er innenfor. Norge, vesten, en norsk by, et selskap, en familie etc.

Folk som ikke evner å se disse store overordnede linjene, bør "oppdras" gjennom lover og reguleringer som fremmer våre nasjonale interesser.

Ekspander  

Noen gode poenger og betraktninger. 
Jeg mener du tar feil på er punkt, reklame flytter ikke bare forbruket.

Det kan også antas å øke verdiskapningen. 
Det å skape behov, nyttige eller unyttige er faktisk bra begge deler

En reklame for å skape et behov til å gi penger til folk som trenger hjelp er et nyttig et.

En reklame for å skape en merkevare som folk higer etter kan få flere til å jobbe hardere for å nå målet sitt om identitet og velstand. 

Man kan si det er unyttig, å skape kunstige markører for folk å vise seg frem, men det virker som kapitalisme er e den sunneste modellen vi har funnet så langt, og i den så er reklame nyttig.

Disclaimer, jeg er markedsfører.

Lenke til kommentar

Personlig lager jeg mye innhold for bedrifter og kultur, og det er ofte ulike videoer som viser stemningen på konsert feks. Det er jo en form for reklame. Samtidig så kan det glede de som har vært på den aktuelle konserten, og inspirere andre til å dra på konsert. 
Helt enig at papirreklame som ingen har bestilt godt kan avvikles, det føles på høy tid.

@bzzlink Si ifra om det er behov hos dere, mye erfaring som innholdsprodusent til nå og ferdig med bachelor innen video/innholdsproduksjon til våren 😛

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...