Gå til innhold

Forbud mot reklame


Anbefalte innlegg

Radikalt, i know, men bare en tanke.
 

Bedrifter investerer enorme mengder i markedsføring. Av nysgjerrighet sjekket jeg coca cola. De setter av 4 milliarder usd årlig til dette. Dette gjør de selvsagt for å øke salget, med andre ord: tjene penger.

Det er en dårlig skjult hemmelighet at reklame både fungerer, samt benytter seg av suspekte psykologiske teknikker. Det er en måte å kunstig skape etterspørsel hvor den ikke eksisterer ved bruk av manipulasjon.

Hva godt gjør dette? Hvorfor tillate det?

 

En interresant case study kunne vært Tesla, som ikke brukte en krone på markedsføring før 2023. Så langt har de brukt beskjedne 200.000 usd.

Endret av Lite kreativt navn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tesla brukte $200.000 på Twitter, i februar 2024.

 

Om det ikke fantes noen som helst reklame så ville det ikke kunne finnes butikker, da alle produkter måtte være i samme innpakning, samt at dem som produserer produktene ikke kunne få vite om denne før varen er i butikken, osv...

Ingen kunne nevnt et produkt for en annen person, da det ville være reklame...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg startet en tråd med samme tittel her for nærmere 20 år siden. Jeg ble sablet ned osv, men tanken har modnet seg. Tanken den gangen var at reklame ikke skaper reelle verdier, de bare flytter de fra ett selskap, marked eller produkt til et annet. Ideen om at reklamen skaper verdier fordi det kan være lønnsomt f.eks for et selskap, skyldes bare at det regnes isolert innenfor en referanseramme, selskapet. Verdiene flyttes fra utsiden av denne økonomiske referanseramma og inn. Verden totalt sett opplever ikke økt verdiskaping, men flytting av den, for eksempel fra andre selskaper til Coca Cola.

Poenget er at valg av referanseramme har utrolig mye å si. Dersom vi ønsker å fremme vestlige, eller nasjonale mål, så må vi sette rammen der. Rundt vesten samlet, mot resten av verden. Eller rundt Norge, mot resten av verden. Eller rundt et selskap, mot resten av verdens selskaper. Selskaper har automatisk seg selv som referanseramme, selv om det konkurrerer mot andre selskaper i samme land.

Norge bør gjennom ulike tiltak begrense at den ene norske bedriften slår i hjel den andre norske bedriften ved hjelp av reklame. Norge bør ha landet som referanseramme og først og fremst øke Norges samlede posisjon, på bekostning av resten av verden.

Reklame koster penger. Det krever menneskelige ressurser, kontorer, papir, serverer etc. Setter vi en større referanseramme og to selskaper innenfor denne ramma bruker penger og ressurser på å konkurrere mot hverandre så er det kontraproduktivt siden det øker ressursbruken uten å øke verdiskapninga (mengde produkter etc). Derfor bør vi tilstrebe størst mulig økonomiske referanserammer og identifisere hvem som er innenfor. Norge, vesten, en norsk by, et selskap, en familie etc.

Folk som ikke evner å se disse store overordnede linjene, bør "oppdras" gjennom lover og reguleringer som fremmer våre nasjonale interesser.

Lenke til kommentar
Lite kreativt navn skrev (På 6.11.2024 den 1:27 AM):

Det er en dårlig skjult hemmelighet at reklame både fungerer, samt benytter seg av suspekte psykologiske teknikker. Det er en måte å kunstig skape etterspørsel hvor den ikke eksisterer ved bruk av manipulasjon.

Hva godt gjør dette? Hvorfor tillate det?

Man bør tillate det fordi det bør forventes at du som individ er oppgående nok til å ha egne meninger og kontrollere hva du påvirkes av, fremfor å ha et stat som stadig skal innføre restriksjoner for kontrollere tankene til folk.

Og er man oppgående nok til det forstår man også at det er i statens interesse at vi har reklame. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

omtrent 25 kg papiravfall (estimat egen husstand) via postboksen pr husstand pr år. Kan naturligvis bare sette "ikke reklame" på postkassen, men den totale mengden papiravfall forblir uendret.

Rart at ingen snakker om dette når vi snakker om miljø og bærekraft.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 timer siden):

Jeg tror jeg startet en tråd med samme tittel her for nærmere 20 år siden.

Det er ganske utrolig at reklamebransjen får lov til å drive med forsøplinga uten at folk reagerer. De som er 'miljø-vennlige' BØR snarest gjøre noe for å redusere problemet og all miljø-ødeleggelse det medfører. For problem ER det absolutt, et stort et!
For øvrig har jeg nå for første gang betalt for å slippe reklame, dette på YouTube. Ikke det at jeg har for mye penger, men reklame HATER jeg og særskilt NORSK reklame.
Et eller annet sier meg at jeg skal få til å slippe reklame på min nye LG TV, men nei, vet ikke hvordan.. (Pc'en min takler reklame ganske bra med ad-blokkerene jeg bruker, selv YouTube fungerer det bra på..

Lenke til kommentar
25 minutes ago, geir__hk said:

omtrent 25 kg papiravfall (estimat egen husstand) via postboksen pr husstand pr år. Kan naturligvis bare sette "ikke reklame" på postkassen, men den totale mengden papiravfall forblir uendret.

Rart at ingen snakker om dette når vi snakker om miljø og bærekraft.

I tillegg så betaler du i tillegg til avfallsfirma som henter papir...

Lenke til kommentar
41 minutes ago, Alfred_A said:

I tillegg så betaler du i tillegg til avfallsfirma som henter papir...

Ja, via kommunale avgifter.

Hm, i følge ren logikk så burde man kanskje bare begynne å brenne reklamekataloger i ved-ovnen. Kanskje ikke så bra i det lange løp, hverken for pipa eller for den lokale luftkvaliteten.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Sjørøver said:

Reklame er nødvendig. Formen det gjøres på kan nok diskuteres. 

Reklame er ikke nødvendig. Jungeltelegrafen er den beste reklame man kan få.

Reklame er ren manipulasjon av menneskehjernen. Det er et psykisk angrep på mennesker, hvor rent reklamevolum gjør at produkter selger. Det får folk til å handle ting de ofte ikke trenger. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (29 minutter siden):

Reklame er ikke nødvendig. Jungeltelegrafen er den beste reklame man kan få.

Reklame er ren manipulasjon av menneskehjernen. Det er et psykisk angrep på mennesker, hvor rent reklamevolum gjør at produkter selger. Det får folk til å handle ting de ofte ikke trenger. 

Men verdens økonomi er nettopp bygget på at du kjøper produkter du ikke trenger og at produkter ikke varer. Man ønsker jo ikke at folk skal sitte igjen med penger, de skal omsettes og beskattes. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Sjørøver said:

Reklame er nødvendig. Formen det gjøres på kan nok diskuteres. 

Reklame er bare nødvendig for de store selskapene for å få mer, en illusjon av konkurranse. 

 

3 minutes ago, MrL said:

Men verdens økonomi er nettopp bygget på at du kjøper produkter du ikke trenger og at produkter ikke varer. Man ønsker jo ikke at folk skal sitte igjen med penger, de skal omsettes og beskattes. 

Jupp, det er jo problemet, kan jo ikke være bærekraftig å fortsette slik som nå ?

Hvertfall ikke hvis klima og miljø via overforbruk er et så stort problem som det sies.

Synes det er rart at dette ikke blir diskutert mer, men går vel ikke da det i praksis er de store selskapene som har makta.

Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (42 minutter siden):

Reklame er ren manipulasjon av menneskehjernen. Det er et psykisk angrep på mennesker, hvor rent reklamevolum gjør at produkter selger. Det får folk til å handle ting de ofte ikke trenger. 

Nja, reklame er i større grad flytting av markedsandeler fra konkurrerende produkter og selskaper. Isolert sett, for en enkelt bedrift eller produkt, er det lønnsomt å drive med reklame. Men for en hel bransje er det svært kontraproduktivt å bruke enorme ressurser på å ta markedsandeler fra konkurrenten.

Lenke til kommentar

Her er noen punkter jeg gjerne skulle sett innført i Norge:

1. Totalforbud mot reklame rettet mot norske barn under 18 år. Altså inkludert tjenester som serveres norske barn fra utenlandske servere og andre mediekanaler. Registrerer man konto noe sted og opplyser om alder under 18 år så bør det automatisk medføre total frihet fra reklame i den tjenesten.

2. Totalforbud mot uadressert fysisk reklame levert til folks hjem (postkassa, dørmatta, oppgangen etc), inkludert reklame for religiøse ting, også når det ikke reklameres for varer og tjenester som koster penger.

3. Forbud mot å sende adressert reklame, med unntak av reklame som mottaker selv har bedt om å få.

4. Reklamefinansierte abonnementer og lignende må ALLTID ha en opt out mulighet og prisen for den må maksimalt være dobbelt så høy som den med reklame.

5. All reklame som kommer gjennom nåløyene 1-4, får en egen særavgift på 100% av det reklamen koster for annonsøren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...