Camlon Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november 14 minutes ago, arne22 said: Det var nå litt drøyt om man skulle gi oppskrift på hvordan man blir kvitt gjelden i fra Lånekassen, utenom den lovlige varianten som er en gjeldsordning. Men når man undersøker saken, så ser man at det faktisk finnes muligheter, selv om gjeldsordning sannsynligvis er den raskeste vei. Men det er vel en liten hake ved de fleste muligheter som blir nevnt. For så å si å forsvinne under jorden i utlandet, så må man jo i de fleste tilfeller ha en ganske stor "startkapital" og oppsparte midler å leve på. Ganske mange av de norske som bor i for eksempel Thailand og Filippinene, lever jo på trygd/pensjon eller en annen inntekt i fra Norge. Den kan lånekassen og andre namsmyndigheter ta beslag i. Om man har et turistvisum så har man jo heller ingen mulighet til å arbeide i disse landene. Etter at man har opparbeidet 1 mill i studielån, da har man vel sannsynligvis levd på det lånet, og da er det vel ikke videre sannsynlig at man har oppsparte midler til å finnansiere mange år i utlandet. Det du beskriver er ikke noe problem. Det er ikke noe problem å få seg jobb og arbeidsvisum i Asia og så lever man på pengene man tjener. Man kan også finne en partner som allerede har bolig og er villig til å forsørge han til han får seg en jobb. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november Camlon skrev (51 minutter siden): Det du beskriver er ikke noe problem. Det er ikke noe problem å få seg jobb og arbeidsvisum i Asia og så lever man på pengene man tjener. Man kan også finne en partner som allerede har bolig og er villig til å forsørge han til han får seg en jobb. Ja, noen har kanskje mulighet til å låne opp ytterligere før man "forsvinner". Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november (endret) 2 hours ago, Camlon said: Det er ikke noe problem å få seg jobb og arbeidsvisum i Asia og så lever man på pengene man tjener. Nå er jeg nå tilfeldigvis her nede i området, dvs i syd øst Asia og mener å kjenne rimelig godt til visumreglene rundt omkring her. I hvilke land er det enkelt å få seg et arbeidsvisum? Noen linker? Lønnen har eller en tendens til å være ganske lav, for eksempel 100,- kr pr dag, med lange arbeidsdager. Da kan man for eksempel tjene 10,- kr timen. Vanligvis så vil jobbing på turistvisum kunne medføre utvisning i fra landet. (Men det er jo ikke alle som blir tatt.) Da lever man nok en god del bedre på satsene fra en norsk gjeldsordning. Man ser jo ellers en og annen europeer her nede som har gått tom for penger og som lever på gata som tiggere. Mange av disse har jo heller ikke mulighet for noen returbilett. Hvilke land her i sydøst Asia er det som du har jobbet i, eller refererer til? Endret 8. november av arne22 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november 52 minutes ago, arne22 said: Nå er jeg nå tilfeldigvis her nede i området, dvs i syd øst Asia og mener å kjenne rimelig godt til visumreglene rundt omkring her. I hvilke land er det enkelt å få seg et arbeidsvisum? Noen linker? Lønnen har eller en tendens til å være ganske lav, for eksempel 100,- kr pr dag, med lange arbeidsdager. Da kan man for eksempel tjene 10,- kr timen. Vanligvis så vil jobbing på turistvisum kunne medføre utvisning i fra landet. (Men det er jo ikke alle som blir tatt.) Da lever man nok en god del bedre på satsene fra en norsk gjeldsordning. Man ser jo ellers en og annen europeer her nede som har gått tom for penger og som lever på gata som tiggere. Mange av disse har jo heller ikke mulighet for noen returbilett. Hvilke land her i sydøst Asia er det som du har jobbet i? Jeg har bodd og jobbet i Kina. Jeg vet også at det er rimelig lett å få seg arbeidsvisum i Thailand og Vietnam. https://teast.co/blog/teach-english-thailand-visa Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november (endret) 1 hour ago, Camlon said: Jeg har bodd og jobbet i Kina. Jeg vet også at det er rimelig lett å få seg arbeidsvisum i Thailand og Vietnam. https://teast.co/blog/teach-english-thailand-visa Kina er ikke ett av de landene som jeg ikke kjenner til. Men så at de nå har åpnet for visafri adgang for norske turister, for en bestemt avgrenset besøksperiode. Hvordan gikk du fram som norsk statsborger for å få jobb og visum til Kina? Når det gjelder Thailand, så har jeg vært der en del ganger, og er rimelig godt kjent med forholdene der. Det stemmer jo at det er en del personer som får jobb der som engelsklærere, men de jeg har kjent har enten vært engelskmenn eller amerikanere. Prinsippet er at du må kunne dokumentere en kompetanse som ikke finnes tilgjengelig i Thailand, og tilbud om tilsvarende jobb, for å få arbeidsvisum der. Vietnam kjenner jeg ikke så mye til, men de som er der, eller har vært der sier at det er problematisk å få visum for langtids visum, uten jobb. Kan vanskelig se for meg at det er enklere å få arbeidsvisum. Men det finnes jo selskaper i Asis som driver support og markedsføring rettet mot skandinaviske land. Da kan jo det å kunne skrive og snakke norsk flytende, være en kompetanse som det er vanskelig å finne lokalt. Kanskje en mulighet der. Slike jobber er vel vanligvis også bedre betalt enn "lokal håndverker". Endret 8. november av arne22 Lenke til kommentar
Cec5 Skrevet tirsdag kl 15:12 Del Skrevet tirsdag kl 15:12 Labelle skrev (På 5.11.2024 den 7:38 PM): Flytt til nord-norge. 60 000,- slettes årlig i gjeld enkelte steder. Kun hvis man jobber. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå