Gå til innhold

Flyttet utenlands, kommer staten til å kreve inn gjeld?

Gjest df64b...a85

Anbefalte innlegg

Gjest df64b...a85

Jeg har studiegjeld på ca 1 mill. Brukt opp alle betalingsutsettelser. Har stort sett vært arbeidsledig de siste årene og har ikke sjans til å betale. Jeg bor utenlands (EU-land), og har ingen planer om å noensinne komme tilbake til Norge. 

Jeg vet at når Lånekassen slutter å purre, går gjelden til Statens Innkrevingssentral. Siden jeg ikke bor i Norge, og har null inntekter fra Norge, ei heller eiendeler, har de ingenting de kan trekke fra. Men da jeg bor i Europa regner jeg med at de har en avtale om å innkreve gjeld i det landet jeg bor i. Det virker umulig å finne informasjon om hvor sannsynlig dette er, og hva dette vil medføre, for eksempel om de plutselig bare trekker penger fra kontoen min, eller om et inkassoselskap her kjøper gjelden for en lavere sum og prøver å kreve inn månedlige avdrag. Noen som har peiling eller erfaring her?

Jeg er klar over at det finns midlertidige løsninger, f.eks. fryse nedbetalingen, hvis man er arbeidsledig. Men jeg er jo interessert i å vite hva som skjer mer enn ett år om gangen. Jeg har også hørt om gjeldsordning, der man får f.eks. 5 år på å betale så mye man kan, før resten slettes. Siden jeg kan dokumentere både arbeidsledighet og sykdom over lengre tid, regner jeg med at det kan være mulig. Men satsene jeg finner på regjeringens side oppgir da kr 10 000 per måned til livsopphold. Det er ingen som kan leve et verdig liv på et slikt beløp i 2024. Jeg kan ikke se for meg å leve slik i 5 år, etter allerede å ha slitt med økonomiske vansker i mange år. 

Hva gjør man i en slik situasjon? 

Anonymous poster hash: df64b...a85

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest df64b...a85 skrev (11 minutter siden):

Jeg har studiegjeld på ca 1 mill. Brukt opp alle betalingsutsettelser. Har stort sett vært arbeidsledig de siste årene og har ikke sjans til å betale. Jeg bor utenlands (EU-land), og har ingen planer om å noensinne komme tilbake til Norge. 

Jeg vet at når Lånekassen slutter å purre, går gjelden til Statens Innkrevingssentral. Siden jeg ikke bor i Norge, og har null inntekter fra Norge, ei heller eiendeler, har de ingenting de kan trekke fra. Men da jeg bor i Europa regner jeg med at de har en avtale om å innkreve gjeld i det landet jeg bor i. Det virker umulig å finne informasjon om hvor sannsynlig dette er, og hva dette vil medføre, for eksempel om de plutselig bare trekker penger fra kontoen min, eller om et inkassoselskap her kjøper gjelden for en lavere sum og prøver å kreve inn månedlige avdrag. Noen som har peiling eller erfaring her?

Jeg er klar over at det finns midlertidige løsninger, f.eks. fryse nedbetalingen, hvis man er arbeidsledig. Men jeg er jo interessert i å vite hva som skjer mer enn ett år om gangen. Jeg har også hørt om gjeldsordning, der man får f.eks. 5 år på å betale så mye man kan, før resten slettes. Siden jeg kan dokumentere både arbeidsledighet og sykdom over lengre tid, regner jeg med at det kan være mulig. Men satsene jeg finner på regjeringens side oppgir da kr 10 000 per måned til livsopphold. Det er ingen som kan leve et verdig liv på et slikt beløp i 2024. Jeg kan ikke se for meg å leve slik i 5 år, etter allerede å ha slitt med økonomiske vansker i mange år. 

Hva med og flytte til ett land utenfor EU da og starte helt på nytt ? siden du har 1 000 000,- i studiegjeld så går jeg ut fra at du har en bra utdannelse nå ? trist og høre at du aldri skal tilbake igjen 

Lenke til kommentar
Gjest df64b...a85 skrev (15 minutter siden):

Men i tillegg til kr. 10.000 til livsopphold, får du også ha bolig, strøm, transport osv. ved siden av, altså i tillegg til dette. Så helt umulig er det ikke. Du bør uansett ha denne løsningen i bakhodet om du skulle returnere.

Lenke til kommentar
Gjest df64b...a85
35 minutes ago, Maskinfører said:

Hva med og flytte til ett land utenfor EU da og starte helt på nytt ? siden du har 1 000 000,- i studiegjeld så går jeg ut fra at du har en bra utdannelse nå ? trist og høre at du aldri skal tilbake igjen 

Jeg har lest at f.eks. Nord Amerika er stort sett det samme som EU ifbm. innkreving. Så da er det jo snakk om "u-land", fattige land med korrupte myndigheter der det ikke lar seg forsvarlig gjøre å innkreve. Siden jeg har en ustabil økonomi og ingen sparinger, tror jeg ikke det er forsvarlig å reise til et slikt land. 

28 minutes ago, Trulss said:

Men i tillegg til kr. 10.000 til livsopphold, får du også ha bolig, strøm, transport osv. ved siden av, altså i tillegg til dette. Så helt umulig er det ikke. Du bør uansett ha denne løsningen i bakhodet om du skulle returnere.

Jo, nå som jeg har lest litt mer, så har du rett: det virker som at boutgifter ikke regnes. Jeg har også lest at man kan ha gjeldsordning i utlandet. Så da finnes det kanskje håp likevel. Selvom jeg er litt skeptisk til at det kan gå - per i dag har jeg så vidt nok til husleie og mat, og 0 igjen til andre utgifter. Så da finnes det jo ingen penger å ta til å betale ned på gjelden. 

Lenke til kommentar
Gjest df64b...a85 skrev (8 minutter siden):

Jeg har lest at f.eks. Nord Amerika er stort sett det samme som EU ifbm. innkreving. Så da er det jo snakk om "u-land", fattige land med korrupte myndigheter der det ikke lar seg forsvarlig gjøre å innkreve. Siden jeg har en ustabil økonomi og ingen sparinger, tror jeg ikke det er forsvarlig å reise til et slikt land. 

Jo, nå som jeg har lest litt mer, så har du rett: det virker som at boutgifter ikke regnes. Jeg har også lest at man kan ha gjeldsordning i utlandet. Så da finnes det kanskje håp likevel. Selvom jeg er litt skeptisk til at det kan gå - per i dag har jeg så vidt nok til husleie og mat, og 0 igjen til andre utgifter. Så da finnes det jo ingen penger å ta til å betale ned på gjelden. 

Ja du har kanskje rett var dumt forslag av meg ☹️

Lenke til kommentar
Gjest df64b...a85 skrev (1 time siden):

Trist å høre at du står utenfor arbeidslivet og har utfordringer økonomisk. Jeg antar det er sykdom som gjør at du, til tross for å ha investert 1 million i egen utdanning, ikke står i jobb? Er det å regne som såpass kronisk at det kan være aktuelt at du blir erklært arbeidsufør?

Uten at jeg har inngående kjennskap til det vil jeg tro at det i en situasjon med kronisk sykdom skulle være muligheter både for bostøtte og kanskje noe ettergivelse av studielån. At du befinner deg utenlands kan kanskje gjøre saken vanskeligere, er du norsk statsborger?

Angående gjeldsordning så må det kunne anses som en gave dersom du har uhåndterlig gjeld. Tøft ja, men neppe tøffere enn å leve i uvisshet om du noen gang kommer til å bli gjeldfri. Det er noen betingelser for å kvalifisere til gjeldsordning, man må f.eks. anses som varig betalingsudyktig og gjelda må ikke være for ny.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest df64b...a85
1 hour ago, Maskinfører said:

Ja du har kanskje rett var dumt forslag av meg ☹️

Neida, setter pris på forslag :)

1 hour ago, Labelle said:

Flytt til nord-norge. 60 000,- slettes årlig i gjeld enkelte steder.

Jeg har lest litt om det der. Med mindre jeg er heldig og kan finne jobb der som betaler veldig godt, så snakker vi jo fortsatt om nesten 20 år med nedbetaling. Med et slikt tidsperspektiv blir ting litt annerledes. Det er jo en grunn til at slike steder må betale folk for å flytte dit. 

23 minutes ago, Johan Kontant said:

Trist å høre at du står utenfor arbeidslivet og har utfordringer økonomisk. Jeg antar det er sykdom som gjør at du, til tross for å ha investert 1 million i egen utdanning, ikke står i jobb? Er det å regne som såpass kronisk at det kan være aktuelt at du blir erklært arbeidsufør?

Uten at jeg har inngående kjennskap til det vil jeg tro at det i en situasjon med kronisk sykdom skulle være muligheter både for bostøtte og kanskje noe ettergivelse av studielån. At du befinner deg utenlands kan kanskje gjøre saken vanskeligere, er du norsk statsborger?

Angående gjeldsordning så må det kunne anses som en gave dersom du har uhåndterlig gjeld. Tøft ja, men neppe tøffere enn å leve i uvisshet om du noen gang kommer til å bli gjeldfri. Det er noen betingelser for å kvalifisere til gjeldsordning, man må f.eks. anses som varig betalingsudyktig og gjelda må ikke være for ny.

Takk for innlegget ditt. Jeg er i behandling nå, og skal nok klare å komme tilbake i jobb i løpet av neste år. Men jo, sykdom har bidratt mye både til forsinkelser i studiet og arbeidsledighet. 

Jeg er norsk statsborger, men har ikke vært i Norge på flere år. Så ja, det gjør ting vanskeligere, ikke minst siden jeg ikke kan få et møte med Lånekassen, NAV, osv. Jeg har ikke bank-ID lenger, så får ikke så mye som logget meg inn på Lånekassen. Jeg har vegret meg for å skrive, fordi jeg kan ikke se for meg at en så komplisert kan løses over epost.

Jeg vet ikke om jeg oppfyller kravene for gjeldsordning, siden jeg ikke er uføre, og første regning forfalt for ca et år siden. Men akkurat nå ser jeg ingen vei fremover. 

Lenke til kommentar
Gjest df64b...a85 skrev (7 minutter siden):

Neida, setter pris på forslag :)

Jeg har lest litt om det der. Med mindre jeg er heldig og kan finne jobb der som betaler veldig godt, så snakker vi jo fortsatt om nesten 20 år med nedbetaling. Med et slikt tidsperspektiv blir ting litt annerledes. Det er jo en grunn til at slike steder må betale folk for å flytte dit. 

Takk for innlegget ditt. Jeg er i behandling nå, og skal nok klare å komme tilbake i jobb i løpet av neste år. Men jo, sykdom har bidratt mye både til forsinkelser i studiet og arbeidsledighet. 

Jeg er norsk statsborger, men har ikke vært i Norge på flere år. Så ja, det gjør ting vanskeligere, ikke minst siden jeg ikke kan få et møte med Lånekassen, NAV, osv. Jeg har ikke bank-ID lenger, så får ikke så mye som logget meg inn på Lånekassen. Jeg har vegret meg for å skrive, fordi jeg kan ikke se for meg at en så komplisert kan løses over epost.

Jeg vet ikke om jeg oppfyller kravene for gjeldsordning, siden jeg ikke er uføre, og første regning forfalt for ca et år siden. Men akkurat nå ser jeg ingen vei fremover. 

Det er bra ☺️

Lenke til kommentar
3 hours ago, Guest df64b...a85 said:

Du bør kontakte Lånekassen og se om der er mulig å få betalingsutsettelse og når du får jobb, så begynner du å betale tilbake.

Du kommer deg ikke unna denne gjelden så lenge du bor i EU. De samarbeider med hverandre om innkreving av gjeld.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest df64b...a85 skrev (1 time siden):

Du betaler jo også ned på lånet samtidig så da snakker vi fort bare 10 år.

Lenke til kommentar

Synes at @Johan Kontant ga et godt svar, men jeg lurer jo også på om det er et land man kan flytte til etter å ha tatt opp millionlån i Norge hvor man slipper å betale det tilbake. Kunne jo være en festlig løsning for noen om man er virkelig desperat og ikke har for sterk tilknytning til Norge.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Guest df64b...a85 said:

Den raskeste veien vil nok være med gjeldsordning i Norge.

https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/betalingsutsettelse/varige-betalingsproblemer/ 

Norge skal etter det jeg kjenner til mangle bilaterale avtalet om indrivelse av gjeld for land i Syd Øst Asia som Thailand og Filippinene. Men det hjelper vel ikke så mye fra eller til, hvis oppholdet der forutsetter en inntekt i fra Norge. Da kan man jo gjennomføre trekk eller ta beslag i fra den Norske inntekten.

Det finnes også noen regler om foreldelse som kan være interessante. Tror den er 10 år når det gjelder krav i fra Statens Lånekasse. (Men Statens Lånekasse kan også ha mulighet til å avbryte fristen.)

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1979-05-18-18/

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Gjest df64b...a85 skrev (11 timer siden):

Hei,

Takk for info, jeg tror nok du ser mørkere på saken enn den egentlig er. Hvis du mot formodning ikke skulle komme deg tilbake i jobb så bør du som nevnt kvalifisere til flere ordninger som kan bedre din økonomi. Og hvis du kommer deg tilbake i jobb så har du mulighet til å håndtere studielånet.

Det viktigste slik jeg ser det er uansett at du etablerer kontakt med Lånekassen så snart som mulig for å diskutere situasjonen og få på plass en avtale om nedbetalingsutsettelse. Du har alt å vinne på det.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (9 timer siden):

Synes at @Johan Kontant ga et godt svar, men jeg lurer jo også på om det er et land man kan flytte til etter å ha tatt opp millionlån i Norge hvor man slipper å betale det tilbake. Kunne jo være en festlig løsning for noen om man er virkelig desperat og ikke har for sterk tilknytning til Norge.

Ja, det er massevis av land ein kan flytte til, eller ting som ein kan gjere for at det skal bli vanskeleg for norske myndigheiter å kreve inn gjeld. Om ein ikkje vil flytte til eit land som ikkje vil hjelpe norske myndigheiter med å kreve inn gjeld gjennom til dømes å trekke pengar frå kontoen, så kan "gå under jorda" og kvitte seg med alle salgbare ting og berre bruke kontantar for å på den måten lure myndigheitene til å tru at du ikkje har pengar å ta av.
Gjelda vil likevel ikkje forsvinne, så med mindre ein er villig til å permanent flytte til eit "u-land" eller drastisk endre livsstil og levestandard for å gjemme seg frå innkrevarane, så er dette ei midlertidig løysing som berre gjer at gjelda får vekse seg større.

Det er likevel verdt å merke seg at sjølv i land som ikkje har avtalar med Norge om tvangsinnkreving, så er ikkje dette til hinder for at det kan bli gjort avtalar om å kreve inn pengar frå akkurat deg, eller at ein litt småkorrupt stat berre tømmer kontoen din utan å ha juridisk rett til å gjere det.
I motsetting til skatteparadis der landet som tilbyr deg å både skjule og betale skatt av formuen i bytte mot at utanlandske bedrifter etablerer seg i landet og genererer inntekter på den måten, så er det ingen tilsvarande fordel for eit land å hindre gjeldsinnkreving, det går meir på at landet verken har kapasitet eller vilje til å gjere jobben det er å kreve inn gjeld på vegne av andre.

Johan Kontant skrev (1 time siden):

Det viktigste slik jeg ser det er uansett at du etablerer kontakt med Lånekassen så snart som mulig for å diskutere situasjonen og få på plass en avtale om nedbetalingsutsettelse. Du har alt å vinne på det.

Dette er nok svaret med to strek under.
Ta kontakt med Lånekassen og søk løysingar.

Særleg om planen er å stikke til eit "u-land" så er det ingenting å tape og alt å vinne på å ta kontakt med Lånekassen.
Lånekassen har ei rekke med ordningar som kan være aktuelle.
Både uføre og låg inntekt gir grunnlag for å slette gjeld. Dette med låg inntekt ettersom du har vært sjuk og arbeidsledig kan kanskje være litt ekstra utfordrande ettersom du bur i utlandet og då kanskje har andre levekostnadar, men dette er det nok mogleg å finne løysingar på.

Studielånet er den mest tilgjivande gjelda du kan ha, som til dømes at når du døyr så blir heile gjelda sletta slik at arvingane dine ikkje blir belasta med ditt ubetalte studielån. Det er sjølvsagt også mange ordningar for å fryste lånet, berre betale renter, forlenge nedbetalinga, osv, osv. Sjølv om du aldri skulle kome i økonomisk posisjon til å nedbetale all studiegjeld, så er det fint mogleg å gjere gjeldsbetalinga handterleg nok til at du ikkje treng gjeldssanering eller kan leve med ein fornuftig levestandard. Du vil aldri bli rik med studiegjeld hengande over deg, men det er heller ingen fare for at du må flytte inn i ei pappeske og bu på gata.

Merk også at dersom det er litt skummelt å ta direkte kontakt med Lånekassen, så finnes det mange ulike tilbod om gjeldsrådgiving. Både som betalingsteneste, via kommunen/NAV, eller via banken din.
Fordelen med å snakke med ein rådgiver fyrst er at du der kan dele meir detaljar om din situasjon, og få hjelp til å vurdere korleis du stiller opp mot dei ulike ordningane som Lånekassen har. Som f.eks. om du skal satse på å sende inn søknad om å få sletta gjeld på grunn av låg inntekt, eller om du satse på å forhandle om ein avtale på anna grunnlag.

Slik som saka er lagt fram så virker det å være godt forståelege grunnar til at studiegjelda ikkje har blitt betalt. At du i ein vanskeleg økonomisk situasjon har prioritert mat, straum og husrom er heilt forståeleg. Saka hadde vært noko litt anna om grunnen til at studiegjelda ikkje er betalt er fordi du har prioritert feriereiser, flott bil, og andre luksusting.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 2bea1...06b

Bo i Thailand/Filippinene,  ha pengene dine i bitcoin. Glem norsk gjeld.

Anonymous poster hash: 2bea1...06b

Lenke til kommentar

Det var nå litt drøyt om man skulle gi oppskrift på hvordan man blir kvitt gjelden i fra Lånekassen, utenom den lovlige varianten som er en gjeldsordning. Men når man undersøker saken, så ser man at det faktisk finnes muligheter, selv om gjeldsordning sannsynligvis er den raskeste vei.

Men det er vel en liten hake ved de fleste muligheter som blir nevnt. For så å si å forsvinne under jorden i utlandet, så må man jo i de fleste tilfeller ha en ganske stor "startkapital" og oppsparte midler å leve på. Ganske mange av de norske som bor i for eksempel Thailand og Filippinene, lever jo på trygd/pensjon eller en annen inntekt i fra Norge. Den kan lånekassen og andre namsmyndigheter ta beslag i. Om man har et turistvisum så har man jo heller ingen mulighet til å arbeide i disse landene.

Etter at man har opparbeidet 1 mill i studielån, da har man vel sannsynligvis levd på det lånet, og da er det vel ikke videre sannsynlig at man har oppsparte midler til å finnansiere mange år i utlandet. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...