Gjest df64b...a85 Skrevet 4 timer siden Rapporter Del Skrevet 4 timer siden Jeg har studiegjeld på ca 1 mill. Brukt opp alle betalingsutsettelser. Har stort sett vært arbeidsledig de siste årene og har ikke sjans til å betale. Jeg bor utenlands (EU-land), og har ingen planer om å noensinne komme tilbake til Norge. Jeg vet at når Lånekassen slutter å purre, går gjelden til Statens Innkrevingssentral. Siden jeg ikke bor i Norge, og har null inntekter fra Norge, ei heller eiendeler, har de ingenting de kan trekke fra. Men da jeg bor i Europa regner jeg med at de har en avtale om å innkreve gjeld i det landet jeg bor i. Det virker umulig å finne informasjon om hvor sannsynlig dette er, og hva dette vil medføre, for eksempel om de plutselig bare trekker penger fra kontoen min, eller om et inkassoselskap her kjøper gjelden for en lavere sum og prøver å kreve inn månedlige avdrag. Noen som har peiling eller erfaring her? Jeg er klar over at det finns midlertidige løsninger, f.eks. fryse nedbetalingen, hvis man er arbeidsledig. Men jeg er jo interessert i å vite hva som skjer mer enn ett år om gangen. Jeg har også hørt om gjeldsordning, der man får f.eks. 5 år på å betale så mye man kan, før resten slettes. Siden jeg kan dokumentere både arbeidsledighet og sykdom over lengre tid, regner jeg med at det kan være mulig. Men satsene jeg finner på regjeringens side oppgir da kr 10 000 per måned til livsopphold. Det er ingen som kan leve et verdig liv på et slikt beløp i 2024. Jeg kan ikke se for meg å leve slik i 5 år, etter allerede å ha slitt med økonomiske vansker i mange år. Hva gjør man i en slik situasjon? Anonymous poster hash: df64b...a85 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 4 timer siden Rapporter Del Skrevet 4 timer siden Gjest df64b...a85 skrev (11 minutter siden): Jeg har studiegjeld på ca 1 mill. Brukt opp alle betalingsutsettelser. Har stort sett vært arbeidsledig de siste årene og har ikke sjans til å betale. Jeg bor utenlands (EU-land), og har ingen planer om å noensinne komme tilbake til Norge. Jeg vet at når Lånekassen slutter å purre, går gjelden til Statens Innkrevingssentral. Siden jeg ikke bor i Norge, og har null inntekter fra Norge, ei heller eiendeler, har de ingenting de kan trekke fra. Men da jeg bor i Europa regner jeg med at de har en avtale om å innkreve gjeld i det landet jeg bor i. Det virker umulig å finne informasjon om hvor sannsynlig dette er, og hva dette vil medføre, for eksempel om de plutselig bare trekker penger fra kontoen min, eller om et inkassoselskap her kjøper gjelden for en lavere sum og prøver å kreve inn månedlige avdrag. Noen som har peiling eller erfaring her? Jeg er klar over at det finns midlertidige løsninger, f.eks. fryse nedbetalingen, hvis man er arbeidsledig. Men jeg er jo interessert i å vite hva som skjer mer enn ett år om gangen. Jeg har også hørt om gjeldsordning, der man får f.eks. 5 år på å betale så mye man kan, før resten slettes. Siden jeg kan dokumentere både arbeidsledighet og sykdom over lengre tid, regner jeg med at det kan være mulig. Men satsene jeg finner på regjeringens side oppgir da kr 10 000 per måned til livsopphold. Det er ingen som kan leve et verdig liv på et slikt beløp i 2024. Jeg kan ikke se for meg å leve slik i 5 år, etter allerede å ha slitt med økonomiske vansker i mange år. Hva gjør man i en slik situasjon? Anonymous poster hash: df64b...a85 Hva med og flytte til ett land utenfor EU da og starte helt på nytt ? siden du har 1 000 000,- i studiegjeld så går jeg ut fra at du har en bra utdannelse nå ? trist og høre at du aldri skal tilbake igjen Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 4 timer siden Rapporter Del Skrevet 4 timer siden Gjest df64b...a85 skrev (15 minutter siden): Jeg har studiegjeld på ca 1 mill. Brukt opp alle betalingsutsettelser. Har stort sett vært arbeidsledig de siste årene og har ikke sjans til å betale. Jeg bor utenlands (EU-land), og har ingen planer om å noensinne komme tilbake til Norge. Jeg vet at når Lånekassen slutter å purre, går gjelden til Statens Innkrevingssentral. Siden jeg ikke bor i Norge, og har null inntekter fra Norge, ei heller eiendeler, har de ingenting de kan trekke fra. Men da jeg bor i Europa regner jeg med at de har en avtale om å innkreve gjeld i det landet jeg bor i. Det virker umulig å finne informasjon om hvor sannsynlig dette er, og hva dette vil medføre, for eksempel om de plutselig bare trekker penger fra kontoen min, eller om et inkassoselskap her kjøper gjelden for en lavere sum og prøver å kreve inn månedlige avdrag. Noen som har peiling eller erfaring her? Jeg er klar over at det finns midlertidige løsninger, f.eks. fryse nedbetalingen, hvis man er arbeidsledig. Men jeg er jo interessert i å vite hva som skjer mer enn ett år om gangen. Jeg har også hørt om gjeldsordning, der man får f.eks. 5 år på å betale så mye man kan, før resten slettes. Siden jeg kan dokumentere både arbeidsledighet og sykdom over lengre tid, regner jeg med at det kan være mulig. Men satsene jeg finner på regjeringens side oppgir da kr 10 000 per måned til livsopphold. Det er ingen som kan leve et verdig liv på et slikt beløp i 2024. Jeg kan ikke se for meg å leve slik i 5 år, etter allerede å ha slitt med økonomiske vansker i mange år. Hva gjør man i en slik situasjon? Anonymous poster hash: df64b...a85 Men i tillegg til kr. 10.000 til livsopphold, får du også ha bolig, strøm, transport osv. ved siden av, altså i tillegg til dette. Så helt umulig er det ikke. Du bør uansett ha denne løsningen i bakhodet om du skulle returnere. Lenke til kommentar
Gjest df64b...a85 Skrevet 3 timer siden Rapporter Del Skrevet 3 timer siden 35 minutes ago, Maskinfører said: Hva med og flytte til ett land utenfor EU da og starte helt på nytt ? siden du har 1 000 000,- i studiegjeld så går jeg ut fra at du har en bra utdannelse nå ? trist og høre at du aldri skal tilbake igjen Jeg har lest at f.eks. Nord Amerika er stort sett det samme som EU ifbm. innkreving. Så da er det jo snakk om "u-land", fattige land med korrupte myndigheter der det ikke lar seg forsvarlig gjøre å innkreve. Siden jeg har en ustabil økonomi og ingen sparinger, tror jeg ikke det er forsvarlig å reise til et slikt land. 28 minutes ago, Trulss said: Men i tillegg til kr. 10.000 til livsopphold, får du også ha bolig, strøm, transport osv. ved siden av, altså i tillegg til dette. Så helt umulig er det ikke. Du bør uansett ha denne løsningen i bakhodet om du skulle returnere. Jo, nå som jeg har lest litt mer, så har du rett: det virker som at boutgifter ikke regnes. Jeg har også lest at man kan ha gjeldsordning i utlandet. Så da finnes det kanskje håp likevel. Selvom jeg er litt skeptisk til at det kan gå - per i dag har jeg så vidt nok til husleie og mat, og 0 igjen til andre utgifter. Så da finnes det jo ingen penger å ta til å betale ned på gjelden. Anonymous poster hash: df64b...a85 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 3 timer siden Rapporter Del Skrevet 3 timer siden Gjest df64b...a85 skrev (8 minutter siden): Jeg har lest at f.eks. Nord Amerika er stort sett det samme som EU ifbm. innkreving. Så da er det jo snakk om "u-land", fattige land med korrupte myndigheter der det ikke lar seg forsvarlig gjøre å innkreve. Siden jeg har en ustabil økonomi og ingen sparinger, tror jeg ikke det er forsvarlig å reise til et slikt land. Jo, nå som jeg har lest litt mer, så har du rett: det virker som at boutgifter ikke regnes. Jeg har også lest at man kan ha gjeldsordning i utlandet. Så da finnes det kanskje håp likevel. Selvom jeg er litt skeptisk til at det kan gå - per i dag har jeg så vidt nok til husleie og mat, og 0 igjen til andre utgifter. Så da finnes det jo ingen penger å ta til å betale ned på gjelden. Anonymous poster hash: df64b...a85 Ja du har kanskje rett var dumt forslag av meg ☹️ Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 3 timer siden Rapporter Del Skrevet 3 timer siden Flytt til nord-norge. 60 000,- slettes årlig i gjeld enkelte steder. Lenke til kommentar
Johan Kontant Skrevet 3 timer siden Rapporter Del Skrevet 3 timer siden Gjest df64b...a85 skrev (1 time siden): Hva gjør man i en slik situasjon? Anonymous poster hash: df64b...a85 Trist å høre at du står utenfor arbeidslivet og har utfordringer økonomisk. Jeg antar det er sykdom som gjør at du, til tross for å ha investert 1 million i egen utdanning, ikke står i jobb? Er det å regne som såpass kronisk at det kan være aktuelt at du blir erklært arbeidsufør? Uten at jeg har inngående kjennskap til det vil jeg tro at det i en situasjon med kronisk sykdom skulle være muligheter både for bostøtte og kanskje noe ettergivelse av studielån. At du befinner deg utenlands kan kanskje gjøre saken vanskeligere, er du norsk statsborger? Angående gjeldsordning så må det kunne anses som en gave dersom du har uhåndterlig gjeld. Tøft ja, men neppe tøffere enn å leve i uvisshet om du noen gang kommer til å bli gjeldfri. Det er noen betingelser for å kvalifisere til gjeldsordning, man må f.eks. anses som varig betalingsudyktig og gjelda må ikke være for ny. Lenke til kommentar
Gjest df64b...a85 Skrevet 1 time siden Rapporter Del Skrevet 1 time siden 1 hour ago, Maskinfører said: Ja du har kanskje rett var dumt forslag av meg ☹️ Neida, setter pris på forslag 1 hour ago, Labelle said: Flytt til nord-norge. 60 000,- slettes årlig i gjeld enkelte steder. Jeg har lest litt om det der. Med mindre jeg er heldig og kan finne jobb der som betaler veldig godt, så snakker vi jo fortsatt om nesten 20 år med nedbetaling. Med et slikt tidsperspektiv blir ting litt annerledes. Det er jo en grunn til at slike steder må betale folk for å flytte dit. 23 minutes ago, Johan Kontant said: Trist å høre at du står utenfor arbeidslivet og har utfordringer økonomisk. Jeg antar det er sykdom som gjør at du, til tross for å ha investert 1 million i egen utdanning, ikke står i jobb? Er det å regne som såpass kronisk at det kan være aktuelt at du blir erklært arbeidsufør? Uten at jeg har inngående kjennskap til det vil jeg tro at det i en situasjon med kronisk sykdom skulle være muligheter både for bostøtte og kanskje noe ettergivelse av studielån. At du befinner deg utenlands kan kanskje gjøre saken vanskeligere, er du norsk statsborger? Angående gjeldsordning så må det kunne anses som en gave dersom du har uhåndterlig gjeld. Tøft ja, men neppe tøffere enn å leve i uvisshet om du noen gang kommer til å bli gjeldfri. Det er noen betingelser for å kvalifisere til gjeldsordning, man må f.eks. anses som varig betalingsudyktig og gjelda må ikke være for ny. Takk for innlegget ditt. Jeg er i behandling nå, og skal nok klare å komme tilbake i jobb i løpet av neste år. Men jo, sykdom har bidratt mye både til forsinkelser i studiet og arbeidsledighet. Jeg er norsk statsborger, men har ikke vært i Norge på flere år. Så ja, det gjør ting vanskeligere, ikke minst siden jeg ikke kan få et møte med Lånekassen, NAV, osv. Jeg har ikke bank-ID lenger, så får ikke så mye som logget meg inn på Lånekassen. Jeg har vegret meg for å skrive, fordi jeg kan ikke se for meg at en så komplisert kan løses over epost. Jeg vet ikke om jeg oppfyller kravene for gjeldsordning, siden jeg ikke er uføre, og første regning forfalt for ca et år siden. Men akkurat nå ser jeg ingen vei fremover. Anonymous poster hash: df64b...a85 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 1 time siden Rapporter Del Skrevet 1 time siden Gjest df64b...a85 skrev (7 minutter siden): Neida, setter pris på forslag Jeg har lest litt om det der. Med mindre jeg er heldig og kan finne jobb der som betaler veldig godt, så snakker vi jo fortsatt om nesten 20 år med nedbetaling. Med et slikt tidsperspektiv blir ting litt annerledes. Det er jo en grunn til at slike steder må betale folk for å flytte dit. Takk for innlegget ditt. Jeg er i behandling nå, og skal nok klare å komme tilbake i jobb i løpet av neste år. Men jo, sykdom har bidratt mye både til forsinkelser i studiet og arbeidsledighet. Jeg er norsk statsborger, men har ikke vært i Norge på flere år. Så ja, det gjør ting vanskeligere, ikke minst siden jeg ikke kan få et møte med Lånekassen, NAV, osv. Jeg har ikke bank-ID lenger, så får ikke så mye som logget meg inn på Lånekassen. Jeg har vegret meg for å skrive, fordi jeg kan ikke se for meg at en så komplisert kan løses over epost. Jeg vet ikke om jeg oppfyller kravene for gjeldsordning, siden jeg ikke er uføre, og første regning forfalt for ca et år siden. Men akkurat nå ser jeg ingen vei fremover. Anonymous poster hash: df64b...a85 Det er bra ☺️ Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 1 time siden Rapporter Del Skrevet 1 time siden 3 hours ago, Guest df64b...a85 said: Hva gjør man i en slik situasjon? Du bør kontakte Lånekassen og se om der er mulig å få betalingsutsettelse og når du får jobb, så begynner du å betale tilbake. Du kommer deg ikke unna denne gjelden så lenge du bor i EU. De samarbeider med hverandre om innkreving av gjeld. 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 1 time siden Rapporter Del Skrevet 1 time siden Russland virker ut som ett trygt land og flytte til om man har Norsk gjeld tviler på om Putin ønsker å hjelpe Norge med å kreve den inn sånn med det første Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 19 minutter siden Rapporter Del Skrevet 19 minutter siden Gjest df64b...a85 skrev (1 time siden): Jeg har lest litt om det der. Med mindre jeg er heldig og kan finne jobb der som betaler veldig godt, så snakker vi jo fortsatt om nesten 20 år med nedbetaling. Med et slikt tidsperspektiv blir ting litt annerledes. Det er jo en grunn til at slike steder må betale folk for å flytte dit. Du betaler jo også ned på lånet samtidig så da snakker vi fort bare 10 år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå