Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hva bør jeg tenke på før jeg kjøper nybrukt bil?


Anbefalte innlegg

Svein M skrev (15 timer siden):

Jeg hadde ikke hørt om dette før jeg så det her på diskusjon for noen dager siden. Det er registerreim som går ned i oljen slik at oljen smører reimen. På engelsk brukes Wet Belt/ Wet Timing Belt. Info om det har jeg bare søkt opp på nett.

https://www.theautopian.com/why-so-many-people-hate-wet-timing-belts/

Wet Belt/registerreimen er veldig dyr å bytte på Fords 1.0 liter, og på Civic 1.0, ca 30000kr. Mens på PSA (Peugeot) er det mer normal pris ca 9000-11000.

En god forklaring og video om forskjellen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
stamkunde skrev (16 timer siden):

Demonterer du støtfanger på passat?

Det vet jeg ikke om man trenger.

Jeg har ikke hatt behov for å demontere noe på de bilene jeg har eid for å bytte.

Enten kommer man til bak lykten for å snike pæren inn, eller så kan man i enkelte tilfeller ta ut hele lykten å jobbe på denne separat.

Men jeg vet at enkelte biler dessverre krever at man tar av støtfangeren for å komme til. 

Grunnen til at dette tar tid er vel i all hovedsak at man må ut med innerskjermene i hjulbuene, som igjen i enkelte tilfelle krever at du tar av dekket for å komme til, om det ikke er tilstrekkelig å dreie på rattet. Og da går verkstedtimene unna.

Lenke til kommentar
toralfb skrev (20 timer siden):

Om jeg har oppfattet det riktig:

Det kan benyttes en reim (engelsk belt) eller et kjelde. 

Reim kan enten være våt, dvs. den smøres med olje. Omtaltes som wet belt. 
Eller, reim kan være tørr. Den smøres da ikke. Omtaltes som dry belt.

Om det benyttes et kjelde må det alltid være smurt med olje.

Forskjellen mellom kjelde i metall og reim i plast / gummi er hva den er laget av.
Oljen løser opp reimen, kan føre til partikler i motoroljen, som tetter oljepumpen. Eller reimen kan ryke før intervall for bytte. Ved at reimen er "inne i motoren" kan bytte være mer komplisert.

Fordelen med en smurt reim (wet belt) er mindre friksjon, mindre lyd og i teorien lengre frekvens mellom bytte.

Dette er jo vesentlig viktig informasjon når man skal kjøpe bil, fossil bil. 

Personlig mener jeg utviklingen skulle strukket seg enda lengre, at motoren selv skal kjenne til når reimen kommer til å ryke, og ikke bruke et slags intervall om bytte for sikkerhetskyld. Mon tro hvilke biler som har reimen inne i i motoren. 

Får inntrykk verksteder har satt en fast pris uansett ved å bytte registerreim, derfor er det jo interessant å høre om det finnes registerreim på noen biler som man faktisk gjør det veldig raskt?

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (3 timer siden):

Dette er jo vesentlig viktig informasjon når man skal kjøpe bil, fossil bil. 

Personlig mener jeg utviklingen skulle strukket seg enda lengre, at motoren selv skal kjenne til når reimen kommer til å ryke, og ikke bruke et slags intervall om bytte for sikkerhetskyld. Mon tro hvilke biler som har reimen inne i i motoren. 

Får inntrykk verksteder har satt en fast pris uansett ved å bytte registerreim, derfor er det jo interessant å høre om det finnes registerreim på noen biler som man faktisk gjør det veldig raskt?

Trikset er ganske enkelt å sjekke at bilen har kjede, ikke reim. Da slipper man i praksis problematikken.

(noen modeller har hatt problemer med kjedestrammere, som kan lede til at kjedet går, men dette er sjelden og bråker så mye at man hører når det pågår, og forstår bilen må på verksted før kjedet går)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...