stamkunde Skrevet 5. november Del Skrevet 5. november (endret) Det er jo en del man ikke vet hva man kan møte på når man kjøper nybrukt bil? f.eks når jeg kjøpte volkswagen passat, så var det jo kjørekomfort som fenget meg, og en prisklasse som jeg kunne overkomme. Men jeg visste ikke at mekaniker bruker 2 timer for å bytte xenon lykt, fordi hele støtfanger må demonteres for å komme til. Og da sier dem det er like gjerne å bytte begge. Endret 5. november av stamkunde Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 6. november Del Skrevet 6. november Sjekke rundt og se bruksområde og erfaringer fra andre. Bytting av pærer gjør man selv, om ikke må man påvente seg å betale i dyre dommer for å la noen gjøre det for deg. Begge skal byttes samtidig for å unngå fargeforskjell. Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 6. november Del Skrevet 6. november (endret) Bruk autoindex når du skal vurdere merke. Det er de med de mest fornøyde kundene. VW er i nedre enden av skalaen. (top er Lexus, Toyota, BMW, Volvo, Mercedes) Når du peker deg ut en modell, sjekk feilstatestikk på modellen, og som nevnt over, forhør deg rundt omkring på relevante steder. Endret 6. november av Elgen-Hansi Lenke til kommentar
epifant Skrevet 6. november Del Skrevet 6. november Jeg får ofte mange gode treff på britiske merkeforum når jeg undersøker ulike bilmodeller (søk ved å skrive "site:co.uk" og gjerne "intext:forum" etter den aktuelle bilmodellen i google. Altså slik: Sitat Honda Civic tourer intext:forum site:co.uk (Forøvrig en modell som er mye anbefalt på grunn av driftssikkerhet og lave driftskostnader.) Test Honda Civic Tourer: Du tror det nesten ikke før du får se det Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 6. november Del Skrevet 6. november epifant skrev (1 time siden): (Forøvrig en modell som er mye anbefalt på grunn av driftssikkerhet og lave driftskostnader.) Test Honda Civic Tourer: Du tror det nesten ikke før du får se det Det ser ut som denne faktisk har "wet-belt". Gratulerer! Lenke til kommentar
epifant Skrevet 6. november Del Skrevet 6. november Hvilken motor sikter du til? Tror kun 1.0-liters bensinturbomotoren som kom i gen10 hadde våtbelte, og jeg kan ikke se noen biler med den motoren på Finn. De aller fleste har 1.8 bensin eller 1.6 diesel. Bør være enkelt å styre unna. Men veldig greit å vite om uansett. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 6. november Del Skrevet 6. november (endret) epifant skrev (1 time siden): Hvilken motor sikter du til? 1.6 liter diesel. Edit: Jeg vet ikke hvorfor kilden min påstår dette, det ser ut som at den har registerkjede. Er det wet-belt i Honda's 1.0 også??? Endret 6. november av mobile999 Lenke til kommentar
epifant Skrevet 6. november Del Skrevet 6. november (endret) Virker sånn. Fra en engelsk subreddit: Endret 6. november av epifant Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 6. november Del Skrevet 6. november (endret) Civic 1.0 har wet-belt. Når det gjelder 1.6 diesel så tror jeg den har kjede. Endret 6. november av Svein M Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 6. november Forfatter Del Skrevet 6. november xClaymanx skrev (8 timer siden): Sjekke rundt og se bruksområde og erfaringer fra andre. Bytting av pærer gjør man selv, om ikke må man påvente seg å betale i dyre dommer for å la noen gjøre det for deg. Begge skal byttes samtidig for å unngå fargeforskjell. Demonterer du støtfanger på passat? Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 6. november Forfatter Del Skrevet 6. november Svein M skrev (25 minutter siden): Civic 1.0 har wet-belt. Når det gjelder 1.6 diesel så tror jeg den har kjede. Det er jo vesentlig informasjon å vite. Takk. Men civic har vel en produksjonsår å forholde seg til, fra og til? Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 6. november Forfatter Del Skrevet 6. november epifant skrev (6 timer siden): Hvilken motor sikter du til? Tror kun 1.0-liters bensinturbomotoren som kom i gen10 hadde våtbelte, og jeg kan ikke se noen biler med den motoren på Finn. De aller fleste har 1.8 bensin eller 1.6 diesel. Bør være enkelt å styre unna. Men veldig greit å vite om uansett. Veldig bra å vite det på forhånd. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 6. november Forfatter Del Skrevet 6. november mobile999 skrev (6 timer siden): Det ser ut som denne faktisk har "wet-belt". Gratulerer! må man være mekaniker å vite sånne ting? Hva er fagspråket på wet-belt? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 6. november Del Skrevet 6. november (endret) stamkunde skrev (48 minutter siden): må man være mekaniker å vite sånne ting? Hva er fagspråket på wet-belt? Jeg hadde ikke hørt om dette før jeg så det her på diskusjon for noen dager siden. Det er registerreim som går ned i oljen slik at oljen smører reimen. På engelsk brukes Wet Belt/ Wet Timing Belt. Info om det har jeg bare søkt opp på nett. https://www.theautopian.com/why-so-many-people-hate-wet-timing-belts/ Wet Belt/registerreimen er veldig dyr å bytte på Fords 1.0 liter, og på Civic 1.0, ca 30000kr. Mens på PSA (Peugeot) er det mer normal pris ca 9000-11000. Endret 6. november av Svein M Lenke til kommentar
epifant Skrevet 6. november Del Skrevet 6. november stamkunde skrev (32 minutter siden): Det er jo vesentlig informasjon å vite. Takk. Men civic har vel en produksjonsår å forholde seg til, fra og til? Civic MK9 ble produsert mellom 2011 og 2017 (ca, norske årsmodeller skiller seg litt fra utenlandske. Registreringsdato vs produksjonsdato tror jeg). Pleier å søke med et års margin og sortere ut selv. Det var altså i MK10 1.0-literen dukket opp, men den finnes med andre motorer også. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 6. november Del Skrevet 6. november stamkunde skrev (1 time siden): må man være mekaniker å vite sånne ting? Jeg tror at selv mekanikere ikke har oversikt. F.eks virker det som at noen Volkswagen-motorer har wet belt (ikke nødvendigvis timing belt, men belte som driver oljepumpa) og det er nesten umulig å finne informasjon. stamkunde skrev (1 time siden): Hva er fagspråket på wet-belt? Vet ikke. Ser at "belt-in-oil" også er brukt på engelsk. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 6. november Del Skrevet 6. november 38 minutes ago, mobile999 said: men belte som driver oljepumpa Her ser du oljepumpe reim. Helt klart et wet-belt, men det gjør jo ikke motoren til en wet-belt motor fordi. Vag 2.0 tdi. Spoiler Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 7. november Del Skrevet 7. november kremt skrev (8 timer siden): Her ser du oljepumpe reim. Helt klart et wet-belt, men det gjør jo ikke motoren til en wet-belt motor fordi. Vag 2.0 tdi. Mener du at reim for oljepumpa ikke er noe problem? Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 7. november Forfatter Del Skrevet 7. november Er motsetning til wet belt registerkjede? Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 7. november Del Skrevet 7. november (endret) stamkunde skrev (3 timer siden): Er motsetning til wet belt registerkjede? Om jeg har oppfattet det riktig: Det kan benyttes en reim (engelsk belt) eller et kjelde. Reim kan enten være våt, dvs. den smøres med olje. Omtaltes som wet belt. Eller, reim kan være tørr. Den smøres da ikke. Omtaltes som dry belt. Om det benyttes et kjelde må det alltid være smurt med olje. Forskjellen mellom kjelde i metall og reim i plast / gummi er hva den er laget av. Oljen løser opp reimen, kan føre til partikler i motoroljen, som tetter oljepumpen. Eller reimen kan ryke før intervall for bytte. Ved at reimen er "inne i motoren" kan bytte være mer komplisert. Fordelen med en smurt reim (wet belt) er mindre friksjon, mindre lyd og i teorien lengre frekvens mellom bytte. Endret 7. november av toralfb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå