Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

hva bør jeg tenke på før jeg kjøper nybrukt bil?

stamkunde

Anbefalte innlegg

Det er jo en del man ikke vet hva man kan møte på når man kjøper nybrukt bil? f.eks når jeg kjøpte volkswagen passat, så var det jo kjørekomfort som fenget meg, og en prisklasse som jeg kunne overkomme. 

Men jeg visste ikke at mekaniker bruker 2 timer for å bytte xenon lykt, fordi hele støtfanger må demonteres for å komme til. Og da sier dem det er like gjerne å bytte begge. 

Endret av stamkunde
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk autoindex når du skal vurdere merke. Det er de med de mest fornøyde kundene. VW er i nedre enden av skalaen. (top er Lexus, Toyota, BMW, Volvo, Mercedes)

Når du peker deg ut en modell, sjekk feilstatestikk på modellen, og som nevnt over, forhør deg rundt omkring på relevante steder.

Endret av Elgen-Hansi
Lenke til kommentar

Jeg får ofte mange gode treff på britiske merkeforum når jeg undersøker ulike bilmodeller (søk ved å skrive "site:co.uk" og gjerne "intext:forum" etter den aktuelle bilmodellen i google. Altså slik:

Sitat

Honda Civic tourer intext:forum site:co.uk

(Forøvrig en modell som er mye anbefalt på grunn av driftssikkerhet og lave driftskostnader.)

Test Honda Civic Tourer: Du tror det nesten ikke før du får se det

13866141.webp?imageId=13866141&width=978

13866178.webp?imageId=13866178&width=978

Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (8 timer siden):

Sjekke rundt og se bruksområde og erfaringer fra andre.

Bytting av pærer gjør man selv, om ikke må man påvente seg å betale i dyre dommer for å la noen gjøre det for deg.

Begge skal byttes samtidig for å unngå fargeforskjell.

Demonterer du støtfanger på passat?

Lenke til kommentar
epifant skrev (6 timer siden):

Hvilken motor sikter du til? Tror kun 1.0-liters bensinturbomotoren som kom i gen10 hadde våtbelte, og jeg kan ikke se noen biler med den motoren på Finn. De aller fleste har 1.8 bensin eller 1.6 diesel. Bør være enkelt å styre unna. Men veldig greit å vite om uansett.

Veldig bra å vite det på forhånd. 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (48 minutter siden):

må man være mekaniker å vite sånne ting? Hva er fagspråket på wet-belt?

Jeg hadde ikke hørt om dette før jeg så det her på diskusjon for noen dager siden. Det er registerreim som går ned i oljen slik at oljen smører reimen. På engelsk brukes Wet Belt/ Wet Timing Belt. Info om det har jeg bare søkt opp på nett.

https://www.theautopian.com/why-so-many-people-hate-wet-timing-belts/

Wet Belt/registerreimen er veldig dyr å bytte på Fords 1.0 liter, og på Civic 1.0, ca 30000kr. Mens på PSA (Peugeot) er det mer normal pris ca 9000-11000.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (32 minutter siden):

Det er jo vesentlig informasjon å vite. Takk. Men civic har vel en produksjonsår å forholde seg til, fra og til?

Civic MK9 ble produsert mellom 2011 og 2017 (ca, norske årsmodeller skiller seg litt fra utenlandske. Registreringsdato vs produksjonsdato tror jeg). Pleier å søke med et års margin og sortere ut selv. Det var altså i MK10 1.0-literen dukket opp, men den finnes med andre motorer også.

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (1 time siden):

må man være mekaniker å vite sånne ting?

Jeg tror at selv mekanikere ikke har oversikt. F.eks virker det som at noen Volkswagen-motorer har wet belt (ikke nødvendigvis timing belt, men belte som driver oljepumpa) og det er nesten umulig å finne informasjon.

stamkunde skrev (1 time siden):

Hva er fagspråket på wet-belt?

Vet ikke. Ser at "belt-in-oil" også er brukt på engelsk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...