Gå til innhold

Forhandler som ikke følger forbrukerkjøpsloven


Anbefalte innlegg

Handlet en avfukter som koster 11.000 NOK av en forhandler (et NUF med nettsider målrettet mot det norske markedet og som er ganske store)og er ment å vare vesentlig mer enn i 5 år, denne gikk istykker etter litt over 3 år.

Produsenten har tilbudt seg gratis reperaasjon av denne, men siden enheten må sendes til utlandet valgte jeg å ta det via forhandler som den ble kjøpt av.

Varen ble innlevert 2 uker siden til posten, forhandler videresendte den og produsent har mottatt denne 4 november. Nå sier de at det er 15 dagers "behandlingstid" og sannsynligvis minst 10 dager til før jeg får den tilbake.

Luftfuktigheten begynner nå å stige i garasjen og det er jo da fare for både mugg og rust på ting som er i garasjen, jeg har ikke anledning til å vente i 25 dager til for å få ned luftfuktigheten, da det allerede har begynt å komme litt "lukt" i veggene og det er litt kondens der. Foreløpig har vi bare dørene igjen for å minimere fuktigheten som kan komme inn, dvs at vi ikke får ladet bilene våre med mindre det er nødvendig.

Forhandleren virker til å være helt ukjent med forbrukerkjøpslovens §30, som åpner for få en låneenhet, forhandleren mener de ikke driver med utlån og det "er bare sånn det er". Jeg har foreslått en alternativ vare som jeg kan bruke som låneenhet som en midlertidig løsning (denne har en verdi på 2400 i nettbutikken deres).

Jeg anser jo ikke det som en uvesentlig mangel at min avfukter ikke kan avfukte lenger og at luftfuktigheten bare er på vei oppover, jeg anser heller ikke en alternativ avfukter som en urimelig kostnad mot selger sett opp mot mitt behov. Jeg anser det jo som meget rimelig å få en låneenhet for å begrense potensielle skader.

Hva kan jeg gjøre videre her, foruten å klage de inn som tar 7-10 måneder før saken blir sett på?

Kan jeg kjøpe inn en avfukter som et dekningskjøp og evt kreve dette dekt av forhandleren i ettertid?

(PS: Det er ikke noe alternativ å tømme hele garasjen for inventar og innhold, da dette er alt for mye jobb)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, Swoop1986 said:

Handlet en avfukter som koster 11.000 NOK av en forhandler (et NUF med nettsider målrettet mot det norske markedet og som er ganske store)og er ment å vare vesentlig mer enn i 5 år, denne gikk istykker etter litt over 3 år.

Produsenten har tilbudt seg gratis reperaasjon av denne, men siden enheten må sendes til utlandet valgte jeg å ta det via forhandler som den ble kjøpt av.

Varen ble innlevert 2 uker siden til posten, forhandler videresendte den og produsent har mottatt denne 4 november. Nå sier de at det er 15 dagers "behandlingstid" og sannsynligvis minst 10 dager til før jeg får den tilbake.

Luftfuktigheten begynner nå å stige i garasjen og det er jo da fare for både mugg og rust på ting som er i garasjen, jeg har ikke anledning til å vente i 25 dager til for å få ned luftfuktigheten, da det allerede har begynt å komme litt "lukt" i veggene og det er litt kondens der. Foreløpig har vi bare dørene igjen for å minimere fuktigheten som kan komme inn, dvs at vi ikke får ladet bilene våre med mindre det er nødvendig.

Forhandleren virker til å være helt ukjent med forbrukerkjøpslovens §30, som åpner for få en låneenhet, forhandleren mener de ikke driver med utlån og det "er bare sånn det er". Jeg har foreslått en alternativ vare som jeg kan bruke som låneenhet som en midlertidig løsning (denne har en verdi på 2400 i nettbutikken deres).

Jeg anser jo ikke det som en uvesentlig mangel at min avfukter ikke kan avfukte lenger og at luftfuktigheten bare er på vei oppover, jeg anser heller ikke en alternativ avfukter som en urimelig kostnad mot selger sett opp mot mitt behov. Jeg anser det jo som meget rimelig å få en låneenhet for å begrense potensielle skader.

Hva kan jeg gjøre videre her, foruten å klage de inn som tar 7-10 måneder før saken blir sett på?

Kan jeg kjøpe inn en avfukter som et dekningskjøp og evt kreve dette dekt av forhandleren i ettertid?

(PS: Det er ikke noe alternativ å tømme hele garasjen for inventar og innhold, da dette er alt for mye jobb)

Forbrukerkjøpsloven sier ganske klart at forbruker ikke skal ha særlig ulempe eller noen kostnad med reklamasjonen. Det blir definitivt et stor kostnad om ting i garasjen ruster eller blir ødelagt.

Om avhjelpstiden (tid fra du klaget første gang, til du får tilbake tingen rettet/omlevert) er over en uke, så kan du ha rett på lånegjenstand. Siden ting (med verdi >10k nok) kan bli ødelagt av å ikke ha denne gjenstanden, så vil jeg påstå at kravet om lånegjenstand vil vurderes som mye viktigere enn kostnaden for selger ved utlån (han må selge luftavfukter som demo etterpå, eller bruke som utlån, kostnad ca 500-2000kr?).

Selger har sånn sett ikke oppfyllt forbrukerkjøpslovens krav, ref. https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§30

Så da har du krav på å heve kjøpet. Da har du også mulighet til å gjennomføre dekningskjøp ifølge https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§53

Dekningskjøp må gjøres der varen er rimeligst, men jeg vil tro selger setter pris på om du spør om du skal prioritere å kjøpe av han framfor en konkurrent. Men du er vel også avhengig av rask levering, og det vil kanskje trumfe pris til en viss grad?

 

Alternativt kan du, istedet for å heve kjøpet, bruke §33 om erstatning og få tilbake pengene for 2400kr-luftavfukteren: https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§33

Jeg vil tro man skal bruke den metoden som er billigst for selger. Du kan jo ringe selger og spørre hva han foretrekker, og om han evt foretrekker at du kjøper luftavfukter av han, selv om du finner den rimeligere et annet sted.

Lenke til kommentar
Just now, Axefjord said:

Forbrukerkjøpsloven sier ganske klart at forbruker ikke skal ha særlig ulempe eller noen kostnad med reklamasjonen. Det blir definitivt et stor kostnad om ting i garasjen ruster eller blir ødelagt.

Om avhjelpstiden (tid fra du klaget første gang, til du får tilbake tingen rettet/omlevert) er over en uke, så kan du ha rett på lånegjenstand. Siden ting (med verdi >10k nok) kan bli ødelagt av å ikke ha denne gjenstanden, så vil jeg påstå at kravet om lånegjenstand vil vurderes som mye viktigere enn kostnaden for selger ved utlån (han må selge luftavfukter som demo etterpå, eller bruke som utlån, kostnad ca 500-2000kr?).

Selger har sånn sett ikke oppfyllt forbrukerkjøpslovens krav, ref. https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§30

Så da har du krav på å heve kjøpet. Da har du også mulighet til å gjennomføre dekningskjøp ifølge https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§53

Dekningskjøp må gjøres der varen er rimeligst, men jeg vil tro selger setter pris på om du spør om du skal prioritere å kjøpe av han framfor en konkurrent. Men du er vel også avhengig av rask levering, og det vil kanskje trumfe pris til en viss grad?

 

Alternativt kan du, istedet for å heve kjøpet, bruke §33 om erstatning og få tilbake pengene for 2400kr-luftavfukteren: https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§33

Jeg vil tro man skal bruke den metoden som er billigst for selger. Du kan jo ringe selger og spørre hva han foretrekker, og om han evt foretrekker at du kjøper luftavfukter av han, selv om du finner den rimeligere et annet sted.

Men uansett hva du velger her, så med mindre selger spiller ball, så blir du nok sittende med kostnadene i 1 år eller mer. Husk å også kreve renter om saken går videre.

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (18 minutter siden):

Men uansett hva du velger her, så med mindre selger spiller ball, så blir du nok sittende med kostnadene i 1 år eller mer. Husk å også kreve renter om saken går videre.

Takk for svar, problemet er at forhandleren ikke er med på noen ting her (svensk kundebehandler) og ikke viser noe forståelse for dette, nå mener de at jeg har frasagt meg retten da de har skrevet i en mail at reperasjon tar mer enn 15 dager.

Er bare så forbanna unødvendig når problemet kunne vært løst med en midlertidig låneenhet slik det er nå…

Men da får jeg se hvilken av alternativene jeg går for, tenker å foreslå noen forskjellige fra de du har skrevet over (igjen) til de. Kjedelig å legge ut for en ny avfukter og ikke få igjen pengene før om ett år.

Edit: vet du evt hvordan prosessen er med å rette krav til et firma for utlegg?

Endret av Swoop1986
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Swoop1986 said:

Takk for svar, problemet er at forhandleren ikke er med på noen ting her (svensk kundebehandler) og ikke viser noe forståelse for dette, nå mener de at jeg har frasagt meg retten da de har skrevet i en mail at reperasjon tar mer enn 15 dager.

Er bare så forbanna unødvendig når problemet kunne vært løst med en midlertidig låneenhet slik det er nå…

Men da får jeg se hvilken av alternativene jeg går for, tenker å foreslå noen forskjellige fra de du har skrevet over (igjen) til de. Kjedelig å legge ut for en ny avfukter og ikke få igjen pengene før om ett år.

Edit: vet du evt hvordan prosessen er med å rette krav til et firma for utlegg?

Nope. Prosessen jeg har sett illustrert er at, etter dom hos forbrukermyndighetene, så vil selger få namsmann på nakken. 

Edit: Forsinkelserentene er vel 10-12% nå? Så man får jo en del renter ihvertfall.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Og enda en ting. Om du tar saken videre, så må du få en tredjepart til å dokumentere at utstyret i garasjen kan/vil bli ødelagt. Hvis ikke har du ikke bevist at du har hatt en kostnad/ulempe...

Det er temmelig stress når bedrifter ikke greier å følge loven. Jeg har enda en kamp med elkjøp for tiden, det blir vel nr 3 eller 4 på 10 år.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Da er saken sendt inn til forbrukertilsynet, forhandleren mener de har gjort det de kan ved å bare ha videresendt utstyret til verkstedet, det at det tar lang tid «er bare sånn det er», de mener de ikke driver med utlån av utstyr og indirekte sier de at de ikke trenger å forholde seg til loven.

Endret av Swoop1986
Lenke til kommentar

Dette hjelper ikke din sak juridisk, men om du tilfeldigvis bor i nærheten av Molde, Møre og Romsdal, har jeg en Trotec TTR 400 du kan få låne gratis frem til din avfukter er fikset.

Endret av Minus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Minus skrev (Akkurat nå):

Dette hjelper ikke din sak juridisk, men om du tilfeldigvis bor i nærheten av Molde, Møre og Romsdal, har jeg en Trotec TTR 400 du kan få låne gratis frem til din avfukter er fikset.

Tusen takk for det, blir litt langt unna, jeg kjøpte en på Biltema i dag som de får betale for om 7-10 mnd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...