Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oversikt over krav til rom/bygningsabeider fra gammelt av

Anbefalte innlegg

Bor i en enebolig som tidligere eiere har gjort litt med uten å søke/byggemelde om det. Det er noe utbygging og noe endringer av rom, som å dele opp et soverom i to, sette inn nytt vindu i et slik at det har en rømningsvei og slikkert litt mer. I tillegg er det en egen leilighet med egen inngang, men som ikke er godkjent for utleie. Her er det f.eks. tilstrekkelig med vinduer/rømningsveier slik jeg ser det, men vet ikke om planløsning kan ha noe å si.

Ingenting av dette er jo noe særlig uvanlig når det gjelder hus er noen tiår gamle, men samtidig har jeg ikke lyst til å risikere noe unødvendig "bråk" med kommunen. Tvert i mot har jeg lyst til å finne ut om det er gjort er innafor og evt. ordne byggesøknad. Noe er f.eks. gjort mens TEK10 var gjeldende og noe mens TEK17 var gjeldende, samtidig som huset for det meste er fra tidlig 90-tall. Da må jeg også finne ut om det er datidens eller nåtidens krav som gjelder ettersom mye ikke var byggemeldt. 

Noen krav som størrelse på rom og vinduer er jo lett og sjekke bare jeg vet hva og hvordan, men øvrige byggtekniske ting er ikke nødvendigvis så enkelt å sjekke uten å f.eks. åpne vegger.

Er det noen oversikt over hva slags krav og forhold jeg kan se etter? Har nødig lyst til å hyre inn noen ettersom jeg heller vil bruke penger på å faktisk fikse en del ting enn en konsulent/takstmann (har jo taksten fra kjøpsøyeblikket som ikke er så gammel, men den sier ikke hva som burde vært gjort for at rom skal bli godkjente)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merk at når du sender inn søknad om tiltak som alt er utført så er det dagens krav som er gjeldande (TEK17) sjølv om arbeidet vart gjort i 2005 då det var 1997 forskrifta som var gjeldande.
Du må derfor vurdere alt som du ikkje har papirarbeid på opp mot TEK17. Fordelen med dette er at det er litt enklare å skaffe oversikt ettersom du berre treng å slå opp i TEK17, ulempen er at ting som kunne vært lovleg om det hadde blitt byggemeldt tidlegare plutseleg ikkje er lovleg lenger slik at du må gjere ekstra tiltak for å kunne få godkjenning etter TEK17.

Utan å leige inn nokon så må du nesten lese deg opp sjølv. Du kan kanskje få litt hjelp her på forumet om du laster opp teikningar, bilder og forklarer kva som er gjort, men det er ikkje så lett å berre på bakgrunn av slik informasjon vurdere om du får godkjent byggesøknad.

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Takker for raske og gode svar, @The Avatar og @ps5 :)

Jeg var litt redd for at det er TEK17 som blir gjeldende, ja. Får se hvor langt jeg kommer med det, og så ta det derifra.

Det med lyskrav var høyst interessant! Forrige eier sa til det ene rommet jeg lurte på at det var innafor krav fordi han har satt inn nytt vindu, men tror han da tenkte mest på rømningsvei. Dette rommet ligger delvis under bakkeplan, men det største vinduet har fri utsikt så kanskje, kanskje...

Da har jeg i alle fall en start :) 

Endret av panzerwolf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...