Gå til innhold

Supert skjermkort


7r

Anbefalte innlegg

Hva er et supert skjermkort for meg som skal holde på med videoredigering, ta inn TV-signaler og gjøre opptak direkte til DVD samt kjøre film på DVD-ROM'en for noen andre (ekstra skjerm) samtidig som jeg pusler med et eller annet på maskina?

 

Jeg ønsker høy oppløsning ved overføring av bilder (spesielt digitale: min. 0,8 Gpixler, helst over 1 Giga-piksel)

og det bør vel heller ikke gå så treigt :roll:

Bildefrekvensen bør være minst 30 Hz, helst over 50 Hz

Jeg bruker ikke maskina til spill.

 

Hvor mye har minnet på skjermkortet å si for den ytelsen jeg trenger?

Klarer det seg med 128 Mb?

Hva har minnefrekvensen og klokkefrekvensen å si for det jeg skal bruke maskina til?

 

Ønsker svar raskest mulig.

Kom med forslag til gode kort til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst må jeg si at jeg har null peiling på dette egentlig, men jobbet en stund for en x-importør av Matrox kort og husker at flere av disse ble spesifikt produsert for TV/video redigering. Mener også at vi solgte noen til NRK den gang(1998). Her er en link ihvertfall, ta en titt på specs. + testene så vil du få en viss oversikt over hva dette kortet kan. Lykke til i hvertfall! :)

Lenke til kommentar

Matrox er kjent som "2D-kongen" fra gammelt av, mest brukt til bildebehandling og generelt den typen arbeid. I dag er det nok en litt annen historie, men jeg tror nok ikke du skyter total skivebom hvis du kjøper et matrox-kort så lenge du ikke skal ha noe som yter veldig bra i spill i tillegg. Hvis du bruker pc'en til "det meste" så anbefaler jeg et Radeon 9800SE AIW eller lignende, for da har du grei spillytelse og massevis av funksjonalitet til en billig penge (Hercules-utgaven koster ca 2200,- og kan ved hjelp av driverbytte få tilnærmet lik 9800pro-ytelse hvis ønsket). Ellers ønsker jeg deg lykke til med kjøpet. :w00t:

 

Edit: Og for å fylle ut litt, hverken minnestørrelsen eller klokkefrekvensen på kortet har noe særlig å si hvis resten av pc'en er bra. Når du driver med bildebehandling er du avhengig av andre ting som mye RAM og kjapp prosessor. :)

Endret av Tacritan
Lenke til kommentar

Vel, mitt kamera filmer med i overkant av 800 000 pixler og det er vel ikke uvanlig til å være DV-kamera. Jeg synes, som mange andre at det er ekstremt viktig å ha klare bilder med god oppløsning :D

 

Derfor ønsker jeg et skjermkort som takler denne oppløsningen slik at det ikke blir noe tap i systemet. Mange kamerafolk har påpekt at kvaliteten på bildene er dårligere i DVD-formatene enn det som blir lagret på DV-tapen, så jeg ønsker overføring av billeddata uten forringelse (dersom det er mulig).

Lenke til kommentar
Vel, mitt kamera filmer med i overkant av 800 000 pixler og det er vel ikke uvanlig til å være DV-kamera. Jeg synes, som mange andre at det er ekstremt viktig å ha klare bilder med god oppløsning :D

 

Derfor ønsker jeg et skjermkort som takler denne oppløsningen slik at det ikke blir noe tap i systemet. Mange kamerafolk har påpekt at kvaliteten på bildene er  dårligere i DVD-formatene enn det som blir lagret på DV-tapen, så jeg ønsker overføring av billeddata uten forringelse (dersom det er mulig).

mega= 1 milion ergo 800000 pixels er 0,8 megapixel, så har vi det på det tørre. Ingen kamera/skjermer klarer gigapixel oppløsning! Alle skjermkort takler 1mpixel oppløsning! Alle skjermkort klarer refreshrate over 50hz også. Så i utgangspunktet stiller du ingen krav!

Endret av zaico
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...