Gå til innhold

Er diskusjon.no (m.fl.) representativt for holdninger i det Norske samfunnet i dag?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en Norsk Amerikansk mann (46 år) som ble med far min på lasset da han flyttet til USA på midten av 90 tallet. Har tjenestegjort i militæret (etter twin towers) og utdannet meg i USA. Før jeg flyttet gikk jeg på skole hvor kun 8 av 24 elever i min klasse hadde "Norsk 1" og "Kristendom". De andre var immigranter fra forskjellige land og hadde en seperat undervisning mer rettet mot deres utgangspunkt for ideologi (mao samme læringsmål/pensum men læremål rettet mot målgruppens utgangspunkt). Hadde venner på tvers av disse ulikhetene. I dag har jeg så og si ingen relasjoner som bor i Norge (USA gjorde mye rart som følge av twin towers - noe som ble vanskelig for meg som en del av "maskineriet" å ta avstand fra). Og gitt utviklingen i USA de årene jeg har bodd her, så er mitt mål (bl.a. med denne posten) å finne ut hvorvidt å returnere til Norge kan være en mulighet for meg og min familie.

Det jeg blir presentert med i MSM her borte henger lite på greip etter min mening, uten at jeg avskriver alt som en eller annen konspirasjonsteoretiker (les kospirasjons-"hypotesiker"). Men mye av det jeg leser fra Norske MSM og på Norske forumsites/SOME ol. gir ett mildt sagt forvirrende inntrykk av realiteten. Jeg sliter med å få ett inntrykk av hvorvidt hva jeg blir presentert med er representativt for realiteten i samfunnet. Altså nærsagt på samme måte som at jeg ikke kjenner igjen det USA som blir presentert andre veien. Og som følge av at jeg selv kun har ett "barnehode`s" erfaring fra min tid i Norge (TOM ungdomsskolen) så lurer jeg på om hvordan den generelle befolkningen er mtp. hva jeg her nå desverre anser i stor grad som to ekstremistiske sider som begge er truende til altsånærsagt hva som helst. Hvor utbredt er altså nærsagt ekstremisme i Norske samfunn kontra hvordan det er her hvor det etter min mening har blitt farlig å mene noe eller stå for noe da veien til vold er kort (og jeg ønsker ikke å bli presset opp i ett hjørne alik at jeg må forsvare meg ved å skade andre medmennesker (ikke minst med tanke på at jeg har trening som "gjør meg til ett våpen", som jeg aldri hadde trodd at potensielt kunne ende opp med å bli brukt mot andre amerikanere)).

Er det andre Norsk Amerikanere her som kan tipse om mulige informasjonskilder og eventuelle støtteorganisasjoner ol. som kan være til hjelp (for meg å finne ett eventuelt tilfluktssted først og fremst for min familie (til tross for at de ikke er Norske ut over at barna mine snakker Norsk. Min kone forstår Norsk, men har fremdeles potensiale for å forbedre uttalen)? Jeg forsøker å finne lover og regler mtp om min familie vil være trygg å etterlate i Norge til tross for at de ikke har Norsk pass (om jeg blir værende og "kjemper" i USA). Da først og fremst håpet mitt om at de ikke vil kunne bli brukt som (altså nærsagt pressmiddel) mot meg om jeg da som sagt velger å bli værende i USA på en potensiell side av en  potensiell konflikt (krav om utlevering av min familie for å bruke som pressmiddel mot meg f.eks.).

Jeg har (tror jeg selv) hodet mitt med meg og vil beholde min kritiske tankemetodikk slik at jeg ikke ender opp med å løse mitt problem ved å altså nærsagt gå såpass i motsatt polaritet at hele min verden (og ikke minst min familie sin) på hodet slik at vi ender opp med mental whiplash.

På motsatt side av dette så står behovet for å beskytte familien. Jeg er livredd for hva som skjer som følge av dette valget. Og selv om jeg har lyst til å stå for mine verdier så er det vanskelig i praksis da konsekvensene er skumle (har desverre selv sett ting de siste 4 årene som skremmer vettet av meg mtp å stå opp for mine holdninger og hvilke eventuelle konsekvenser det vil kunne få for min familie om de blir værende her). Samtidig har jeg ett behov for å kunne forsøke å stå for de holdningene jeg mener er rett uten at det skal føre til at min familie må lide om ting går i hva jeg anser som feil retning.

Og ja jeg er nok desverre fullstendig klar over mange gode grunner til at folk kan være skeptisk til både det ene og det andre jeg snakker om og spør om her (ikke minst som følge av at dette er en ny bruker på dette forum). Men er det mulig å spørre om slikt? Eller må jeg bare hoppe i det og håpe på det beste (basert først og fremst på egen innhenting av informasjon og dertil egne vurderinger av for og mot)? Jeg tar ansvar selv uansett. Men er det lov å spørre om slike ting?

Med Hilsen

En håpefull men ikke blind Wims.

PS. Ber om at moderatorer eventuelt flytter posten til eventuell rett kategori om jeg er helt på bærtur her (om det fremdeles ett uttrykk jeg kan bruke). DS.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
wims skrev (11 minutter siden):

Hvor utbredt er altså nærsagt ekstremisme i Norske samfunn ....

....    har desverre selv sett ting de siste 4 årene som skremmer vettet av meg mtp å stå opp for mine holdninger ........

Umulig å si om vi er representative. 

Det kommer an på ditt standpunkt. Er du pro Trump så er vi 90% marxister, kommunister.

Er du demokrat så er vi helt vanlige.

Høyreekstrem terrorisme har drept flere i Norge enn i de fleste land.

Vanligvis er det veldig rolig her.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
28 minutes ago, wims said:

Hei,

Jeg er en Norsk Amerikansk mann (46 år) som ble med far min på lasset da han flyttet til USA på midten av 90 tallet. Har tjenestegjort i militæret (etter twin towers) og utdannet meg i USA. Før jeg flyttet gikk jeg på skole hvor kun 8 av 24 elever i min klasse hadde "Norsk 1" og "Kristendom". De andre var immigranter fra forskjellige land og hadde en seperat undervisning mer rettet mot deres utgangspunkt for ideologi (mao samme læringsmål/pensum men læremål rettet mot målgruppens utgangspunkt). Hadde venner på tvers av disse ulikhetene. I dag har jeg så og si ingen relasjoner som bor i Norge (USA gjorde mye rart som følge av twin towers - noe som ble vanskelig for meg som en del av "maskineriet" å ta avstand fra). Og gitt utviklingen i USA de årene jeg har bodd her, så er mitt mål (bl.a. med denne posten) å finne ut hvorvidt å returnere til Norge kan være en mulighet for meg og min familie.

Det jeg blir presentert med i MSM her borte henger lite på greip etter min mening, uten at jeg avskriver alt som en eller annen konspirasjonsteoretiker (les kospirasjons-"hypotesiker"). Men mye av det jeg leser fra Norske MSM og på Norske forumsites/SOME ol. gir ett mildt sagt forvirrende inntrykk av realiteten. Jeg sliter med å få ett inntrykk av hvorvidt hva jeg blir presentert med er representativt for realiteten i samfunnet. Altså nærsagt på samme måte som at jeg ikke kjenner igjen det USA som blir presentert andre veien. Og som følge av at jeg selv kun har ett "barnehode`s" erfaring fra min tid i Norge (TOM ungdomsskolen) så lurer jeg på om hvordan den generelle befolkningen er mtp. hva jeg her nå desverre anser i stor grad som to ekstremistiske sider som begge er truende til altsånærsagt hva som helst. Hvor utbredt er altså nærsagt ekstremisme i Norske samfunn kontra hvordan det er her hvor det etter min mening har blitt farlig å mene noe eller stå for noe da veien til vold er kort (og jeg ønsker ikke å bli presset opp i ett hjørne alik at jeg må forsvare meg ved å skade andre medmennesker (ikke minst med tanke på at jeg har trening som "gjør meg til ett våpen", som jeg aldri hadde trodd at potensielt kunne ende opp med å bli brukt mot andre amerikanere)).

Er det andre Norsk Amerikanere her som kan tipse om mulige informasjonskilder og eventuelle støtteorganisasjoner ol. som kan være til hjelp (for meg å finne ett eventuelt tilfluktssted først og fremst for min familie (til tross for at de ikke er Norske ut over at barna mine snakker Norsk. Min kone forstår Norsk, men har fremdeles potensiale for å forbedre uttalen)? Jeg forsøker å finne lover og regler mtp om min familie vil være trygg å etterlate i Norge til tross for at de ikke har Norsk pass (om jeg blir værende og "kjemper" i USA). Da først og fremst håpet mitt om at de ikke vil kunne bli brukt som (altså nærsagt pressmiddel) mot meg om jeg da som sagt velger å bli værende i USA på en potensiell side av en  potensiell konflikt (krav om utlevering av min familie for å bruke som pressmiddel mot meg f.eks.).

Jeg har (tror jeg selv) hodet mitt med meg og vil beholde min kritiske tankemetodikk slik at jeg ikke ender opp med å løse mitt problem ved å altså nærsagt gå såpass i motsatt polaritet at hele min verden (og ikke minst min familie sin) på hodet slik at vi ender opp med mental whiplash.

På motsatt side av dette så står behovet for å beskytte familien. Jeg er livredd for hva som skjer som følge av dette valget. Og selv om jeg har lyst til å stå for mine verdier så er det vanskelig i praksis da konsekvensene er skumle (har desverre selv sett ting de siste 4 årene som skremmer vettet av meg mtp å stå opp for mine holdninger og hvilke eventuelle konsekvenser det vil kunne få for min familie om de blir værende her). Samtidig har jeg ett behov for å kunne forsøke å stå for de holdningene jeg mener er rett uten at det skal føre til at min familie må lide om ting går i hva jeg anser som feil retning.

Og ja jeg er nok desverre fullstendig klar over mange gode grunner til at folk kan være skeptisk til både det ene og det andre jeg snakker om og spør om her (ikke minst som følge av at dette er en ny bruker på dette forum). Men er det mulig å spørre om slikt? Eller må jeg bare hoppe i det og håpe på det beste (basert først og fremst på egen innhenting av informasjon og dertil egne vurderinger av for og mot)? Jeg tar ansvar selv uansett. Men er det lov å spørre om slike ting?

Med Hilsen

En håpefull men ikke blind Wims.

PS. Ber om at moderatorer eventuelt flytter posten til eventuell rett kategori om jeg er helt på bærtur her (om det fremdeles ett uttrykk jeg kan bruke). DS.

Förstod i det närmaste inget alls av inlägget ... Hvis jeg gjetter vad du menar så tror jag du har helt fel. 

Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg i utgangspunktet har Republikanske verdier. Men så er jeg fremdeles Norsk nok (misforstå meg rett) til at jeg kan være åpen om mine stemmer de siste 3 valgene.

2016 - Trump

2020 - Trump

2022 (mellomvalget) - blått down the ballot - 6 jaunar.

2024 - Harris - og blått down the ballot (vil muligens bli forsøkt kastet). Har allerede 1 gang måttet registrere meg på nytt etter en "purge". Kan desverre ikke si at jeg helt stoler på at min stemme ikke vil bli forsøkt kastet av MAGA.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Vil vel si at stort sett de deltakerne jeg ser her på forumet kunne jeg støtt borti i det virkelige liv i Norge.

Men får man en statistisk gyldig fordeling av hva nordmenn mener og tror? Nei. De som deltar på forumet vil f.eks generelt være noe sånt som 15-45 år, trolig er menn overrepresentert, trolig er de med interesse for data overrepresentert, trolig færre med innvandererbakgrunn, osv.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Kan også si at mitt inntrykk er at vi ikke har den dype splittelsen i samfunnet som man ser i USA. Jeg diskuterte dette her om dagen, og jeg tror at mye av denne splittelsen er et resultat av toparti-systemet. Her i Norge har man mange forskjellige partier, som demper mye av tenkingen på "oss" og "dem". Det er større aksept for å ikke innrette seg til en spesifikk polititisk retning, ettersom det er mange forskjellige partier med forskjellige meninger.

Men samtidig er også Norge mer mot venstre enn USA - det politiske sentret er nærmere demokratene enn republikanerne. Men det er ikke samme cancel culture og hva enn. Jeg vet at i USA finnes det de som knapt kan fortsette være venner med folk som støtter feil parti. Det vil være tilnærmet uhørt i Norge.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Norge er veldig langt fra å være et land på randen av borgerkrig hvis det er denne type ting du lurer på. Det er fortsatt ikke noen ekstreme partier med makt etc.

Man ferdes trygt rundt overalt, kanskje med unntak av noen storbyer på nattestid.

Vi har for tiden litt dyr mat og strøm som har ført til at flere mennesker enn tidligere har problemer økonomisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (10 minutter siden):

Vil vel si at stort sett de deltakerne jeg ser her på forumet kunne jeg støtt borti i det virkelige liv i Norge.

Men får man en statistisk gyldig fordeling av hva nordmenn mener og tror? Nei. De som deltar på forumet vil f.eks generelt være noe sånt som 15-45 år, trolig er menn overrepresentert, trolig er de med interesse for data overrepresentert, trolig færre med innvandererbakgrunn, osv.

Her trur eg du har heilt rett.

Kvinneandelen på dette forumet er nok låg, til tross for at vi har hatt ei kraftig auking i kvinner som registrerer seg på forumet. (Det er mange grunnar til det, men den viktigaste er at diskusjon.no er svært godt moderert og med lite usaklegheiter).

Dei "gamle" medlemmane på forumet kjem frå den tida der forumet i hovudsak var for dataintereserte brukarar som bygde eigne PCar. I dag diskuteres det mykje meir på forumet, herunder politikk.

Når det gjeld kor representativt forumet er, så vil eg påstå at det norske samfunnet er litt meir moderat enn det som framgår av forumet. Dette fordi vi har enkelte brukarar som er heilt på ytterkant med sine politiske meiningar, og at vi har litt høgare overvekt av høgrekonservative enn venstreradikale, sjølv om vi har begge delar.
Det er også heilt typisk at det er dei som har dei sterkaste og mest ekstreme meiningane som diskuterer mest, dermed blir mange politiske trådar dominert av dei som har sterke meiningar og med lite bidrag frå det store fleirtalet som ikkje har så sterke meiningar om temaet.

Jamt over så har det norske politiske landskapet relativt lite motsettingar, sjølv partia som er heilt på ytterkant av kvarandre ligg relativt sett nært kvarandre politisk sett, der nesten alle partia støtter det norske sosialdemokratiet som skal ha ei sunn blanding av statleg styring og markedskrefter.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Takker for alle svar så langt.

Mag ne skrev (39 minutter siden):

Umulig å si om vi er representative. 

Det kommer an på ditt standpunkt. Er du pro Trump så er vi 90% marxister, kommunister.

Er du demokrat så er vi helt vanlige.

Høyreekstrem terrorisme har drept flere i Norge enn i de fleste land.

Vanligvis er det veldig rolig her.

Se svar ang hvem jeg har stemt. Og høres bra ut om det er rolig. Det er mer enn jeg kan si om mine omgivelser for tiden. Og mine døtre er jeg veldig redd for hvordan det vil gå med gitt utviklingen og hva jeg ser rundt meg her nå.

fredrik2 skrev (35 minutter siden):

Förstod i det närmaste inget alls av inlägget ... Hvis jeg gjetter vad du menar så tror jag du har helt fel. 

Ok. Tar det til etterretning. Men du er vel ikke verken Norsk eller Amerikansk. Bor du i Norge?

Espen Hugaas Andersen skrev (17 minutter siden):

Espen Hugaas Andersen skrev (16 minutter siden):

Kan også si at mitt inntrykk er at vi ikke har den dype splittelsen i samfunnet som man ser i USA. Jeg diskuterte dette her om dagen, og jeg tror at mye av denne splittelsen er et resultat av toparti-systemet. Her i Norge har man mange forskjellige partier, som demper mye av tenkingen på "oss" og "dem". Det er større aksept for å ikke innrette seg til en spesifikk polititisk retning, ettersom det er mange forskjellige partier med forskjellige meninger.

Men samtidig er også Norge mer mot venstre enn USA - det politiske sentret er nærmere demokratene enn republikanerne. Men det er ikke samme cancel culture og hva enn. Jeg vet at i USA finnes det de som knapt kan fortsette være venner med folk som støtter feil parti. Det vil være tilnærmet uhørt i Norge.

Takk for at du klarte å forstå hva jeg spurte om (i det minste noe av det). Og gav meg ett (flere) svar som gir meg datapunkter jeg kan ta til etterretning.

Så må jeg beklage om dere føler at jeg graver litt fremover. Men for å få flere datapunkter så vil jeg lese meg bakover i deres innlegg for å forsøke å få ett bilde av hvem dere er for så å se hvorvidt dere da etter mitt syn kan virke som mennesker jeg kan ta imot informasjon fra.

el_cash skrev (23 minutter siden):

TS, du skriver mye rart i innlegget ditt, men er det dette som er kjernen? 

En av de ja. Men hvorvidt din oppfattelse av hva jeg skriver stemmer overens med hva jeg mener er en annen sak. Og ikke minst så er fort vekk min Norsk-forståelse og min Norsk-bruk muligens vesentlig redusert som følge av at det er begrenset hvor mye Norsk som har vært i bruk i min hverdag de siste 30 årene.

Jeg kommer til å ta med familien på en ferie i Norge i første omgang. Mot slutten av Desember inkludert Jul om det lar seg gjennomføre. Kona (sjefen) og ungene er inneforstått med at det er "nødvendig". Og ikke minst så har de tideligere fremmet ønske om å besøke Norge for å se hvor jeg kommer fra (og ett av landene ungene har biologiske røtter). Så da har vi blitt enige om at gitt omstendighetene så er det nå ett godt tidspunkt å gjøre det på.

Og gitt at både mine foreldre, og min kone sine foreldre døde under Covid, så er det ingen familiære bånd igjen her. Og desverre så er svært mange vennskap blitt ødelagt av hva som har skjedd de siste årene.

Det betyr dog ikke at jeg er villig til å bare gi opp drømmen om en fremtid her. Men jeg må forsøke å beskytte de jeg har delansvar for. Min kone sitt opprinnelige land er også en mulighet, men vi er begge enig om at i utgangspunktet kan Norge virke som en bedre alternativ (gitt den info vi har så langt).

Keep it coming please. Alle datapunkter er til hjelp.

(På forhånd) takk for hjelpen.

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, wims said:

Se svar ang hvem jeg har stemt. Og høres bra ut om det er rolig. Det er mer enn jeg kan si om mine omgivelser for tiden. Og mine døtre er jeg veldig redd for hvordan det vil gå med gitt utviklingen og hva jeg ser rundt meg her nå.

Du finner så og si alle sider av politikken her, de fleste er vel en form for sosialdemokrat, men Høyre er jo en liberal-konservativt parti og venstre (som jeg stemmer på) er et klassisk liberal parti med fokus på individet og individets frihet. Bruker her den europeiske betydningen av liberal (dvs, mer på høyresiden med grunnverdiene fra klassisk liberalisme) og ikke den amerikanske. Du kan finne mange som har verdiene til hva det republikanske partiet var før her, men med en god forståelse av at Norge skal ha en velferdsstat og at det er nødvendig med visse reguleringer for at et kapitalistisk system skal fungere best for folket. Trump supportere kan du finne i frp som er mer populistisk nasjonalkonservativ-liberalistisk, selv om liberalismen i det partiet er nesten totalt fraværende med en gang det er noe som ikke passer inn i nasjonalkonservatismen. Hvis du vil ha kristen-konservativt, så har man KrF som også sitter på stortinget.

Folk sier at demokratene ville vært plassert langt ut i høyresiden i Norge, men der er jeg sterkt uenig. Dette stemmer for noen demokrater som er nærme sentrum (slik som f.eks. Joe Manchin), men Bernie Sanders f.eks. ville vært godt plassert i et NATO-positiv SV, som er det partiet nest lengst til venstre i Norge.

Det er ganske så trygt å diskutere politikk i Norge, det er ikke noe særlig sinne mellom partene, og folk flest tenker at Norge egentlig funker og går bra uansett hvem som er i regjering.

Jeg hadde ikke brukt diskusjon.no som et generelt utvalg av Norge, bare det å bruke et online forum for å diskutere politikk er ganske uvanlig i seg selv i disse dager i Norge. De fleste bryr seg ikke nok til å gjøre det.

1 hour ago, wims said:

En av de ja. Men hvorvidt din oppfattelse av hva jeg skriver stemmer overens med hva jeg mener er en annen sak. Og ikke minst så er fort vekk min Norsk-forståelse og min Norsk-bruk muligens vesentlig redusert som følge av at det er begrenset hvor mye Norsk som har vært i bruk i min hverdag de siste 30 årene.

Det er en running joke blant engelskspråkelige at det er umulig å lære seg norsk godt, fordi nesten alle nordmenn er kjempefornøyd med å snakke engelsk. Nå kan man øve på engelsken, det er mindre misforståelser, og ikke minst spennende! Jeg hadde en professor som hadde bodd her i over 20 år, men fortsatt bare pratet engelsk.

I min arbeidsplass som er innenfor tech, så snakker alle engelsk på kontoret mesteparten av tiden fordi vi har mange fra andre steder i europa som jobber der.

2 hours ago, wims said:

Det jeg blir presentert med i MSM her borte henger lite på greip etter min mening, uten at jeg avskriver alt som en eller annen konspirasjonsteoretiker (les kospirasjons-"hypotesiker"). Men mye av det jeg leser fra Norske MSM og på Norske forumsites/SOME ol. gir ett mildt sagt forvirrende inntrykk av realiteten.

Hvilken form for ekstremisme er det du tenker på? Jeg har bodd mye i utlandet, inkludert i USA i to omganger, men jeg har aldri følt meg tryggere enn her i Norge. Det er uten tvil et problem med radikalisering av ytre høyre og blant visse miljøer fra innvandrere (andre generasjon), det har jo tross alt vært noen terroristangrep, men jeg har inntrykket av at etterretningen og politiet har ganske god oversikt, kontroll, og tar det på alvor. Hadde vært enklere hvis du forklarte hva du mener her, da kan jeg enklere gi et svar. Har som sagt, aldri følt meg utrygg her eller redd for å snakke politikk. Men jeg har jo også et karaktertrekk med at jeg liker å konstruktivt diskutere/krangle og omgir meg med lignende mennesker.

2 hours ago, wims said:

Altså nærsagt på samme måte som at jeg ikke kjenner igjen det USA som blir presentert andre veien.

Medier er på generelt basis dårlige til å presentere hva som skjer i et annet land pga. for eksempel manglende forståelse av samfunnet, politiske systemet, eller at de antar/dømmer ting etter sitt eget verdisett fra landet de er fra. USA eller Norge er ikke et unntak fra det. F.eks. da Breivik ble skrevet om i utenlandske medier, var det veldig mye feil eller feilvinklet. Samme med amerikanske nyheter i Norge. En av de flaueste tingene jeg vet om er når nordmenn skal diskutere med amerikanere i nærheten av meg, for de har som oftest veldig sterke meninger og nesten aldri god nok kunnskap/forståelse om USA og samfunnet i USA. Dette var spesielt drit da jeg bodde i USA og introduserte norske utvekslingstudenter til venner og bekjente. Samme greia hver eneste gang.

2 hours ago, wims said:

Jeg forsøker å finne lover og regler mtp om min familie vil være trygg å etterlate i Norge til tross for at de ikke har Norsk pass (om jeg blir værende og "kjemper" i USA). Da først og fremst håpet mitt om at de ikke vil kunne bli brukt som (altså nærsagt pressmiddel) mot meg om jeg da som sagt velger å bli værende i USA på en potensiell side av en  potensiell konflikt (krav om utlevering av min familie for å bruke som pressmiddel mot meg f.eks.).

Det er bare de som har brutt loven som kan bli utlevert i Norge og ikke har risiko for å få tortur/dødstraff, så vidt jeg vet. Familiemedlemmer skal jo ikke ha strafferettslig skyld for hva la oss si moren har gjort. Den eneste måten dette kunne ha skjedd for familiemedlemmer, slik jeg forstår det, er hvis de hadde migrert på falske opplysninger/dokumenter.

Endret av shockorshot
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...