Gjest 7c29b...fec Skrevet 9 timer siden Rapporter Del Skrevet 9 timer siden Hei, Jeg har en jobb som er 100% hjemmekontor og lurer på muligheten til å kombinere denne med en til 100% hjemmekontor jobb. Rent praktisk er det uproblematisk da jeg kan jobbe når som helst/ hvor som helst, kan styre alle møter og avtaler selv og er effektiv nok/har få nok oppgaver til å ha masse ledig tid. Det vil heller ikke være utfordrende med en jobb der jeg har noe oppmøte siden jeg da kan ta oppgavene på nåværende jobb på kvelden eller neste dag. Trenger ingen kommentarer på om det er moralsk, bedrageri eller utnyttelse,det lever jeg veldig fint med. Det jeg faktisk lurer på er om arbeidsgiverene kan finne ut om hverandre gjennom skattekort, eller om det ikke står noen informasjon der. Jeg vil jo da f.eks. ha ett prosentkort med 45-50% fast skattetrekk (ikke tabell). Ser ikke for meg dette som en varig løsning, men noe jeg kunne gjort mellom bytte av 2 jobber i en periode for å tjene litt ekstra. Anonymous poster hash: 7c29b...fec Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 9 timer siden Rapporter Del Skrevet 9 timer siden Gjest 7c29b...fec skrev (27 minutter siden): Hei, Jeg har en jobb som er 100% hjemmekontor og lurer på muligheten til å kombinere denne med en til 100% hjemmekontor jobb. Rent praktisk er det uproblematisk da jeg kan jobbe når som helst/ hvor som helst, kan styre alle møter og avtaler selv og er effektiv nok/har få nok oppgaver til å ha masse ledig tid. Det vil heller ikke være utfordrende med en jobb der jeg har noe oppmøte siden jeg da kan ta oppgavene på nåværende jobb på kvelden eller neste dag. Trenger ingen kommentarer på om det er moralsk, bedrageri eller utnyttelse,det lever jeg veldig fint med. Det jeg faktisk lurer på er om arbeidsgiverene kan finne ut om hverandre gjennom skattekort, eller om det ikke står noen informasjon der. Jeg vil jo da f.eks. ha ett prosentkort med 45-50% fast skattetrekk (ikke tabell). Ser ikke for meg dette som en varig løsning, men noe jeg kunne gjort mellom bytte av 2 jobber i en periode for å tjene litt ekstra. Anonymous poster hash: 7c29b...fec Du har plikt til å opplyse din første arbeidsgiver om en jobb som kan påvirke ditt arbeidsforhold der, en annen 100% jobb kommer definitivt inn under det 1 Lenke til kommentar
Spudgun Skrevet 9 timer siden Rapporter Del Skrevet 9 timer siden Hvor har du det fra? Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 9 timer siden Rapporter Del Skrevet 9 timer siden (endret) Spudgun skrev (24 minutter siden): Hvor har du det fra? https://www.arbeidsrettsadvokater.no/oppsigelse/oppsigelse-biarbeid/ https://www.simployer.no/artikler/nei-du-kan-som-utgangspunkt-ikke-nekte-ansatte-a-jobbe-flere-steder/ Forøvrig, den ene arbeidsgiveren vil finne det ut, da det kun er en arbeidsgiver man bruker tabelltrekk hos, tror nok noen som ansetter TS i en 100% stilling vil reagere på at de må bruke tabelltrekk... Endret 8 timer siden av Tussi 1 Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 8 timer siden Rapporter Del Skrevet 8 timer siden Du kan alltid spørre begge (potensielle) arbeidsgivere om de vil gå med på at de ansetter deg 100% hver. Det skal ellers ikke mange tilfeldighetene til før du sitter der med ingen. Lenke til kommentar
Spudgun Skrevet 8 timer siden Rapporter Del Skrevet 8 timer siden 10 minutes ago, Tussi said: https://www.arbeidsrettsadvokater.no/oppsigelse/oppsigelse-biarbeid/ Dette er jo bare råd/tolkninger fra ett advokatbyrå som tilfeldigvis selger rådgivning innenfor området. Er ingen lov som sier noe om at du er pliktig å opplyse arbeidsgiver om andre arbeidsgivere, unntatt i politi og forsvar. Du kan selvfølgelig ha dette som en del av arbeidsavtale eller arbeidsreglement, og da eventuelt velge å bryte dette. Jeg f.eks. har ingenting om opplysning i min arbeidsavtale. Trådstarter ønsker jo så vidt jeg forstår det å skjule disse arbeidsgiverne for hverandre og lurer da på om det fremkommer noen offentlig info til en arbeidsgiver gjennom f.eks. skattekort. Ikke hva du eller andre mener man er pliktig til eller ikke. On topic: du må passe på å ha prosenttrekk, da skal det gå greit, skatteetaten har ikke lov eller tilgang til å opplyse arbeidsgivere om arbeidsforhold, men har du tabelltrekk kan det være at en ny arbeidsgiver får avslag på tabellkort siden det allerede er i bruk. Mener heller ikke at det står på skattekortet om en arbeidsgiver er bi eller hoved, men dette er jeg litt usikker på. Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 8 timer siden Rapporter Del Skrevet 8 timer siden Spudgun skrev (Akkurat nå): Dette er jo bare råd/tolkninger fra ett advokatbyrå som tilfeldigvis selger rådgivning innenfor området. Er ingen lov som sier noe om at du er pliktig å opplyse arbeidsgiver om andre arbeidsgivere, unntatt i politi og forsvar. Du kan selvfølgelig ha dette som en del av arbeidsavtale eller arbeidsreglement, og da eventuelt velge å bryte dette. Jeg f.eks. har ingenting om opplysning i min arbeidsavtale. Trådstarter ønsker jo så vidt jeg forstår det å skjule disse arbeidsgiverne for hverandre og lurer da på om det fremkommer noen offentlig info til en arbeidsgiver gjennom f.eks. skattekort. Ikke hva du eller andre mener man er pliktig til eller ikke. On topic: du må passe på å ha prosenttrekk, da skal det gå greit, skatteetaten har ikke lov eller tilgang til å opplyse arbeidsgivere om arbeidsforhold, men har du tabelltrekk kan det være at en ny arbeidsgiver får avslag på tabellkort siden det allerede er i bruk. Mener heller ikke at det står på skattekortet om en arbeidsgiver er bi eller hoved, men dette er jeg litt usikker på. Ja, som jeg la til, det er kun 1 som kan bruke tabelltrekk... 1 Lenke til kommentar
Spudgun Skrevet 8 timer siden Rapporter Del Skrevet 8 timer siden 18 minutes ago, Tussi said: Ja, som jeg la til, det er kun 1 som kan bruke tabelltrekk... Du har fortsatt ikke noe plikt til å opplyse om noe som helst med mindre det er spesifisert i arbeidsavtalen/reglement, dette er helt feil informasjon som du fortsatt ikke har redegjort for i redigeringene. Det å ha prosenttrekk er dessuten ganske vanlig og ikke noe en arbeidsgiver stusser over i min erfaring. Lenke til kommentar
Gjest 7c29b...fec Skrevet 8 timer siden Rapporter Del Skrevet 8 timer siden Takk for alle svar så langt. Jeg er klar over at det ikke er lovpålagt med varsling, min nåværende arbeidsgiver har det derimot i arbeidsreglementet, men dette har jeg ingen problemer med å bryte. Som sagt er det helt uproblematisk for meg å gjøre 2 jobber separat på grunn av oppgavene og fleksibiliteten jeg er, det er ingen ting jeg er bekymret for at arbeidsgiverene kan finne ut av heller, er heller ikke på linkedin, Facebook eller andre sosiale medier. Det eneste jeg har vært bekymret/usikker på er om det står noe i skattekort/skattemessig, prosenttrekk har jeg allerede, så det er uproblematisk. Anonymous poster hash: 7c29b...fec Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 8 timer siden Rapporter Del Skrevet 8 timer siden (endret) Spudgun skrev (5 minutter siden): Du har fortsatt ikke noe plikt til å opplyse om noe som helst med mindre det er spesifisert i arbeidsavtalen/reglement, dette er helt feil informasjon som du fortsatt ikke har redegjort for i redigeringene. Det å ha prosenttrekk er dessuten ganske vanlig og ikke noe en arbeidsgiver stusser over i min erfaring. Han kan la være å opplyse, at han ikke er interessert i moral er jo åpenbart, men en har en plikt i 100% stilling, til å jobbe riktig antall timer, og en annen 100% jobb vil selvsagt gå utover det. Men TS er i hovedsak opptatt av risikoen for å bli oppdaget, ikke moralen, og det er opp til han, der kan jeg ikke gjøre noe, ei heller er jeg interessert. Men HVIS første arbeidsgiver finner det ut, er det vel stor risiko for at ts sitter igjen med 1 eller kanskje ingen jobb. Ser forøvrig at han er pålagt, som han driter i.... Endret 8 timer siden av Tussi Lenke til kommentar
Spudgun Skrevet 8 timer siden Rapporter Del Skrevet 8 timer siden 1 minute ago, Tussi said: Han kan la være å opplyse, at han ikke er interessert i moral er jo åpenbart, men en har en plikt i 100% stilling, til å jobbe riktig antall timer, og en annen 100% jobb vil selvsagt gå utover det. Men TS er i hovedsak opptatt av risikoen for å bli oppdaget, ikke moralen, og det er opp til han, der kan jeg ikke gjøre noe, ei heller er jeg interessert. Men HVIS første arbeidsgiver finner det ut, er det vel stor risiko for at ts sitter igjen med 1 eller kanskje ingen jobb. Det er vi helt enige om, men du formulerer det som at hen har "plikt" altså noe som er lovpålagt eller pålagt gjennom avtale. Mitt poeng er at det ikke er tilfelle, altså vil det ikke være en kriminell handling, men worst case ett avtalebrudd. Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 8 timer siden Rapporter Del Skrevet 8 timer siden Spudgun skrev (Akkurat nå): Det er vi helt enige om, men du formulerer det som at hen har "plikt" altså noe som er lovpålagt eller pålagt gjennom avtale. Mitt poeng er at det ikke er tilfelle, altså vil det ikke være en kriminell handling, men worst case ett avtalebrudd. Nå har da ts selv skrevet at han har plikt, men han er villig til å drite i det... ja uansett, jeg har linket tll det jeg har, har ikke noe mer å bidra med i tråden... Lenke til kommentar
Spudgun Skrevet 8 timer siden Rapporter Del Skrevet 8 timer siden 1 minute ago, Tussi said: Nå har da ts selv skrevet at han har plikt, men han er villig til å drite i det... ja uansett, jeg har linket tll det jeg har, har ikke noe mer å bidra med i tråden... Nei det hadde du vel ikke i det hele å store siden du ikke svarte på det trådstarter faktisk spurte om 😂 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 8 timer siden Rapporter Del Skrevet 8 timer siden (endret) Spudgun skrev (3 minutter siden): Nei det hadde du vel ikke i det hele å store siden du ikke svarte på det trådstarter faktisk spurte om 😂 Haha, nå viser det seg at jeg i utgangspunktet hadde rett ift plikt, og informasjonen jeg ga, så du kan rulle igjen Endret 8 timer siden av Tussi Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka Skrevet 8 timer siden Rapporter Del Skrevet 8 timer siden (endret) Så lenge det er greit for deg at du kan bli sparket på dagen og evt. miste begge jobbene så er det ingenting som hindrer deg, nei. Om arbeidsgiver finner ut av det eller ikke kommer an på din evne til å skjule/lyve om det, og at du ikke har noen bekjente i jobben som vet om det. Men om du gjør det til vane å lyve om ting som står i arbeidskontrakten din, eller ikke opplyser om ting arbeidsgiver klart ville satt pris på, så kan du oppleve at jobb-livet vil bli vanskelig fremover. Få som vil ansette en slik type om du får sparken for å lyve. Samtidig kan du velge å ikke inkludere arbeidsgiver i det hele tatt på CVen din og ha et hull der, som folk vil spørre om, men blir du tatt og får sparken så kan du ikke akkurat forvente en god attest. Endret 7 timer siden av AlpakkaMafakka 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8 timer siden Rapporter Del Skrevet 8 timer siden Først av alt, les kontrakten din. Der er det ofte informasjon om å ha en ekstra arbeidsgiver. Men med god kommunikasjon kan en komme rundt slike ting. For all del ikke prøv å jukse deg rundt dette, konsekvensene av å bli tatt er gjerne 0 jobb resten av livet... Satt på spissen såklart 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7 timer siden Rapporter Del Skrevet 7 timer siden Spudgun skrev (18 minutter siden): Du har fortsatt ikke noe plikt til å opplyse om noe som helst med mindre det er spesifisert i arbeidsavtalen/reglement, dette er helt feil informasjon som du fortsatt ikke har redegjort for i redigeringene. Sjølv om ein ikkje har ein eksplisitt plikt til å opplyse om at ein har to jobbar, så vil nok dette i alle tilfeller være brot på lojalitetsplikta i eit arbeidsforhold. Enten fordi det med høg sannsynlegheit blir overlappande arbeidstid, eller fordi det å jobbe 16 timars dag har så stor sannsynlegheit for ein ein eller begge arbeidsgivarane ikkje får din utkvilte arbeidskapasitet til rådigheit. Arbeidsgivarane vil sjå begge arbeidsforholda om dei logger seg på NAV sitt Aa-register sidan det viser alle arbeidsforhold som er registrert på personen. I dette registeret ligg det også historiske arbeidsforhold, og det er sjølvsagt mogleg å ha fleire samtidige arbeidsforhold registrert. Det einaste eg er litt usikker på er om arbeidsgivarane har tilgang til alle detaljane, herunder stillingsprosent. Det er alikevel utvilsomt at arbeidsgivar A har eit arbeidsforhold til arbeidsgivar B, og derifrå er det kort veg til at dei tek kontakt med kvarandre. Det er på ingen måte sikkert at det blir oppdaga med mindre ein av arbeidsgivarane får eit innfall om å plutseleg ta ein avsjekk, eller om dei får eit tips, men det er absolutt ein risiko du tek. Worst case så kan du risikere erstatningssøksmål frå begge arbeidsgivarane med påståand om å betale tilbake all lønn ford selskap A meiner at du berre har utført jobb for selskap B, og omvendt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå