Gå til innhold

Når blir 2G *egentlig* stengt ned.

Anbefalte innlegg

Chris93 skrev (22 timer siden):

Det spørs litt på strategien. Om man tenker kun økt datarate er det bedre med 15 MHz enn 10+5 MHz siden man slipper en del problematikk med hva som er støttet av CC. Derimot er det ikke helt utenkelig at ihvertfall Telenor finner på at de vil bruke de nye 5 MHz til VoLTE

Tror ikke det siden de lett kunne gjort om 3 MHz til en "VoLTE Carrier" i dag og kjørt GSM på 2 MHz. Så jeg holder fingeren på 15 MHz carrier i 2028

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NorsknRev skrev (7 minutter siden):

Bare spør: hva er en VoLTE-carrier?

Det er ikke noe mer enn at operatøren velger at enklte carriers skal være hovedsaklig for tale. F.eks at dersom du starter en samtale at du da blir styrt over til en egen carrier der det kun(eller nesten kun) taletraffikk.

Og la meg gjenta, jeg har kun skrevet at det ikke er utenkelig at det gjøres av Telenor. (Det betyr at jeg ikke tror noe særlig på det selv)

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
NorsknRev skrev (1 time siden):

For 2G må du ha minst 5 MHz pga frekvensgjenbruk. Hver celle i et 3x4 grid bør ha minst to carriers á 200 kHz.

Bare spør: hva er en VoLTE-carrier?

Optimalt sett ja, men er teknisk mulig på 1.8 MHz

T-Mobile USA gjør det i dag

https://www.reddit.com/r/tmobile/s/zCn624kL85

Bla. Southern Link i USA kjører 900 MHz på 3 MHz BW. Men igjen, ikke optimalt. Siden Norge har plenty av frekvenser så er det bedre å vente p kjøre 15 MHz fra 2028/30

Endret av matteogold
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...