barfoo Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember 2 minutes ago, NorsknRev said: Til info så er det 2x5 MHz som er bundet opp i 2G, og det er lite i forhold til hva som i dag er tilgjengelig i 700/800/900 mhz-båndene. Ja, men når en skal ta opp kostnad for brukere så er det relevant å vekte det mot samfunnet sin nytteverdi av frekvensressurser. Prisnivået kommersielle levrandører legger seg på er tilgjengeleg på https://nkom.no/frekvenser-og-elektronisk-utstyr/frekvensauksjoner/auksjon-av-2-6-ghz-og-3-6-ghz-bandene Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Jeg har lite forståelse for alle de som sutrer over at 2G skal stenges ned, med tanke på utstyret de har. Dette er en lenge varslet handling som nå er med på å hindre videre utvikling av mobilnettene og utnyttelse av frekvensbåndene man har tilgjengelig. Når man går for mobile løsninger på teknisk ustyr, vet man at det er en uungåelig hendelse at det utstyret blir teknisk utdatert. Ja grunnfunksjonene lokalt virker, men online blir vanskelig. Slike spørsmål vil komme oftere og oftere fordi vi lever i en rivende utvikling innen teknologi, produksjon, tjenester osv. Det er umulig å lage fremtidsrettet ustyr som varer lenger enn 5-10 år om gangen, uten å stå der uten sikkerhetsoppdateringer med mer. Jeg syns alle operatørene bare skal stenge ned 2G. Brukerne kommer til å grine om 2 år igjen fordi de fortsatt ikke har oppdatert utstyret sitt. Bare vent og se. 3 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Kynxx skrev (4 minutter siden): Jeg har lite forståelse for alle de som sutrer over at 2G skal stenges ned, med tanke på utstyret de har. Dette er en lenge varslet handling som nå er med på å hindre videre utvikling av mobilnettene og utnyttelse av frekvensbåndene man har tilgjengelig. Når man går for mobile løsninger på teknisk ustyr, vet man at det er en uungåelig hendelse at det utstyret blir teknisk utdatert. Ja grunnfunksjonene lokalt virker, men online blir vanskelig. Slike spørsmål vil komme oftere og oftere fordi vi lever i en rivende utvikling innen teknologi, produksjon, tjenester osv. Det er umulig å lage fremtidsrettet ustyr som varer lenger enn 5-10 år om gangen, uten å stå der uten sikkerhetsoppdateringer med mer. Jeg syns alle operatørene bare skal stenge ned 2G. Brukerne kommer til å grine om 2 år igjen fordi de fortsatt ikke har oppdatert utstyret sitt. Bare vent og se. Jeg er egentlig enig med deg men det er et stort MEN her. Og det er mobiloperatører, butikker og andre fortsatt selger utstyr som ikke tillater tale over 4G. Telenor kan jo ikke selge mobiler i dag som ikke vil virke til neste år med fullt overlegg, viten og vilje? Motorola, Happybytes støtter ikke engang VoLTE på utstyr som selges pr. i dag. Og om du spør kunderådgiver hos elektronikkjedene så forstår de ikke engang hva man snakker om og vil svare deg at "jo, telefonen har 4G". Når det gjelder heisalarmer og annet utstyr så er det en kjent sak at leverandørerne benytter anledningen til å oppgradere alt utstyr til nytt i stedet for å kun bytte modulen som trengs erstattes. Uredelige selgere er også et probem. Dette er noe Telenor har valgt å snu hodet vekk i fra. 2 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember (endret) Når jeg kjøper en bil så vil jeg at den skal virke til den er 20 år gammel. Da er det et stort minus om 2G utstyret i bilen slutter å virke fordi 2G blir nedlagt. Endret 6. desember av Svein M 5 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Svein M skrev (4 minutter siden): Når jeg kjøper en bil så vil jeg at den skal virke til den er 20 år gammel. Da er det et stort minus om 2G utstyret i bilen slutter å virke fordi 2G blir nedlagt. Det er riktig nok ikke bilprodusenten som kan lastes for at Telenor stenger ned, men skjønner hva du mener. En og annen ting kan sies om de som selger disse bilene også, vel vitende om den planlagte nedstengningen. Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember En kan virkelig ikke forvente at en 20 år gammel bil fortsatt skal støttes av operatører og tjenesteleverandører. Ja, bilen og dens grunnfunksjoner skal en forvente virker, med service og oppfølging. Man må bare regne med at en 20 år gammel bil ender opp med å bli utdatert. Temmelig naivt å forvente noe sånt. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Kynxx skrev (10 minutter siden): En kan virkelig ikke forvente at en 20 år gammel bil fortsatt skal støttes av operatører og tjenesteleverandører. Ja, bilen og dens grunnfunksjoner skal en forvente virker, med service og oppfølging. Man må bare regne med at en 20 år gammel bil ender opp med å bli utdatert. Temmelig naivt å forvente noe sånt. Men nå snakker vi om biler som fortsatt har reklamasjonsrett, og vi snakker om mobiltelefoner som nylig har blitt solgt, og som fortsatt selges. 1 Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember Da bør selger stilles til ansvar for å selge varer som snarlig blir utdatert. Mobilnettet bør ikke holdes lenger oppe fordi det finnes kyniske selgere som vil tømme lagrene sine. Selger Clas ohlsoon gammelt utstyr, bør de klandres for dårlig etikk ovenfor kundene sine. Vi må passe på å ikke blande flere samtaleemner bare for å bruke de som argumenter til å hamre frem meninger. 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember Svein M skrev (15 timer siden): Når jeg kjøper en bil så vil jeg at den skal virke til den er 20 år gammel. Da er det et stort minus om 2G utstyret i bilen slutter å virke fordi 2G blir nedlagt. Då det analoge FM-nettet vart lagt ned vart det selt små sendarar som transformerte dei digitale signala til analoge FM-signal. Burde det ikkje i dette tilfellet vere mogeleg å lage små repeatarar som lagar eit lite 2G-nett som bilen kan "snakke" med? Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember torbjornen skrev (14 minutter siden): Då det analoge FM-nettet vart lagt ned vart det selt små sendarar som transformerte dei digitale signala til analoge FM-signal. Burde det ikkje i dette tilfellet vere mogeleg å lage små repeatarar som lagar eit lite 2G-nett som bilen kan "snakke" med? Teknisk er FM signal mye enklere å sette sammen en GSM 2G signal. Men, det er helt sikkert mulig og finnes trolig utstyr å få kjøpt. En viktig faktor frekvensene til mobiltelefoni er mye strengere regulert en FM bånd. Det er ikke ønskelig med en rekke falske GSM 2G sendere. Annet utstyr kan forstyrres. Å koble seg direkte til antennen, slik signalet ikke går i luften kan i teorien være en mulighet. 1 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember 2 veis mobil kommunikasjon kan ikke sammenlignes med 1 veis radio kringkasting. Problemet med å legge ned 2G nettet kommer godt fram her. Dekningsgraden for 2G er god. Noe bilen nyter godt av. Mye maskin til maskin utstyr er utviklet for 2G. Utstyr som kommuniserer med biler, overvåkning av anlegg, boligalarm etc. Teknologien går videre. Vi kan ikke tviholde på 2G teknologi som ble utviklet for over 40 år siden. Problemet må løses på bruker siden, ikke på nettverks siden. Bilene må bytte, lage løsninger som konverterer fra 2G til 5G teknologi. 5G er utviklet spesielt for å ivareta maskin til maskin kommunikasjon. Blant annet for å kunne legge til rette for førerløse biler. Så her er det bare å kjøre på. Bytt til fremtidens teknologi. 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember torbjornen skrev (1 time siden): Då det analoge FM-nettet vart lagt ned vart det selt små sendarar som transformerte dei digitale signala til analoge FM-signal. Burde det ikkje i dette tilfellet vere mogeleg å lage små repeatarar som lagar eit lite 2G-nett som bilen kan "snakke" med? Det er trolig mulig, men kanskje ikke enkelt. Det er vel ikke lov heller og sende 2G. Det burde være mulig for bilprodusenten å bytte ut 2G til nyere typer. 1 Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 7. desember Forfatter Del Skrevet 7. desember torbjornen skrev (2 timer siden): Burde det ikkje i dette tilfellet vere mogeleg å lage små repeatarar som lagar eit lite 2G-nett som bilen kan "snakke" med? Det er nok teknisk mulig, men siden operatørene "eier" frekvensene er det en del byråkrati som må forseres. 1 Lenke til kommentar
mandela Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember Trulss skrev (På 5.12.2024 den 3:34 PM): Tull. Det er biler som allerede har skotet sine online-tjenester. Brannvern i heiser osv. har blitt påkostet flerfoldige tusener osv. Konsekvensene av dette tullet er enorme både for nærlingsliv og private. Telenor burde virkelig fått smake pisken for håndteringen av dette, men det fører vel bare til økte abonnementsavgifter. Det burde føre til økte abonnentpriser kun for de som har behov for 2G, det burde kanskje være bilbransjen som bør ta kostnaden for fortsatt drift. Forhåpentligvis lar ikke Telia seg rokke og vi har to 2G/3G frie operatører ved utgangen av 2025. 1 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember mandela skrev (1 time siden): Det burde føre til økte abonnentpriser kun for de som har behov for 2G, det burde kanskje være bilbransjen som bør ta kostnaden for fortsatt drift. Forhåpentligvis lar ikke Telia seg rokke og vi har to 2G/3G frie operatører ved utgangen av 2025. Da får man håpe dette vil reflekteres i prisene deres, noe som er høyst tvilsomt. Ellers er det jo slik at dersom man tar i bruk 4G eller 5G for hva tjenesten er verdt så skyter prisene i taket, altså helt motsatt. Lenke til kommentar
PosteMonopolet Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember Kynxx skrev (På 6.12.2024 den 7:16 PM): Jeg har lite forståelse for alle de som sutrer over at 2G skal stenges ned, med tanke på utstyret de har. Det er nok fordi du er integrert i en kultur som støtter kjøp og kast-mentalitet. Jeg tipper du jobber hos Telenor og ellers er meget materialistisk. https://naturvernforbundet.no/norge-verst-pa-bruk-og-kast/ 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember PosteMonopolet skrev (17 minutter siden): Det er nok fordi du er integrert i en kultur som støtter kjøp og kast-mentalitet. Jeg tipper du jobber hos Telenor og ellers er meget materialistisk. https://naturvernforbundet.no/norge-verst-pa-bruk-og-kast/ Tja. Kanskje burde ein ha gjort som med EU-lyspærer: Forby sal av produkt med 2G-teknologi x antal år før nettet vart stengt? 1 Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember PosteMonopolet skrev (2 timer siden): Det er nok fordi du er integrert i en kultur som støtter kjøp og kast-mentalitet. Jeg tipper du jobber hos Telenor og ellers er meget materialistisk. https://naturvernforbundet.no/norge-verst-pa-bruk-og-kast/ Jeg jobber i hjemmesykepleien i kommunal tjeneste, og vasker baken til oldemor og oldefar... Det jeg snakker om, og mener, er fortsatt at vi skal bevege oss vekk fra eldre teknologi. GSM/2G er en 40 år gammel teknologi, som lenge har vært annonsert og bestemt skal bli koblet ned neste år. At folk flest velger å ignorere problemet til de brått står oppi det, er intet nytt. Å ignorere noe lenge nok, gjør ikke at problemstillingen forsvinner. Produsenter av mobile løsninger vet at utviklingen går fremover. Da er det tull å grine nå. At oldefar og oldemor har en gammel telefon, eller en som ikke støtter 4g, er rett og slett fordi de har falt av lasset eller ikke kan noe om emnet. De sitter fortsatt og sturer over at fasttelefonen deres ikke virker lenger. Det er en 100+ år gammel teknologi. Skal vi ta i bruk kibnerkablene igjen også? Eller skal vi gå enda lenger tilbake og utdanne telegrafister? 2 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember Kynxx skrev (4 minutter siden): Jeg jobber i hjemmesykepleien i kommunal tjeneste, og vasker baken til oldemor og oldefar... Det jeg snakker om, og mener, er fortsatt at vi skal bevege oss vekk fra eldre teknologi. GSM/2G er en 40 år gammel teknologi, som lenge har vært annonsert og bestemt skal bli koblet ned neste år. At folk flest velger å ignorere problemet til de brått står oppi det, er intet nytt. Å ignorere noe lenge nok, gjør ikke at problemstillingen forsvinner. Produsenter av mobile løsninger vet at utviklingen går fremover. Da er det tull å grine nå. At oldefar og oldemor har en gammel telefon, eller en som ikke støtter 4g, er rett og slett fordi de har falt av lasset eller ikke kan noe om emnet. De sitter fortsatt og sturer over at fasttelefonen deres ikke virker lenger. Det er en 100+ år gammel teknologi. Skal vi ta i bruk kibnerkablene igjen også? Eller skal vi gå enda lenger tilbake og utdanne telegrafister? Vi snakker ikke bare om telefoner her, men om kostbare saker som feks. biler og tjenester i disse som blir ubrukelige. Jeg er enig i at salgsleddet for disse tingene burde tatt større ansvar. Man kan også diskutere om Telenor og norske myndigheter har gjort nok for å informere om konsekvensene samt det å gi råd og se for seg løsninger for slike ting blir vedtatt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå