Trulss Skrevet 5. desember Del Skrevet 5. desember Dette er fantastiske nyheter som sparer folk for flerfoldige tusener og ikke minst en masse problemer. Veldig leit for de som allerede har investert store summer. Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 5. desember Forfatter Del Skrevet 5. desember (endret) Mange eldre kan spare de 499 kronene en 4G/VoLTE-telefon koster hos Clas Ohlson. Men fra spøk til alvor: nå er jeg spent på hva Telia vil gjøre. Endret 5. desember av NorsknRev 1 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 5. desember Del Skrevet 5. desember NorsknRev skrev (2 minutter siden): Mange eldre kan spare de 499 kronene en 4G/VoLTE-telefon koster hos Clas Ohlson. Tull. Det er biler som allerede har skotet sine online-tjenester. Brannvern i heiser osv. har blitt påkostet flerfoldige tusener osv. Konsekvensene av dette tullet er enorme både for nærlingsliv og private. Telenor burde virkelig fått smake pisken for håndteringen av dette, men det fører vel bare til økte abonnementsavgifter. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. desember Del Skrevet 5. desember Bra at ein utsetter stenginga med 3 år. Dette er ei forlenging på 2 år i forhold til tidlegare beskjed som var at Telenor skulle starte utfasinga av 2G i 2026. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 5. desember Del Skrevet 5. desember Jeg skal skru alt jeg har av utstyr over på 2G så kan vi håpe på en ytterligere forlengning. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. desember Del Skrevet 5. desember Trulss skrev (8 minutter siden): Tull. Det er biler som allerede har skotet sine online-tjenester. Brannvern i heiser osv. har blitt påkostet flerfoldige tusener osv. Konsekvensene av dette tullet er enorme både for nærlingsliv og private. Telenor burde virkelig fått smake pisken for håndteringen av dette, men det fører vel bare til økte abonnementsavgifter. Heilt einig. Nå husker eg ikkje eksakt når Telenor gjekk frå at 2G skulle stengast ned i 2025 til at 2G skulle stengast ned etter 2025, men det er uansett lite bra at Telenor i det lengste har sittet på gjerdet og håpa at både private- og bedriftskundar skulle ta utgifta med å bytte ut utstyret. Slik som det er no så premierer ein eigentleg dei treigaste medan dei som har vært pliktoppfyllande har tatt på seg kostnadar som no viser seg å være unødige sitter igjen med skjegget i postkassa. 3 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 5. desember Del Skrevet 5. desember (endret) En burde vel vite når 2G utstyr var det som ble brukt. Om året var 2017 og en trenger 20 års levetid så burde nettet være i drift ut 2037. Og det samme for 2021 utstyr med 16 års levetid. Endret 5. desember av Svein M Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 5. desember Del Skrevet 5. desember Da sees vi i 2027 når de utsetter det igjen 1 Lenke til kommentar
Woff Skrevet 5. desember Del Skrevet 5. desember Da har jeg satt inn og sjekket en ny modul som dekker mer enn bare 2G, framtiden er sikret! (Har beklageligvis Telia så siden de ikke har sagt noe så var det like greit..) 😝 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 5. desember Del Skrevet 5. desember Skal 2G-nettet til Telenor sløkkjast gradvis i 2027, eller skjer det fyrst den 31/12 2027? Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 5. desember Del Skrevet 5. desember Litt kjipt for sameiet jeg bodde i tidligere som måtte bruke nærmere 100 000 på å oppdatere heisalarm systemet og bytte hele brannsentralen til bygget i avvente av at 2G nettet skulle stenges ned. Ikke at det hjelper å utsette ting til siste liten, men kunne nok hatt god nytte av å kunne gradvis oppgradere anleggene enn å måtte gjøre alt på en gang når vi plutselig fikk telefon fra alarmsentralen i januar i år om at vi måtte bytte innen utgangen av 2024. Men selvfølgelig positivt at de utsetter denne tullete nedstengingen likevel 1 Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 5. desember Forfatter Del Skrevet 5. desember (endret) torbjornen skrev (37 minutter siden): Skal 2G-nettet til Telenor sløkkjast gradvis i 2027, eller skjer det fyrst den 31/12 2027? Ja og nei. Etter hvert som bruken minker, vil de stenge ned siter som ikke er nødvendige for å opprettholde kapasiteten i nettet. Typisk i tettbygde strøk. Men på nyttårsaften stenger de ned resterende siter. Det blir markert med et landsdekkende fyrverkeri Endret 5. desember av NorsknRev 2 1 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 5. desember Del Skrevet 5. desember NorsknRev skrev (3 minutter siden): Ja og nei. Etter hvert som bruken minker, vil de stenge ned siter som ikke er nødvendige for å opprettholde kapasiteten i nettet. Typisk i tettbygde strøk. Men på nyttårsaften stenger de ned resterende siter. Det er jo helt håpløst og ikke få noen dato å forholde seg til. Nå hadde vi en dato, men det ble nylig endret. IGJEN. Hvor mange ganger skal man bli villedet? Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 5. desember Forfatter Del Skrevet 5. desember Datoen er 31.12.2027. Klokkeslett er det (og nå er jeg seriøs) ikke sagt noe om. 1 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 5. desember Del Skrevet 5. desember NorsknRev skrev (2 minutter siden): Datoen er 31.12.2027. Klokkeslett er det (og nå er jeg seriøs) ikke sagt noe om. Jeg leste gradvis slukking og tror jeg har misforstått hva det egentlig betyr. Altså leste jeg ikke hele betydningen av setning nr. 2. Beklager. 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 5. desember Del Skrevet 5. desember torbjornen skrev (29 minutter siden): Skal 2G-nettet til Telenor sløkkjast gradvis i 2027, eller skjer det fyrst den 31/12 2027? Det Telenor sier er: 2G-nettet vil fungere som vanlig ut 2027. 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember NorsknRev skrev (16 timer siden): Datoen er 31.12.2027. Klokkeslett er det (og nå er jeg seriøs) ikke sagt noe om. Vi kan nok ta høgde for at 2G nettet kjem til å fungere heilt fram til midnatt. Kva eksakt som skjer når vi kjem inn i 2028 er fortsatt utsikkert, det einaste Telenor har sagt er at dei ikkje garanterer for eit fungerande 2G nett lenger enn fram til 2028. Det kan fortsatt bli ny utsetting. Det er uansett tvilsomt at Telenor kjem til å slå av heile 2G nettet på fyrste nyttårsdag 2028. Ein vil kanskje starte med å stenge ned måndag 3 januar 2028, men eg er også ganske sikker på at det kjem til å gå gradvis etterkvart som at Telenor sett av tid til å slå av og demontere sendarane sine. Og ikkje for å være imot teknologisk utvikling, men ein av hovudgrunnane til at mange system i dag er basert på 2G nettet er at det er eit nett som er godt nok til det som skal brukast, og som er relativt lite stramkrevande ettersom det ikkje er behov for å sende særleg mykje data. At ein innbruddsalarm eller varmeovnen på hytta skal aktiverast av ein SMS sendt over 5G nettet i staden for 2G nettet er også litt sløsete. Det sagt så gir det sjølvsagt både heisalarmar og eCall system langt fleire moglegheiter om ein tek i bruk 5G utstyr. Som til dømes at den som sitt i heisa som stopper eller som har kræsja med bilen sin kan ha ein videosamtale med operatøren i staden for å berre kommunisere over telefon. Er du fyrst i ein slik ubehageleg situasjon så vil det nok gi ei ekstra tryggheit i å sjå personen som forsikrar deg om at hjelpen er på veg, kontra å berre høyre det som ei stemme frå veggen. 1 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember 20 hours ago, Trulss said: Dette er fantastiske nyheter som sparer folk for flerfoldige tusener og ikke minst en masse problemer. Veldig leit for de som allerede har investert store summer. Og samfunnet taper på at frekvensressurser blir bundne opp i lite båndbreddeeffektive protokoller. 2 2 2 Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 6. desember Forfatter Del Skrevet 6. desember Til info så er det 2x5 MHz som er bundet opp i 2G, og det er lite i forhold til hva som i dag er tilgjengelig i 700/800/900 mhz-båndene. 1 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember barfoo skrev (11 minutter siden): Og samfunnet taper på at frekvensressurser blir bundne opp i lite båndbreddeeffektive protokoller. Men ein treng vel ikkje å setje av meir bandbreidde enn at det er nok til å dekke dei etter kvart færre og færre brukarane som er att? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå