Gå til innhold

Når blir 2G *egentlig* stengt ned.


Anbefalte innlegg

Hvis jeg husker riktig så vil Telia stenge ned 2G i løpet av 2025, mens Telenor vil stenge ned i slutten av 2025. (ICE har ikke 2G, bare nevner det.)

Dette har det kommet protester mot, fra bilbransjen og leverandører av alarmer, til tross for at nedstengningen har blitt varslet i flere år allerede. Dette har ført til at Telia og Telenor har blitt kalt inn på teppet av en-eller-annen ansvarlig statsråd.

Hva tror dere vil skje:

  • Telenor og Telia stenger ned i 2025, som planlagt.
  • Telia stenger ned, mens Telenor utsetter stengning til 2027, i tråd med det som skjer i Sverige
  • Begge utsetter stengning til 2027, Telia sterkt motvillig

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De stenger ned som de har planlagt. De har ingen leveringsplikt på 2G og det har ingenting å si hva en stemmesankende politiker sier verken i media eller bak lukkede dører. Som de har sagt ørten ganger, nedstengingen har vært planlagt i flere tiår og bilbransjen og de andre som nå syter har hatt jævlig god tid på å innrette seg, UTEN Å FAKTISK GJØR EN DRITT. For fucks sake, jeg kjøpte en flukende ny Audi i 2013 og Møller kunne ikke en gang svare den gang på om den kom med kun 3G hotspot eller 4G (hadde allerede hatt 4G hastigheter på mobiler i evigheter), og når bilen til slutt var ferdig bygd i Tyskland og levert i Norge så HADDE DEN KUN 2G OG 3G. Bilbransjen har gamblet på å spare penger ved å
1. ikke levere nye biler med moderne teknologie
2. ikke levere nye biler med modulære interface hvor en oppgradering til 4G og 5G lar seg gjøre 10 år senere

og nå vil de endelig merke konsekvensen av dette.. Nå kommer det endelig frem i lyset hvor stor pakke med svindlere som faktisk operer bilbransjen også i rike Kongeriket Norge.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Norske teleoperatører (Telenor og Telia Norge) meldte rundt årsskiftet til 2024 at de har besluttet å stenge ned 2G-nettet i løpet av 2025.

https://www.toyota.no/toyotas-verden/nyheter/generelt/slukker-2g-og-3g

Toyota mener Telenor og Telia Norge "plutselig" meldte de skal stenge i starten av 2024.

Nå stemmer ikke det helt, Nkom la ut informasjon om dette i 2022. 

https://nkom.no/fysiske-nett-og-infrastruktur/informasjon-om-slukking-av-2g-i-2025

Endret av toralfb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem er det som eventuelt vil måtte betale operatøren(e) om å drifte 2G? Går ice helt fri siden de ikke har noe legacy nettverk eller vil de måtte være med på spleiselaget? Bare steng som planlagt i 2025 sier nå jeg. Ecall i bil er sterkt overhypet.

Lenke til kommentar

Eg har ikkje så mykje til overs for bilbransjen og eCall, bilbransjen har hatt moglegheit til å tilpasse seg. 

Grunnen til at eg ynskjer at ein utsetter stenginga er at vi no endeleg har fått SARqueen helikopter som kan pinge mobiltelefonar, mellom anna ved å tvinge mobiltelefonen over på 2G nettet slik at batteriet varer lenge nok til at personen blir funnet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så den promillen av en promille som trenger å bli lokalisert av SAR Queen (samme utstyret finnes andre steder og, det er ikke ekslusivt til SAR Queen) skal føre til at vi aldri kan legge fra oss 2G frekvensene og faktisk få ekte nytte av de frekvsensene til evig tid?

Hvis det er så viktig så bør vi vel påtvinge alle som går tur å gå rundt med f.eks. klokker som sender på nødfrekvens 121.5 Mhz og? Vi tvinger jo allerede båter av en viss størrelse å ha EPIRB og skal du seile rundt i sørishavet så er du pålagt å ta ut en forsikring som dekker kostnadene til de som blir tvunget til å hjelpe deg når du erklærer Mayday..

Lenke til kommentar

Sjølvsagt ikkje til evig tid, men ei så lege det er samfunnsmessig nytte med å ha 2G nettet i drift, så er det også verdt å betale for det.
Her vil teleselskapa sparer pengar ved å stenge ned 2G nettet og flytter då rekninga over på alle andre. Grunnen til mange eCall i bilar, tryggheitsalarmar, heistelefonar, osv osv er på 2G nettet er jo fordi det er meir hensiktsmessig å ikkje bruke straumslukande 4G/5G nett.

Eg meiner at det er betydeleg meir samfunnsviktig å fortsette å tilby 2G no når IoT dingsar verkeleg har blitt både teknologisk og økonomisk gjennomførbart. At alle bilar skulle ha ein innebygd mobiltelefon for eCall og systemoppdatering var omtrent utenkeleg for berre for nokre få år sidan, no kan varmeovnane på hytta og halsbandet til hunden være påkobla internett utan behov for eigen mobiltelefon til formålet. Det er sjølvsagt ikkje alt av dette som er samfunnskritisk, men om ein alt no i praksis sett ein stoppar for IoT er ikkje dette eit felt som får utvikle seg.

Sett opp mot at Telenor sparer litt på straumrekninga på sine basestasjonar så er det mindre viktig. Ja det er sjølvsagt eit poeng at den store ulempen til 2G er at det krev meir straum på sendarsida, men etter mitt syn er det langt betre å bruke straum på ei mobillast for å då kunne drifte mobiltelefonar som kan være påslått ei veke utan lading, kontra å spare litt innlagt straum på mobillasta og så berre forsyne mobiltelefonar som må ladast kvar dag.

Tilsvarande så meiner eg at behovet for 4G/5G er godt nok dekt i dag. Gevinsten for forbrukarane ved at 2G nettet blir gjort om til 4G er etter mitt syn forsvinnande lite. Særleg fordi at i dag så er det eit relativt avgrensa behov for å laste ned store mengder data med høg hastigheit over mobilnettet, største databehovet for 99% av mobilbrukarane er tross alt videostreaming i HD kvalitet, noko som 4G taklar bra.

 

Det er likevel ikkje slik at vi skal stoppe den teknologiske utviklinga, men konsenvensen av at vi stenger 2G nettet for å bygge ut betre kapasitet på 4G nettet er at mange einingar som i dag brukar 2G nettet må oppgraderast til 3G eller høgare, som igjen spiser opp delar av den kapasiteten som blir utbygd fordi det samtidig er tvunge fram eit nytt behov.
Største kapasitetegevinsten vil nok kome av at utstyr som bruker 2G ikkje blir oppgradert, som til dømes at eCall på dei fleste bilar berre vil slutte å fungere etter nedstenginga utan at verken bilprodusent eller bileigaren tek utgifta ved å oppgradere og drifte eCall over 4G nettet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 6.11.2024 den 9:22 PM):

Eg har ikkje så mykje til overs for bilbransjen og eCall, bilbransjen har hatt moglegheit til å tilpasse seg. 

Grunnen til at eg ynskjer at ein utsetter stenginga er at vi no endeleg har fått SARqueen helikopter som kan pinge mobiltelefonar, mellom anna ved å tvinge mobiltelefonen over på 2G nettet slik at batteriet varer lenge nok til at personen blir funnet. 

Mener å ha lest at den type løsning blir oppgradert til 4G innen rimelig tid. Dessuten finnes det allerede nå utstyr (eSIM smartklokker, nettbrett osv.) som ikke lenger har støtte for 2G. 2G er også en sikkerhetsrisiko. På Android kan man slå av 2G helt (vil kun slås på ved nødanrop), det bør de fleste som er opptatt av security hardning gjøre.

Ellers er det jo ikke bare på basestasjonen at 2G medfører ekstra kostnader, men alle de medfølgende legacy systemer i nettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (33 minutter siden):

Jeg trodde mye poenget med 4G og nå 5G var at de bruker mindre strøm enn forrige generasjoner? Ikke mer?

Det er to forskjellige sider.
Mobiltelefonen bruker mykje mindre batteri om den er begrensa til å berre bruke 2G nettet, og ikkje treng å bruke straum på å leite etter nettilkopling for 3G, 4G eller 5G.
Mobilmasten som rommer sendaren derimot brukar meir straum for å sende ut 2G signalet.

Når du bruker straumsparingsfunksjonen på mobiltelefonen din så er eit av straumsparingstiltaka som telefonen gjer å slå av 5G og la telefonen få bruke maks 4G. Låser du telefonen til å maks bruke 3G så sparer du enda meir batteri.
Det er derfor 2G er fint på diverse dingser som ikkje kan ladast kvar dag, men det er også eit godt alternativ til å slå telefonen heilt av når du er på fjelltur der det uansett ikkje er 4G dekning. Ved å hindre at telefonen heile tida leiter etter 4G og 5G så varer batteriet lenger sjølv om du har telefonen påslått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4.11.2024 at 9:34 AM, coldball said:

De stenger ned som de har planlagt. De har ingen leveringsplikt på 2G og det har ingenting å si hva en stemmesankende politiker sier verken i media eller bak lukkede dører. Som de har sagt ørten ganger, nedstengingen har vært planlagt i flere tiår og bilbransjen og de andre som nå syter har hatt jævlig god tid på å innrette seg, UTEN Å FAKTISK GJØR EN DRITT. For fucks sake, jeg kjøpte en flukende ny Audi i 2013 og Møller kunne ikke en gang svare den gang på om den kom med kun 3G hotspot eller 4G (hadde allerede hatt 4G hastigheter på mobiler i evigheter), og når bilen til slutt var ferdig bygd i Tyskland og levert i Norge så HADDE DEN KUN 2G OG 3G. Bilbransjen har gamblet på å spare penger ved å
1. ikke levere nye biler med moderne teknologie
2. ikke levere nye biler med modulære interface hvor en oppgradering til 4G og 5G lar seg gjøre 10 år senere

og nå vil de endelig merke konsekvensen av dette.. Nå kommer det endelig frem i lyset hvor stor pakke med svindlere som faktisk operer bilbransjen også i rike Kongeriket Norge.

Det er da ikke bare flere hundre tusen norske biler det er snakk om, men vi kan jo nevne heisalarmer, innbruddsalarmer, brannalarmer, medisinsk utstyr, trygghetsalarmer, garasjeåpnere, fjernstyrte hyttevarmere, og en drøss andre ting. I liket med FM nedstengingen, så skal det altså for at et privat selskap skal spare øre, koste samfunnet store kostnader, og også miljøet gjennom "forced obsolence" av fullt brukbart utstyr.

Nei, de har ingen leveringsplikt på 2G, men de har heller ingen leveringsplikt på mobilnett i det hele tatt. Den utdaterte lovgivningen fra før mobiltelefoner fantes og var samfunnskritisk burde kanskje endres.

 

https://www.digi.no/artikler/fire-ar-for-2g-stenging-70-prosent-av-iot-enhetene-i-telenor-nettet-stotter-kun-2g/516302

 

Det er da altså ikke noe som knapt nok brukes som de stenger ned. De stenger ned nettet som brukes av *det store flertall* av IoT enheter. Smak på det. Det er i hvert fall ikke kundenes behov de tenker på.

Endret av likferd
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Artikkelen fra digi er fra 2022.

Mitt inntrykk er at mange bransjer har fokusert på å oppgradere til 4G utstyr. Trolig er antallet enheter er lavere nå enn i 2022.

Men, det vil uten tvil være mye utstyr igjen som ikke er byttet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...