Gå til innhold

Lands erstatningskrav for krig og kolonisering

Anbefalte innlegg

Polen krever 1,3 trillioner euro fra Tyskland for 2.verdenskrig.

Namibia fikk 1,2 milliarder euro for tysklands kolonisering av Namibia på slutten av 1800-tallet.

Hellas krever 300 millarder euro fra tyskland for 2.verdenskrig.

Tyskland betaler, eller i alle fall er enige om at de skal betale, men vil forhandle summene.

Mens land som USA, UK og Frankrike ikke betaler et rødt øre for sine kriger, herjinger og utnyttelser verden over.

Et grelt eksempel er USA som ikke bare nektet å betale erstatning for vietnamkrigen. Men attpåtil krevde at Vietnman skulle overta og betale lån det korrupte sør-vietnamesiske regmiet tok opp i USA.

Samtidig som de selv krevde krigserstatning både på egne og på vegne av Kuwait for Iraks invasjon i 1991. En gjeld Irak betalte ned først i 2021.

Frankrike og UK er en så lang historie for seg, at men vet ikke hvor man skal begynne engang.

Mitt spørsmål er hvorfor noen land er så villige til å betale for gamle synder, mens andre er ikke. Hvorfor skal dagens tyske og irakiske skattebetalere betale for historiske synder, mens amerikanske, britiske og franske skattebetalere slipper unna?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 hours ago, mellomkjøttet said:

Tyskland betaler, eller i alle fall er enige om at de skal betale, men vil forhandle summene.

Namibia vet jeg ikke, men både Polen og Hellas har begge fått penger for flere tiår siden og underskrevet at saken dermed er gjort opp.

Å komme med nye krav nå krever nye argumenter, ikke bare gamle.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er verdt å nevne at Sovjetunionen fikk et formidabelt lån på 11,3 milliarder dollar fra USA i 1941, i den hensikt å hjelpe deres kamp mot nazistene. Med inflasjonsjustering og renter er nok det beløpet betydelig høyere nå. Dette lånet ble aldri betalt tilbake og USA har heller ikke vært veldig ivrige på å kreve det. Jeg mener det er på høy tid å sende kravet til "inkasso" og sende noen "torpedoer" for å kreve det inn. Med Trumps grådige business-natur .. mulig jeg bare fantaserer, men grådig og er han i hvert fall.

Edit: Kun inflasjonsjustert utgjør dette 242 milliarder dollar i 2024, men de bør vel betale et moderat rentepremium i tillegg? Med 1% på toppen av inflasjonen blir totalen 552 milliarder dollar nå. Med 2% blir det 1252 milliarder. Hvor er takknemmeligheten for å ha reddet "livet" til en hel nasjon?

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...