Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Barnebidrag i 3 år pga inntektsforskjell - Nå tjener hun mer enn meg, og vil ikke betale.

Gjest 496d7...3f2

Anbefalte innlegg

Styrmann Smisk skrev (8 minutter siden):

Det er aldri mangel på engasjement når det diskuteres samværssabotasje mot far og urettferdig behandling fra NAV. Men likevel er det for meg ukjent om der er noen seriøse interesseorganisasjoner som jobber mot praksisen som favoriserer mor?

I Facebookgruppen Pappaklubben er det dessverre ikke mangel på historier lik som trådstarter skriver om her. Råd og erfaringer som deles der var veldig til hjelp når jeg selv gikk gjennom brudd, omsorgsfordeling og samværssamtale nå i sommer. Enn så lenge er jeg og mor samarbeidspartnere med 50/50-ordning og betaler 0,- til hverandre hver måned. Ganske spent på hvor lenge det varer.

Vi har vel foreningen 2 foreldre. 

Endret av leticia
tatt bort link
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare et bitte lite innspill.  Ved private avtaler kan det være gunstig at begge regner seg fram via bidragskalkulatoren til NAV

https://tjenester.nav.no/bidragskalkulator/innledning?0

* Samvær med barn vektes veldig tungt, dvs hvis en part har barna mer enn den andre så er det denne som vil motta bidrag tross forskjell i lønn.   Ellers gjør forskjell i lønn størst utslag 

* Bidragsplikten gjelder t.o.m. måneden de fyller 18, men hvis "barnet" f.eks. flytter på hybel for å gå på videregående, så har foreldrene forsørgerplikt fram til det fyller 22. Dvs hvis barna ikke er venner med foreldrene kan de få betalt av NAV og NAV retter tilsvarende krav til foreldrene.

* Bidragsplikten bortfaller hvis barnet begynner å tjene egne penger (selvforsørget) p.t. er grensen 197 000 pr år (litt over 16 000 / mnd)

Lenke til kommentar
Gjest d74d0...77f
krikkert skrev (1 time siden):

Norske bidragsmyndigheter kan fastsette barnebidrag etter norske regler så lenge barnet har bosted i Norge, barnelova § 83. Filippinene har ratifisert Haag-konvensjonen om innkreving av barnebidrag, og vil derfor innkreve barnebidrag fastsatt etter norske regler. 

Idéen din vil føre til at alle de oppsparte midlene dine konfiskeres til barnebidrag.

Vet Dubai er bra på dette. Null inntektsskatt. De utleverer ikke til norge. Og de krever heller ikke inn penger på vegne av norge. Ikke har de ratifisert den konvensjonen din heller. Uansett er det ikke gjeldsfengsel i norge og formuen kan plasseres i bitcoin for å være ekstra trygg fra norges stygge lange arm.

Ser også at thailand ikke har signert konvensjonen og håper ikke en norsk rettskjennelse bærer mye vekt i thailand heller. Tviler på det siden jeg husker å ha lest om en nordmann som ble siktet for drap i thailand og som flyktet til norge for å unngå straffeforfølgelse.

Dette er jo bare en opsjon. Jeg har en samboer jeg er glad i og bor med. Men "alle" vet at menn diskrimineres i norge, spesielt hvis det er konflikt mellom foreldrene. Så jeg undersøker bare mulighetsrommet mitt.

Jeg kan komme tilbake til Norge blakk og klar for sosialhjelp/gamlehjem når jeg er gammel og pengene er gått tom. Ingen gjeldsfengsel her, bare masse rettigheter. Ta det beste fra hvert land og unngå dritet som for eksempel feminisme og jantelov i norge.

Anonymous poster hash: d74d0...77f

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...