Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Barnebidrag i 3 år pga inntektsforskjell - Nå tjener hun mer enn meg, og vil ikke betale.

Gjest 496d7...3f2

Anbefalte innlegg

leticia skrev (7 minutter siden):

Dette skjønner jeg ikke helt. Alle barn har vel rett på samvær med begge sine foreldre. (Barneloven paragraf 42). 

Mor nektet å gi meg samværsavtale, altså hadde jeg 0 rett på fast samvær. For å få dette måtte jeg stevne henne å gå flere omganger i retten med sakkyndig og advokater. Sakkyndig fant såklart aldri noe feil og til slutt hadde mor ikke noe annet valg enn å gi meg avtale, selv om den etter mitt syn er urettferdig da det er ingen grunn til at jeg ikke skal ha 50/50 foruten at mor ikke er enig. til slutt måtte jeg bare gi opp det håpløse systemet vårt 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
leticia skrev (31 minutter siden):

Dette skjønner jeg ikke helt. Alle barn har vel rett på samvær med begge sine foreldre. (Barneloven paragraf 42). 

Mor bestemmer alt med støtte av det offentlige med mindre han bruker advokat og retten..

teori og praksis 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (Akkurat nå):

Mor bestemmer alt med støtte av det offentlige med mindre han bruker advokat og retten..

teori og praksis 

Jepp, dette var eksakt min opplevelse. Og når jeg spurte advokaten om det så var mitt inntrykk at mor hadde all rett til å nekte meg samværsavtale inntil retten sa motsatt/lagde en avtale for oss som ble resultatet.

Hadde jeg ikke hatt penger kunne jeg tatt prosessen "alene", men hvem vet hva resultatet hadde blitt da når jeg brukte en ekspert innenfor området(2 generasjon) samt sakkyndige fant 0 problemer foruten noen råd om å ta kurs innenfor grensesetting og annet vås bare for å få mor happy. Likevel endte jeg ikke opp med 50/50 og betaler bidrag med ekstra penger til mor siden hun absolutt må ha fri hver onsdag.

Fint system...

Heldigvis har jeg fått en datter, så då er hun godt stilt i det minste... Hadde jeg fått en sønn hadde jeg rådet han til å aldri ha ubeskyttet samleie samt tenke seg om 47382858388385 før en gikk til det steget å planlagt lage ett barn.

Skal såklart dele all dokumentasjon fra saken når min datter forstår det.

Lenke til kommentar
leticia skrev (3 timer siden):

Og alle plikter å betale regningene sine ved forfall. Men når noen ikke gjør det, så har man en konflikt, og det er det vi har domstoler til. 

Lenke til kommentar
Gjest d74d0...77f

Kanskje dette er en avsporing. Men hva hvis man som nordmann flytter til Filippinene og pensjonerer seg der? Leste et sted at bidragsatsen for dem som ikke har inntekt i Filippinene er under 2000kr i måneden. Så hvis du har litt oppsparte midler kan du chille i Filippinene og bare punge ut 1500 i barnebidrag. Samt at damen/nav kan kose seg med å saksøke deg i Filippinene for det er eneste måten å få fastsatt barnebidrag der.

God ide?

Anonymous poster hash: d74d0...77f

Lenke til kommentar
krikkert skrev (22 minutter siden):

Og alle plikter å betale regningene sine ved forfall. Men når noen ikke gjør det, så har man en konflikt, og det er det vi har domstoler til. 

Joda, jeg vet at samværsavtale kan avtales privat eller avsies ved dom. Men han jeg siterte sa at mor lovlig kan nekte å gi ham en samværsavtale. Kan hun det, (med unntak av tilfeller hvor det er snakk om vold og overgrep, rus o.l. som kan være skadelig for barnet)? Altså slik at hun vil vinne frem i en rettssak om at han ikke skal få samvær hvis han har alt på stell? 

Jeg har lest om avgjørelser hvor det faktisk ikke er så lurt å nekte samvær, da retten har kommet frem til at pga samarbeidsvansker fra mor sin side så er det far som har fått den daglige omsorgen. Jeg syns det er et risikoprosjekt med slik oppførsel fra mor. Og helt ærlig så skjønner jeg ikke en slik oppførsel hvis det ikke er snakk om det ovennevnte. Men det er kanskje bare mine egne tanker, siden jeg selv ville ha gått for en 50 / 50 løsning...

Lenke til kommentar
Gjest d74d0...77f skrev (33 minutter siden):

Kanskje dette er en avsporing. Men hva hvis man som nordmann flytter til Filippinene og pensjonerer seg der? Leste et sted at bidragsatsen for dem som ikke har inntekt i Filippinene er under 2000kr i måneden. Så hvis du har litt oppsparte midler kan du chille i Filippinene og bare punge ut 1500 i barnebidrag. Samt at damen/nav kan kose seg med å saksøke deg i Filippinene for det er eneste måten å få fastsatt barnebidrag der.

God ide?

Anonymous poster hash: d74d0...77f

Norske bidragsmyndigheter kan fastsette barnebidrag etter norske regler så lenge barnet har bosted i Norge, barnelova § 83. Filippinene har ratifisert Haag-konvensjonen om innkreving av barnebidrag, og vil derfor innkreve barnebidrag fastsatt etter norske regler. 

Idéen din vil føre til at alle de oppsparte midlene dine konfiskeres til barnebidrag. 

leticia skrev (1 minutt siden):

Joda, jeg vet at samværsavtale kan avtales privat eller avsies ved dom. Men han jeg siterte sa at mor lovlig kan nekte å gi ham en samværsavtale. Kan hun det, (med unntak av tilfeller hvor det er snakk om vold og overgrep, rus o.l. som kan være skadelig for barnet)? Altså slik at hun vil vinne frem i en rettssak om at han ikke skal få samvær hvis han har alt på stell? 

Mor kan nekte å gi ham en samværsavtale. Det er ikke lovlig i den forstand at mor vil få aksept fra domstolene for å gjøre det. På samme måte er det ikke lovlig å nekte å betale regningene sine. Men det er ingen instans som vil straffe henne for å gjøre det, akkurat som at man ikke blir straffet for ikke å betale regninger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
krikkert skrev (1 minutt siden):

Mor kan nekte å gi ham en samværsavtale. Det er ikke lovlig i den forstand at mor vil få aksept fra domstolene for å gjøre det. På samme måte er det ikke lovlig å nekte å betale regningene sine. Men det er ingen instans som vil straffe henne for å gjøre det, akkurat som at man ikke blir straffet for ikke å betale regninger. 

Takk for svar. Det var dette jeg ville frem til :) 

Lenke til kommentar
leticia skrev (12 minutter siden):

Jeg har lest om avgjørelser hvor det faktisk ikke er så lurt å nekte samvær, da retten har kommet frem til at pga samarbeidsvansker fra mor sin side så er det far som har fått den daglige omsorgen. Jeg syns det er et risikoprosjekt med slik oppførsel fra mor. Og helt ærlig så skjønner jeg ikke en slik oppførsel hvis det ikke er snakk om det ovennevnte. Men det er kanskje bare mine egne tanker, siden jeg selv ville ha gått for en 50 / 50 løsning...

Poenget var jo at jeg nettopp måtte innom domstol for å få samværet. Derfor nektet mor før dette, helt lovlig. Lurer på hva som hadde skjedd om jeg hadde gjort det samme. Altså hentet henne og nektet mor samvær. Tipper fengsel. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Heldigvis har jeg fått en datter, så då er hun godt stilt i det minste... Hadde jeg fått en sønn hadde jeg rådet han til å aldri ha ubeskyttet samleie samt tenke seg om 47382858388385 før en gikk til det steget å planlagt lage ett barn.

Vel. Det er fordeler og ulemper med å være både kvinne og det å være mann. Sånn totalt sett så er jeg glad for at jeg har flere sønner enn døtre. Man må bare advare dem om forskjellige ting. Det er mye mer kvinner bør passe seg for enn det menn må, på generelt grunnlag. (men også jeg advarer sønnene mot ubeskyttet samleie hvis de ikke vil ha barn). 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Poenget var jo at jeg nettopp måtte innom domstol for å få samværet. Derfor nektet mor før dette, helt lovlig. Lurer på hva som hadde skjedd om jeg hadde gjort det samme. Altså hentet henne og nektet mor samvær. Tipper fengsel. 

Jeg bare lurer, var dette et barn som du bodde sammen med etter at det ble født? Jeg tenker at man som kvinne kanskje oppfører seg litt annerledes hvis faren er en man knapt har møtt, enn hvis man har bodd sammen med ham en god stund. (man anbefaler også at barn under 3 år har en fast base, altså at man ikke skal gå for en 50 /50 ordning når de er så små. En 50 /50 ordning fordrer også godt samarbeid. Det høres ikke ut, slik du beskriver det, at samarbeidet mellom dere er noe bra. (uten at jeg tar standpunkt til hvem som er årsaken til det dårlige samarbeidet). 

Jeg forstår at dette er vanskelig situasjon for deg, og jeg skulle ønske man hadde kommet lenger på likestillingsfronten når det gjelder dette tema, at menn skal bli ansett som like gode omsorgspersoner som kvinner :) 

Lenke til kommentar
leticia skrev (8 minutter siden):

Vel. Det er fordeler og ulemper med å være både kvinne og det å være mann. Sånn totalt sett så er jeg glad for at jeg har flere sønner enn døtre. Man må bare advare dem om forskjellige ting. Det er mye mer kvinner bør passe seg for enn det menn må, på generelt grunnlag. (men også jeg advarer sønnene mot ubeskyttet samleie hvis de ikke vil ha barn). 

Såklart er det, det. Men denne opplevelsen har gitt meg innblikk i ett mørkt hull der kvinner kan gjøre mer eller mindre hva de vill lovlig og mannen må saksøke for å få noen rettferdighet, og sannsynligvis vill en ikke oppnå det engang. 

Men det er klart helt andre problemer Kvinner opplever som men ikke gjør, men det er absolutt en annen diskusjon. Jeg har iallefall alt skriftlig nå, slik at min datter vill forstå når hun vokser opp hvorfor livet ble som det ble ift samvær med far. Det sto ikke på meg. 

Lenke til kommentar
leticia skrev (4 minutter siden):

Jeg bare lurer, var dette et barn som du bodde sammen med etter at det ble født? Jeg tenker at man som kvinne kanskje oppfører seg litt annerledes hvis faren er en man knapt har møtt, enn hvis man har bodd sammen med ham en god stund. (man anbefaler også at barn under 3 år har en fast base, altså at man ikke skal gå for en 50 /50 ordning når de er så små. En 50 /50 ordning fordrer også godt samarbeid. Det høres ikke ut, slik du beskriver det, at samarbeidet mellom dere er noe bra. (uten at jeg tar standpunkt til hvem som er årsaken til det dårlige samarbeidet). 

Jeg forstår at dette er vanskelig situasjon for deg, og jeg skulle ønske man hadde kommet lenger på likestillingsfronten når det gjelder dette tema, at menn skal bli ansett som like gode omsorgspersoner som kvinner :) 

Ja, jeg bodde med barn og mor i flere år. Det er ikke en situasjon der en knapt har møttes.

Helt enig i det siste, her er det en lang vei å gå. For min del venter jeg egentlig bare til barn har mulighet til å velge selv. Da står jeg med døren på vidt gap, og enn så lenge har jeg ca 33%(mot min vilje). 

Som sagt fant ikke sakkyndig noe problemer under hele saken, som igjen burde gi mor problemer da hun prøvde å vinkle det slik at det var problemer. Løgn er også helt greit i slike saker, iallefall fra den ene siden. 

EDIT: Forøvrig langt utenfor saken nå, lykke til TS og sorry for off topic greier 😛

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg bodde med barn og mor i flere år. Det er ikke en situasjon der en knapt har møttes.

Helt enig i det siste, her er det en lang vei å gå. For min del venter jeg egentlig bare til barn har mulighet til å velge selv. Da står jeg med døren på vidt gap, og enn så lenge har jeg ca 33%(mot min vilje). 

Som sagt fant ikke sakkyndig noe problemer under hele saken, som igjen burde gi mor problemer da hun prøvde å vinkle det slik at det var problemer. Løgn er også helt greit i slike saker, iallefall fra den ene siden. 

EDIT: Forøvrig langt utenfor saken nå, lykke til TS og sorry for off topic greier 😛

Oi, det hørtes veldig spesielt ut at du måtte gå til sak når du bodde sammen med dem begge i flere år. Jeg ønsker både deg og TS det beste for fremtiden :) 

Lenke til kommentar

Det er aldri mangel på engasjement når det diskuteres samværssabotasje mot far og urettferdig behandling fra NAV. Men likevel er det for meg ukjent om der er noen seriøse interesseorganisasjoner som jobber mot praksisen som favoriserer mor?

I Facebookgruppen Pappaklubben er det dessverre ikke mangel på historier lik som trådstarter skriver om her. Råd og erfaringer som deles der var veldig til hjelp når jeg selv gikk gjennom brudd, omsorgsfordeling og samværssamtale nå i sommer. Enn så lenge er jeg og mor samarbeidspartnere med 50/50-ordning og betaler 0,- til hverandre hver måned. Ganske spent på hvor lenge det varer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...