Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mugglukt i bil

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en førstegenerasjons Nissan Leaf. Tidligere i år la  jeg merke til at det begynte å komme en jordlukt fra AC-anlegget umiddelbart etter bilen startet opp som ga seg etter noen sekunder. Tok bilen på service og det ble oppdaget mugg - filteret ble byttet og det ble benyttet en mistrens i AC-anlegget som skulle fjerne lukta. Merket ikke noe på en stund, men viste seg at dette sannsynligvis var fordi verkstedet hadde satt på en godlukt-sak på ventil i midten som maskerte dette. Kjenner nå fortsatt lukta som før.

Fikk tips om at det kunne være pga. fukt/skitt i gulvmatter/gulvtrekk, men har fått bilen renset innvendig også og kjenner ikke at det kommer noe slik lukt derfra til å begynne med. Har vanskelig å skjønne at det kan være noe annet enn mugg i AC-anlegget, men er det noen som har erfaring med noe lignende og at det ikke har vært fra kupefilteret og AC-anlegget? 

Edit: Vurdert å kjøpe AC-rens på boks for å se om det hjelper, men ettersom filter og mistrens ble utført for noen få mnd. siden burde det ikke ha noe å si

Endret av Eplesaft
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har erfaring med dårlig lukt i bilen, som stammet fra vannlekkasje. Det lakk da vann gjennom defekte pakninger til antenne og takrails og skjult ned langs C- B- eller A-stolpen (alt ettersom hva slags vinkel bilen sto parkert i) og ned på gulvet. Lukten stammet fra støy-isolasjonslaget som over tid lå mettet med vann. Denne isolasjonen ligger under gulvmattene/gulvtrekket, og er ikke noe man får gjort noe med ved en vanlig innvendig rens. Det ble noe bedre etter at lekkasjene ble fikset og isolasjonen fikk tørke (jeg demonterte alt og tok ut), men det gikk ikke helt bort, da måtte jeg nok skåret til og montert ny isolasjon. 

Den type lekkasje jeg snakker om medførte konstant dårlig lukt i kupeen, ikke bare når man hadde på ac-anlegget, så er ikke en veldig god match med din problembeskrivelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hei, 

Høres ut som dette kanskje ikke er problemet da nei. Kjenner ikke noe i bilen før bilen starter og AC-anlegget er på. Da kommer det en lukt umiddelbart som jeg kjenner kommer fra ventilene.

Skal ikke se bort fra at jobben som ble gjort kanskje ikke var grundig på verkstedet, eller kanskje til og med glemt av i sin helhet. Kunne jo prøvd med å kjøpe en airconditionrens og se om det har noen effekt - hvis det har det tyder det på at jobben kanskje ikke ble gjort bra nok i utgangspunktet? Denne f.eks.: https://www.thansen.no/bil/bilpleie/rense-og-pleiemidler/airconditionrens-arctic-optimize-150ml/n464/pn920660/?gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI1IHZ3M3AiQMVjQCiAx3hSh2QEAQYDCABEgLpX_D_BwE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...