Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Stasjonær Win11 registerfeil, starter ikke, ikke mulig å reparere eller formatere.

Anbefalte innlegg

Hei.

Prøver å hjelpe slektning med nesten 2 år gammel gaming-PC fra Elkjøp.

Usikker på hva forløpet er, men nekter å loade Windows 11 med melding om registerfeil før reboot og samme melding.

Har lastet ned Windows 11 på USB, forsøkt reparer fra denne uten hell (sier det er ingen gjenopprettings-punkter). Forsøkt alle muligheter jeg ser, men ingenting. Får til å laste komandolinje, men usikker på om jeg kan gjøre noe der.

Forsøker så clean install fra USB, men får ikke lov å legge Windows på eksisterende Windows-partisjon. Får heller ikke til å formatere eller fjerne denne eller andre partisjoner.

Det er en M2 SSD i maskina, ikke flere disker. Kan se den er delt i flere partisjoner, 2 merket "recovery", 1 merket "Windows", 1 "system", 1 "MSR" + litt ledig plass.

HK er et Gigabyte B660 DS3H DDR4.

Kan det være noe i Bios som forhindrer meg i å installere/formatere?

Noen som har gode tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
20 hours ago, madammim said:

Forsøker så clean install fra USB, men får ikke lov å legge Windows på eksisterende Windows-partisjon. Får heller ikke til å formatere eller fjerne denne eller andre partisjoner.

Det kan ofte være greit å bruke et dedikert diskpartisjoneringsprogram som kjøres fra bootbar USB-stick. MiniTool er et av de jeg har brukt, GPartEd er et annet, men det finnes mange, og noen ganger (men ikke alltid) må man betale en slant for å få en versjon som kan legges på USB.

Eller man kan bruke DiskPart, hvis man får opp en kommandolinje.

Lenke til kommentar
1 minute ago, madammim said:

SMART viser lite feil. 8 read only warnings, 95 media and data integrity errors, 6 unsafe shutdowns

Under status står det et rødt utropstegn, uten noen videre forklaring.

Dette etter short selftest.

Viser den 8 stk. read error warnings eller verdien 8 for parameteret?

Og hvilken ID er Read Error warnings? 01?

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Har erfart SSD kan gå i skrivebeskyttet modus om den er defekt.

Ved at pcen er mindre enn 5 år kan en få reparert den kostnadsfritt som privatperson.

Om en ikke ønsker å levere pcen inn. Kjøp en ny M2 SSD, bytt til denne og forsøk å installere på nytt.
Går installasjonen igjennom og pcen fungerer har en funnet og løst feilen. 🙂

Endret av toralfb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...