Evil-Duck Skrevet 2 timer siden Rapporter Del Skrevet 2 timer siden (endret) Tror uansett dere ser dere blinde på steamdb tall og former den meningen om hva nummerne betyr for å drive det narrativtet en støtter enten på den ene eller andre siden. The Witcher 3: Wild Hunt Steam Charts · SteamDB All time peak 103K God of War Steam Charts · SteamDB All time peak 73K Diablo® IV Steam Charts · SteamDB All time peak 55K God of War Ragnarök Steam Charts · SteamDB All time peak 35K for å ta en handfull av spill som kan dokumenteres som at ikke er flopper med hva anngår salgstall. En får nok ikke noe svar på om Veilguard selger etter forventningene før enten EA publiserer salgstallene og utviklingskosten til spillet. Endret 2 timer siden av Evil-Duck 2 3 Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet 2 timer siden Rapporter Del Skrevet 2 timer siden 5 minutes ago, Iki said: Det blir rart å påstå at Steam er den beste plassen å se til for tall på solgte kopier all den tiden spillet ikke er eksklusivt på Steam. Bg3 var Steam og GOG, mens DA er på Steam, epic, ea sin egen streaming tjeneste, samt konsollene. Dragon age origins er vel oppgitt til å ha solgt 3,2 millioner eksemplarer, da2 kom inn med 2 millioner, inquisition mener dem har solgt over 12 millioner. Mener du seriøst at Epic og EA sine platformer er suksessfulle for salg? Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 2 timer siden Rapporter Del Skrevet 2 timer siden shockorshot skrev (6 minutter siden): Mener du seriøst at Epic og EA sine platformer er suksessfulle for salg? Ikke så usannsynlig at en del spiller via EA sin tjeneste da du kan spille det "gratis" via EA sin abonnementstjeneste EA Play Pro. Har jo riktignok ikke noen tall for å underbygge denne påstanden, men er vel ikke utenkelig at endel kjøper seg en måned med det for å spille ett spesifikt spill istedenfor å betale fullpris for det. 4 Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet 2 timer siden Rapporter Del Skrevet 2 timer siden (endret) 23 minutes ago, Evil-Duck said: Tror uansett dere ser dere blinde på steamdb tall og former den meningen om hva nummerne betyr for å drive det narrativtet en støtter enten på den ene eller andre siden. The Witcher 3: Wild Hunt Steam Charts · SteamDB All time peak 103K God of War Steam Charts · SteamDB All time peak 73K Diablo® IV Steam Charts · SteamDB All time peak 55K God of War Ragnarök Steam Charts · SteamDB All time peak 35K for å ta en handfull av spill som kan dokumenteres som at ikke er flopper med hva anngår salgstall. En får nok ikke noe svar på om Veilguard selger etter forventningene før enten EA publiserer salgstallene og utviklingskosten til spillet. Diablo IV ble released lenge etter den ble sluppet på Battle.net pga. Microsoft kjøpte activision blizzard og måtte late som om oppkjøpet ikke truet konkurransen i markedet. Med tanke på at dette var et ARPG i et veldig sterkt franchise og ble sluppet på Battle.net (hvor alle diablo spillene ligger) lenge før det kom på steam, så ville det vært rart hvis det var noen særlig folk som spilte via steam. Begge God of War spillene ble sluppet ut to år senere etter de hadde fått release på konsoll. Det er ikke rakettforskning at hovedandelen til markedet deres er på konsoll, ikke steam. For the witcher må du ta med user growth siden det ble sluppet for en god tid siden, akkurat på samme måte som hvordan man beregner den realverdien til penger ved å bruke inflasjonsraten. I 2015 da The Witcher 3 ble released, så hadde steam 9.28 millioner peak brukere, i 2024 har steam 36 millioner peak brukere. Dette er nesten 4 ganger så mye! Det ville puttet The Witcher 3 på 400k peak players Endret 2 timer siden av shockorshot 4 Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet 2 timer siden Rapporter Del Skrevet 2 timer siden (endret) 9 minutes ago, Evil-Duck said: Ikke så usannsynlig at en del spiller via EA sin tjeneste da du kan spille det "gratis" via EA sin abonnementstjeneste EA Play Pro. Har jo riktignok ikke noen tall for å underbygge denne påstanden, men er vel ikke utenkelig at endel kjøper seg en måned med det for å spille ett spesifikt spill istedenfor å betale fullpris for det. Hvor mange kjenner du som gjør det når det kommer til DA:Veilguard? Så vidt jeg vet så er nesten hovedandelen av alle som spiller DA på steam, siden det var der serien ble originalt solgt virtuelt (derfor mange hadde de i library til tross for at det ikke var mulighet for å kjøpe på steam i noen år). EA prøvde å tvinge oss over til deres platform i en kort periode, men det fungerte ikke og derfor er de tilbake på steam. Endret 2 timer siden av shockorshot 2 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 2 timer siden Rapporter Del Skrevet 2 timer siden shockorshot skrev (2 minutter siden): Hvor mange kjenner du som gjør det?`Så vidt jeg vet så er nesten hovedandelen av alle som spiller DA på steam, siden det var der det ble originalt solgt virtuelt (derfor mange har den i library), til tross for at EA prøvde å tvinge oss over til deres platform i en kort periode. Hvor mange jeg kjenner, du kjenner og Per Arne nedi gata kjenner som gjør hva er i grunn helt ubetydelig. Selv har jeg ett ganske betydelig bibliotek i EA launcheren av EA spill da det enten var der spillene var tilgjengelig eller at jeg ikke gadd å ha spillet i steam for at steam bare skulle launche EA appen for så å starte spillet. Men igjen så er våre enkelterfaringer helt ubetydelige i det større bildet. 4 1 Lenke til kommentar
rabler Skrevet 1 time siden Rapporter Del Skrevet 1 time siden Jeg skjønner ikke desperaasjonen etter å få DA: Veilguard til å fremstå som et dårlig spill basert på høyst usikre tall… Antall spillere noen dager etter release er ikke et parameter på om spillet er godt eller dårlig. 1 1 Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet 1 time siden Rapporter Del Skrevet 1 time siden (endret) 18 minutes ago, rabler said: Jeg skjønner ikke desperaasjonen etter å få DA: Veilguard til å fremstå som et dårlig spill basert på høyst usikre tall… Antall spillere noen dager etter release er ikke et parameter på om spillet er godt eller dårlig. Altså det er et drittspill. Jeg har spilt det og jeg som blodfan av Dragon Age klarte ikke 10 timer en gang. I en sjanger hvor historien driver spillet, så er fremstillingen og kvaliteten på historien 4-5/10 på IMDB hvis det hadde vært en film. Jeg fatter ikke hvorfor du er så ute etter at det skal være et bra spill eller at vi ikke vet at det er et dårlig spill? Hvis det er et drittspill, hvorfor skal det ha mange spillere? Har du i det hele tatt spilt det? Har du spilt DA:O, DA2, eller DA:I? Endret 1 time siden av shockorshot 2 Lenke til kommentar
Donkey Kong Skrevet 1 time siden Rapporter Del Skrevet 1 time siden Evil-Duck skrev (46 minutter siden): Tror uansett dere ser dere blinde på steamdb tall og former den meningen om hva nummerne betyr for å drive det narrativtet en støtter enten på den ene eller andre siden. Steam-tall viser hvor populært spillet er på PC. Det gir en god indikasjon på hvorvidt spillet selger bra eller dårlig, med mindre det er åpenbare grunner til at spillet skulle selge uvanlig godt på konsoll. For enkelte spill, slik som FIFA eller COD, har dette betydning (da mange unge kjøper disse spillene til konsoll). Men i Fantasy-sjangeren pleier PC-markedet å stå sterkt. Bare se på Hogwartz Legacy. Spill som er trukket frem som naturlige å sammenligne med, Dragons dogma 2 og Baldurs gate, viser hvor lite Veilguard har solgt på PC. Andre relevante spill som Veilguard ikke tåler sammenligning med er f.eks. Monster hunter rise, eller for den saks skyld nesten ukjente Wolchen Lords of Mayham. Veilguard nådde sin topp i helgen og virker ikke å gjenskape momentum. Dette er elendige tall for et nylansert Dragonage-spill i 2024. Det er den enkle sannheten. 6 Lenke til kommentar
Donkey Kong Skrevet 1 time siden Rapporter Del Skrevet 1 time siden (endret) rabler skrev (16 minutter siden): Jeg skjønner ikke desperaasjonen etter å få DA: Veilguard til å fremstå som et dårlig spill basert på høyst usikre tall… På samme måte kan man spørre seg om desperasjonen etter å få Veilguard til å fremstå som en suksess, når tallene tilsier det stikk motsatte. Endret 1 time siden av Donkey Kong 6 Lenke til kommentar
Corelight Skrevet 1 time siden Rapporter Del Skrevet 1 time siden shockorshot skrev (21 minutter siden): Altså det er et drittspill. Jeg har spilt det og jeg som blodfan av Dragon Age klarte ikke 10 timer en gang. I en sjanger hvor historien driver spillet, så er fremstillingen og kvaliteten på historien 4-5/10 på IMDB hvis det hadde vært en film. Jeg fatter ikke hvorfor du er så ute etter at det skal være et bra spill eller at vi ikke vet at det er et dårlig spill? Hvis det er et drittspill, hvorfor skal det ha mange spillere? Har du i det hele tatt spilt det? Har du spilt DA:O, DA2, eller DA:I? Spilt alle Dragon Age spillene men klarte aldri å fullføre dem. Ble bare lei. Men, Veilguard koser jeg meg så ekstremt godt med at ser ingen utfordringer med å kunne fullføre det, og vel så det. Alt bare fenger så sykt mye mer. For meg da, viktig å nevne det. Mener ikke du MÅ mene det samme, selv meg JEG synes det. Alle har sin personlig mening om ting og det må man klare å respektere. 4 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 1 time siden Rapporter Del Skrevet 1 time siden Corelight skrev (12 minutter siden): Spilt alle Dragon Age spillene men klarte aldri å fullføre dem. Ble bare lei. Men, Veilguard koser jeg meg så ekstremt godt med at ser ingen utfordringer med å kunne fullføre det, og vel så det. Alt bare fenger så sykt mye mer. For meg da, viktig å nevne det. Mener ikke du MÅ mene det samme, selv meg JEG synes det. Alle har sin personlig mening om ting og det må man klare å respektere. Nå er storparten av anmeldere og enig med deg og syns det er ett svært godt spill, så du skal ikke føle deg som noen outlier der. Jeg og syns det er ett veldig bra spill etter rundt 30 timer, samtidig som Dragon Age Origins er mitt favoritt spill 3 Lenke til kommentar
rabler Skrevet 1 time siden Rapporter Del Skrevet 1 time siden 37 minutes ago, shockorshot said: Altså det er et drittspill. Jeg har spilt det og jeg som blodfan av Dragon Age klarte ikke 10 timer en gang. I en sjanger hvor historien driver spillet, så er fremstillingen og kvaliteten på historien 4-5/10 på IMDB hvis det hadde vært en film. Jeg fatter ikke hvorfor du er så ute etter at det skal være et bra spill eller at vi ikke vet at det er et dårlig spill? Hvis det er et drittspill, hvorfor skal det ha mange spillere? Har du i det hele tatt spilt det? Har du spilt DA:O, DA2, eller DA:I? Jeg har fått med meg at du ikke liker spillet, ja. Jeg kjenner andre som mener spillet kan være GOTY, så du får unnskylde at jeg ikke tar ditt ord som gospel. Lenke til kommentar
rabler Skrevet 1 time siden Rapporter Del Skrevet 1 time siden 38 minutes ago, Donkey Kong said: På samme måte kan man spørre seg om desperasjonen etter å få Veilguard til å fremstå som en suksess, når tallene tilsier det stikk motsatte. Jeg har aldri påstått at det er en suksess så den traff du ikke så godt med… Lenke til kommentar
Corelight Skrevet 55 minutter siden Rapporter Del Skrevet 55 minutter siden Evil-Duck skrev (8 minutter siden): Nå er storparten av anmeldere og enig med deg og syns det er ett svært godt spill, så du skal ikke føle deg som noen outlier der. Jeg og syns det er ett veldig bra spill etter rundt 30 timer, samtidig som Dragon Age Origins er mitt favoritt spill Det blir uansett veldig spennende med neste Mass Effect. BioWare er ikke det samme som før, og jeg ser jo for meg mye av samme "greia" der som i Veilguard som mange klager på. Ser den lett komme Men, tenker nok jeg uansett vil kose meg med det, hvis det er mye likt det vi ser pr i dag hvordan BioWare produserer spillene sine. Når det er nevn, synes jeg optimaliseringen i Veilguard er ekstremt bra. Ennå ikke merket bugs eller andre rare ting 2 Lenke til kommentar
Lush Skrevet 26 minutter siden Rapporter Del Skrevet 26 minutter siden Iki skrev (1 time siden): Det blir rart å påstå at Steam er den beste plassen å se til for tall på solgte kopier all den tiden spillet ikke er eksklusivt på Steam. Bg3 var Steam og GOG, mens DA er på Steam, epic, ea sin egen streaming tjeneste, samt konsollene. Dragon age origins er vel oppgitt til å ha solgt 3,2 millioner eksemplarer, da2 kom inn med 2 millioner, inquisition mener dem har solgt over 12 millioner. Så det er rart å gå til Steam, når det er den desidert største PC platformen for å kjøpe og spille PC spill... Tidligere salgstall, viser at det er klart presedens for at Dragon Age selger mest på PC, soleklart mest. Og per nå er det på 4.plass på Steam salgsliste.. uten noe som skulle vært klar konkurranse.. Farming SIM 24 er allerede foran(lanseres 12.nov), hvor FarmSim 22 solge f.eks 1.5M.. Det er en grunn til at EA, sluttet å eksklusivt selge spillene sine kun på sin egen plattform. Du kan si det er kun for å maksimere salgstall, men peker igjen på forrige logiske argument.. fordi kundene ikke er glad i EA platformen.. Mye peker på at salgstallene er langt i fra noen suksess. Først og fremst så vil Veilguard muligens ikke bryte 90k samtidige spillere, det får vi svaret på kommende helg. 100K er fremdeles en mulighet. Da de som prøvde spillet, har refundet, noen har gitt opp eller tatt pause, og til slutt etternølere som har ventet på reviews og streams for å se hva spillet byr på. Og per nå er det kun 53% som har kommet seg til Chapter 5.. som jeg har forstått er ca 4-6t inn i spillet... Her kan vel noen som har spilt, rette på meg... Et annet er at EA har bekreftet at per nå er det ingen videre planer for DLC, for spillet. Altså EA har IKKE planer om å utnytte en "suksess". Men hey, du kan tro som andre her at de er fornøyd med historien og har ikke særlig mer å tilføye.. Hvis det er så, er det ihvertfall noe positivt. Som andre utviklere kan se opp til BioWare for.. Merk at Veilguard ble uttalt som et live service spill, tidligere i utviklingen.. Og til slutt at børsnoterte EA, har ikke gitt noe salgstall, utenom at spillet har "breakout potential", når de ble spurt av investorer om status på investeringen... Summasumarum, så er det flere piler som peker ned, enn opp. Og dette er synd for oss alle, da en evt neste Dragon Age vil ha en svakere grunnlag, for å investere like mye tid og penger i et evt neste spill. Så det har best muligheter til å gi en bedre opplevelse til ALLE, som er immersive singleplayer RPG burde hatt alle muligheter til. Om det var et mye bedre spill, eller i det minste på nivå med tidligere utgivelser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå