Gå til innhold

Stormen fortsetter rundt Dragon Age: The Veilguard


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, tommyb said:

Jeg er vel mest bekymret over at dette er riktig prioritering fordi influensere faktisk når ut til flere enn seriøse journalister.

Gaming journalistikken er stort sett død og begravet dessverre. Nå skal alt bli hypet max eller bli reviewbombet ihjel av rabiate kulturkrigere. Det finnes ingen mellomting lenger, da det ikke selger. 

Endret av Reg2000
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Var veldig skeptisk til spillet etter reviews, men heldigvis så jeg mortismal sin og han har tidligere vært gankse on point for min del. bikka 12 timer nå, og selv om det er karakterer som er plagsomme (aiden i mass effekt, allistair i origins etc etc) og de er veldig cringe til å starte med, hadde til og med de ganske mørke og dype storylines.

 

For en som er massiv fan av origins, inquisition og mass effect, har det blitt ganske fin mix.

Altså combat = mass effect 3 med detonasjoner og primere og er ganske morsomt. Har tatt et par bosser der jeg var veldig underlevlet og det var "dark souls" nivå vanskelig syns jeg.

Utforsking er litt interessant. Det er fokusert, og trange ganger, men minner mer om god of war enn de gamle DA, noe jeg syns fungerte godt.

Er fortsatt ikke fan av 2 av companions pga plagsomme lyse stemmer men det er ganske mye bekmørke greier her selv om det har "pixar grafikk". ikke la seg lure av det!

Og jeg syns ikke det kan sammenlignes med BG 3 i det hele tatt, nesten ingen spill er på det nivået...

Men det er sammenlignbart med gamle DA og mass effect spillene. Syns faktisk sidequests har vært mye mindre fetch aktig enn skillup skulle ha meg til å tro. lurer på om han i hele tatt har spilt de......

overall solid 8/10 etter 12 timer.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev:
Encien skrev (3 timer siden):

"Som med Dustborn i sommer, virker kritikken mot Dragon Age: The Veilguard i hovedsak ikke å dreie seg om selve spillingen."

Om man ser bort fra de ukonstruktive stemmene, altså de som forholder seg til forstyrrende elementer og heller ser på ansvarlige konstruktive anmeldere, så virker mestparten av kritikken, som jeg oppfatter det, å omhandle bl.a. manglende dybde i RPG elementene.

For munter tone, overfladisk dialog, illusjon om valg, håndholding, overdreven eksposisjon og unødvendig enkle puzzles.

At spillerens intelligens ikke blir respektert.

Altså, at "selve spillingen" ikke når opp til forventningene som forbrukerne har til et Bioware-RPG, ei heller et Dragon Age spill.

Tenker disse elementene er mer hensiktsmessig å fokusere på hvis man vil bidra inn i diskusjonen på en konstruktiv måte. Her har journalistene og vi som forbrukere et ansvar.

Ikke bidra til støyen.

Jeg synes dette er et veldig viktig poeng. Svært ofte virker det som en mengde mer eller mindre saklig kritikk i liten grad blir hensyntatt eller dekket til fordel for en "overdekning" av ulike "kulturkriger" og lignende. Det gleder sikkert "krigerne", men en skal ikke heller se helt bort fra at også utviklere/utgivere ser seg tjent med å fokusere på den minst saklige minoriteten blant sine kritikere heller enn den saklige, og kanskje rettmessige, kritikken. Der kan nok "kritiske journalister" fort bli nyttige verktøy for selskaper som omsetter for milliarder, og motarbeide forbrukere/spillere, uten å være bevisst på det. 

Når det gjelder dette spillet virker "woke/kulturkrig"-delen å være den minst interessante kritikken mot spillet, og for egen del er det helt andre momenter (som flere peker på) som gjør at jeg sitter litt på gjerdet. 

Akkurat. Nå virker det som at utviklerne selv er opptatte med å respondere på den uinteressante støyen, i stedet for å adressere hvordan spillet ikke lever opp til forventningene. Det er ekstremt forstyrrende og unyttig. Det virker å være mer betimelig å løfte debatten om hvordan store selskaper presser utviklere til å vinkle produktene sine til større "mass appeal". Vi ser jo hvordan spillserier som Fallout, Elder Scrolls etc utvikler seg. Fra relativt dyster post-apocalyptisk overlevelse til "tjohei kom å se på det kule huset mitt". (Fallout 1 til Fallout 76). Tidligere var dette fantastiske mediet som vi elsker, spill, i større grad preget av dypere og mer kompliserte moralistiske valg enn det er nå. Ønsker vi at disse spillseriene skal ende opp som fast-food ekvivalenter? Det er ihvertfall ikke noe jeg ønsker. Spill er kultur. La oss strebe etter det.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Encien skrev (39 minutter siden):

Elder Scrolls etc utvikler seg. Fra relativt dyster post-apocalyptisk overlevelse til "tjohei kom å se på det kule huset mitt".

Estetisk så er ikke Skyrim spesielt mørkt, men politisk så er det faktisk temmelig hett og politisk ukorrekt.

Mye av historien er et totalt politisk og moralsk shit-show, selv om det ikke bærer tydelige paraleller til virkeligheten, foruten gjennom å tvinge spillerene til å vurdere hva som er mest rett for dem eller deres karakterer av flere håpløse moralske valg hvor noen taper og dør uansett hva man velger -- og man tvinges til å forholde seg til å støtte rasister som ønsker selvstyre, eller mennesker som dreper andre mennesker for deres religion.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
For meg er spillet helt perfekt noe av det beste Bioware har gjort men det er min mening og etter alle de nedslående og absurde negative tilbakemeldinger på diverse forum så var jeg ikke særlig intresert i spillet men kjøpte det og angrer ikke i det hele tatt, bra balance og kampene er bra når man blir vant til det, men noe som irriterer er litt for mye prating og man må skippe masse men det for gå! Et terning kast 5 av 6 her!
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Adaptus said:

Woke eller ikke woke er litt irrelevant for min del. 

Dropper det mest pga at jeg utifra det jeg har sett av klipp, ikke vil sett spesielt stor pris på dialogen og tonen i spillet. Det blir for lyst og muntert og for mye billige spøker med en slags Disney/Pixar humor jeg personlig ikke føler passer i Dragon age settingen, slik jeg kjente den. Hjelper ikke på at stort sett all dialog ser ut til å bare være forskjellige måter å svare ut det samme svaret på på. Mulig grafikkstilen forsterker en følelse av at dette er mer Pixar enn bioware også.

Kombinert med at kampsystemet er såpass endret og forenklet vekk ifra de opprinnelige rpg røttene så er ikke spillet et kjøp for min del. 

Kanskje irrelevant for din del, men jeg håper ikke folk som er usikker på seg selv ender opp med å røre dette spillet. Intensjonen med spillvold har aldri vært å endre spillere til å utøve dette i det virkelige liv. Det samme kan ikke bli sagt om mye av det politiske tullet med kjønnsroller som man opplever i dette spillet.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Windoge said:

Kanskje irrelevant for din del, men jeg håper ikke folk som er usikker på seg selv ender opp med å røre dette spillet. Intensjonen med spillvold har aldri vært å endre spillere til å utøve dette i det virkelige liv. Det samme kan ikke bli sagt om mye av det politiske tullet med kjønnsroller som man opplever i dette spillet.

Tror ikke du trenger å bekymre deg. Folk som er usikre på seg selv ser ut til å sky det som pesten.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ventet en god stund for å se hva folk skriver her, og stort sett er de fleste positiv til Veilguard. Men flere av de positive har enkelte ting, som de langt fra synes er bra. Som dialog og valgmuligheter for spillerens dialog. Selv om spillet tydelig tar opp sosiale temaer, som serien har gjort før. Men her på et nytt nivå, med ingen muligheter til å unngå, som og kritiske anmeldere har tatt opp. Føles unaturlig og tvunget. Til tross for dette, så snakkes det om det beste BioWare, det beste Dragon Age..

Noe av poenget, og hva Dragon Age serien er velkjent for, er jo at spilleren har flere og svært ulike retninger de kan ta samtalene og markant påvirke historien. Man kunne rett og slett bli uvenner med lagmedlemmene, eller ofre en av de. Og tidligere når sosiale temaer er blitt tatt opp, kunne man rett og slett si, "jeg bryr meg ikke". La spilleren ta valget om man vil gå videre, eller fortsette historien. Det er akkurat dette, mange Dragon Age fans har problemer med, og som jeg ser her også blir tatt opp som noe negativt. Og holdningen ser ut som at man bare kan trykke seg gjennom dette, og at det ellers ikke påvirker god gameplay. Flere her bryr seg kun om gode og kule kamper, samtale med lagmedlemmene er mindre viktig. 

Ser at RF, som jeg har forstått ikke har spilt Dragon Age. Bommer på hvorfor Veilguard ikke lenger er mørk fantasy, eller føles slik. Da det er hele atmosfæren, fra dialog, historie, art style, områder, som gjør at Veilguard ikke lenger, er Dragon Age. Ikke bare at det ser skummelt ut, her og der..

Men hey, flere likte det. Og spillet har ganske helt ok, spiller tall. Så hva er problemet, spillet kunne jo aldri tilfredsstille alle..

Dragon Age, er et singleplayer RPG, alle skulle kunne ha sin opplevelse i spillet. Spillet blir ikke bedre enten det er 1 eller 1M som spiller det. Spillet skulle i utgangspunktet, kunne ha tilfredsstilt alle. Men når BioWare, tydelig tar spillet i en bestemt retning. Og innskrenker spillerens valgmuligheter, til fordel for en mer munter historie, dialog og belæring. Så mister spillet også en god del fans. Og det ser ikke ut som at noe nytt publikum har erstattet alle disse.. 

For dette vil definitivt påvirke oss alle, både gamle fans og nye. Da Veilguard ble gitt et budsjett og utviklingstid på bakgrunn av et etablert spillmiljø. Rettere sagt, de 12M solgte eksemplarene av Inquisition, og de før den. Som nå er dypt splittet, og hvis Veilguard ikke får mange flere bein å gå på iløpet av uken. Så vil helgens spillertall, definitivt gi et evt neste spill et langt mindre budsjett. Og da er det tvilsomt at neste spill kan bli like bra, teknisk, gameplay, lengde osv. Eller noe nytt Dragon Age i det hele tatt.. 

 

Og hva med andre BioWare spill, da det er i gang med et nytt Mass Effect.. Hvor utviklerne allerede har måtte uttale seg, at det de gjorde med Veilguard ikke skal ha noe påvirking på Mass Effect. Da det har sin egen identitet.. Vi får se.

 

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Lush skrev (42 minutter siden):

Ventet en god stund for å se hva folk skriver her, og stort sett er de fleste positiv til Veilguard. Men flere av de positive har enkelte ting, som de langt fra synes er bra. Som dialog og valgmuligheter for spillerens dialog. Selv om spillet tydelig tar opp sosiale temaer, som serien har gjort før. Men her på et nytt nivå, med ingen muligheter til å unngå, som og kritiske anmeldere har tatt opp. Føles unaturlig og tvunget. Til tross for dette, så snakkes det om det beste BioWare, det beste Dragon Age..

Noe av poenget, og hva Dragon Age serien er velkjent for, er jo at spilleren har flere og svært ulike retninger de kan ta samtalene og markant påvirke historien. Man kunne rett og slett bli uvenner med lagmedlemmene, eller ofre en av de. Og tidligere når sosiale temaer er blitt tatt opp, kunne man rett og slett si, "jeg bryr meg ikke". La spilleren ta valget om man vil gå videre, eller fortsette historien. Det er akkurat dette, mange Dragon Age fans har problemer med, og som jeg ser her også blir tatt opp som noe negativt. Og holdningen ser ut som at man bare kan trykke seg gjennom dette, og at det ellers ikke påvirker god gameplay. Flere her bryr seg kun om gode og kule kamper, samtale med lagmedlemmene er mindre viktig. 

Ser at RF, som jeg har forstått ikke har spilt Dragon Age. Bommer på hvorfor Veilguard ikke lenger er mørk fantasy, eller føles slik. Da det er hele atmosfæren, fra dialog, historie, art style, områder, som gjør at Veilguard ikke lenger, er Dragon Age. Ikke bare at det ser skummelt ut, her og der..

Men hey, flere likte det. Og spillet har ganske helt ok, spiller tall. Så hva er problemet, spillet kunne jo aldri tilfredsstille alle..

Dragon Age, er et singleplayer RPG, alle skulle kunne ha sin opplevelse i spillet. Spillet blir ikke bedre enten det er 1 eller 1M som spiller det. Spillet skulle i utgangspunktet, kunne ha tilfredsstilt alle. Men når BioWare, tydelig tar spillet i en bestemt retning. Og innskrenker spillerens valgmuligheter, til fordel for en mer munter historie, dialog og belæring. Så mister spillet også en god del fans. Og det ser ikke ut som at noe nytt publikum har erstattet alle disse.. 

For dette vil definitivt påvirke oss alle, både gamle fans og nye. Da Veilguard ble gitt et budsjett og utviklingstid på bakgrunn av et etablert spillmiljø. Rettere sagt, de 12M solgte eksemplarene av Inquisition, og de før den. Som nå er dypt splittet, og hvis Veilguard ikke får mange flere bein å gå på iløpet av uken. Så vil helgens spillertall, definitivt gi et evt neste spill et langt mindre budsjett. Og da er det tvilsomt at neste spill kan bli like bra, teknisk, gameplay, lengde osv. Eller noe nytt Dragon Age i det hele tatt.. 

 

Og hva med andre BioWare spill, da det er i gang med et nytt Mass Effect.. Hvor utviklerne allerede har måtte uttale seg, at det de gjorde med Veilguard ikke skal ha noe påvirking på Mass Effect. Da det har sin egen identitet.. Vi får se.

 

Spillet har ikke bare positive tilbakemeldinger men virker jo som de fleste er relativt fornøyde. Litt rart at EA ikke har noen utvidelser på lager.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Woke - Anti Woke debatten forstyrrer det som egentlig burde vært kritisert eller debattert - nemlig om The Veilguard er godt Dragon Age spill - eller i hele tatt er et Dragon Age spill. Woke - Anti Woke greia skaper så mye unødig støy at de viktige tingene forsvinner. Og dessverre gir det et spill som kamfluerer seg som et Dragon Age spill for mye oppmerksomhet i forhold til hva det leverer.

Ja, det ting som i spillet blir presset på en som spiller av det som mange vil hevde er budskap fra Woke bevegelsen. Men hadde spillet ellers vært et godt Dragon Age spill så tror jeg neppe det ville vært så stor diskusjon.

Spillet har større problemer. I et RPG, og spesielt fra et selskap med historie som Bioware, så ville man tro at historien er sentral. Men måten historien fortelles på er veldig dårlig. Hvis man er litt interessert i film eller historiefortelling og manus skriving - så er det noe som man kaller «show, don´t tell». Det lar publikum selv oppdage det som foregår og forstå følelser hos karakterene på en annen måte enn å si og forklare ting rett ut. Det skaper et større engasjement hos publikum og de blir selv mer følelsesmessig engasjert i karakterene og historien. Manus forfatteren stoler rett og slett på sitt publikum, at de kan tolke ting og lese litt mellom linjene på det som skjer. 

Gode filmer, teaterstykker osv for voksenpersoner/større barn/ungdom.. er bygget opp slik. BarneTV for de minste kan gjøre det også, men kan også i tillegg ha en voksenperson, eller annen kjent karakter, som forklarer det som skjer for å gjøre det overkommelig for de minste barna. De trenger rett og slett å holdes litt mer å hånden. 

F.eks i et barneTV innslag så begynner kanskje Fantorangens kompis Pivi å gråte etter noe som har skjedd. Og det får Fantorangen til å se inn i kamera å si til de som ser på: «Næ, uff, gråter Pivi? Pivi gråter dere! Jeg tror kanskje han gråter fordi jeg sa han var en idiot og slo han i hode med en pinne..Uff og uff dere! Det er ikke noe godt å være lei seg. Jeg får gå bort til han og trøste han og si unnskyld.» Og så går Fantorangen bort til Pivi og sier unnskyld og sier «nå skal jeg holde rundt deg og trøste deg litt så blir det bedre.». Og så holder han rundt Pivi til Pivi slutter å gråte. Hvorfor skriver jeg om dette så inngående - kommer til det etterhvert…    

I Dragon Age The Veilguard så blir det som skjer blir så grundig over fortalt og forklart at spilleren selv ikke får lov til å oppdage, finne ut av og undre seg over det som skjer i hele tatt. Ei heller får vi følelsen av å måtte ta beslutninger om hvordan ting skal gå videre, vi blir hele tiden fortalt hva som skjer og hva vi skal føle. Og ikke minst nøyaktig hvor vi skal gå eller hvordan vi skal løse de veldig enkle puzzlene i spillet. Det dumpes ut informasjon i full klartekst stadig. Det virker som  Bioware denne gang ikke tenker så høyt om intelligensen og nysgjerrigheten til de som spiller. Hvor steike dum tror de at vi er? I starten trodde jeg det bare var fordi det var helt i starten av spillet, men det blir ikke bedre etterhvert virker det som. Til tider er det nesten som i Fantorang eksempelet mitt over.

Et eksempel (uten spoiler): Jeg snakker/diskuterer med en karakter og sier noe halvspydig eller fornærmende til og med til vedkommende. Noe senere snakker jeg med den karakteren igjen. Hvorpå den karakteren da starter med sånn circa noe som «Skal du fornærme meg igjen?». Fint. Problemet er at det da samtidig dukker opp en egen tekst boks oppe i hjørnet som forklarer hvorfor vedkommende spør «skal du fornærme meg igjen»! Husker dere Fantorangen eksempelet mitt? Og så slik er nå spillet. Alt du skal vite og ikke minst alt du skal føle blir fortalt deg. Du får ikke oppleve det selv.

Du holdes så til de grader i hånden fra sted til sted du skal gå at utforsking ikke gir noe særlig opplevelse heller. Jeg skrudde av alt av hjelpemidler og ikoner og minikart. Problemet er at dine følgesvenner i spillet forklarer hvordan du skal løse situasjonen du står ovenfor absolutt med en gang. Du rekker ikke selv å tenke noe. «Hei, se en krystall… tror kanskje den passer inn i den tingen der borte», plumpes ut med en gang. Vi blir tatt for å være idioter. 

Det er ingen spenning mellom karakterene av noe grad heller. Alle er så veldig venner. Ting virker overhodet ikke være på spill, tross hovedhistorien. 

Teknisk sett er spillet bra. Fin grafikk. På PC null kræsj, god frame frame rate. Grafikk stilen på karakterene liker jeg ikke. Noen liker den søte Pixar/Disney stilen selvfølgelig. Men den (egentlig) mørke historien gjør at jeg synes valget der til Bioware ikke passer. Men det bra gjennomført. Men jeg får null connection til karakterene, hovedsaklig p.g.a. det jeg har forklart over om måten ting fortelles og tres nedover hodene våre på, men også noe av denne grafikkstilen da.

Jeg synes Woke - Anti Woke debatten burde vært lagt til side. Dragon Age Veilguard er rett og slett ikke Dragon Age spill som lar deg tenke, ta valg og føle noe. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Dr.Peedee said:

Jeg synes Woke - Anti Woke debatten burde vært lagt til side. Dragon Age Veilguard er rett og slett ikke Dragon Age spill som lar deg tenke, ta valg og føle noe. 

Du trenger ikke delta om du liker/tollererer woke.
Jeg kommer til å kritisere ting jeg mener ødelegger min innlevelse.

Vi kan godt legge til side woke vs antiwoke, når folk slutter å starte den, altså Bioware i dette tilfelle.
Antiwoke er svaret, woke er begynnelsen. Slutt å start opplegget så er det ikke noe å snakke om.
Gjøres det radioaktivt å drive moderne ekstremist-politikk i underholdning, så er det idealet, da stopper denne debatten ❤️

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bubba477 skrev (2 timer siden):

Spillet har ikke bare positive tilbakemeldinger men virker jo som de fleste er relativt fornøyde. Litt rart at EA ikke har noen utvidelser på lager.

Nå refererte jeg til de som har uttalt seg her, og ikke hva reaksjonen har vært i verden. Ja, hvis det var en så solid debut. Så er jo det logiske at man vil bygge videre på dette og ikke hoppe til neste tittel... :) Dragon Age får vel vente et nytt tiår, så det nye publikummet får etablert seg...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dr.Peedee skrev (1 time siden):

Woke - Anti Woke debatten forstyrrer det som egentlig burde vært kritisert eller debattert - nemlig om The Veilguard er godt Dragon Age spill - eller i hele tatt er et Dragon Age spill. Woke - Anti Woke greia skaper så mye unødig støy at de viktige tingene forsvinner. Og dessverre gir det et spill som kamfluerer seg som et Dragon Age spill for mye oppmerksomhet i forhold til hva det leverer.

Ja, det ting som i spillet blir presset på en som spiller av det som mange vil hevde er budskap fra Woke bevegelsen. Men hadde spillet ellers vært et godt Dragon Age spill så tror jeg neppe det ville vært så stor diskusjon.

Spillet har større problemer. I et RPG, og spesielt fra et selskap med historie som Bioware, så ville man tro at historien er sentral. Men måten historien fortelles på er veldig dårlig. Hvis man er litt interessert i film eller historiefortelling og manus skriving - så er det noe som man kaller «show, don´t tell». Det lar publikum selv oppdage det som foregår og forstå følelser hos karakterene på en annen måte enn å si og forklare ting rett ut. Det skaper et større engasjement hos publikum og de blir selv mer følelsesmessig engasjert i karakterene og historien. Manus forfatteren stoler rett og slett på sitt publikum, at de kan tolke ting og lese litt mellom linjene på det som skjer. 

Gode filmer, teaterstykker osv for voksenpersoner/større barn/ungdom.. er bygget opp slik. BarneTV for de minste kan gjøre det også, men kan også i tillegg ha en voksenperson, eller annen kjent karakter, som forklarer det som skjer for å gjøre det overkommelig for de minste barna. De trenger rett og slett å holdes litt mer å hånden. 

F.eks i et barneTV innslag så begynner kanskje Fantorangens kompis Pivi å gråte etter noe som har skjedd. Og det får Fantorangen til å se inn i kamera å si til de som ser på: «Næ, uff, gråter Pivi? Pivi gråter dere! Jeg tror kanskje han gråter fordi jeg sa han var en idiot og slo han i hode med en pinne..Uff og uff dere! Det er ikke noe godt å være lei seg. Jeg får gå bort til han og trøste han og si unnskyld.» Og så går Fantorangen bort til Pivi og sier unnskyld og sier «nå skal jeg holde rundt deg og trøste deg litt så blir det bedre.». Og så holder han rundt Pivi til Pivi slutter å gråte. Hvorfor skriver jeg om dette så inngående - kommer til det etterhvert…    

I Dragon Age The Veilguard så blir det som skjer blir så grundig over fortalt og forklart at spilleren selv ikke får lov til å oppdage, finne ut av og undre seg over det som skjer i hele tatt. Ei heller får vi følelsen av å måtte ta beslutninger om hvordan ting skal gå videre, vi blir hele tiden fortalt hva som skjer og hva vi skal føle. Og ikke minst nøyaktig hvor vi skal gå eller hvordan vi skal løse de veldig enkle puzzlene i spillet. Det dumpes ut informasjon i full klartekst stadig. Det virker som  Bioware denne gang ikke tenker så høyt om intelligensen og nysgjerrigheten til de som spiller. Hvor steike dum tror de at vi er? I starten trodde jeg det bare var fordi det var helt i starten av spillet, men det blir ikke bedre etterhvert virker det som. Til tider er det nesten som i Fantorang eksempelet mitt over.

Et eksempel (uten spoiler): Jeg snakker/diskuterer med en karakter og sier noe halvspydig eller fornærmende til og med til vedkommende. Noe senere snakker jeg med den karakteren igjen. Hvorpå den karakteren da starter med sånn circa noe som «Skal du fornærme meg igjen?». Fint. Problemet er at det da samtidig dukker opp en egen tekst boks oppe i hjørnet som forklarer hvorfor vedkommende spør «skal du fornærme meg igjen»! Husker dere Fantorangen eksempelet mitt? Og så slik er nå spillet. Alt du skal vite og ikke minst alt du skal føle blir fortalt deg. Du får ikke oppleve det selv.

Du holdes så til de grader i hånden fra sted til sted du skal gå at utforsking ikke gir noe særlig opplevelse heller. Jeg skrudde av alt av hjelpemidler og ikoner og minikart. Problemet er at dine følgesvenner i spillet forklarer hvordan du skal løse situasjonen du står ovenfor absolutt med en gang. Du rekker ikke selv å tenke noe. «Hei, se en krystall… tror kanskje den passer inn i den tingen der borte», plumpes ut med en gang. Vi blir tatt for å være idioter. 

Det er ingen spenning mellom karakterene av noe grad heller. Alle er så veldig venner. Ting virker overhodet ikke være på spill, tross hovedhistorien. 

Teknisk sett er spillet bra. Fin grafikk. På PC null kræsj, god frame frame rate. Grafikk stilen på karakterene liker jeg ikke. Noen liker den søte Pixar/Disney stilen selvfølgelig. Men den (egentlig) mørke historien gjør at jeg synes valget der til Bioware ikke passer. Men det bra gjennomført. Men jeg får null connection til karakterene, hovedsaklig p.g.a. det jeg har forklart over om måten ting fortelles og tres nedover hodene våre på, men også noe av denne grafikkstilen da.

Jeg synes Woke - Anti Woke debatten burde vært lagt til side. Dragon Age Veilguard er rett og slett ikke Dragon Age spill som lar deg tenke, ta valg og føle noe. 

Vel hvis du vil ha Dragon Age tilbake, så må jo roten til endringene adresseres.. som har endret så mye annen underholdning, men vi får ikke snakke om det her. Dragon Age er som jeg skrev et immersive singleplayer RPG, og alle eller betydelig flere burde fått muligheten til å få pose og sekk. Men det er tydelig, at det er kun en retning BioWare nå har tatt spillet. Og da blir ikke Dragon Age Veilguard, Dragon Age.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fra en steam review:

Quote

While I agree that there is some segments in which the writing sounds like it was done by a High Schooler entering their paper in for an attempt to win a contest, that's few and far between and the overall story is real good.

There are some cringe characters, but you can easily minimize how often you bring them into the party and they're not always bad.

Dette ser ut til å gå igjen. Enkelte deler av historien er dårlig skrevet. Det lukter av en DEI-avdeling eller lignende som har fått lov å omskrive enkelte samtaler/historier. Det er litt synd, for det har blitt voldtsomt blåst opp av youtube-folk, som igjen hisser opp en del folk på nettet. Det er også nevnt ofte at spillet håndholder deg veldig, man kan ikke gå sine egne retninger og alt forklares som om man var et barn. 

Spillet virker jo ellers "helt greit", men jeg tror jeg heller sjekker ut dragon age origins med mods om jeg får noe ledig tid... 

 

Jeg spilte inquisition noen timer da det kom for 10 år siden. Jeg mener å huske at jeg fikk fnatt av MMORPG-tendensene, samt at companions var uinteressante. Det er mulig det var "feil tid" for meg å spille det, sånn er det noen ganger. Er det noen som har spilt det de siste årene som kan gi en yay eller nay? :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...