Gå til innhold

Stormen fortsetter rundt Dragon Age: The Veilguard


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
MrLuni skrev (15 timer siden):

Snakker vi 2 av 100 som roper høyt om dette woke greiene?

Ellers så ser det ut at spillet har god kritikk.

Hvis du leser litt mer nøye tråden er så kommer det ganske god, grunngitt kritikk av spillet som sådan - som ikke har noe med woke å gjøre. Artikkelen tok vel for seg Woke og kritikk av det. Så greit nok at snakkes om i denne tråden.

Men jeg og mange andre mener at det er ikke problemet med spillet, og det har vært skrevet mye i denne tråden om hva spillet sliter med, om hva vi hadde forventet fra et Dragon Age spill. Det har også vært diskutert i en annen tråd om spillet. Det er sikkert gøy å rope ut standpunkt for og imot woke, det jager folk opp og setter i gang diskusjon. Jeg er dritlei den diskusjonen på mange vis. Sier som H.M. Kongen - "Nordmenn er jenter som er glad i jenter, gutter som er glad i gutter, og jenter og gutter som er glad i hverandre." Og så finnes de som vet de er gutter og de som vet de er jenter selv om naturen sier noe annet, det er jenter og gutter som ikke vet hva de er overhodet, og så er det noen som vet forskjellig om dette annenhver dag. Værsegod. At dette gjenspeiles av en spillskaper i 2024 der man kan generere sin egen karakter fra bunnen av er ikke så veldig rart, synes jeg.

Jeg for eksempel spiller en tjukk, gråhåret, mannllig alv Dragon Age. Jeg er tjukk og gammel, men jeg må innrømme at jeg ikke er en ekte alv. Men fint at jeg kan spille det.

Jeg har skrevet tidligere at jeg synes det er dumt at debatten har slått mest ut i roping fra anti woke folk - og da med svar fra motsatt gjeng. Det forstyrrer hele greia med hva dette spillet endte opp som. 

Ja, spillet har fått mye god kritikk. Noe av den gode kritikken er helt merkelig for meg. Mens annen god kritikk er godt begrunnet. Jeg forstår at en mange synes spillet er morsomt og underholdende. Og det er jo det spill skal være, ikke sant? Man trenger vel ikke tenke, se nyanser, møte karakterer som ikke kan ses på som gode eller onde, (bare utfordret av verdenen de lever i og derfor handler som de gjør). Man trenger vel heller ikke utfordres til vanskelige valg som gir konsekvenser, ta standpunkt som hverken er helt bra eller dårlig i et spill når det er så mye av det hverdagen.....  Men Dragon Age Origins ble sin tid berømmet blant annet for dette. Og det har gitt håp hos fansen at Bioware skulle ha med slike elementer denne gangen. Men Dragon Age The Veilguard er pure popcorn escapeism - så langt for meg da. Ikke helt ferdig med det ennå. Og "Popcorn filmer" og spill - jeg liker det jeg. Bare at i blant hadde man håpet på noe mere, og da i dette tilfelle fordi spillets tittel starter med "Dragon Age". 
 
Jeg forstår også de som ville reagert om noen hadde laget en remake av "Schindler´s liste" som en teit splætter ungdomskomedie. Drøy sammenligning. Greit. Men, mye av fansen reagerer negativt på hvor lite "Dragon Age" spillet er. Og så har du alle de som skriker høyt om Woke - anti woke - og det er de som blir hørt.

Personlig - jeg synes spillet er bra på mange vis. Jeg irriterer meg (blant annet) over at spillskaperen hele tiden prøver behandle meg som en ikke tenkende idiot når jeg har kjøpt et rollespill. Ligger vel litt i genren at man skal få lov til å bruke hodet litt. Men ikke her... Greit - de har gjort det til et rent action-RPG, men publikum/spillerne er ikke idioter av den grunn.  Og så er det alt det andre jeg har skrevet om før. Men jeg synes grafikken er fantastisk. Karakterenes utseende suger, ikke min smak. Men, det er underordnet det andre. Spillet er dønn stabilt på PC. Det er sjeldent i våre dager. Det har bra frame rate. God lyd. God musikk. Kampene er morsomme, selv om jeg ser andre skrive at det blir veldig gjentagende etterhvert. Og når jeg skrudde av alt av hjelpemidler som ikoner, pointers, minimap så ble utforsking litt mer spennende også.

Litt mer om woke - selv om jeg er lei debatten på mange vis som sagt. Litt rart at de som er veldig "pro woke" ikke kritiserer spillet for at det ikke tar opp temaene om kjønn, kjønnsidentitet og seksualitet på en skikkelig ordentlig måte. For det burde de gjøre. De som har skrevet manus burde bli fratatt tastatur, skjerm, skrivemaskin whatever, i en god periode og gått i skammekroken og tenkt seg om. For i og med at de valgte faktisk å ta opp et viktig, og for mange unge mennesker, sårbart tema, så ble Dragon Age The Veilguard en tapt mulighet for å gjøre det ordentlig. Dårlig manus og skuespill er og blir dårlig manus og skuespill selv om temaet i seg selv er interessant. 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (På 3.11.2024 den 7:30 PM):

Det er selvsagt "riktig" prioritering fra et kortsiktig PR-perspektiv og det er jo derfor de gjør det, men jeg tenker at de taper noe på veien når nærmest "tar livet av" seriøs spilljournalistikk.

Fordi de ikke ønsker spillejournalister med seriøse anmeldelser når de heller kan betale for en "sponsored review".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 hours ago, Dr.Peedee said:

Jeg er tjukk og gammel, men jeg må innrømme at jeg ikke er en ekte alv. Men fint at jeg kan spille det.

Tilbringer typisk mer tid i karakterbyggeren enn i spillet de første dagene etter jeg installerer et nytt spill. Hvis jeg skal løpe rundt i tredjeperson og følge en person på skjermen gjennom et spill i flere hundre timer, er det ikke min egen tjukke og gamle løpende rompe jeg ønsker å sitte å stirre på i alle disse timene. :-B 

Jeg er en ekte ork, da. >_<

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sersjant SEGA skrev (På 4.11.2024 den 10:46 AM):

12 millioner solgte eksemplarer ingen går broke her heller lulz

Det er ingen indikasjoner på at spillet har solgt bra, og i alle fall ikke i nærheten av 12 millioner. Sjanger og samtidig lansering på både PC og konsoll tilsier at Baldurs gate 3 er egnet til sammenligning.

På Steam har Veilguard hatt maksimalt 89 000 samtidige spillere. Dette er ca 10 % av det Baldurs Gate 3 klarte.

Det esitmeres av Gamerant at spillet solgte 300 000 kopier tre første døgn på Steam. Det er nok solgt mer nå, og i tillegg tilkommer salg fra konsoller, men det fremstår som at EA uansett vil gå på en solid smell her. Spillet har tross alt vært under utvikling i 9 år.

 

Endret av Donkey Kong
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Donkey Kong said:

Det er ingen indikasjoner på at spillet har solgt bra, og i alle fall ikke i nærheten av 12 millioner. Sjanger og samtidig lansering på både PC og konsoll tilsier at Baldurs gate 3 er egnet til sammenligning.

På Steam har Veilguard hatt maksimalt 89 000 samtidige spillere. Dette er ca 10 % av det Baldurs Gate 3 klarte.

Det esitmeres av Gamerant at spillet solgte 300 000 kopier tre første døgn på Steam. Det er nok solgt mer nå, og i tillegg tilkommer salg fra konsoller, men det fremstår som at EA uansett vil gå på en solid smell her. Spillet har tross alt vært under utvikling i 9 år.

 

Det er ingen ting som tyder på at de vil tape penger på dette. Jeg har ikke tallene akkurat nå, men for et par dager siden var DA: Veilguard bestselger på Steam i konkurranse med blant annet COD 6.

"Under utvikling" kan bety så mangt og mesteparten av den tiden har nok vært et ganske lite team.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
rabler skrev (4 minutter siden):

Det er ingen ting som tyder på at de vil tape penger på dette. Jeg har ikke tallene akkurat nå, men for et par dager siden var DA: Veilguard bestselger på Steam i konkurranse med blant annet COD 6.

"Under utvikling" kan bety så mangt og mesteparten av den tiden har nok vært et ganske lite team.

Jeg forstår at det er mange som ønsker at spillet blir en suksess, men tallene lyger jo ikke. Akkurat nå er det flere som spiller 14 måneder gamle Baldurs gate 3 enn 5 dager gamle Veilguard.

Og som sagt oppnådde Veilguard på lansering 10 % spillermassen som Baldurs gate gjorde.

En dag på toppselgerlisten endrer ikke på det. 

Endret av Donkey Kong
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår at det er mange som ønsker at spillet blir en suksess, men tallene lyger jo ikke. Akkurat nå er det flere som spiller 14 måneder gamle Baldurs gate 3 enn 5 dager gamle Veilguard.

En dag på toppselgerlisten endrer ikke på det. 

Hvordan er de faktiske tallene for spillet? For jeg regner med du har tallene utenfor Steam også, eller?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 minute ago, Donkey Kong said:

Jeg forstår at det er mange som ønsker at spillet blir en suksess, men tallene lyger jo ikke. Akkurat nå er det flere som spiller 14 måneder gamle Baldurs gate 3 enn 5 dager gamle Veilguard.

En dag på toppselgerlisten endrer ikke på det. 

Tallene forteller nok det du ønsker de skal fortelle. Ingen spill kommer godt ut av det når du sammenligner med Baldurs Gate 3…

Om spillet blir en suksess eller ikke gjenstår å se (og er et definisjonsspørsmål), men det er altså ikke noe enda som tyder på at dette er noe de kommer til å tape penger på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Iki skrev (1 minutt siden):

Hvordan er de faktiske tallene for spillet? For jeg regner med du har tallene utenfor Steam også, eller?

Vi har bare Steam-tall å gå ut fra. For øvrig gir Sony og Microsoft kun ut toppselgerlister. 

Som jeg skrev er det interessant å sammenligne Baldurs gate og Veilguard. Begge spill er fantasy, triple a og ble utgitt på PC og konsoll samtidig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (Akkurat nå):

Vi har bare Steam-tall å gå ut fra. For øvrig gir Sony og Microsoft kun ut toppselgerlister. 

Som jeg skrev er det interessant å sammenligne Baldurs gate og Veilguard. Begge spill er fantasy, triple a og ble utgitt på PC og konsoll samtidig. 

Har begge samme type gameplay? Samme målgruppe? Osv?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Iki skrev (10 minutter siden):

Har begge samme type gameplay? Samme målgruppe? Osv?

Det er sammenfallende målgrupper. Jeg forstår du griper etter halmstrå, men poenget er uansett at tallene ikke lyger.

For øvrig vet vi at BG3 solgte over 15 millioner kopier. 875 000 samtidige spillere kort tid etter lansering. Det gir en pekepinn på hvor mye Veilguard har solgt, og at "12 millioner" som ble nevnt over er langt, langt unna sannheten.

Endret av Donkey Kong
  • Liker 7
Lenke til kommentar
rabler skrev (På 4.11.2024 den 6:24 PM):

Det går ikke lenger an å ha slike diskusjoner om spill. De fleste diskusjoner drukner i hatkampanjer og usaklig pisspreik om DEI og Woke opp og i mente.

rabler skrev (På 4.11.2024 den 5:45 PM):

Omtrent som vanlig med andre ord. Høylytte jævler.

Nå forsøker flere her å diskutere spillets kvaliteter og eventuelle mangler uten å dra inn "woke", men dere kommer liksom inn fra begge sider for å dra diskusjonen i den vante utrivelige retningen, tilsynelatende uten å se hvor likt og lite konstruktivt dere opptrer. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (56 minutter siden):

Begge spill er fantasy, triple a og ble utgitt på PC og konsoll samtidig. 

BG3 ble lansert eksklusivt til PC etter en lenger tid i Early Access 3. August 2023. Playstation lanseringen var 6. September 2023 og Xbox Lanseringen 7. Desember 2023. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Iki said:

Har begge samme type gameplay? Samme målgruppe? Osv?

Hvilket spill mener du er riktig å sammenligne DA:Veilguard med? Eller er DA:Veilguard helt unik og kan ikke sammenlignes med noen andre spill?

Det er enklere hvis du svarer på dette, slik at vi slipper å måtte finne nye spill om og om igjen å sammenligne med, pga. potensielle ad-hoc parametre fra deg.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan vel sammenligne det med Dragon's Dogma 2 da, det høyeste antall spillere samtidig på det var 228,585.

Edit: Selv om det er rett å sammenligne med BG3, for Dragon Age: Origins var noe likt det.

Endret av aBadMan
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, aBadMan said:

Kan vel sammenligne det med Dragon's Dogma 2 da, det høyeste antall spillere samtidig på det var 228,585.

Greit å få med at Dragon's Dogma var ikke i nærheten av like sterk merkevare som Dragon Age var inntil Veilguard. Dragon Age sitt merkevare kan sammenlignes med Elder Scrolls, GTA, Baldur's Gate, Diablo eller Mass Effect, pga. dragon age's store innflytelse innenfor crpg (DA:Origins var den spirituelle etterfølgeren til BG2) og et enormt antall trofaste fans i 15 år.

Men ja, max spillere på dragon's dogma 2 på steam var 228k. Det er mer enn 2.5 ganger så mye som DA:Veilguard.

Endret av shockorshot
  • Liker 3
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (Akkurat nå):

Greit å få med at Dragon's Dogma var ikke i nærheten av like sterk merkevare som Dragon Age var inntil Veilguard. Dragon Age sitt merkevare kan sammenlignes med Elder Scrolls, GTA, Baldur's Gate, eller Mass Effect, pga. dragon age's store innflytelse innenfor crpg (DA:Origins var den spirituelle etterfølgeren til BG2) og store samt trofaste fanskare over lang tid.

Ja jeg glemte å si det, det var ikke så mange som spilte det første om jeg husker rett.
Jeg ville bare sammenligne det med en mindre populær spillserie, det er da man virkelig ser at tallene ikke er så bra.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det blir rart å påstå at Steam er den beste plassen å se til for tall på solgte kopier all den tiden spillet ikke er eksklusivt på Steam.

Bg3 var Steam og GOG, mens DA er på Steam, epic, ea sin egen streaming tjeneste, samt konsollene.

Dragon age origins er vel oppgitt til å ha solgt 3,2 millioner eksemplarer, da2 kom inn med 2 millioner, inquisition mener dem har solgt over 12 millioner.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...