Gå til innhold

Stormen fortsetter rundt Dragon Age: The Veilguard


Anbefalte innlegg

Lush skrev (2 timer siden):

Vel hvis du vil ha Dragon Age tilbake, så må jo roten til endringene adresseres.. som har endret så mye annen underholdning, men vi får ikke snakke om det her. Dragon Age er som jeg skrev et immersive singleplayer RPG, og alle eller betydelig flere burde fått muligheten til å få pose og sekk. Men det er tydelig, at det er kun en retning BioWare nå har tatt spillet. Og da blir ikke Dragon Age Veilguard, Dragon Age.

Nei, roten til deler av dette - og det som skjer i underholdningsindustrien generelt, er et følsomt tema... Og som hvit, middelaldrende, heteroseksuell og privilligert mann har man ikke så mye å komme i den debatten har jeg merket. Så derfor tok jeg ikke opp de poengene noe særlig. For, de de kunne holdt Dragon Age involverende for alle raser og alle kjønnene der ute, men samtidig laget et bra spill. Som fikk deg til å tenke, føle, undre deg, gi deg valg og kjenne spenningen av de valgene.... Men det har de ikke gjort. Jeg synes for min del at folk skal få lage de kjønn de vil og ha romansene de vil i slik rollespill der man kan lage karakterer fra bunn av. Baldurs Gate3 fikk det til og lagde samtidig et bra spill. Men forteller måten i DA Veilhuard  tror jeg bevisst er laget slik, at vi skal ikke tenke eller føle selv, men heller bli fortalt hva som er riktig tanke og følelse når noe skjer. Hvis du ikke handler eller føler slik - ja da blir det push ups...  ;) (hvis du har sett den sekvensen da. Hadde egentlig ikke tenkt til å nevne den). Spillet virker strømlinje formet for å ikke gi deg utfordringer ut over combat.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nasjonalisten skrev (4 timer siden):

Du trenger ikke delta om du liker/tollererer woke.
Jeg kommer til å kritisere ting jeg mener ødelegger min innlevelse.

Vi kan godt legge til side woke vs antiwoke, når folk slutter å starte den, altså Bioware i dette tilfelle.
Antiwoke er svaret, woke er begynnelsen. Slutt å start opplegget så er det ikke noe å snakke om.
Gjøres det radioaktivt å drive moderne ekstremist-politikk i underholdning, så er det idealet, da stopper denne debatten ❤️

Trenger ikke delta? I hva da?  Ser ikke helt hva du prøver å si. Men, uansett, takk for omtanken, det går bra, jeg deltar gjerne...i hva enn det skal være. 

Nå skjønte jeg at moderator her litt lenger opp ikke ville ha Woke debatt, og innlegget mitt som du svarer på er da heller ikke noe forsvar eller angrep på Woke.  Men, stormen rundt spillet handler jo visst mye om akkurat det så - kanskje litt rart å åpne en diskusjonstråd om artikkelen og denne "stormen" som handler om det.

Men altså, jeg tok opp de tingene som jeg mener er viktigere for at Dragon Age skulle fungert som et Dragon Age spill. Hadde de brukt samme fortellerteknikk og måte å legge opp spillet på i  Veilguard, men det hadde vært Anti-Woke som f...., så hadde det fortsatt vært et dårlig Dragon Age spill.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Windoge skrev (7 timer siden):

Kanskje irrelevant for din del, men jeg håper ikke folk som er usikker på seg selv ender opp med å røre dette spillet. Intensjonen med spillvold har aldri vært å endre spillere til å utøve dette i det virkelige liv. Det samme kan ikke bli sagt om mye av det politiske tullet med kjønnsroller som man opplever i dette spillet.

Hvilke sekvenser i Veilguard er det du bekymrer deg for i forhold folk som er usikre på seg selv? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med dette temaet i spillmedie i dag er ikke nødvendigvis at spill er "for woke". Problemet er at unge forfatterne i dag som skriver disse karakterene gjør en jævlig dårlig jobb å implementere det inn i historien på en elegant, naturlig og troverdig måte. Man får det trødd rett over hodet uten noe nyanse som om vi som spillere er dumme. Også når hovedfokuset på karakteren er deres seksualitet og bakgrunnshistorien ikke går noe særlig dypere enn det.

Veldig ofte er også karakterene veldig stereotypiske. Du har "The Butch Lesbian", "The Flameboyant Gay Man" og "Tragic Gay" for å nevne noen.

Vi har hatt "Woke" i spill helt siden jeg startet min spillereise på slutten av 80 tallet. Problemet er hvordan det blir representert i dag. Det er hverfall min mening om temaet. Mulig jeg er helt ute å kjøre, men jeg tror ikke det.

Endret av Idrin
  • Liker 5
Lenke til kommentar
15 hours ago, Red Frostraven said:

Estetisk så er ikke Skyrim spesielt mørkt, men politisk så er det faktisk temmelig hett og politisk ukorrekt.

Mye av historien er et totalt politisk og moralsk shit-show, selv om det ikke bærer tydelige paraleller til virkeligheten, foruten gjennom å tvinge spillerene til å vurdere hva som er mest rett for dem eller deres karakterer av flere håpløse moralske valg hvor noen taper og dør uansett hva man velger -- og man tvinges til å forholde seg til å støtte rasister som ønsker selvstyre, eller mennesker som dreper andre mennesker for deres religion.

 

15 hours ago, Encien said:

Vi ser jo hvordan spillserier som Fallout, Elder Scrolls etc utvikler seg. Fra relativt dyster post-apocalyptisk overlevelse til "tjohei kom å se på det kule huset mitt". (Fallout 1 til Fallout 76).

 

Beklager om jeg misforstår men, det du refererer til fra meg her handler om hvordan Fallout har utviklet seg som en spillserie, ikke hvor "mørkt" Skyrim er.
Rent historiemessig og skrivemessig synes jeg Skyrim er rimelig svakt i forhold til Morrowind og Oblivion. For ikke å snakke om de forenklede RPG-elementene og illusjonen av valg i quests. 
Det er en del av den negative utviklingen jeg vil fremheve.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (17 timer siden):

...er ikke noe nytt.

Husker det fikk fatale konsekvenser i flere spill jeg har spilt i historien.
Det var et problem i LA Noire, et ENORMT problem i the Witcher-serien, Cyberpunk, Fallout 4 og enda flere til.

 

 ...ja, lyst og muntert.

dragon-age-the-veilguard-preview-de-meta

 

Nesten som en tur på stranden til tider.

Ingenting lyser opp en grå dag mer enn å se kroppene til dem som ikke unnslapp i veikanten, praktisk talt Lady og Landstrykeren.

dav-act-1-spoilers-people-who-say-the-ga

 

...

Det er betydelig mørkere enn det fremstår, overfladisk, og man må tidlig ta valg med alvorlige konsekvenser.

Litt usikker på om jeg skulle svare, men prøver å forklare dette litt mer i dybden. Du trekker frem eksempler på et par visuelle scener her, deriblant landsbyen som er tatt av darkspawn. Stemmer, det er mørkt og på nivå med tidligere Dragon age, men så er de også eneste gangen spillet går til det nivået utifra det jeg har sett. 

Når jeg snakker om mørkt, så er det også i plot lines, tematikken og hvordan du som karakter samhandler med verden og det moralske kompasset du som spiller velger at karakteren din har. 

Jeg vil trekke frem hvordan man kan løse deler av arcen med Redcliffe i origin, spoilere følger. 

Du som spiller, ender opp i en situasjon der du har flere valg på hvordan du løser at Connor, sønnen til baronen er besatt av en demon. En demon han er besatt av, fordi han fikk panikk da faren holdt på å dø av en forgiftning. Fordi moren leide en tvilsom mage. Resultatet er at mesteparten av de som bodde på festningen er blitt drept og reanimert, sendt ned til landsbyen fordi demonen ønsker underholdning. Valget ditt som spiller, er hvordan løser du dette sånn at du når baronen. Du kan, siden han regnes som en abomination, velge å drepe han og dermed få slutt på det på den måten. Du kan la moren ofre seg, i et blood Magic ritual som gjør at du kan bryte forbindelsen mellom demonen og guttungen, gitt at du har tatt rett valg tidligere. Du kan velge å forlate og komme tilbake, ta sjansen på at demonen ikke dreper flere, hvor du henter hjelp fra lokale circle of mages. 

Du som spiller, er den som avgjør disse valgene. Du kan velge forskjellige løsninger.

Vi kunne trukket frem hele dalish questlinen, at det bunner ut i bunnløst hat som følge av voldtekt og drap, der du kan ende opp med å utslette hele klanen, dersom det er valgene du tar. Eller redde de skadde alvene. Eller finne en mellomvei som redder alle bortsett fra to som må dø for å oppheve en forbannelse. Du kan ende med alver som støtter deg i slaget senere i spillet, eller en flokk varulver. 

Hele veien er det aktive valg du tar som spiller som former resultatet, du må aktivt velge mellom mørke drittalternativer eller faktisk jobbe for å finne en gyllen Mellomvei/idiell løsning.

Om du er kjent med det, tror du hele prosessen om hvordan darkspawn reproduserer, i form av hva de gjør med kvinnelige medlemmer av de forskjellige rasene for å skape en broodmother, vært inkludert i veilguard? 

Dragon age hadde mye elementer av grimdark og en del relativt fucka opp moralske valg du -kunne- ta. Dette er det jeg sikter til, ikke bare det rent visuelle, men hele tematikken. Det føler jeg mangler fra veilguard.

Valgene mangler, det bør kritiseres. Universet hele spillet foregår i oppleves som et annet. Jeg vet og husker det som var, og synes rett og slett at den nye retningen blir for tam sammenlignet med det som var. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Adaptus said:

Litt usikker på om jeg skulle svare, men prøver å forklare dette litt mer i dybden. Du trekker frem eksempler på et par visuelle scener her, deriblant landsbyen som er tatt av darkspawn. Stemmer, det er mørkt og på nivå med tidligere Dragon age, men så er de også eneste gangen spillet går til det nivået utifra det jeg har sett. 

Når jeg snakker om mørkt, så er det også i plot lines, tematikken og hvordan du som karakter samhandler med verden og det moralske kompasset du som spiller velger at karakteren din har. 

Jeg vil trekke frem hvordan man kan løse deler av arcen med Redcliffe i origin, spoilere følger. 

Du som spiller, ender opp i en situasjon der du har flere valg på hvordan du løser at Connor, sønnen til baronen er besatt av en demon. En demon han er besatt av, fordi han fikk panikk da faren holdt på å dø av en forgiftning. Fordi moren leide en tvilsom mage. Resultatet er at mesteparten av de som bodde på festningen er blitt drept og reanimert, sendt ned til landsbyen fordi demonen ønsker underholdning. Valget ditt som spiller, er hvordan løser du dette sånn at du når baronen. Du kan, siden han regnes som en abomination, velge å drepe han og dermed få slutt på det på den måten. Du kan la moren ofre seg, i et blood Magic ritual som gjør at du kan bryte forbindelsen mellom demonen og guttungen, gitt at du har tatt rett valg tidligere. Du kan velge å forlate og komme tilbake, ta sjansen på at demonen ikke dreper flere, hvor du henter hjelp fra lokale circle of mages. 

Du som spiller, er den som avgjør disse valgene. Du kan velge forskjellige løsninger.

Vi kunne trukket frem hele dalish questlinen, at det bunner ut i bunnløst hat som følge av voldtekt og drap, der du kan ende opp med å utslette hele klanen, dersom det er valgene du tar. Eller redde de skadde alvene. Eller finne en mellomvei som redder alle bortsett fra to som må dø for å oppheve en forbannelse. Du kan ende med alver som støtter deg i slaget senere i spillet, eller en flokk varulver. 

Hele veien er det aktive valg du tar som spiller som former resultatet, du må aktivt velge mellom mørke drittalternativer eller faktisk jobbe for å finne en gyllen Mellomvei/idiell løsning.

Om du er kjent med det, tror du hele prosessen om hvordan darkspawn reproduserer, i form av hva de gjør med kvinnelige medlemmer av de forskjellige rasene for å skape en broodmother, vært inkludert i veilguard? 

Dragon age hadde mye elementer av grimdark og en del relativt fucka opp moralske valg du -kunne- ta. Dette er det jeg sikter til, ikke bare det rent visuelle, men hele tematikken. Det føler jeg mangler fra veilguard.

Valgene mangler, det bør kritiseres. Universet hele spillet foregår i oppleves som et annet. Jeg vet og husker det som var, og synes rett og slett at den nye retningen blir for tam sammenlignet med det som var. 

Støtter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Adaptus said:

Litt usikker på om jeg skulle svare, men prøver å forklare dette litt mer i dybden. Du trekker frem eksempler på et par visuelle scener her, deriblant landsbyen som er tatt av darkspawn. Stemmer, det er mørkt og på nivå med tidligere Dragon age, men så er de også eneste gangen spillet går til det nivået utifra det jeg har sett. 

Når jeg snakker om mørkt, så er det også i plot lines, tematikken og hvordan du som karakter samhandler med verden og det moralske kompasset du som spiller velger at karakteren din har. 

Jeg vil trekke frem hvordan man kan løse deler av arcen med Redcliffe i origin, spoilere følger. 

Du som spiller, ender opp i en situasjon der du har flere valg på hvordan du løser at Connor, sønnen til baronen er besatt av en demon. En demon han er besatt av, fordi han fikk panikk da faren holdt på å dø av en forgiftning. Fordi moren leide en tvilsom mage. Resultatet er at mesteparten av de som bodde på festningen er blitt drept og reanimert, sendt ned til landsbyen fordi demonen ønsker underholdning. Valget ditt som spiller, er hvordan løser du dette sånn at du når baronen. Du kan, siden han regnes som en abomination, velge å drepe han og dermed få slutt på det på den måten. Du kan la moren ofre seg, i et blood Magic ritual som gjør at du kan bryte forbindelsen mellom demonen og guttungen, gitt at du har tatt rett valg tidligere. Du kan velge å forlate og komme tilbake, ta sjansen på at demonen ikke dreper flere, hvor du henter hjelp fra lokale circle of mages. 

Du som spiller, er den som avgjør disse valgene. Du kan velge forskjellige løsninger.

Vi kunne trukket frem hele dalish questlinen, at det bunner ut i bunnløst hat som følge av voldtekt og drap, der du kan ende opp med å utslette hele klanen, dersom det er valgene du tar. Eller redde de skadde alvene. Eller finne en mellomvei som redder alle bortsett fra to som må dø for å oppheve en forbannelse. Du kan ende med alver som støtter deg i slaget senere i spillet, eller en flokk varulver. 

Hele veien er det aktive valg du tar som spiller som former resultatet, du må aktivt velge mellom mørke drittalternativer eller faktisk jobbe for å finne en gyllen Mellomvei/idiell løsning.

Om du er kjent med det, tror du hele prosessen om hvordan darkspawn reproduserer, i form av hva de gjør med kvinnelige medlemmer av de forskjellige rasene for å skape en broodmother, vært inkludert i veilguard? 

Dragon age hadde mye elementer av grimdark og en del relativt fucka opp moralske valg du -kunne- ta. Dette er det jeg sikter til, ikke bare det rent visuelle, men hele tematikken. Det føler jeg mangler fra veilguard.

Valgene mangler, det bør kritiseres. Universet hele spillet foregår i oppleves som et annet. Jeg vet og husker det som var, og synes rett og slett at den nye retningen blir for tam sammenlignet med det som var. 

Helt enig. Har spilt spillet i noen par timer og den er alt hva dragon age ikke var. Bare det at du har en alvisk gud som vil restaurere alvene til deres tidligere makt, har null alviske støttespillere, til tross for at de har blitt undertrykt, behandlet som slaver/dritt i århundrer og var på vei til å starte et opprør i de forrige spillene, er helt vanvittig elendig historiefortelling. Av en eller annen grunn så kan man ikke ha noen som har blitt undertrykket støtte the bad guy, for det ville jo gitt nyanser til historien. Ikke en eneste gang har jeg hørt noen mennesker brukt hatordet "knife ear" mot alver i spillet.

For ikke snakke om hvor cartoony dragon age veilguard er og hvor dum de som har skrevet dialogene/samtalene tror du som spiller er.

Dette spillet er kanskje den største driten jeg har spilt på mange år.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
37 minutes ago, MrLuni said:

Snakker vi 2 av 100 som roper høyt om dette woke greiene?

Ellers så ser det ut at spillet har god kritikk.

Dette har ingenting med woke.

Hvorfor tror du det at kritikken av å fjerne læringen om hvordan systematisk rasisme har fungert mot jøder (som historien til alvene er inspirert av) er kritikk av woke?

Hvordan skal legitim kritikk når det kommer til historieskriving fungere ifølge deg?

18 minutes ago, rabler said:

Omtrent som vanlig med andre ord. Høylytte jævler.

Dette går ut til deg også. Gjerne svar på disse spørsmålene.

Det eneste dere viser er at dere kan ingenting om DA:O og DA2, og forventer at de spillene ikke var LGTBQ+ friendly.

Endret av shockorshot
  • Liker 3
Lenke til kommentar
17 minutes ago, shockorshot said:

Dette har ingenting med woke.

Hvorfor tror du det at kritikken av å fjerne læringen om hvordan systematisk rasisme har fungert mot jøder (som historien til alvene er inspirert av) er kritikk av woke?

Hvordan skal legitim kritikk når det kommer til historieskriving fungere ifølge deg?

Dette går ut til deg også. Gjerne svar på disse spørsmålene.

Det eneste dere viser er at dere kan ingenting om DA:O og DA2, og forventer at de spillene ikke var LGTBQ+ friendly.

Det går ikke lenger an å ha slike diskusjoner om spill. De fleste diskusjoner drukner i hatkampanjer og usaklig pisspreik om DEI og Woke opp og i mente.

Jeg har forøvrig aldri uttalt meg om kvaliteten til Veilguard.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
32 minutes ago, rabler said:

Det går ikke lenger an å ha slike diskusjoner om spill. De fleste diskusjoner drukner i hatkampanjer og usaklig pisspreik om DEI og Woke opp og i mente.

Jeg har forøvrig aldri uttalt meg om kvaliteten til Veilguard.

Ah så du har ikke et godt svar på spørsmålene mine med andre ord, som er pissenkle og veldig svart-hvitt med mindre man er så sta og så grodd fast at man nekter å se flere perspektiver som gjør at KanSKJE iKkE aLL KRIttiK HanDLER oM WoKe. Du har kanskje ikke uttalt deg om kvaliteten, men du har uttalt deg om kritikken. Kritikk av et spill handler om kvaliteten til spillet. Så det er ingen unnskyldning eller forklaring som holder vann. Det er ren bortforklaring, løpe og gjemme seg når man blir konfrontert med sin egen kritikk av kritikken.

Jeg vet at du har visse meninger om Palestina og Palestinere som du har uttrykt deg om før. Jeg vet at du mener at det ikke er rart at palestinere som lever under undertrykking, drap og apartheid fra Israel/bosettere, blir så frustert og traumatisert at de tyr til væpnet opprør. En viss mengde av dem ender også dessverre med å støtte hva mange mener er terroristorganisasjoner, slik som Hamas, som utfører drap på sivile for å oppnå politiske mål.

I dette spillet har du et folk (alvene) som lever under undertrykking, drap, apartheid, etnisk rensing, og forberedte seg på væpnet opprør i de forrige spillene. Det kommer en alvisk gud som vil gi landet tilbake til dem og heve dem opp fra apartheidmakten og gjenskape deres gamle status slik de var før i tiden da de hadde makt. INGEN av det alviske folket støtter han, ikke en eneste alv. Mener du at det er god og realistisk historiefortelling, eller kan du tenke deg at det faktisk finnes legitim kritikk mot DA:Veilguard og hvor elendig spillet er?

Endret av shockorshot
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dere skriver fullstendig feil i faktaboksen deres da...?!

"DEI er en forkortelse for diversity, equity og inclusion – eller mangfold, likeverd og inkludering. Konseptet handler om å behandle folk likt, uansett hvilken bakgrunn eller identitet man har."

DEI er det stikk motsatte. Det handler om å behandle folk forskjellig basert på hudfarge/bakgrunn, legning og identitet. Noen ville faktisk si det er rasistisk å behandle folk basert på dette fremfor karakter, kvalifikasjoner og meritter... 🤔🤷

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
35 minutes ago, shockorshot said:

Ah så du har ikke et godt svar på spørsmålene mine med andre ord, som er pissenkle og veldig svart-hvitt med mindre man er så sta og så grodd fast at man nekter å se flere perspektiver som gjør at KanSKJE iKkE aLL KRIttiK HanDLER oM WoKe. Du har kanskje ikke uttalt deg om kvaliteten, men du har uttalt deg om kritikken. Kritikk av et spill handler om kvaliteten til spillet. Så det er ingen unnskyldning eller forklaring som holder vann. Det er ren bortforklaring, løpe og gjemme seg når man blir konfrontert med sin egen kritikk av kritikken.

Bare i denne tråden har det allerede blitt fjernet masse anti-woke-piss så at kritikk av spill handler om kvaliteten til spillet kan stappe en viss plass. Jeg har aldri påstått at all kritikk handler om woke, jeg påstår at anti-woke-hysteriet er ødeleggende for normal diskusjon om spill og kvalitet.

At du mener DA:Veilguard er et dårlig spill har jeg ingen problemer med.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, rabler said:

Bare i denne tråden har det allerede blitt fjernet masse anti-woke-piss så at kritikk av spill handler om kvaliteten til spillet kan stappe en viss plass. Jeg har aldri påstått at all kritikk handler om woke, jeg påstår at anti-woke-hysteriet er ødeleggende for normal diskusjon om spill og kvalitet.

At du mener DA:Veilguard er et dårlig spill har jeg ingen problemer med.

 

Så hvorfor engasjerer du deg ikke i kritikken som er legitim istedenfor å fyre opp i hva du mener er en ødeleggende for normal diskusjon om spill og kvalitet? Det blir mer av diskusjon som handler om legitim kritikk i en tråd, hvis du står på den andre siden og fyller opp hele tråden med krangling om hvor ødeleggende den andre siden er for diskusjon pga deres fiksering rundt woke. Da ødelegger man hva man prøver å preservere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
11 minutes ago, shockorshot said:

Så hvorfor engasjerer du deg ikke i kritikken som er legitim istedenfor å fyre opp i hva du mener er en ødeleggende for normal diskusjon om spill og kvalitet? Det blir mer av diskusjon som handler om legitim kritikk i en tråd, hvis du står på den andre siden og fyller opp hele tråden med krangling om hvor ødeleggende den andre siden er for diskusjon pga deres fiksering rundt woke. Da ødelegger man hva man prøver å preservere.

Jeg registrerer at noen ikke liker spillet, mens andre mener det kan være GOTY så jeg tenker det kommer an på hva du setter pris på og vektlegger ved serien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lol! Selv om han fyren her er slitsom å høre på, så kan man ikke lenger stikke under en stol at dette spillet har en slags trans-agenda. Tydeligvis har noen interne utvikler/designer-notater havnet inn i spillet med en feiltakelse. For all del, spillet må få lov å pushe en politisk agenda, men la nå oss i det minste være ærlige på det.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...