Gå til innhold

Apple er søppel - del II

Anbefalte innlegg

Kjell Olaf Winther skrev (23 timer siden):

Når man bytter ecosystem, fra Sumsang til Apple sitt, så er det ikke så lett som man tror.

Men Apple og Google photos er gode venner, så når man bytter, så bruk Google Photos på iPhone til å overføre bilder.

Hvordan?

Nå ser det ut som om iCloud ikke klarer å laste ned alle bilder og film. Har prøvd 5 ganger.

Den klarte de første 50%, som ble 40GB, men den feiler hver gang på de siste 50%, også når jeg prøver å laste ned 10-15% av gjenstående.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde lignende problem med ipad tidligere. Den ble hele tiden fylt opp selv om det ikke var noe faktisk data på den. Sånn at man ble bedt om å kjøpe icloud eller oppgradere til større ipad. Eneste løsning var å fabrikk-nulle ipad. Avinstallere alle apper og slette alle synlige filer (det lille man faktisk får lov til å gjøre på sin egen eide ios-enhet) hjalp inngenting. Fortsatt brukte ingen apper og ingen data all plass på ipaden.

Det med å pushe icloud driver de vel fortsatt med når de lanserer datamaskiner i proff-segmentet med 256gb lagringskapasitet.

Det mest fascinerende med apple er folkene som dokumenterer og finner kule løsninger for å omgå forbrukerfiendtligheten apple spyr ut, som oclp og iboff og louis rossman etc.

Endret av bo1e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Sindre Rudshaug said:

Hvordan?

Nå ser det ut som om iCloud ikke klarer å laste ned alle bilder og film. Har prøvd 5 ganger.

Den klarte de første 50%, som ble 40GB, men den feiler hver gang på de siste 50%, også når jeg prøver å laste ned 10-15% av gjenstående.

Nå er det en del år siden jeg gjorde dette, men ideen er jo at når begge apper er installert på tlf, og man har gjort riktige innstillinger, så går dette av seg selv. Men ting tar tid, og god Internett hastighet hjemme på WiFi er viktig.

En periode for 3 år siden hadde jeg dårlig nett, og etter en fest med masse bilder, så dro jeg til en bekjent for å få bildene lastet opp til iCloud og til Google Photos. Og Telenor sin skytjeneste.

Endret av Kjell Olaf Winther
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (18 minutter siden):

Om en skal overføre bildene til Google Photos så må den også ha plass til alle bildene. Det slipper en om en overfører direkte fra iCloud til PC.

Du slipper alt styr om du bare bruker den offisielle tjenesten

Fra iCloud til Google Photos
https://support.google.com/photos/answer/10502587?hl=en

FInnes også en tjeneste for å gå andre veien. Alt skjer automatisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
bo1e skrev (14 timer siden):

Hadde lignende problem med ipad tidligere. Den ble hele tiden fylt opp selv om det ikke var noe faktisk data på den. Sånn at man ble bedt om å kjøpe icloud eller oppgradere til større ipad. Eneste løsning var å fabrikk-nulle ipad. Avinstallere alle apper og slette alle synlige filer (det lille man faktisk får lov til å gjøre på sin egen eide ios-enhet) hjalp inngenting. Fortsatt brukte ingen apper og ingen data all plass på ipaden.

Det med å pushe icloud driver de vel fortsatt med når de lanserer datamaskiner i proff-segmentet med 256gb lagringskapasitet.

Det mest fascinerende med apple er folkene som dokumenterer og finner kule løsninger for å omgå forbrukerfiendtligheten apple spyr ut, som oclp og iboff og louis rossman etc.

Leser meg opp på disse frihetsfolka. Kanskje de har noen gode svar.

"Det mest fascinerende med apple er folkene som dokumenterer og finner kule løsninger for å omgå forbrukerfiendtligheten apple spyr ut, som oclp og iboff og louis rossman etc. "

Lenke til kommentar
nomore skrev (6 minutter siden):

Hvorfor denne bitterheten?

Går utifra at det kun er frustrasjonen som tar overhånd når folk ikke får til. Som når noen ikke får til å sette opp IKEA-møbler og så kaller IKEA for vanskelig å bruke og så slår hull i en sponplate eller noe. Eller når barn ikke får satt riktig kloss i riktig hull på leken sin.

• Liker 1
Lenke til kommentar
On 4.11.2024 at 1:08 AM, Kjell Olaf Winther said:

For å si det enkelt: It’s complicated. Moderne digitale duppedingser er laget av folk som er mye smartere enn brukerne. 

Men hvis man skal bli til et selskap med svært høy lønnsomhet, dvs at det koster mye mindre å produsere tingene, enn det man kan selge dem for, og også mest mulig økonomisk inntjening for de tjenestene, som blir levert, må ikke Apple da fokusere på de inntjeningen til eget selskap, og ikke det som er billigst og best mulig for kundene?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Å mene at feks louis rossman eller iboff på youtube er frustrert fordi de ikke forstår, er til å trekke på smilebåndet av. Det er mye med apple som det er god grunn til å være frustrert over. Sier ikke at det er tilfellet i denne saken. Naturlig å bli frustrert når man ikke får til noe. Ofte når jeg blir frustrert med ios-enheter, så er det fordi jeg vet hva som skjer og hvordan det fungerer bak teppet og hva jeg har lyst å gjøre, men ios lar meg ikke gjøre det, fordi apple heller har lyst at jeg skal betale for noe.

• Liker 2
Lenke til kommentar
bo1e skrev (7 minutter siden):

Å mene at feks louis rossman eller iboff på youtube er frustrert fordi de ikke forstår, er til å trekke på smilebåndet av

Føler det var ganske tydelig at jeg refererte til trådstarter og ikke de to. Louis Rossmann bruker ikke å kalle Apple for søppel. Han dømmer de for det de gjør dårlig, oftest relatert til Right To Repair og anti-konkurranse oppførsel, men han skryter også av det de gjør bra som fokus på privacy. Det er samme holdninger jeg har. Jeg klager på Apple hver eneste gang de lanserer et nytt produkt, fordi de overpriser lagring og RAM noe vanvittig og det frustrerer meg. Iboff har jeg dog ikke hørt om.

Poenget er at man kan være uenig i hvordan Apple har valgt å løse ting, og da kan man fritt velge noe annet, men hvis man liker metoden til Apple i programvare så fungerer det utmerket. Har vært fullt inne i økosystemet til Apple siden 2020 nå, og jeg møter nesten aldri på problemer. Noen begrensninger er det, og det kan føles teit ut, men det er langt derfra til "Apple er søppel".

Lenke til kommentar

Jeg liker mange av apple sine produktdesign. Men jeg har stort sett alltid vært avhengig av at noen mer kompetente løser de store problemene de baker inn i produktene sine med vilje for å låse brukere i deres "butikk". Jailbreak og oclp har vært nødvendig for at jeg har tatt i bruk apple sine produkter utover bare for kuriositeten sin del. Å kjøpe nye apple produkter i dag er helt utelukket. Ios er for nedlåst og pcer er alt for dyre. Men jeg bruker en mbp fra 2015 med oclp, og har flere eldre 27" imac med oclp. Funker utmerket til mitt bruk. Forhåpentligvis blir mer av det apple driver med ulovlig både med tanke på generell forbrukerfiendtlighet men også med tanke på mulighet til reparering og oppgradering og gjenbruk og miljøaspektet.

Endret av bo1e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bo1e skrev (22 timer siden):

Jeg liker mange av apple sine produktdesign. Men jeg har stort sett alltid vært avhengig av at noen mer kompetente løser de store problemene de baker inn i produktene sine med vilje for å låse brukere i deres "butikk". Jailbreak og oclp har vært nødvendig for at jeg har tatt i bruk apple sine produkter utover bare for kuriositeten sin del. Å kjøpe nye apple produkter i dag er helt utelukket. Ios er for nedlåst og pcer er alt for dyre. Men jeg bruker en mbp fra 2015 med oclp, og har flere eldre 27" imac med oclp. Funker utmerket til mitt bruk. Forhåpentligvis blir mer av det apple driver med ulovlig både med tanke på generell forbrukerfiendtlighet men også med tanke på mulighet til reparering og oppgradering og gjenbruk og miljøaspektet.

Bare nysgjerrig, Men hva manglet på app store? Og hva gjorde at du må ha en jailbreak 

Lenke til kommentar
On 7.11.2024 at 6:07 PM, bbios said:

Bare nysgjerrig, Men hva manglet på app store? Og hva gjorde at du må ha en jailbreak 

Det er flerfodige år siden jeg kjøpte et Apple produkt, testet og fant ut at det var fullstendig ubrukelig. Siste prodult var en Ipad for mange år siden, og siden den var ubrukelig så ble den bare liggende gjennom flere år, intil den ble kastet.

Ønsket bruk var at jeg hadde en samling med mp4 videoer liggende, som var laget for studieformål, slik at jeg måtte ha en mediaspiller som fungerte eksakt slik som jeg ønsker, for å få brukt de videofilene, i forbindelse med studier. Sentralt behov var å kunne stanse og starte video bare ved å "tappe" mot skjermen. For Andriod så fungerte dette perfekt og problemfritt. 

For Apple, så viste det seg den gang at det ikke fantes noen ordinær filemanager på Ipaden. For overføring av filer så måtte man bruke et helt forferdelig Apple program som jeg i dag ikke husker navnet på. For å spille av videoene så kunne jeg bruke Apple sin mediaspiller, som ikke var egnet til dette formålet i det hele tatt. Det var heller ikke mulig å kunne se hvor mye lagrinsplass man hadde brukt opp og hvor mye som var tilbake.

Konklusjonen den gang var at Apple Ipad var søppel som ikke kunne brukes til noe fornuftig i forhold til mine ønsker og behov. Samtidig så fungerte alle tingene problemfritt på Android, der jeg også kunne konfigurere tingene til å kjøre akkurat slik som jeg ville. Da ble det i stedet mange Andriod brett opp gjennom årene, for til enhver tid å kunne ha det beste utstyret, i forhold til mine mine behov.

Men i dag, så ser jeg at det finnes filemanagere på Apple Store, og at man også kan få kjøpt MX player, som er min foretreukkede mediaplayer.

Er dette nå mulig med Apple Ipad: Å kunne overføre mp4 filer i fra PC til Ipad på en enkel måte, å bygge opp filedirectory på Ipad, samtidig som man kan se hvor mye plass man har brukt og hvor mye som er tilbake, og så spille av filene med MX Player, som så må kunne konfigureres til å starte og stanse video ved å tappe på skjermen.

Hva slags program bruker man nå til å overføre filer i fra PC til Ipad? Er det mulig å navigere gjennom filedirectories vha filemanager, eller ser man bare alle filer, som "flatt bilde" ?

Hvorfor skal man skape seg ekstra problemer ved å bruke Apple og Ipad, kan man vel spørre seg, men faktum, synes jeg, det er at mage Apple Ipads framstår med god teknisk byggekvalitet, god skjerm og god lyd. Før i tiden så var programvaren det som gjorde Apple Ipad ubrukelig til mitt bruk, men det kan jo være at det har endret seg? 

Hvordan overfører man for eksempel filer i fra PC til Apple Ipad, nå for tiden?

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (2 timer siden):

Konklusjonen den gang var at Apple Ipad var søppel som ikke kunne brukes til noe fornuftig i forhold til mine ønsker og behov.

Det er jo det som gjelder da ikke sant ? hva som funker for min/din del og ikke andre :) 

arne22 skrev (2 timer siden):

Det er flerfodige år siden jeg kjøpte et Apple produkt, testet og fant ut at det var fullstendig ubrukelig. Siste prodult var en Ipad for mange år siden, og siden den var ubrukelig så ble den bare liggende gjennom flere år, intil den ble kastet.

Ønsket bruk var at jeg hadde en samling med mp4 videoer liggende, som var laget for studieformål, slik at jeg måtte ha en mediaspiller som fungerte eksakt slik som jeg ønsker, for å få brukt de videofilene, i forbindelse med studier. Sentralt behov var å kunne stanse og starte video bare ved å "tappe" mot skjermen. For Andriod så fungerte dette perfekt og problemfritt. 

For Apple, så viste det seg den gang at det ikke fantes noen ordinær filemanager på Ipaden. For overføring av filer så måtte man bruke et helt forferdelig Apple program som jeg i dag ikke husker navnet på. For å spille av videoene så kunne jeg bruke Apple sin mediaspiller, som ikke var egnet til dette formålet i det hele tatt. Det var heller ikke mulig å kunne se hvor mye lagrinsplass man hadde brukt opp og hvor mye som var tilbake.

Konklusjonen den gang var at Apple Ipad var søppel som ikke kunne brukes til noe fornuftig i forhold til mine ønsker og behov. Samtidig så fungerte alle tingene problemfritt på Android, der jeg også kunne konfigurere tingene til å kjøre akkurat slik som jeg ville. Da ble det i stedet mange Andriod brett opp gjennom årene, for til enhver tid å kunne ha det beste utstyret, i forhold til mine mine behov.

Men i dag, så ser jeg at det finnes filemanagere på Apple Store, og at man også kan få kjøpt MX player, som er min foretreukkede mediaplayer.

Er dette nå mulig med Apple Ipad: Å kunne overføre mp4 filer i fra PC til Ipad på en enkel måte, å bygge opp filedirectory på Ipad, samtidig som man kan se hvor mye plass man har brukt og hvor mye som er tilbake, og så spille av filene med MX Player, som så må kunne konfigureres til å starte og stanse video ved å tappe på skjermen.

Hva slags program bruker man nå til å overføre filer i fra PC til Ipad? Er det mulig å navigere gjennom filedirectories vha filemanager, eller ser man bare alle filer, som "flatt bilde" ?

Hvorfor skal man skape seg ekstra problemer ved å bruke Apple og Ipad, kan man vel spørre seg, men faktum, synes jeg, det er at mage Apple Ipads framstår med god teknisk byggekvalitet, god skjerm og god lyd. Før i tiden så var programvaren det som gjorde Apple Ipad ubrukelig til mitt bruk, men det kan jo være at det har endret seg? 

Hvordan overfører man for eksempel filer i fra PC til Apple Ipad, nå for tiden?

Nå er ikke æ noe særlig kjent med ipad, så kan ikke svare på det..:) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...