Gå til innhold

Apple er søppel - del II

Anbefalte innlegg

Ved hjelp av smarte folk her inne, så løste jeg mine egne problemer med iPhone.

Nå er det datterens telefon og iCloud som er problemet.

Vi skal rydde i iCloud, som hevder den bruker 130 GB med plass.

Jeg lastet ned alt på iCloud og det tok akkurat 13 GB. 1000 bilder og 400 filmer.

Så, iCloud hevder at den bruker 10 ganger så mye plass som den reellt bruker på bilder og film. Spriket er vanvittig.

Jeg googlet og andre har samme opplevelse.

Her har vi en fyr med 5GB bilder, der iCloud hevder 176 GB.

https://discussions.apple.com/thread/253191592?sortBy=rank

Man må bruke så uforholdsmessig mye tid på å løse problemer på dette søppelet, på tvers av hva de som omfavner Apple hevder:

"Apple er plug and play"

Nei, Apple er luringer som lurer deg til å måtte betale for 200GB, når du i realiteten klarer deg fint med 50GB.

Det viser seg at bilder bare utgjør ca 1GB og hadde jeg lastet dem ned i maks størrelse, så hadde det blitt 2,5 GB.

Filmer ser ikke ut til å eksistere i mer enn en størrelse. Så de 12GB er bare 12GB.

-

Bilder

1 016 bilder, 401 videoer 126.5 GB, 63.3% av total lagringsplass

iCloud-sikkerhetskopi

1 enhet 7.1 GB, 3.5% av total lagringsplass

Dokumenter

Alle filer 341 MB, 0.2% av total lagringsplass

Endret av Sindre Rudshaug
Tilleggsopplysninger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
minim skrev (42 minutter siden):

Lastet du ned full kvalitet eller komprimert versjon? 

Vet ikke. Trykket på bilder inne på iCloud og last ned alle. Fikk ingen mulighet for ytterligere valg.

Lastet ned HEIC, det var litt mer enn dobbelt så stort. Så teoretisk størrelse da blir ca 30GB, fortsatt langt igjen til 130GB

Endret av Sindre Rudshaug
Ytterligere oppl
Lenke til kommentar
Sindre Rudshaug skrev (2 timer siden):

Vet ikke. Trykket på bilder inne på iCloud og last ned alle. Fikk ingen mulighet for ytterligere valg.

Lastet ned HEIC, det var litt mer enn dobbelt så stort. Så teoretisk størrelse da blir ca 30GB, fortsatt langt igjen til 130GB

Det samme gjelder for video. Om du har 4K raw full versjon lagret så er det default å laste ned en komprimert versjon om du ikke velger å laste ned full versjon. Har du valgt å lagre ukomprimert full versjon og laster ned komprimert? 

• Liker 1
Lenke til kommentar

1000 bilder og 400 filmer høres da vitterlig ut som noe som bør ta rundt 176 gb og ikke 13 gb, med mindre vi er tilbake på VGA eraen av mobilkamera. Har troen på teorien til @Svein M om at det bare er svært komprimerte versjoner som blir lagret lokalt på mobilen og resten blir hentet fra icloud. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar
minim skrev (22 timer siden):

Det samme gjelder for video. Om du har 4K raw full versjon lagret så er det default å laste ned en komprimert versjon om du ikke velger å laste ned full versjon. Har du valgt å lagre ukomprimert full versjon og laster ned komprimert? 

Da prøvde jeg på nytt. Markerte og valgte "høyeste oppløsning" som alternativ. Så får vi se størrelsen.

Takk:-)

Lenke til kommentar
Svein M skrev (21 timer siden):

Jeg er ganske sikker på at dette har med at mobil ofte har bare en komprimert versjon av bilder, mens iCloud har orginalen.

Men, bildene har bare ca 60% komprimering og de få videoer jeg lastet ned hadde null komp. Men, nå laster jeg ned alt på nytt i høyeste oppløsning, så får vi se.

Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (21 timer siden):

Jeg liker logikken bak at et av de mest brukte merkene er søppel, fordi en håndfull brukere har tekniske problemer. 

Godt poeng. Jeg blir kanskje i overkant irritert av å måtte bruke så veldig mye tid, på ting som aldri var noe problem hos Android/Samsung.

Var i kontakt med Apple, de klarer ikke å løse det ennå. De gir seg heldigvis ikke. De forstår problemet, men forstår ikke hvordan det kan oppstå, selv om mange opplever det samme. Ingen standard fix.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (21 timer siden):

1000 bilder og 400 filmer høres da vitterlig ut som noe som bør ta rundt 176 gb og ikke 13 gb, med mindre vi er tilbake på VGA eraen av mobilkamera. Har troen på teorien til @Svein M om at det bare er svært komprimerte versjoner som blir lagret lokalt på mobilen og resten blir hentet fra icloud. 

Nja. Nevøen min hadde 15 000 bilder(ca 2MB stykket) og endel film og brukte 50GB. Mulig det er umulig å laste ned fullversjoner, men bildene jeg har lastet ned i full størrelse er på ca 2MB.

Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (20 timer siden):

For å si det enkelt: It’s complicated. Moderne digitale duppedingser er laget av folk som er mye smartere enn brukerne. 

Det skjer ofte, og ofte er det tekniske problemer, som de veldig smarte folka sliter med å fikse.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Sindre Rudshaug said:

Godt poeng. Jeg blir kanskje i overkant irritert av å måtte bruke så veldig mye tid, på ting som aldri var noe problem hos Android/Samsung.

Det er forståelig. Jeg gikk selv fra Samsung til Apple, og det tok litt tid før jeg ble vandt med det nye systemet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Sindre Rudshaug said:

Var i kontakt med Apple, de klarer ikke å løse det ennå. De gir seg heldigvis ikke. De forstår problemet, men forstår ikke hvordan det kan oppstå, selv om mange opplever det samme. Ingen standard fix.

Når man bytter ecosystem, fra Sumsang til Apple sitt, så er det ikke så lett som man tror.

Men Apple og Google photos er gode venner, så når man bytter, så bruk Google Photos på iPhone til å overføre bilder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...