Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Telenor og Telia har planer om å slukke 2G-nettet i løpet av 2025.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vokteren skrev (På 3.11.2024 den 11:46 AM):

Det er mer enn bare bilkommunikasjon som blir berørt…

Jepp, min føringsvei #3 på alarmsystemet her går på 2G og det finnes MANGE sånne løsninger rundt i landet. Vet ikke hvor de har lagt forskjellige 'ring huset varmt' og lignende tjenester? Men alarmsentralen min er IKKE veldig gammel, de har jo kommet med en løsning som koster et par lapper da... 🤔😢 Penger mener de IKKE er et problem..

Lenke til kommentar

Slik jeg oppfatter er det flere varianter av hva som vil skje når 2G stenges.
Tesla har muligheten for å oppgradere bil fra 2G/3G til 4G.

Om det er flere andre bilprodusenter som tilbyr dette pr idag tror jeg ikke, men det kan komme.
Tviler på det blir mange som kommer til å tilby det, ved at måten bilene er bygget opp gjør det komplisert.

Noen bilmodeller vil miste eCall, men beholde app og andre funksjoner via infotainment.

Svært mange modeller vil trolig miste både eCall og eventuelle app funksjoner.

Selve kartene som benyttes til navigasjon er lagret lokalt i de fleste biler. (Tesla er unntak.) Oppdatering av kart skjer via minnekort eller USB minnepinne. I eldre biler var det gjerne CD plater som ble benyttet.

En del biler er utstyrt med Android Auto og / eller Apple CarPlay, som ikke vil påvirkes, der benyttes 4G/5G forbindelsen i telefonen.

GPS mottakeren påvirkes ikke av nedstengning av 2G, GPS GLONASS og Galileo benytter egne frekvenser som mottas direkte, det går ikke via mobilnettet.

Radiomottakeren påvirkes ikke. Det kan være en DAB eller FM mottaker.
Utvalget i FM stasjoner er fra 2017 begrenset til noen lokal radiostasjoner i Norge, så DAB er i praksis radio som benyttes.

Endret av toralfb
Lenke til kommentar
NorsknRev skrev (6 minutter siden):

Jeg gruer meg til å høre prisen på en oppdatering, når/hvis den kommer. Elektronikk i biler er dyrt, en kollega av meg må ut med 43.000 fordi pumpa til spylervæska er gåen.

Da tenker jeg han kollegaen din bør ta seg en runde med seg selv før han godtar slikt. Selvsagt finnes der alternative løsninger til en spylerpumpe. Kan gjøre mye i en bil for 43.000,- og pumpen er ikke det som vil koste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har helt rett, pumpa er ikke så dyr. Greia er et det er lagt en god del ledninger under beholderen for spylervæske. Det har lekket veske inn i det elektriske med massivt ledningsbrudd som følge. Da blir det feilsøking, bytte av overprisede ledninger, montering og demontering av masse deler + faen og hans oldemor. 43.000 var laveste innhentede tilbud.

Men nå er vi off topic. Det jeg mente var at en eventuell oppgradering fra 2G til 4G kan bli dyrt.

Lenke til kommentar

Det stemmer nok godt at en eventuell oppgradering fra 2G/3G til 4/5G vil bli kostbar, om den i det hele tatt kommer.

Først skal det utvikles en ny modul, som må testes mot de ulike modeller. Trolig må programvaren tilpasses. 
Selve bytte kan kreve mye demontering, som tar tid. Da blir totalsummen til slutt stor.

Et eksempel som viser det er mulig å gjøre det til en akseptabel pris er Tesla som utførte oppgradering gratis i mange biler. Ca 5 000 kr for de som ikke var omfattet av kampanjen:  https://tocn.no/2019/12/oppgradering-fra-3g-til-4g/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En annen løsning som kan fungere for i gi begrenset app støtte på noen biler er Open-Vehicle-Monitoring-System-3 (OVMS3) Vil ikke gjøre at eCall vil fungere igjen.

Dette er en ESP32 mikrokontroller som sammen med 2G/3G/4G modem og tilpasset programvare kan lese ut data fra bilen over ODB2 porten. Programvaren må tilpasses til hver enkelt bilmodell. Selv om ODB2 porten er standardisert er ikke meldingene som går på CAN bus standardisert. 

https://docs.openvehicles.com/en/latest/introduction.html#vehicle-support

Se listen over biler og hva som er støttet. Biler som det er solgt en del av, eller som har en, eller flere som har utviklet støtte til vil kunne fungere. 

Programvaren er åpen, slik at nye bilmodeller kan legges til uten bilprodusent er involvert: https://github.com/openvehicles/

Endret av toralfb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I følge artikkelen:

Sitat

Melkebonden Lars Lauten har fulgt rådene til myndighetene, og har allerede begynt å bytte ut utstyr på gården som går på 2G.

Om nedstenging blir utsatt fra slutten av 2025 til 2030 vil det være bedre tid å skifte de mange systemer som benytter 2G.

For biler vil fordelen være bilen trolig er utenfor garanti. Gjør det mindre enklere for produsentene unngå krav om å bygge om til 4G 😇

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...